Мінфін - Курси валют України

Встановити
10 січня 2019, 7:56

Девід О'Брайан: Ми не Lufthansa і не боїмося конкуренції

Ryanair — найбільший в Європі лоукост-авіаперевізник — вийшов на український ринок в березні минулого року. Але де-факто перший політ з нашої країни було здійснено тільки у вересні — зі столичного аеропорту «Бориспіль» літак вирушив до Берліна.

З того часу географія польотів значно розширилася. А до літа 2019 року Ryanair обіцяє виконувати польоти з України по 22 маршрутам в 11 країн.

Комерційний директор Ryanair Девід О'Брайан розповів «Мінфіну» про перспективи українського ринку авіаперевезень, нові маршрути з Європи в Україну та як авіакомпанії конкурують за українських пасажирів.

— Чи виправдалися ваші очікування від виходу на ринок? Могли б ви поділитися першими підсумками?

— Так, ми дуже задоволені першими результатами, вони цілком виправдовують наші розрахунки. Завантаження на літаках, які літають між Україною та Євросоюзом, перевищує 90% — це відмінний результат. Тим більше, на абсолютно новому для нас ринку.

Тому ми оголосили про розширення своєї програми польотів на літо 2019 року і додамо 5 нових напрямків з Києва. Всього влітку 2019 року Ryanair буде виконувати польоти з України за 22 маршрутами в 11 країн (без урахування рейсу Відень-Київ дочірньої авіакомпанії перевізника-Laudamotion-ред).

— Скільки ви перевезли пасажирів на українських рейсах? Аеропорти Бориспіль та Львів неофіційно називають цифру 50 і 25 тисяч пасажирів за перший місяць польотів — вона коректна?

— Ми поки що не підводили підсумки. Вважаємо за краще говорити про підсумки сезону-року. Можливо, ваші цифри можуть бути близькими до дійсності. В цілому у 2019 році ми плануємо перевести на маршрутах зі Львова 240 тисяч пасажирів і 850 тисяч пасажирів в Борисполі. Тобто плани на наступний рік — понад 1 млн пасажирів. У 2020 році ми плануємо подвоїти цю цифру — 2 млн пасажирів. Я думаю, за кілька років Ryanair з легкістю може досягти показника в 5 млн пасажирів на рік на українських маршрутах.

— Чи стикалися ви з якимись проблемами після виходу на ринок, в тому числі, з боку влади?

— Все добре. Ми відчуваємо дуже сильну підтримку української влади.

— Ви говорили, що цілий ряд західноєвропейських держав не дає вам літати зі своїх аеропортів в Україну— з чим це пов'язано?

— Дійсно, ми зіткнулися з перешкодами щодо відкриття нових рейсів в Україну. Причина — нечесна протекція деяких європейських авіакомпаній з боку авіаційної влади деяких західноєвропейських країн.

Справа в тому, що Німеччина, Франція та Італія не бажають, щоб з їх аеропортів в Україну виконувалося більше дешевих рейсів авіакомпанії Ryanair. Великі західноєвропейські держави дуже люблять вчити маленькі країни, такі як Ірландія або Україна, як повинен виглядати і функціонувати відкритий ринок. При цьому вони далеко не завжди самі відкривають свої ринки. Так, ми хотіли відкрити польоти в Україну з Рима, Мілана, Венеції та Пізи, куди ми дуже активно літаємо, але італійський уряд відмовився надати нам таке право. Це пояснили тим, що перед цим таке право отримала італійська компанія, яка виконує польоти на двох орендованих літаках. Юридично її й авіакомпанією важко назвати.

— Як ви думаєте вирішувати цю проблему?

— Ми оскаржили таке рішення авіаційної влади Італії в суді і зараз чекаємо позитивної відповіді. Можливо, вона вирішить проблему і українським пасажирам відкриються нові можливості.

Але, звичайно, щоб кардинально вирішити такі проблеми, Україні треба, нарешті, приєднатися до Єдиного європейського авіапростору. Тоді у авіаційної влади європейських країн не буде можливості так брутально захищати комерційні інтереси авіакомпаній.

Ми будемо і далі регулярно подавати заявки для отримання призначень польотів з нових європейських аеропортів в Україну. Я думаю, в майбутньому році ми збільшимо пасажиропотік на українському напрямку в 2 рази. Але багато в чому це буде залежати від доброї волі італійців, французів та німців.

— З іншими країнами все в порядку? Більше ніхто не перешкоджає вашому бажанню літати в Україну?

— Є ще схожі питання в Бельгії та Нідерландах.

— Можливо, вам варто відкрити дочірню авіакомпанію в Україні і всі ці проблеми відпадуть?

— Це дуже довгий і важкий шлях. До того ж, розмови про створення дочірньої авіакомпанії в Україні дуже передчасні. Давайте спочатку ми посилимо тут пасажиропотік, відкриємо бази базування повітряних суден в українських аеропортах. Всьому свій час.

Є значно більш просте рішення цих проблем. Коли Україна та ЄС, нарешті, підпишуть Договір про «відкрите небо» (Угода про Спільний авіаційний простір-ред), ми зможемо відкривати рейси звідки вважатимемо за потрібне і куди захочемо незалежно від того, як на це дивляться інші авіакомпанії та авіаційна влада. І повірте, тоді ми будемо розвиватися дуже швидкими темпами.

— За останні роки до нас почали літати Qatar Airways, карту маршрутів з України розширив Wizz Air, був створений SkyUp, є ще класичні авіакомпанії. Чи відчувається вже конкуренція на цьому ринку?

— Ми не Lufthansa і не боїмося конкуренції. Ми будемо тільки раді, якщо будь-яка авіакомпанія, нехай навіть найдорожча або найменша захоче з нами конкурувати. Це лише піде на користь нашим пасажирам. Наш досвід показує залізне правило: коли наші конкуренти вкладають великі гроші в свою рекламу, ми продаємо більше квитків. Тому що перше, що робить пасажир, бажаючи купити квиток, він порівнює ціну на ринку або шукає альтернативу. А наша ціна завжди найкраща.

Ми любимо конкуренцію. Якщо порівнювати прямі наші витрати на перевезення одного пасажира, то у Ryanair це 27 євро, а у найближчого нашого конкурента — 41 євро. Саме тому ми можемо забезпечити найнижчий тариф.

Ми намагаємося бути значно ефективніше своїх конкурентів. Наприклад, Eurowings (німецький лоукостер-дочірня авіакомпанія Lufthansa Group — ред.) витрачає на маркетинг в перерахунку на одного пасажира більше, ніж всі витрати нашої авіакомпанії з розрахунку на одного перевезеного пасажира. При цьому ми дбаємо про наших пасажирів і наш персонал. Ми дуже добре платимо нашим співробітникам, платимо більше, ніж та ж Lufthansa своїм.

І це дає нам значні переваги. На більшості ринків, де ми представлені, Ryanair займає перше-друге місце за обсягом перевезених пасажирів. І я сподіваюся, дуже скоро ми побачимо таку картину і в Україні.

— Кого більше на ваших українських рейсах — українців чи іноземців?

— Ми не відстежуємо національність наших пасажирів. Але якщо говорити про те, звідки пасажир починає свою подорож (а в підсумку майже всі туди і повертаються), то зараз приблизно 40% стартують за межами України. Це дуже високий відсоток. Він показує, що ми не тільки даємо можливість дешево літати українським пасажирам, а й привозимо дуже значну кількість іноземних туристів в Україну. А це вже зараз створює тут додаткові робочі місця в сфері їх обслуговування. Я дуже задоволений, що Ryanair робить такий значний внесок в українську економіку.

— Коли вас чекати в інших аеропортах України?

— Ми ведемо переговори з українськими містами. Ми на зв'язку з Одесою, Харковом, деякими іншими аеропортами. Наші фахівці перевіряли їх готовність до відкриття рейсів. Мої заступники ведуть переговори щодо умов. Процес йде, але він залежить від умов, які можуть запропонувати аеропорти і потенційного попиту на польоти в них.

— Які нові маршрути ви готуєте до відкриття в Україну?

— Цієї зими флот нашої авіакомпанії поповниться більш ніж 40 новими літаками. Це практично стільки, скільки зараз у МАУ. У Ryanair дуже великі можливості для розвитку і нарощування присутності на ринку. Але не все залежить тільки від нас — при відкритті нових рейсів ми часто залежимо від доброї волі авіаційної влади конкретних європейських держав. Ми працюємо над цим питанням.

Ми оголосимо про свої конкретні наміри, коли прийде час.

— Хто ваші пасажири?

— Потенційно це всі, кому треба в Україну або з України в Європу.

У нас є маршрути з України, націлені, в першу чергу, на виїзний туристичний потік, як Пафос або Барселона. Є такі, де багато пасажирів, які летять на роботу — в Польщу, наприклад. Є маршрути, які більше привозять туристів в Україну — як із Великобританії. Таким же буде і Дублін.

— Як ви оцінюєте потенційний попит на авіаперевезення на українському ринку? Наскільки цей потенціал задіяний, якщо порівнювати із західноєвропейськими країнами, або з нашими сусідами — тією ж Польщею, наприклад?

— В Україні є дуже великий потенціал зростання — при населенні понад 40 млн осіб в минулому році літало тільки 15 млн пасажирів. У сусідній Польщі, наприклад, населення тільки 38 млн осіб, а пасажирів — більше 42 млн. Але набагато яскравіший приклад моєї рідної Ірландії: на неповних 5 млн жителів припадає майже 35 млн пасажирів. Подивіться — сьогодні з Києва можна полетіти в 50 міст, а з Дубліна, який в 8 разів менше-в 130 міст.

Україні є куди рости. Тут величезний ринок для дешевих польотів. Якщо Україна незабаром підпише Договір про Відкрите небо з ЄС, ми побачимо сплеск перевезень. Ryanair буде попереду цієї активності.

— Деякі пасажири скаржилися на проблеми з виплатою компенсацій за затримані рейси…

— Наша авіакомпанія найпунктуальніша в Євросоюзі. Більше 80% рейсів в цьому році виконувалися суворо за розкладом. Але ми визнаємо, що бувають різні ситуації і іноді рейси значно затримуються. У таких випадках персонал Ryanair докладає максимальних зусиль, щоб допомогти своїм пасажирам. В тому числі, авіакомпанія запустила сервіс автоматичного розгляду скарг для проведення виплат компенсації за Регламентом 2004/261. У разі затримки або скасування рейсу пасажиру достатньо просто заповнити форму на сайті Ryanair, вказати рейс, свої дані, рахунок і протягом 10 днів він отримає відповідь. Якщо це був не форс-мажор (погодні умови, страйк персоналу — ред), ми виплатимо компенсацію.

— З чим пов'язано посилення норм провозу ручного багажу з 1 листопада на рейсах авіаперевізників? Чи будуть правила посилюватися далі?

— Це зроблено заради прискорення обслуговування рейсів, підвищення пунктуальності і спрощення операцій в аеропорту. Ввівши додатковий збір за другу одиницю багажу, ми зменшили сам тариф перевезення. Ці збори ніяк не позначилися на доходах Ryanair. Вони потрібні, щоб спростити обслуговування в аеропорту, в першу чергу, посадку і висадку пасажирів.

— Які шанси в українських громадян приєднатися до вашої команди? Як це зробити?

— Ryanair швидкозростаюча авіакомпанія, ми постійно маємо потребу в новому персоналі. У той же час треба розуміти, ми ірландська авіакомпанія і працюємо за правилами EASA, а Україна поки що ні. Тому український персонал, як пілоти, так і інженери, не можуть відразу працювати у нас. Їм потрібно пройти певну процедуру визнання кваліфікації авіаційною владою. Але це переборна перешкода-в Ryanair працюють громадяни України льотний та інженерний склад. Що стосується позицій в офісі, то у нас дуже багато українських програмістів — близько третини в Польському дата центрі. Наш відділ персоналу відкритий до залучення українських співробітників — можна надсилати резюме за адресою, вказаною на сторінці в інтернеті.

— Що з приводу інших дочірніх підприємств? Навесні була інформація з приводу Дата центру та бази обслуговування повітряних суден…

— Зараз у Ryanair працюють три Дата центри— в Дубліні, Вроцлаві та Мадриді. В даний час авіакомпанія визначається, де відкривати наступний. Це дуже важливий проект для підтримки операцій авіакомпанії та її майбутнього. В даний час ми серйозно розглядаємо, принаймні, 3 місця, де може бути розташований такий центр. Серед них і Україна. Все буде залежати від того, які умови зможе запропонувати нам місцева влада і наскільки вони будуть гарні в порівнянні з іншими пропозиціями.

Що стосується бази технічного обслуговування повітряних суден, поки що про це говорити передчасно. Ми повернемося до цієї розмови, коли значно посилимо свою присутність на місцевому ринку і досягнемо певної критичної маси повітряних суден, що базуються в місцевих аеропортах. І ось тоді ми визначимося з їх технічною підтримкою місцевими силами. Але це все в майбутньому, поки що ми тільки заходимо на ринок і у нас в Україні немає жодного літака, який би тут базувався.

— Чи рекомендуєте ви Україну до відвідування вашим друзям?

— Я дуже люблю Україну. Я давно знаю вашу країну. Я навіть деякий час жив у Києві, ще до того, як почав працювати в Ryanair. Я завжди рекомендую її до відвідування своїм знайомим.

Один з нових рейсів, які наступного літа ми додамо з Києва, буде в мій рідний Дублін. У тому числі для того, щоб мої знайомі і друзі теж могли відвідати ваше прекрасне місто. Я буду дуже активно їм це рекомендувати.

Спілкувався Олександр Ланецький

Фото на головній сторінці: Еміль Салманов

Коментарі - 9

+
+156
AleksandrBank
AleksandrBank
10 січня 2019, 10:16
#
«Действительно, мы столкнулись с препятствиями по открытию новых рейсов в Украину. Причина — нечестная протекция некоторых европейских авиакомпаний со стороны авиационных властей некоторых западноевропейских стран.» — вот где коррупционеры сидят!

Супер стать в целом, интересная.

Виден положительный и сильный настрой Ryanair. Это хорошо.
+
0
ramarren
ramarren
10 січня 2019, 13:24
#
Интересно, а на внутренние рейсы им тоже итальянцы мешают зайти? Уверен, с их ценами кольцо Киев-Львов-Одесса-Харьков было бы вполне себе загружено.
+
0
bers
bers
10 січня 2019, 18:24
#
На внутренние рейсы допускаются только украинские авиакомпании
+
0
ramarren
ramarren
11 січня 2019, 13:21
#
Ну министерства думаю с радостью поспособствуют дочку открыть.
+
0
holodproekt
holodproekt
10 січня 2019, 17:44
#
Жаль, нельзя задать вопрос Дэвиду: Почему при попытке оплаты на сайте ryanair.com/gb/en/ за билет, стоимость которого указана в ЕВРО, приватовской ЕВРО-картой (ПС Мастеркард) после введения 4 цифр номера карты происходит автоматическая конвертация в доллары по кросс-курсу 1,2208 (при рыночном 1,1450) и у тебя остается выбор платить с ЕВРО-карты по схеме EUR-->USD-->EUR либо UAH-->USD (на $-карте баланс был 0).
В любом раскладе, остаются вопросы:
1) почему отсутствует возможность оплаты в ЕВРО?
2) почему происходит автоматическая конвертация?
+
0
mary27
mary27
10 січня 2019, 18:26
#
Кажется, тут дело в правилах МС, а ''Райанэйр'' ни при чем.
+
+75
hanspushka
hanspushka
10 січня 2019, 19:31
#
http://lowcostavia.com.ua/ryanair-how-to-buy-and-check-in/ здесь есть как убрать конвертацию
+
0
holodproekt
holodproekt
22 березня 2019, 16:18
#
Почитал, разобрался.
спасибо.
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
10 січня 2019, 19:38
#
Это от банка зависит
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися