Відразу після старту monobank запропонував клієнтам масу всіляких «фішок». Але час йде, і видачу «пряників» доводиться дозувати.
Monoрік: як перший український банк без відділень прожив свій перший рік
У листопаді минулого року в Україні з'явився перший банк без відділень — monobank*. Це перший проект Fintech Band, заснований екс-менеджерами Приватбанку — Олегом Гороховським, Дмитром Дубілетом і Михайлом Рогальським. Його поява стала для ринку справжнім струсом. Багато українських банків навіть взялися оновлювати власні мобільні додатки. Правда, вони заперечували, що це пов'язано з появою mono, посилаючись на «загальний тренд».
monobank не тільки вивів український ринок зі сплячки. Він вирішив вступити в нелегку боротьбу з найбільшим банком країни — Приватбанком — за титул найтехнологічнішого і найзручнішого.
Правда, зовсім без офісів все ж не обійшлося. Monobank стартував на базі Універсалбанку, тобто, по суті, це — проект всередині звичайної фінустанови. Саме тому на його картах красується і назва банку Сергія Тігіпка, а сам monobank годі й шукати в офіційній статистиці Нацбанку.
Але все ж засновники не збрехали — клієнтам мобільного банку ходити до відділень дійсно не потрібно. Принаймні, щоб отримати карту. Для оформлення пластика досить встановити додаток на смартфон і сфотографувати документи. Співробітник банка (не плутати з кур'єром) привезе карту і договір на підпис за вказаною адресою. Передбачено і «самовивезення»: карту можна забрати в одній з точок.
Таку модель можна назвати абсолютною новинкою. Наприклад, Альфа-Банк і до цього практикував доставку кредитних карт кур'єром. Правда, щоб отримати кредитку від Альфи, доводилося довго заповнювати заявки на сайті і підтверджувати особистість оператору. monobank зробив весь процес максимально швидким і зручним для користувача.
Відразу після виходу на ринок новий банк без відділень став активно залучати клієнтів за допомогою всіляких бонусів і новинок. Але в міру того, як росла армія шанувальників mono, видачу «пряників» довелося дозувати.
«Мінфін» подивився, які головні фішки пропонував monobank клієнтам, і що з ними стало через рік існування проекту.
Гроші — всім
Monobank розробив дійсно унікальну систему кешбек, принаймні для українського ринку. Щомісяця він пропонує власникам карток 5 категорій, з яких ті можуть обрати дві. Якщо оплачувати карткою товари і послуги з цих двох категорій, на рахунок клієнта буде повертатися певний відсоток від витраченої суми.
ЗАМОВИТИ КРЕДИТКУ «MONOBANK» З КЕШБЕКОМ
Для кожної категорії відсоток повернення — різний. Наприклад, на перших порах за розрахунки в категорії «Краса» можна було отримати 5%, а в «Кіно» — 20%.
Далі monobank вирішив оптимізувати систему і знизив кешбек в деяких категоріях. Щоб «не сполохати» клієнтів і змусити їх більше позичати у банку, був встановлений підвищений відсоток повернення при оплаті покупок кредитними грошима. Наприклад, за розрахунки в категорії «Продукти» банк нараховував 4% за розрахунки за допомогою кредитних коштів і тільки 2% — якщо власник карти витрачав власні гроші. Але і від цієї системи в результаті довелося відмовитися.
За словами Олега Гороховського, подібна ситуація пов'язана з бізнес-моделлю банку. «Для нас, як для емітента карт, основний транзакційний дохід — це інтерчейндж, який ми отримуємо від клієнтських витрат в торговельній мережі. В середньому на наш оборот, для нашого типу карт ми отримуємо близько 1,9% на місяць», — писав Олег Гороховський у Facebook.
На виплати кешбека банк готовий віддавати 1,2% від обороту. Але проблема в тому, що деякі клієнти зловживають щедрістю mono. «Ми звернули увагу, що деякі клієнти використовують карту тільки в категоріях кешбек і ми щомісяця виплачуємо їм на 300-400 грн більше, ніж отримуємо інтерчейндж за їх транзакціями», — пояснював Олег Гороховський у Facebook.
Тому банкіри розробили спеціальну систему розрахунку. Вона виглядає наступним чином: «баланс по кешбеку = отриманий торговий інтерчейндж — виплачений кешбек». 20% клієнтів, у яких найбільший «мінус» за цим показником, отримують на 1% менше кешбека, ніж інші. При цьому розмір «повернення» за окремою категорією не може бути нижче 1%.
Перерахунок проводиться щомісяця. Якщо під час наступної перевірки баланс користувача стає позитивним, він отримує кешбек нарівні з іншими клієнтами.
Якщо ж баланс знову негативний, але клієнт не надто зловживає щедрістю банку, то санкції зберігаються — він отримує на 1% менше кешбека. А якщо власник картки потрапляє в коло найбільш «збиткових», йому урізають відсоток повернення ще на 1%.
За словами Гороховського, подібна система зачіпає тільки 3% від загальної кількості клієнтів. Щоб не потрапляти в цю категорію, досить користуватися картою як основною — тобто розплачуватися нею всюди.
Депозити та спорт
Банк без відділень постійно креативить із залученням депозитів. І це не дивно: monobank активно кредитує, а, отже, постійно потребує ресурсу. За словами Олега Гороховського, за час роботи банк видав позики на 3 млрд грн. Наступного року йому знадобиться ще, як мінімум, така ж сума.
Спочатку команда запропонувала клієнтам відкривати вклади на 6 та 12 місяців з цілком конкурентною ставкою у 16% річних. Потім з'явилися депозити на 1 місяць з такою ж ставкою. Правда, на цьому рівні дохідність довго не протрималася: в листопаді monobank «зрізав» її до 13,5%.
Оформити вклад в monobank та взяти участь у розіграші 5000 гривень
Порівняно недавно mono представив клієнтам абсолютну новинку для ринку — депозит «Спортивний». Його сенс у тому, що клієнти обіцяють банку проходити в день не менше 10 000 кроків. І якщо він виконує свою обіцянку, банк виплачує йому 21% річних за вкладом. Якщо ж набрати потрібну кількість кроків не вдалося, ставка падає до 11%.
У жовтні «monoкоманда» вирішила переглянути і ці умови. За словами Олега Гороховського, спочатку депозит «Спортивний» планувався як короткострокова акція до літа. Але з його запуском затягнули. Більш того, ті, хто переоцінив свої сили і не зміг виконати норматив, більше цей вклад не відкривали. До того ж, з'явилися «шахраї», які накручували кількість пройдених кроків за допомогою всіляких програм. У підсумку ставку для переможців знизили до 17% річних. А для тих, хто програв — підвищили до 15% річних. Хоча, за словами Гороховського, банк думав взагалі закрити цей вид депозитів.
До дня свого народження проект запропонував ще одну новинку — «металеву карту». Вона розрахована на віп-клієнтів. Карта дістанеться безкоштовно тим, хто погодиться розмістити в банку депозит на суму 400 тисяч гривень або 20 тисяч доларів або євро. Ця сума вдвічі вище, ніж гарантує держава (максимум — до 200 тисяч гривень), але monobank це не бентежить. Там вважають, що безліч бонусів і пільг, які отримають власники карти, досить вагомий аргумент, щоб не звертати увагу на ризики і довірити гроші УніверсалБанку.
Валютні бонуси
Зовсім нещодавно mono представив ще одну депозитну «фішку» — валютні вклади. Доки банк готовий «щедро» платити за них клієнтам. Так, ставка за 12-місячним доларовим депозитом становить 5%, євровнеском на той же термін — 4%. А це майже найвища дохідність серед українських банків. До того ж, mono запустив валютні карти, на які можна отримувати відсотки за вкладами.
Але без ложки дьогтю не обійшлося і тут. Monobank стягує комісію в 0,9% за зняття грошей з валютної карти. Безкоштовно це можна зробити тільки у відділеннях Універсалбанку. Клієнти відразу почали обурюватися, що у цієї фінустанови занадто мало «офісів». Мовляв, по суті, клієнт буде змушений платити комісію, щоб забрати власні гроші. І справді, за даними НБУ на 1 жовтня 2018 року, по всій Україні налічувалося 26 відділень Універсалбанку. Половина з них припадала лише на одне місто — Київ. Крім того, в цьому випадку втрачається вся суть слогана «банк без відділень».
Валютні карти «з'їли» і інший давній «пряник» mono — мінімальний спред між курсами. Спочатку monobank пропонував клієнтам спред між курсом покупки і продажу валюти всього в 1 копійку. Як стверджує Дмитро Дубілет, через запуск нових валютних продуктів, його просто неможливо було зберегти на цьому рівні. Проте, банк пообіцяв, що їх курс обміну і надалі буде кращим на ринку.
На 22 листопада курс долара в mono був на рівні 27,76/28,00 грн. За даними «Мінфіну», середній курс в банках був на рівні 27,75/27,96 грн. Наприклад, у ПриватБанку він склав 27,75/28,00 грн, в Альфа-Банку — 27,75/27,95 грн. Так що, в принципі, різниця не така вже й велика.
Кредити і розстрочки
При видачі кредитів онлайн банк також знайшов кілька цікавих «фішок», щоб порадувати клієнтів. Наприклад, розстрочка, яку можна оформити на будь-яку покупку вартістю від 1000 грн. При цьому клієнт повинен буде платити щомісячну комісію в розмірі 1,9%. Мінімальний термін розстрочки — 3 місяці, максимальний — 2 роки.
Але є невеликий нюанс: якщо клієнт вирішить розрахуватися за товар достроково, monobank зажадає, щоб він сплатив комісію за весь прописаний в договорі термін. Наприклад, якщо клієнт візьме товар в розстрочку на 12 місяців і виплатить його вартість за півроку, йому все одно доведеться сплатити комісію за рік.
На ринку є і більш привабливі пропозиції. Наприклад, той же Альфа-Банк теж пропонує клієнтам розстрочку. Ставка по ній становить 0,01%, щомісячна комісія — 1,8%. При достроковому погашенні Альфа-Банк стягує місячну комісію тільки за фактичний термін використання, а не за весь час.
На початку листопада monobank вирішив порадувати клієнтів ще одним продуктом — «Покупка частинами». У цьому виді розстрочки банк не стягує комісій з клієнта. Але мінус в тому, що її можна оформити тільки у партнерів банку. На першому етапі серед них виявились магазин електротехніки Comfy та Алло. Найближчим часом mono обіцяє підключити Епіцентр і Розетку та інші роздрібні мережі.
Як би там не було, mono дійсно надав клієнтам безліч «фішок» і зумів залучити користувачів, яких вже 575 тисяч. Тому в тому, що деякі бонуси починають пропадати — немає нічого дивного. Головне, банк продовжує тримати «планку», а його додаток дійсно один з найбільш зручних, швидких і технологічних на українському ринку.
Олексій Рябуха
* Після запуску проекту monobank позиціонував себе як «банк без відділень». Але де-юре він не є банком, бо не має відповідної ліцензії НБУ. Насправді цей проект складається з двох складових: мобільного застосування та кредитної картки, яку емітує Универсалбанк. Тому, оформляючи депозити в monobank, вкладники де-факто розміщують їх на рахунках Універсалбанку.
Коментарі - 65
Это Олег так пошутил? Imho, многие читая это, удивляются: «А что, есть клиенты, которые используют карту НЕ только в категориях кешбека?» ☻
☺☺
Пользующееся картами «подавляющее большинство» — это держатели зарплатных карт, которые ими и пользуются в торгово-сервисной сети. Так что это «аргумент» несколько мимо
В розмірі 1% від найбільшої суми заборгованості за кредитним договором, що виникла на певну дату в період з 1 числа по останнє число попереднього місяця, в якому починається відповідний місячний період страхування згідно Договору страхування, але в будь-якому разі не менше 20,00 грн. Плата списується 5-го числа кожного місяця за попередній місяць. Якщо 5-е число місяця є неробочим днем, списання страхового платежу здійснюється у попередній робочий день з 1 до 5 число місяця. Списується, якщо укладено договір страхування, який є діючим на момент списання плати.
Сергей, вместо того, чтобы фантазировать о «долгах», Вы бы почитали об условиях сами — цитировать тарифы получилось ведь?
1) не 26000, а 20930;
2) Ни я, ни «друзья» никаких долгов не платили. (подсказка: не только телефон можно пополнять картой, но и выводить средства с телефона ☺);
////////о выгодности данного продукта в долгосрочной перспективе////////
Просьба всё же внимательнее читать сообщения, – рекомендую перечитать мой первый коммент. По сути вопроса, у меня на текущий момент следующий набор «активных» категорий:
кафе/рестораны — 5% грязными (Альфа);
красота/медицина — 4% грязными (Моно);
Кино — 20% грязными (Моно);
продуктовые магазины – 2% чистыми (!) (ТасКом);
коммуналка / пополнение телефона ВРЕМЕННО — 5% чистыми (ТасКом);
все прочие, включая Internet – 1% чистыми (!) (ТасКом)
P.S. Уделяйте больше внимания мат.части, пож. Или Вам лишь бы поспорить?
В Монобанке мне доступно 4 категории — 2 у меня и 2 у жены.
За информацию спасибо.
На счёт коммунальных:
1) уверен, что телефон Вы себе пополняете с карты бесплатно;
2) я тоже до какого-то времени оплачивал бесплатно по реквизитам. Но ч/з сервис https://privatbank.ua/fast-pay можно оплатить под комиссию 0,5%. На мой взгляд лучше так, но с кэшбэком.
А концептуально ТасКом мне подходит, поскольку:
1) на продукты 2% чистыми;
2) на всё прочее, что не выделено другим кэшбэком, — 1% чистыми (включая Internet)
http://www.forward-bank.com/about/actions/files-akciy/08-05-2018/Cash-back-new.pdf
Если бы Вы, Сергей, дочитали то, что скопипастили, до конца, то не могли бы не обратить внимание на: «Списується, ЯКЩО УКЛАДЕНО договір страхування». А ещё желательно ещё раз перечитать мои слова Выше о том, что карта бесплатная, а страховка совсем не обязательна. Ладно, я оформлял карту год назад и могло что-то поменяться. Но в виду интересного временного cashback на коммунальные МСС несколько моих знакомых за последние 2 недели открыли там указанные карты с чётким декларированием в момент оформления: страховка НЕ нужна. (а это как min означает, что страховка не есть обязательным условием для установления кред.лимита на карту).
И да, не смотря на временность «коммунального» cashback уже заработали max сумму (1300 грязными) за несколько дней с момента активации карты.
P.S. на будущее просьба: не стоит чего-то утверждать, если не знаете всей «мат.части».
1) комуналку (2000 грн/мес) всегда платил вовремя;
2) ни кредиток ТасКома, ни вообще любых других кредиток не продаю. Максимум могу скинуть реферельную ссылку на моно ;)
Если Вы забыли предмет разговора, то напомню Вы вступили с МЯГКО говоря очень некорректным заявлением во всеуслышание, что якобы «карта платная». Кстати, ДО акции я тоже для оплаты связи и коммуналки пользовался ТасКомом, поскольку 1% чистыми лучше, чем вообще ничего (не знаю других укро-банков, дающими cashback в данной категории).
когда подписывал бумажки на кредит, то среди них «случайно» оказались документы на оформление страховки. категорически отказался их подписывать. на процесс оформления никак не повлияло, только оператор грустнее стала.
На самом деле за год перевернулось многое и дало развитие и толчек развитию. Сейчас все это будет частично перенесено на ФЛП и МСБ банков, чтобы также упростить процесс, как установить терминал или получить Овер не приходя в отделение.
Бажаю команді Моно не зупинятися і змусити всіх зажерживих банкірів з нашого банківського болота включитися в змагання за пропозиції найкращих умов та сервісу.
Саппорт якраз дуже легко масштабується. І враховуючи ідеально (майже) вилизані бізнес процеси в купі з високим рівнем автоматизації, потреби в саппорті буде відносно небагато.
Я думаю, що творці Монобанку з самого початку заклали масштабовану бізнес-модель, бо планують стати лідерами ринку. Час покаже.
Человеческий фактор (команда) — всегда узкое место — на поток не ставиться.
Зростання клієнтської бази йде поступово і прогнозовано, тому нема жодної проблеми в тому, щоб поступово нарощувати саппорт відділ без втрати якості.
Проблема може виникнути лише у випадку форсмажору, наприклад коли станеться якийсь масштабний збій, що зачепить багато клієнтів і вони всі одразу захочуть звернутися по допомогу. Але від цього ніхто не застрахований.
А Вы никогда не пробовали в чат Альфы обращаться? ;)
Альфа мабуть не ставить за мету створити якісний сапорт, тому і результат відповідний.
И при этом безопасность клиентов Альфу тоже не сильно волнует: не используют технологию 3D-Secure, а при расчётах в торговой сети крайне редко запрашивается пин-код, даже на крупные суммы (недавно рассчитывался на 5500)…
И новая йича называется не «Оплата частями», а «Покупка частями»
В Альфа-Банке беспроцентная рассрочка, в Монобанке снижение кешбека и т.д.
Есть довольно унылый «Универсал банк», который греки продали Сергею Тигипко.
Из-за отсутствия у них каких-либо документов, подтверждающих клиентские отношения с «монобанком».
Ведь .apk на смартфоне и дурацкие картинки с котами — это не документ)