Економіка України потребує надходжень інвестицій, однак український фондовий ринок практично не функціонує. Ситуацію може змінити новий законопроект №9035, який знаходиться зараз на розгляді у Верховній Раді.
Як вивести фондовий ринок України з коми
Які новації запроваджує законопроект щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів, розповів у своєму блозі на Facebook Тарас Козак, президент інвестиційної групи УНIВЕР.
Фондовий ринок в Україні живий? Чи мертвий? На мій погляд, обидва варіанти некоректні. Вважаю, що фондовий ринок знаходиться в стані клінічної смерті, в реанімації. Жевріє лише на одному інструменті — державних облігаціях, ОВДП.
Чи можна в сучасному світі жити без фондового ринку? Легко! Наприклад, в Північній Кореї його немає. І нічого, її мешканці в шаленому захваті від керівництва країни.
Але хочеться ближче до цивілізації. Як у Західній Європі, Північній Америці чи хоча б як у сусідній Польщі, яка за багатьма параметрами стає для нас бенчмарком. На жаль, ми збільшуємо відставання від Польщі. Потрібні серйозні реформи, захист прав інвесторів, запровадження нових інструментів, боротьба з маніпулюванням.
Всі ці норми, необхідні для функціонування сучасного ринку капіталів, добре прописані в новому законопроекті #ПЗУ9035, який нещодавно був підтриманий на банківському комітеті Парламенту. І одностайно рекомендований для ухвалення в 1-му читанні на засіданні Верховної Ради представниками різних фракцій!
Зазначений законопроект є консенсусним. У ньому зняті побоювання багатьох учасників ринку про надмірні повноваження Регулятора — вони винесені в окремий законопроект. Немає також новацій про фінансування Регулятора за рахунок внесків учасників ринку.
Зате є наступні важливі, як на мене, тези:
Законодавчо запроваджуються поняття похідних інструментів — деривативів. Коли ми чуємо про ринкову ціну нафти чи зерна на світових ринках, то, зазвичай, мова йде про ціну ф‘ючерсів на ці сировинні товари, а не саму нафту чи зерно. Обсяги торгівлі ф‘ючерсами на світових фінансових ринках на порядки більші, ніж на базові активи. В Україні сьогодні торгівлі деривативами практично немає.
Ухвалення законопроекту дозволить біржам виконувати одну з ключових функцій — встановлення справедливої ринкової ціни на сировину. Це не сподобається нашим олігархам-експортерам. Адже сьогодні вони продають сировинні товари непрямим покупцям за ринковою ціною. Зазвичай покупцями є пов’язані з олігархами офшорні прокладки, а ціна продажу суттєво занижена. Така схема дозволяє «вивозити» капітали з України без належного оподаткування (трансфертне ціноутворення). Запровадження регульованих ринків сприятиме наповненню бюджету і боротиметься зі схемами відпливу капіталів.
Захист прав інвесторів. У першу чергу — інвесторів у облігації. Саме корпоративні облігації стануть наступним інструментом, на який буде реальний попит інвесторів після зниження дохідності за ОВДП. Щоб уникнути повторення проблеми 2008-2010 років, коли емітенти облігацій просто «кидали» інвесторів, не віддавали гроші. Псевдобанкрутства, безправ‘я облігаціонерів, шахрайство з активами повинні відійти в минуле. Інвестори отримають потужні інструменти для захисту своїх прав.
Це лише невелика частина новацій, які запроваджує проект закону #9035. Але навіть цього достатньо, щоби боротися за його ухвалення.
Коментарі - 6
То автор в первом тезисе ставит акцент на деривативы — "Когда мы слышим о рыночной цене нефти или зерна на мировых рынках, то, как правило, речь идет о цене фьючерсов на эти сырьевые товары, а не саму нефть или зерно.Объемы торговли фьючерсами на мировых финансовых рынках на порядки больше, чем на базовые активы."
То во втором ставит акцент на сырьё — «Принятие законопроекта позволит биржам выполнять одну из ключевых функций — установление справедливой рыночной цены на сырье.»
Так на что биржи будут устанавливать справедливые рыночные цены?
И о какой справедливости рыночных цен может идти речь, если «Объемы торговли фьючерсами на мировых финансовых рынках на порядки больше, чем на базовые активы.»?
Весь мир страдает от финансовых пузырей и ищет пути выхода из этой ситуации, а мы как заторможенные пытаемся наступить на те же грабли вместо не повторять чужих ошибок, ещё и «новацией» это называем.
Воистину, чому ми бідні?- бо дурні.
Ну во-первых, рынок деривативов возник, по своей сути, как страховой. Где в начале 00-ых добавился еще метод укланения от налогов или использования налогово щита.
С другой стороны, данный рынок снижает снижает требования к капиталу через «повторение» любого инструмента.
Так же остается загадкой какое отношение биржи имеют к свопам и форвордам?!
В третьих, остается загадкой почему игнорируются замечания по отношению к ГК, когда из проекта в проект протягиваются достаточно опасные изменения с предсказуемыми последствиями.
Закон о рынке деривативов действительно нужен, но определенно с абс другим подходом.
Да и вообще прямо вижу как благодаря закону олигарх-экспортер вместо того чтобы гнать товар на западную «прокладку» и гасить долги перед нерезом, бросается на украинский фондовый рынок и бешено там торгует по «справедливой цене». смешно.