Мінфін - Курси валют України

Встановити
29 жовтня 2018, 12:58

Битва платіжних систем: чому Visa в Україні програла

Все більше українців надають перевагу розрахунку банківською картою, причому у  більшості випадків це карта платіжної системи Mastercard. У той час як світовим лідером за обсягами транзакцій є Visa, яка утримує 56% глобального ринку безготівкових платежів.

Чому Visa має слабкі позиції в Україні, і як компанія планує змінити ситуацію, досліджувала редакція FinClub. «Мінфін» публікує скорочену версію.

Обмін досвідом

Передусім, зміни відбулися у топ-менеджменті конкуруючих компаній. Віра Платонова, яка з 2013 року була генеральним директором представництва Masterсard Europe в Україні, Молдові, Грузії та Центральній Азії, у вересні цього року пішла з компанії. Як виявилося, щоб стати віце-президентом і директором регіонального підрозділу Visa по країнах СНД і Південно-Східної Європи. Вера Платонова вже працювала в компанії Visa у 2007-2010 роках.

Компанія Masterсard новим генеральним директором представництва Masterсard Europe в Україні обрала Інгу Андреєву, яка з 2013 року була куратором співпраці з клієнтами системи. Інга Андрєєва почала управляти українським офісом Masterсard на початку 2018-го, в період декретної відпустки Віри Платонової. Хоча останні 5 років Інга Андрєєва віддала Masterсard, вона має досвід роботи і в компанії Visa.

Невтішна статистика для Visa

Згідно з оприлюдненими наприкінці серпня даними НБУ, міжнародна платіжна система Mastercard – абсолютний лідер українського ринку. Станом на 1 липня 2018 року банки випустили 39,7 млн карток саме цієї платіжної системи (66,08%), тільки 19,7 млн карток Visa (32,8%) і всього 0,63 млн карток української національної платіжної системи «Простір» (0,05%), яка раніше мала назву НСМЕП.

Активних карток, за якими клієнти здійснили хоча б одну транзакцію за три місяці, в обігу менше, але й тут Mastercard утримує монопольну частку: у неї в Україні 24,1 млн карток (68,3%), тоді як у Visa – 10, 7 млн карток (30,4%), а 0,4 млн карток – у «Простір» (1,3%). За часткою проведених безготівкових операцій Mastercard займає 67,1% ринку, а за обсягом – 67,6%.

Це нестандартна ситуація, оскільки на глобальному ринку Visa є лідером за обсягом транзакцій (56%). Поступається вона лише за кількістю карток, але не Mastercard, а китайській платіжній системі UnionPay, яка до 2015 року випустила понад 50% карток у світі.

Частка ринку Visa в Україні падає вже, як мінімум, останні 7 років: наприклад, за перші півроку 2012-го вона знизилася з більш ніж 60% до 54,86%. Чому Visa — колись беззаперечний лідер в Україні, втратила свої позиції, в компанії коментують стримано.

«Ми не розкриваємо частку на ринку. Україна є одним з пріоритетних ринків для Visa, компанія інвестує у впровадження в Україні інноваційних платіжних технологій. У партнерстві з українськими банками ми успішно запустили Google Pay, Apple Pay і Garmin Pay, продовжуємо вдосконалювати рішення для безконтактних платежів на транспорті, спільно з НБУ проводимо масштабну кампанію з підвищення фінансової грамотності населення», – відповіли FinClub в прес-службі Visa. В компанії запевняють, що Visa працює над збільшенням частки безготівкових платежів у споживчому та бізнес-сегментах.

У Mastercard свій успіх пояснили «успішною бізнес- та маркетинговою стратегією». «Вона сфокусована на розвитку ключових карткових продуктів і сервісів для масового, преміального сегментів та бізнес-аудиторії, розвитку мережі прийому платежів, безконтактної технології та smart city рішень з великим соціальним значенням, електронної комерції, грошових переказів і цифрових гаманців, а також унікальних переваг для карток», – сказала гендиректор представництва Masterсard Europe в Україні Інга Андрєєва.

Серед своїх заслуг Mastercard називає проведення великої кількості програм лояльності та побудову інфраструктури безготівкових платежів, в тому числі в громадському транспорті. Mastercard першою запустила прийом безготівкових платежів у київському метрополітені. Другою в метро зайшла «Простір», а система Visa останньою впровадила цю послугу для клієнтів.

Чинники, що призвели до падіння частки Visa і посилення позицій Mastercard

Тарифна політика платіжної системи Visa, як правило, єдина для країн регіону. Однак особливістю України була дуже висока концентрованість: незважаючи на величезну кількість банків-емітентів і банків-еквайєрів, яких до кризи 2013 року налічувалося майже дві сотні, основними гравцями були ПриватБанк, Ощадбанк і Райффайзен Банк Аваль. Вони найбільші емітенти й зараз.

Каталізаторами падіння частки Visa і посилення позицій Mastercard стали кілька подій. В 2010 році Антимонопольний комітет України зажадав від обох систем знизити тарифи, які з 2006 до 2010 року виросли в два-три рази. Навесні 2011-го Visa заявила, що опустила на 10% тарифи на обслуговування і випуск карток. Але тарифи впали на непопулярні послуги, тоді як тарифікація масових послуг не змінилася, або навіть зросла. У 2012 році відносини між Visa й банками загострилися: система змінила тарифікацію зняття готівки в банкоматах інших банків та використання кредитних карток.

У той рік з 1 червня на ринку з'явилася картка Debit MasterCard з комісією 2 грн у разі зняття готівки в банкоматах інших банків, а 10 червня система Visa знизила interchange за всіма картками з 1% + 3 грн до 0,5% + 2 грн. Банкіри тоді скаржилися, що ПриватБанк, який володіє найбільшою мережею банкоматів, запровадив ліміти зняття грошей. Для власників платіжних карток MasterCard Debit встановлювалася нульова комісія при знятті коштів у будь-яких банкоматах. Цей чинник часто був вирішальним у разі вибору платіжної системи для зарплатних проектів. На базі MasterCard Debit стали випускати зарплатні картки, які потіснили бюджетні Visa Electron і Maestro від Mastercard.

Крім того ПриватБанк відмовився від випуску карток Visa і почав пропонувати клієнтам лише картки Mastercard. Це стало потрясінням для ринку, адже в середині 2012 року на клієнтів цього банку припадало 45% усіх активних карток в країні. «Такий демарш став відчутним для Visa, але не критичним. Після нетривалого часу ПриватБанк все ж відновив випуск карток», – згадує один з учасників ринку.

«У всьому світі банки компенсують ставку interchange, наприклад, розміром комісії з торговця. Але в Україні тоді торговці й так не горіли бажанням встановлювати термінали і платити комісію банкам, а банки агресивно вибудовували свої мережі, тому не готові були втратити потенційних клієнтів і частину прибутку. Водночас політика корпорацій не передбачала індивідуальних підходів у кожній з країн присутності», – пояснює співрозмовник FinClub.

Відсутність стратегії розвитку

Позиції Visa в Україні послабив хаос в самій корпорації після того, як у 2007 році компанія провела IPO. Україна, яка до цього підпорядковувалася офісу в Лондоні, перейшла в підпорядкування Visa Inc. Після цього в українському підрозділі змінилося кілька «головних офісів» та їхніх керівників. «Складно вибудовувати довгострокову стратегію, коли ти підпорядковуєшся спочатку Лондону, потім – Москві, потім – Сінгапуру, де у тебе за пару років змінилося кілька керівників. В Україні ринок в той час активно розвивався, кількість клієнтів банків зростала, банки стрімко нарощували емісію платіжних карток. В таких умовах не можна було не розвиватися: обсяги Visa росли, тому що зростав ринок. Але як такої стратегії розвитку не було», – розповів фінансист.

Здорова конкуренція

Після підпорядкування українського офісу Visa Inс. прийняття індивідуальних рішень стало більш бюрократизованим. Якщо раніше обидві платіжні системи виступали проти ко-брендів з локальними платіжними системами, то в Білорусі Mastercard змогла запустити подібний проект. Більше того, головним завданням Mastercard є збільшення частки ринку і нарощування обсягів емісії, тоді як перед Visa стоїть завдання збільшити кількість транзакцій за карткою.

«Mastercard останніми роками став більш мобільним, інноваційним, легше йде на контакт з банками, пропонує цікаві бонусні рішення для клієнтів, тому інтерес до них продовжить залишатися високим», – вважає голова карткового підрозділу банку з іноземним капіталом.

«Visa інвестувала кошти у побудову платіжної інфраструктури в Україні з нуля. Тепер же вона зайняла вичікувальну позицію. Основну роботу з вибудовування безконтактної інфраструктури робить Mastercard», – сказав інший банкір.

«Mastercard стала першопроходцем безготівкових платежів у громадському транспорті: рішення для оплат картками і гаджетами з NFC працюють як в підземному, так і наземному транспорті Києва, Львова та інших міст. Лише в київському метро здійснено понад 37 млн транзакцій за допомогою платіжних карток і пристроїв», – каже Інга Андрєєва.

Коментарі - 17

+
+38
AleksandrBank
AleksandrBank
29 жовтня 2018, 13:09
#
Мастеркард действительно предлагает больше фишек как для самих банков так и для клиентов. Больше система лояльности, в большем числе проектов участвует.
И самое главное, с Мастеркард многие банки позволяют снимать в любом банкомате. По Визе лишь малая часть банков, на пальцах посчитать. Именно этой причине многие банки выбирают Мастеркард и с ними работают.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
29 жовтня 2018, 14:37
#
Уже полтора года использую Виза Платинум. Снятие без комиссии в любом банке, оплата платежей через интернет — без комиссии (кроме моб связи). Перечисление на карту других банков — с комиссией но терпимо. Платежи идут оперативно.
В общем претензий к Визе пока нет
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
29 жовтня 2018, 17:08
#
У меня также Виза Платинум, бери снимай где хочешь в т.ч. за границей без комиссии.

Если брать приземленный уровень, т.е. обычные карты зарплатыне, социальные и т.д. то МастерКард такое предлагает, а виза увы слабо.
+
0
Bank Noname
Bank Noname
30 жовтня 2018, 12:28
#
А сколько Виза Платинум тянет в месяц за обслуживание?
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
30 жовтня 2018, 12:51
#
Если выдерживать минимальное количество бесконтактных транзакций(кроме перебросок на карты), то 0 грн., иначе — 100 грн в месяц. Транзакций 50 или 100 в месяц — не помню. Комиссию за полтора года ни разу не платил. Лимит на снятие налички в банкомате — 30 000 грн без комиссии
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
1 листопада 2018, 11:44
#
«Транзакций 50 или 100 в месяц — не помню» — всего 12 шт. Не важно какой ценник 1 грн или 1000 грн
+
0
m0ps
m0ps
1 листопада 2018, 10:28
#
Дык это он об Альфе…
+
0
roman731
roman731
5 листопада 2018, 10:19
#
Вопрос стоимости — это вопрос тарифов конкретного банка, конкретного пакета. То, что это продукт/карта — Виза и Платинум имеет довольно посредственное отношение.

К примеру у меня есть Виза Платинум с бесплатным обслуживанием, но для ежедневных нужд я ей не пользуюсь, так как есть продукты и попривлекательней.
+
0
ramarren
ramarren
5 листопада 2018, 13:21
#
То есть в каком-то банке Visa Classic может стоить дешевле Visa Infinite?
+
0
roman731
roman731
5 листопада 2018, 13:30
#
Ваш вопрос по форме нормальный, а по сути — издевательство. Почему вы взяли продукты, которые подаются как находящиеся на противоположных концах продуктовой линейки.

Есть определенная градация со всеми этими уровнями и в рамках одного банка никогда или редко будет ситуация, когда предполагаемо более дорогой продукт будет по факту дешевле.

Но сравнивая продукты разных банков такого добра полно. Как я упомянул выше у меня есть бесплатная Виза Платинум. Для сравнения тарифы другого банка https://eximb.com/upload/app_links/tariffs-privat-cards.pdf Виза Платинум 3500 грн, Голд 700-1100 грн, Классик 350 грн.

Так что пусть не Инфинит, но Платинум в одном банке за 0 грн действительно может быть дешевле Классика другого банка за 350 грн.
+
0
ramarren
ramarren
6 листопада 2018, 8:59
#
Бесплатный Платинум наверняка тоже не с Луны падает. Надо депо какое-то открыть или еще что-то? Это ж тоже надо засчитывать в цену. Бесплатная карта при условии размещения, например, ста тысяч не всем тоже доступна, хоть по факту вроде бы и бесплатная действительно…
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
6 листопада 2018, 10:56
#
Там есть три варианта: кол-во транзакций 12+, депо и 3-й вариант. Выбираешь любой и не платишь!
+
0
roman731
roman731
6 листопада 2018, 12:05
#
Честно говоря не понимаю с чем вы спорите. Реалии жизни таковы, что в линейке продуктов одного банка такая карта как Платинум — это ох ты ж «премиум», а у другого — ординарное ширпотребное предложение. Я поэтому сразу и написал выше, что человек зря ссылается на то, что он «… использую Виза Платинум» потому что это бессмысленный набор слов. Имеет значение конкретный банк, конкретный пакет, конкретный тариф.
+
0
ramarren
ramarren
7 листопада 2018, 13:26
#
А если платишь (допустим, проворонил одну транзакцию), то сколько?
+
0
ramarren
ramarren
7 листопада 2018, 13:27
#
Я не спорю, а пытаюсь понять. Все же причина того, что Мастер популярнее, есть. Значит, он выгоднее банкам, раз для клиентов нет разницы. Или может быть, что руководителям украинских банков просто красно-желтые кружки нравятся?
+
+11
roman731
roman731
7 листопада 2018, 14:07
#
Виза и Мастер не работают с населением и у людей, в основном, не может быть своего предпочтение по поводу систем. Люди выбирают более привлекательные предложения банков, а банки в свою очередь строят продукты на основе платежной системы по своему выбору.

На мой взляд история с низкими банкоматными комиссиями (упомянута в статье, но несколько «вскользь») позволила банкам выпускать карты по более привлекательным тарифам. В итоге они один за другим ломанулись выпускать карты по линии Мастеркард.

Ну и Мастер более шустро подсуетился с бонусами (Мастеркард.Бильше и все вот это). Хоть на мой взгляд они довольно бестолковые, это дает лучшую возможность для банков соблазнять клиентов «плюшками».
+
0
ramarren
ramarren
8 листопада 2018, 13:09
#
Мастеркард Ревордс предлагает намного лучшие плюшки, чем бильше. Вплоть до авиабилетов и путешествий. Много надо потратить, но все же… Можно начинать с фирменных кружек и мелкой техники =)
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися