Мінфін - Курси валют України

Встановити
26 квітня 2018, 10:52

Міноритарії vs мажоритарії. Як розійтися «полюбовно»

Влітку минулого року вступили в силу зміни до законодавства про акціонерні товариства, завдяки яким в Україні з'явилися механізми «селл-аут» і «сквіз-аут». За даними НКЦБФР, за минулий рік їх встигли запустити майже півсотні підприємств, а близько десятка — навіть встигли все завершити.

Однак практика показала, що все йде не так гладко, вже є судові процеси. Про те, які перспективи впровадження цих механізмів в Україні і про можливі шляхи вирішення проблем, «Мінфіну» розповіла Оляна Гордієнко, директор ЄБРР з питань корпоративного управління. 

По-перше, сам факт досить широкого використання механізмів «селл-аут» і «сквіз-аут» підтверджує актуальність питань, для вирішення яких вони призначені. По-друге, мало які нововведення починають працювати відразу. Очевидно, що потрібен час і правозастосовна практика, в тому числі, і судова, щоб такі механізми були впроваджені і стали працювати так, як вони мають працювати. В даний момент впровадження механізмів «селл-аут» і «сквіз-аут» як раз знаходиться на етапі формування такої правозастосовчої практики як регулятором, НКЦПФР, так і судами. Успішність цієї роботи можна буде оцінити тільки з часом.

Основні проблеми, очікувано, виникають з визначенням справедливою ціною викупу акцій. З огляду на стан фондового ринку України, рівень інституту оцінки та правосвідомості взагалі, поява цих проблем була прогнозованою. У зв'язку з цим дуже важливо, щоб інструменти захисту прав міноритарних акціонерів від зловживань з боку акціонерів, що викуповують акції, які закладені в законі, були підкріплені правозастосовчою практикою як з боку регулятора, НКЦПФР, так і з боку судів. Добре, що цей процес вже запущений. Дуже важливо провести позитивні «сквіз-аути», які б показали, що при наявності необхідної правової культури і доброї волі «мажоритарників», ці механізми можуть працювати. Відповідно відсутність подібних механізмів створювало обмеження для розвитку компаній, а «міноритарії» були менш захищені і фактично безправні.

Законодавство, яке регулювало це питання до недавнього часу, надавало міноритарним акціонерам не так багато прав. Ті, хто володів менш ніж 5% акцій, а скоріше навіть декількома акціями, мали право тільки на одержання інформації про акціонерне товариство і право на управління за допомогою участі в зборах акціонерів. Однак права міноритарних акціонерів ігнорувалися, або навіть порушувалися у випадках, коли був присутній як мінімум один акціонер, який володіє 95% або великим пакетом акцій. Наявні дані по виплаті дивідендів в таких акціонерних товариствах свідчать про те, що така практика мала місце приблизно лише 2% випадків. Таке партнерство ніяк не можна було назвати рівноправним.

Саме для того, щоб відновити баланс між бізнесом і правами міноритарних акціонерів, дозволити їм розійтися «полюбовно», так би мовити, і з'явилися ці механізми. Вони повинні бути апробовані в контексті українського ринку, і чим активніше буде відбуватися цей процес, тим ефективніше будуть ці механізми.

Масштаб нинішніх проблем унікальний для України через розміри та специфіку масової приватизації в минулому. Однак питання справедливої ціни і відповідні судові суперечки виникають і в європейських країнах (наприклад, в Німеччині та Австрії). Це відбувається, незважаючи на досить якісну систему регулювання, наявність сильних регуляторних органів, більш розвинені ринки капіталу і зрілі судові системи. Як кажуть, «дорогу подужає той, хто йде». Я сподіваюся, що в процесі приведення українського законодавства та системи правозастосування у відповідність з європейськими нормами, поступово буде створено відповідну інфраструктуру. Вона буде використовуватися не тільки для справедливого викупу міноритарних акціонерів, а й для вирішення спорів між акціонерами в цілому.

Судових суперечок уникнути неможливо. Вони мають місце в європейських країнах і часто є єдиним інструментом захисту прав міноритаріїв в разі призначення несправедливої ціни. При цьому оскарження законності чи конституційності самих механізмів не вважається хорошою правозастосовчою практикою. Хочеться вірити, що в Україні фокус судових справ зміститься саме в бік вирішення справедливості ціни викупу, а не обговорення важливості, корисності і обґрунтованості існування самих механізмів. Якщо говорити образно, то несправний автомобіль потрібно лагодити для того, щоб знову їм користуватися, тому що обговорення доцільності ремонтних робіт не дасть ніяких результатів.

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися