Цього разу хотілось би поговорити не стільки про нерухомість, скільки про те, з чого і як її будують. Приводом для розмови став круглий стіл «Європейська якість українського цементу: фактори ризику», який пройшов 14 листопада за участю представників ринку, експертів та чиновників Мінрегіонбуду.
Будматеріали. Хто відповідатиме за якість
Це зовсім не означає, що цього тижня більше не було цікавих тем і новин, але про все інше нам чудово розказали ЗМІ, похвалились урядовці та зняли сюжети центральні телеканали.
Отже, з 1 січня 2018 року вступає в силу закон «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», який прийняли майже три роки тому. З цієї дати НЕ сертифікуватиметься кранова, протипожежна продукція, метало- та деревообробне обладнання, а також будівельні матеріали, вироби і конструкції. Це означає, що фактично держава знімає з себе відповідальність за якість будівельних матеріалів.
Колись, у січні 2015 року, законопроект приймався з благими намірами, щоб гармонізувати українські національні стандарти щодо будівельних матеріалів з європейськими. Але адаптувати стандарти у депутатів руки не дійшли – забули. А зі скасуванням системи обов'язкової сертифікації продукції у держави взагалі не буде інструментів контролю якості матеріалів для будівництва.
Цього року представники Спілки споживачів на прохання одного із забудовників перевіряли цемент. З п'яти зразків жоден не відповідав заявленим характеристикам — замість М-500 весь цемент був марки М-350.
І якщо житловий будинок роз’їдеться по швах через те, що при його будівництві або заливці фундаменту використовували цемент гіршої якості та міцності, хто за це відповідатиме? Якщо завалиться міст, або нова школа чи поліклініка – хто буде винен? Забудовник, який купив неякісний товар, чи держава, яка не змогла забезпечити механізми перевірки якості?
Через неефективне регулювання галузі якість цементу погіршується, а споживач незахищений. За даними дослідження Офісу ефективного регулювання BRDO, з 41 акта, що регулюють ринок, 11 вимагають актуалізації. Більш того, було виявлено, що діючі інструменти регулювання мають високий корупційний фактор і слабо захищають споживачів від контрафакту. Йдеться, перш за все, про сертифікат відповідності.
Ще однією проблемою є показник виробництва цементу на душу населення, за яким Україна займає передостаннє місце в Європі – 213 кг за підсумками 2016 року.
Отже, цементу ми виробляємо мало, жахливої якості, але при тому обсяги будівництва у нас безупинно зростають. А Мінрегіонбуд у яскравих кольорах та відтінках звітує про те, як вони спрощують дозвільні процедури, радіє рейтингам та прийняттю нових законопроектів, які направлені на залучення іноземних інвестицій.
Сьогодні Комітет Ради з питань будівництва схвалив та рекомендував прийняти в першому читанні законопроект №7151, який має підвищити безпеку споруд та якість будівельних виробів. І це справді дуже серйозний крок до вирішення проблеми з якістю будівництва. Але, нажаль, навіть якщо законопроект встигнуть прийняти в цьому році, то ще необхідно буде розробити і затвердити стандарти, а на це піде рік чи два. Що ж буде відбуватися з ринком в цей час? З чого і якої якості будуватимуть наші будинки?
Редактор Рубрики «Нерухомість» Яна Довгань
Коментарі - 5
Для примера: упрощение в сфере контроля за стройкой привело к тому, что появился какой-то шабаш на рынке первичной недвижимости. Такого числа самостроев (не вспоминаем УКО-Групп — тут отдельная ситуация) я не припоминаю.