Мінфін - Курси валют України

Встановити
26 жовтня 2017, 12:56

Як вивести з «тіні» прибутки підприємств

Нещодавно Національна рада реформ підтримала запровадження податку на виведений капіталу в Україні з 2018 року, що викликало чималий резонанс.  Основним аргументом проти цієї новації є зменшення надходжень до бюджету.

Нещодавно Національна рада реформ підтримала запровадження податку на виведений капіталу в Україні з 2018 року, що викликало чималий резонанс.
Фото: НБУ

Які наслідки матиме введення нового податку в своєму блозі на НЧ написав юрист компанії з обслуговування іноземних інвестицій Investment Service Ukraine Максим Пирогов. «Мінфін» публікує скорочений текст колонки. 

Основна ідея нового податку полягає в тому, що прибуток отриманий підприємством не оподатковується доти, поки він не виплачується власникам у формі дивідендів і прирівняних до них платежів. Фактично відбудеться скасування податку на прибуток, який існує наразі.

До операцій з виведення капіталу підприємств будуть відноситися такі види платежів, як отримання дивідендів чи платежів подібних до дивідендів на користь самих власників підприємств або ж на користь будь-яких інших осіб. При цьому, законотворці пропонують прирівнювати до цих платежів будь-які операції з нерезидентами, які є пов’язаними.

Податок на виведений капітал буде поділятися на 2 ставки:

  • 15% для операцій з виведення капіталу безпосередньо власникам (дивіденди та інші прямі виплати в грошовій та натуральній формі, навіть якщо вони не оформлені як дивіденди);
  • 20% для операцій, які прирівнюються до виведення капіталу для інших осіб, окрім власників.

При введені таких кардинальних змін до системи оподаткування, необхідно детально вивчати можливі втрати, які може понести бюджет країни.

У 2016 році Україна отримала 115 млрд гривень за рахунок сплати податків, до яких відноситься податок на прибуток та податок на дивіденди. Це доволі значна сума в розрізі Державного Бюджету країни.

Варто розуміти, що в перший рік після запровадження нового податку, бюджет не отримає приблизно 35-50 млрд гривень. Однак, податок на виведений капітал необхідно розглядати в розрізі значного проміжку часу.

У цьому випадку можна подивитись на нашого не дуже віддаленого сусіда – Естонію. У цій країні вже протягом десяти років працює запропонована схема оподаткування. Спочатку дійсно спостерігався спад прибутків у сфері отримання доходів до Державного Бюджету. Однак, через декілька років доходи до бюджету повернулися на минулий рівень. Більш того, рівень доходів почав збільшуватися внаслідок введення більш сприятливого механізму оподаткування. Це потягнуло за собою зменшення операцій з нерезидентами з офшорних зон, оскільки податковий клімат самої Естонії став сприятливим для ведення бізнесу.

Насправді, можливо очікувати, що прибутки українських підприємств будуть з часом детінізуватись. Тобто у разі введення в Україні більш сприятливого клімату, є шанси, що доходи зі сплати податків перевищать той обсяг, який є зараз.

Запропонований законопроект має позитивні сторони, адже він створює стимули для ділової та інвестиційної активності. Якщо подивитись на приклад Естонії, то прийняття таких норм відразу стимулювало збільшення іноземних інвестицій. Окрім того, у підприємств не буде більше необхідності занижувати фінансовий результат, а отже фінансова звітність стане більш прозорою й привабливою для інвесторів.

Враховуючи те, що повний текст законопроекту на даний час відсутній, неможливо повноцінно оцінити запропоновану реформу. Однак, вже зараз можливо зазначити про деякі прогалини. У законопроекті відсутні норми, які б регулювали донарахування податків, у разі придбання товарів, робіт чи послуг за завищеними цінами. Це може потягнути за собою зловживання з боку платників податку, які будуть таким чином маскувати виведення капіталу.

Отже, необхідно зазначити, що введення податку на виведений капітал потягне за собою втрати по надходженню коштів до державного бюджету України. Однак, враховуючи міжнародний досвід, наявна тенденція щодо збільшення доходів бюджету через 2-3 роки після введення податку на виведений капітал. Новий податок повинен покращити режим інвестування та забезпечити прозорість бізнесу в Україні.

Коментарі - 6

+
0
brigadirius
brigadirius
26 жовтня 2017, 14:46
#
Собівартість виводу капіталу через ФОП менше 6 %. Хто буде платити 15%? От якщо б ставку податку на вивід капіталу зробили б 5 %, тоді так прибутки б вийшли з тіні.
+
0
SAndreyS
SAndreyS
27 жовтня 2017, 12:16
#
Поэтому ФОП и называют внутренним оффшором. И поэтому систему ФОП нужно закрывать.
Вместо ФОП должна внедряться упрощённая обычная система. Но тут НДС нужно убирать (сложная реформа).
+
0
brigadirius
brigadirius
27 жовтня 2017, 12:55
#
Великі та середні платники податків кошти через ФОПів майже не виводять по причині відсутності можливості ухиляння ФОПів від ПДВ. Для цього існують інші схеми, з якими наше Міністерство фінансів та Фіскальна служба «бореться».
А що стосується заміни податку на прибуток податком на вивід капіталу, то я цілком ЗА. Хоч проблему ухиляння цілком і не вирішить, але значно полегшить роботу бухгалтерам, та юристам підприємств. Зараз головна проблема податку на прибуток, це доказати перевіряючому що ваші затрати дійсно відносяться до затрат. Тут широченне поле для різноманітних інтерпритацій.
+
0
SAndreyS
SAndreyS
27 жовтня 2017, 14:29
#
Я имею ввиду примерно такую схему: прибыл 2 000 000 грн., но мы у ФОПика закупаем подороже какие нибудь консультацоинные услуги на 1 500 000 и прибыль уже 500 000.
+
0
iAlexm
iAlexm
26 жовтня 2017, 16:34
#
ФОП это серая схема и не всем предприятиям его лимитов достаточно…
+
0
Андрей Гуденко
Андрей Гуденко
4 листопада 2017, 18:59
#
Ясно одно — нужно что-то менять, т.к. дейсвующая система налогооблодения неэфективна
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися