Катерина Ефрос, керуючий партнер міжнародного агентства Volk Global, розповіла НВ про формат раннього інвестування, який дозволяє купувати токен проєкту дешевше, доки він не доступний для торгівлі на біржі. Скільки і як на цьому заробляють.
Заробити 240% і більше на лаунчпадах: як це працює
Інвестиції в стартапи через токени
З приходом венчурних фондів на крипторинок процес інвестування став прозорішим, регламентованішиим і доступнішим як для стартапів, так і для тих, хто купує їх токени. Все більше інвестицій у блокчейн проєкти приходить через лаунчпади.
Так називаються майданчики, на яких інвестори можуть купити токени стартапів ще до того, як вони стають доступними для торгівлі на біржах. Подібний формат раннього інвестування вже давно працює на класичних фондових ринках і набирає популярності в крипто індустрії.
Тепер інвестори можуть брати участь в краудсейлах перспективних стартапів. Самі проєкти отримали можливість швидко вивести токен на ринок, використовуючи ліквідність провідних криптобірж — саме на них припадає більша частина лаунчпадів.
Біржа виконує роль гаранта угоди для всіх учасників такого краудфандінга. Поріг входження на ринок мінімальний, а для отримання доступу до інвестицій досить мати токен біржі.
За вартістю токенів провідних торгових платформ можна судити про обсяги токенсейлів, які проходять на них. За останній рік монети найбільших криптовалютних бірж показали зростання понад 1000%, а капіталізація децентралізованих лаунчпадів перейшла відмітку в 1 мільярд доларів.
Читайте також: Від США до Ізраїлю: хто купував українські стартапи за роки незалежності
Клондайк для ранніх інвесторів
Завдяки лаунчпадам токенсейли знаходять більш класичний формат. Але, на відміну від IPO, умови для отримання доступу до великих обсягів інвестицій мінімальні.
Такі обсяги інвестицій можливі завдяки найбільшим біржам, які вперше запустили новий формат токенсейлів ще два роки тому:
- Перший інвестиційний раунд, який пройшов на Binance Launchpad, дозволив проєкту FetchAI залучити близько $6 млн трохи більше ніж за 20 секунд.
- Перший краудфандінг на платформі Huobi Prime завершився ще швидше — всього за 7 секунд було куплено 300 млн токенів TOP на суму понад $500 тис. До речі, біржа Huobi стала першою платформою, яка надала інвесторам доступ до краудсейлів на умовах ранньої участі.
Така модель дозволяє інвесторам купувати токен проєкту за вигіднішою ціною, яка після лістингу на біржі може зрости в декілька разів. Так, ранні інвестори стартапу TOP Network змогли збільшити свої вкладення більш ніж на 250% відразу після того, як токен був розміщений на Huobi Global. Токен іншого проєкту подорожчав на 1700%, а вартість однієї з останніх NFT монет після лістингу на тому ж лаунчпаді зросла на рекордні 3800%.
Біржі теж не залишилися осторонь і суттєво підвищили свою капіталізацію, задіявши у краудфандінговому процесі власні маркери. Вартість Huobi Token 12 травня досягла історичних рекордів, підвищившись до $39 — зростання склало 650% з початку року. Наприкінці місяця токен біржі скоригувався на тлі зниження капіталізації крипторинку і сьогодні він торгується на рівні $10, що все ще вище на 240% його вартості на початку року.
BNB, токен біржі Binance, досяг рекордних значень за весь час свого існування 10 травня. Його ціна підвищилася до $680, показавши вражаючий приріст 1689% з початку року. Сьогодні курс BNB також скоригувався, але не опускається нижче $300, що більше на 830%, ніж півроку тому.
Читайте також: 30 років незалежності України: Чи стали українці жити заможніше
Як працюють лаунчпади для інвестора
Брати участь в токенсейлах на біржах може будь-який українець. Для цього потрібно обрати біржу з лаунчпадом, зареєструватися, пройти верифікацію і стежити за новинами про запуск токенсейла. Вони проводяться в середньому раз на 2−3 місяці, але можуть і частіше. Біржа заздалегідь оголошує про запуск і пропонує підписку — це коли користувач перевіряє своє право на участь через наявність токенів біржі і виділяє суму для інвестицій.
Продажі в краудсейлах проходять іноді за кілька хвилин, тому для рівномірного розподілу токенів між трейдерами біржі використовують метод лотереї. Система «хто перший — того й тапки» більше не працює, і тепер все вирішує доля. Причому, Binance навіть обмежує кількість лотерейних квитків — максимум 5.
Що потрібно було для участі в попередньому токенсейлі Huobi (він відбувся у травні 2021 року):
- Певна кількість токенів біржі на рахунку з 14 до 19 травня. В останньому краудсейлі — 300 Huobi Tokens.
- Після розміщення ордерів користувач проходить розширену верифікацію з підтвердженням паспортних даних.
- У першому раунді біржа у випадковому порядку обирає виставлені ордера за лотерейними квитками, а в другому — рівномірно розподіляє токени, що залишилися, між усіма учасниками.
Кожен раунд тривав 10 хвилин, а купити токени можна було тільки за Huobi Tokens.
Читайте також: Зміна клімату прискорюється: чому це важливо для інвестора
Біржові токени дають знижки на комісії біржі
Зазвичай біржові токени не представлені де-небудь ще, окрім платформи, яка їх випустила. Але вони все одно дають переваги для власників:
Спочатку біржові токени BNB та HT створювали на базі Ethereum, а зараз вони працюють на власному блокчейні. Це дозволило їм вийти за рамки біржі і тепер токенами можна оплачувати покупки там, де приймають монету.
За даними Coinmarketcap на момент випуску статті, вартість BNB становила $478,87, а HT — $13,46. Виходить, що участь в токенсейлах із викупом біржового токена для лотереї — це ще й інвестиція. Згодом вартість монети збільшується, біржі періодично «спалюють» частину монет. Так вони обмежують пропозицію, щоб підвищити на нього попит і ціну. Біржа Huobi щоквартально знищує 15% токенів.
Читайте також: Під час пандемії кожного дня з'являвся новий мільярдер
Як найбільші біржі обирають проєкти на токенсейлах
З урахуванням того, як ICO похитнуло довіру користувачів до криптовалют, біржі серйозно підходять до відбору проєктів для токенсейлів на своїх платформах і не допускають скам. Наприклад, Binance розкриває ці вимоги:
- високий ступінь готовності проєкту;
- компетентна команда стартапу;
- готовність до виходу на великі і глобальні ринки.
При цьому, вони відзначають, що основні фільтри відбору є конфіденційними.
Huobi також заявляє про «суворий процес скринінгу і відбору». Для них важливі:
- прогресивна бізнес-модель проєкту;
- наявність фінансової підтримки;
- участь спільноти;
- напрацьована репутація;
- технічні інновації;
- досвід у перспективних проєктах.
Кожна біржа за своїм алгоритмом розглядає заявки від проєктів: це може бути прийом заявок, самостійний пошук проєктів або голосування користувачів. Багато стартапи навіть платять за послуги фахівців, які готують проєкт до запуску і формують потрібний пакет документів. Як мінімум, доведеться підготувати «White Paper» (ознайомлення інвестора з продуктом), «Pitch Deck» (короткий виступ-презентація з продажем свого проєкту), дорожню карту з планами на майбутнє і стратегією, а також технічні документи.
Важлива і юридична сторона — для краудсейлів можуть попросити висновок, що підтверджує, що токен проєкту має природу utility-токена, тобто підходить для обміну і має цінність.
Читайте також: Страх проти жадібності: коли виходити з інвестиції
Чи з'являться лаунчпади на українських біржах
Простий доступ до інвестування і висока ліквідність лаунчпадів зіграли важливу роль у розвитку ринку децентралізованих фінансів і всесвітньої популярності NFT сегмента. Такі майданчики закріпилися на глобальному ринку. Їх розвиток у конкретних регіонах залежатиме від особливостей державного регулювання.
В Україні, яка сьогодні йде західним шляхом регулювання і увійшла до десятки країн за прибутком від біткоїна, найімовірніше, попит на класичні формати інвестування продовжить зростати. Чи з'являться лаунчпади на місцевих криптобіржах, поки що складно прогнозувати — з огляду на високу конкуренцію з боку таких гігантів, як Huobi та Binance.
Коментарі - 6
Леня Голубков говорил, что он партнер, а эти говорят, что они инвесторы!
:)