МВФ знову змінює формат співпраці з Україною. Остаточна крапка в перемовинах ще не поставлена. Але станом на зараз вже відомо: скоротиться термін дії програми і загальна сума кредиту. Будуть відкориговані умови його отримання.
Про причини та наслідки такого рішення Фонду дізнавався «Мінфін».
МВФ дозволив Україні прожити півтора року без реформ
Співпраця для «підтримки штанів»
Про зміну формату співпраці вчора, 7 травня, повідомив представник МВФ Джеррі Райс. Замість трирічної програми EFF зараз обговорюється співробітництво у форматі stand-by, розраховане на 18 місяців.
Профільні чиновники одразу заспокоїли – обсяги фінансування залишаються незмінними.
«Програма EFF, яку ми обговорювали до цього, була на 3 роки і на суму $ 8 млрд. У рамках програми протягом наступних 18 місяців, до кінця 2021 року, ми планували отримати від МВФ $ 5 млрд і інші $ 3 млрд протягом 2022-2023 років. В рамках програми stand-by ми обговорюємо протягом наступних 18 місяців отримання тих же $ 5 млрд », – деталізував представник України в МВФ Владислав Рашкован.
Чому ж тоді Фонд вирішив відкоригувати формат співпраці?
Джеррі Райс серед підстав цього рішення назвав «безпрецедентну невизначеність щодо економічних і фінансових перспектив», а відтак – і необхідність зосередитися на форматі, «який може забезпечити підтримку платіжного балансу для посилення реакції влади».
Простими словами це означає, що кредитори відходять від жорсткої прив’язки «гроші в обмін на реформи». А маркером виділення чергового траншу стане ступінь безпеки державних фінансів.
Читайте також: Фінал вже близько. Кабмін планує завершити переговори з МВФ наступного тижня
Такий підхід підтвердив і Рашкован, який в своєму коментарі наголосив, що МВФ від України «не вимагає «титанічних» зусиль по просуванню структурних реформ».
Заміну програми розширеного фінансування EFF на stand by вважає цілком закономірним кроком МВФ член Ради НБУ Віталій Шапран. До такого рішення, на його думку, кредиторів підштовхнули останні макроекономічні прогнози, за якими в цьому році український ВВП може піти в мінус на 7,7%.
«Життя так склалось, що акценти з структурних реформ зміщуються знову в бік фінансової стабільності. І саме stand by програма Фонду яка спрямована на підтримку фінансової стабільності у країнах-членах», – наголосив він.
Читайте також: Два сценарії для України: кредит МВФ або запуск друкарського верстата
Чому змінили програму
Чиновники запевняють, що тепер Україні легше буде отримати гроші. Але це не так. Раніше Україна могла розраховувати на кредит незалежно від можливості обслуговувати зовнішній борг, виконувати бюджет, тощо. Бо Фонд фактично давав гроші на проведення реформ.
Тепер реформ від нас не вимагають. Але й гроші ми зможемо отримати лише тоді, коли виникне реальна загроза дефолту, або збоїв в обслуговуванні боргів.
Скочування світової і вітчизняної економіки у кризу – далеко не єдина причина, через яку МВФ вдався до такого рішення.
«Україна мала шанс ще в грудні отримати цю програму. І якби український уряд почав реалізовувати трирічну програму структурних реформ, МВФ не змінював би її на інший інструмент. Зараз Фонд бачить неспроможність української влади виконати взяті зобов’язання», – вважає директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський.
За своєю суттю stand-by, за оцінкою експерта, – це програма на підтримку макроекономічної стабільності. «Тобто це означає, що Україна не має амбіцій реалізації структурних реформ», – підкреслив Вишлінський.
Втрату довіри до спроможності уряду виконати взяті на себе зобов’язання і провести структурні реформи також вважає причиною перегляду програми співпраці економіст, керуючий партнер інвестиційної компанії Capital Times Ерік Найман.
«Своїм рішенням Фонд чітко продемонстрував, що не варто грати йому на нервах. І якщо уряд України не готовий швидко рухатися для отримання повноцінного пакету допомогти, значить буде йти по стандартній процедурі. Тобто, у вас є право взяти гроші, тому ці $ 1-2-3 млрд ми вам дамо, але нічого понаднормового», – пояснив експерт.
Інвестиційний банкір Сергій Фурса вважає, що українська влада остаточно втратила довіру МВФ. «Ті реформи, які були в програмі, явно саботують. Приміром, земельна реформа у нинішньому її вигляді, очевидно вихолощена. І не тягне на структурну реформу. І що тягне на програму Stand By, то може не дотягувати до програми структурних реформ», – зауважив Фурса.
Тут можна згадати і про провал реформи податкової і митної служб. Постійні зміни керівництва і безперервні скандали навколо маніпуляцій із податками – підтвердження тому.
Відкритим залишається питання із ухваленням так званого «антиколомойського» закону (законопроект №2671-д). Міністр фінансів Сергій Марченко наголосив, що будь-які перемовини МВФ без голосування по ньому є неможливими.
Коли про нас згадає Фонд
Які наслідки матиме перегляд програми?
По-перше, консервація нинішніх економічних реалій. Як показує багаторічна практика, реформи в Україні проводилися лише з-під палки, коли на цьому наполягали кредитори. Наразі ж, принаймні у найближчі 18 місяців це питання може бути зняте з порядку денного роботи уряду.
По-друге, негативний сигнал для міжнародних інвесторів, в тому числі – «червоне» світло» для допомоги від інших міжнародних донорів. Що в умовах кризи лише погіршуватиме наше становище.
Коли Україна реально зможе розраховувати на гроші від МВФ?
Найближчі місяці Україна може обійтися без допомоги Фонду.
У травні і червні Мінфін має погасити 29 млрд грн гривневих ОВДП. Також передбачаються виплати за валютним держборгом — $3,2 млрд ($1,9 млрд в травні і $1,3 млрд у червні).
Читайте також: Без грошей МВФ прожити можна. Але чи довго?
Валютні виплати можуть забезпечуватися за рахунок золотовалютних резервів Нацбанку, які зросли протягом квітня майже на $800 млн і станом на 1 травня складали $25,69 млрд.
А гривневі виплати можна буде робити за рахунок залучення коштів від продажу нових випусків ОВДП.
«У вересні у нас великі виплати боргів. Нас чекає, швидше за все, менше надходжень від аграріїв. Ми не знаємо, наскільки серйозно потрібно буде готуватися до зими, чи треба буде додатково закуповувати об’єми газу. Ми не знаємо, чи буде друга хвиля пандемії. Тобто дуже багато викликів», – говорить Ерік Найман.
Тож, в найкращому випадку, гроші від МВФ ми отримаємо не раніше осені.
Ірина Рибніцька
Коментарі - 24
Помнится, свидетели единственной безальтернативности МВФ мне объясняли, что МВФ раз и навсегда первым делом все требования оформляет в меморандуме, и никогда их не меняет, а мне просто знаний не хватает этого понять.
Цитаты из статьи вообще заглядение. Представители пассивных большинств громогласят: «ПЕРЕМОГА», ведь нам дают те же деньги, но перестают выкручивать руки. Говорящие головы активных меньшинств кричат: «ЗРАДА», ведь если реформ уже не требуют, значит в них просто не верят.
Вопрос, почему продолжают давать деньги, можно адресовать в зал адептам безусловной благонамеренности МВФ и прочим восьмипроцентным меньшинствам. Могу даже дать несколько вариантов на выбор:
1. МВФ понимает, что мы тут туземцы дикие и необразованные, и просто нас жалеет.
2. МВФ хотел сначала вообще прекратить любое сотрудничество, но по своим дружеским каналам святой Петр смог скорректировать ход истории в пользу Украины. В который раз. В этом месте все трижды крестятся и желают святому Петру здравия.
3. МВФ понимает, что Украина будет способна на реформы только в каденцию святого Петра. Поэтому дал денег, чтобы Украина худо-бедно, но до этой следующей каденции таки дотянула. А там ОН придёт - порядок наведёт.
Вас что-то не устраивает - просите деньги в другом месте...
Меня лично всё устраивает - мне денег просить ни у кого не нужно. А понаблюдать за выкручивающимися, как ужи на сковородке, адептами секты святого Петра - это всегда приятно.
«Один президент попросил однажды ухахахаха.»
Зеленский — единственный президент Украины,
просивший помощь от МВФ, но пока её не получивший.
Всем предыдущим — Порошенко, Януковичу, Ющенко — МВФ давала кредиты на тех или иных условиях, а вот Зеленскому почему-то не верят на слово и ждут подписания им обещанных законов.
И если вам ничего не надо, ну так донесите свою мысль Зеленскому, чтобы не унижался и не просил МВФ о финансовой помощи…
Хотя поздно хихикать и хахакать — депутаты ВРУ уже включили в бюджет Украины на 2020 год ещё не полученные суммы помощи от МВФ и даже расписали направления, куда и как её потратят…
У вас что-то даже в демагогию не очень получается.
будут идти без задержек и только периодически индексироваться
не зависимо от того есть деньги на эти выплаты или нет...
«Парад автономий и восстаний»
Ну зачем вы постоянно и можно даже сказать системно врёте…
Кстати, если вас забанили в гугле, то сообщаю что Украина — член МВФ с 03.09.1992
Медику с обострённой интуицией дополнительно сообщаю,
что МВФ финансируется в том числе и своими членами
в виде ежегодных членских взносов.
Не вижу смысла переводить с английского, но ведь диплом медицинского ВУЗа подразумевает минимальный уровень знаний английского, так что сами разберётесь в таблице квот.
Чем выше квота тем больше страна может получить финансовой помощи от МВФ…
Таблица квот стран-участниц
https://www.imf.org/external/np/sec/memdir/members.aspx
Решил сжалиться над Еленой…
Ссылка на русскоязычное описание принципа квотирования МВФ
https://www.imf.org/ru/About/Factsheets/Sheets/2016/07/14/12/21/IMF-Quotas
Если верить глупостям, которые Елена периодически пишет на Минфине — то украинское правительство ежегодно платит взносы в МВФ исключительно для финансирования парада автономий и восстаний в своей же стране…
5 февраля 2015 года произошёл обвал гривны, курс достиг 24,8 гривен за 1 доллар США. На пике обвала курс переваливал за 30 гривен за доллар
Валерия, Петина протеже, на посту главы НБУ вещала: кто купит доллар по 13 пожалеет.
Кстати, в её банке «Авангард» отток депозитов 32% и банк получает кредиты рефинансирования.
Укрэксим, например взял на себя целых 20 млрд рефинанса НБУ - всё-таки намного дешевле, чем привлекать депозиты населения...
Ха-ха, тогда Яныка с командой нужно возвратить ;)
- вчера не 7 мая было) хоть не тупо копипастите текст)