Мінфін - Курси валют України

Встановити
SerhiyTron
Сергій Тронь Сергій Тронь
Зареєстрований:
14 березня 2023

Останній раз був на сайті:
23 квітня 2024 о 16:42
Сергій Тронь — Сергій Тронь
11 вересня 2023, 11:22

Маркер технологічної еволюції. Як Формула-1 перейшла від ковбоїв Мальборо до криптобірж і NFT

Криптобізнес активно розвивається і йде вперед. Не тільки на профільних майданчиках і у свідомості інвесторів, а й у суспільному житті та спорті. Що можна простежити на конкретних прикладах, з яких найбільше виділяється Формула-1 (F1) – світовий чемпіонат з кільцевих автоперегонів з історією, яка сягає 50-х років XX століття.

З 70-х багатьох пілотів F1 називали ковбоями Marlboro за спонсорські контракти, які виробник сигарет підписував із гоночними командами турніру. Цей тютюнник починав з однієї з найстаріших команд – BRM (British Racing Motors), заснованої ще в далекому 1945-му. Але згодом працював з такими гігантами, як Ferrari та McLaren. Їхні боліди одягали у впізнавані червоні лівреї, і для багатьох любителів автоперегонів змагання довгі роки асоціювалися саме з Мальборо. Підрахували, що поки в 70-80-ті роки дозволявся прямий тютюновий брендинг, ці виробники витратили на різного роду спонсорство F1 близько $2 млрд.

Хоча по ходу розвитку автоперегонів спонсори змінювалися. Серед фінансових покровителів команд Формули-1 ми бачили і британсько-нідерландського нафтопереробника Shell, і виробника покришок Pirelli, і американських нафтовиків ExxonMobil, і різноманітних мобільних операторів (Telcel, Vodafone). Навіть іспанський банк Santander і виробника розкішних швейцарських годинників Rolex. Багато відомих брендів встигли побувати на бортах гоночних суперкарів і на формі пілотів.

Тепер же ми бачимо нове покоління спонсорства кільцевих автоперегонів, криптовалютне покоління, спостерігаємо тут справжню еволюцію. Зміну покровителів F1 без перебільшення можна вважати маркером технологічної еволюції. Вона триває останніми роками і продовжується у 2023-му.

Лише влітку-2021 усі обговорювали 5-річний контракт із Фомулою-1 платіжної платформи Crypto.com на $100 млн, і говорили про підвищення впізнаваності бренду завдяки перегонам. Тоді криптогравець отримав рекламні слоти на всіх заходах сезону і навіть заснував власну спеціальну нагороду. Ще стало відомо про партнерську угоду компанії McLaren Racing з блокчейн-проектом Tezos для створення платформи невзаємозамінних токенів (NFT), і його бренд з'явився на формі відомих гонщиків (Ландо Норріс і Даніель Ріккардо). І з'явилася OKX. MSO LAB – колекція NFT, представлена на OKX, що складається з 2012 айтемів із зображеннями культових McLaren P1 і P2. Вона дає змогу власникам взаємодіяти з MSO-підрозділом бренду (McLaren Special Operations).

А вже у 2022 році спонсорами F1 стали одразу 8 крипто-компаній. Наприклад, Binance спрацювалася з французькою командою Alpine і базою Великої Британії. А блокчейн Velas – з Ferrari, чиї гонщики беруть участь у Формулі ще 1950 року.

Багаторічний же фаворит F1 і переможець кубків Red Bull Racing взагалі отримав одразу двох криптоспонсорів – Tezos і Bybit. У випадку з біржею Bybit це трирічний контракт на $50 млн на рік і виплатою комісій комбінацією фіатних токенів і токенів BitDAO (BIT). До того ж криптомайданчик став партнером гонщиків по техінкубатору в галузі сталого розвитку і в якості ексклюзивного посередника з обміну криптовалют.

А буквально нещодавно з'явилася інформація про те, що Red Bull Racing уклав контракт ще й із Sui Mysten Labs – творцем зовсім свіжого блокчейна Sui. Сторони обіцяють щільно співпрацювати в онлайн-заходах і на перегонах. Mysten Labs заснували колишні розробники Meta. Команда запустила основну мережу Sui цього травня, конкуруючи з Aptos і Solana.

У легендарного Aston Martin з'явилося одразу два криптопартнери. Це все та ж Crypto.com, яка випустила колекцію NFT на основі автомобілів AMR21 і AMR22 F1. Кожен NFT – це деталь автомобіля, з його допомогою можна отримати командну атрибутику і знижки. А також Socios – платформа для залучення і монетизації фанбази, яка запустила фан-токен Aston Martin ($AM). Власники токмо можуть голосувати в опитуваннях, пов'язаних із командою, фани мають можливість висловлюватися щодо рішень Aston Martin.

У 2023 році стало відомо про партнерський контракт між криптовалютною біржею Kraken і британською командою Williams Racing – 9-кратним володарем Кубка конструкторів F1. Завдяки йому клієнти NFT-маркетплейса можуть помістити невзаємозамінні токени на заднє крило перегонового боліда. Бренд Kraken опинився на авто і формі пілотів.

Також нещодавно стало відомо про партнерство, що виникло між американською формульною командою Haas, заснованою Джином Хаасом, і маркетплейсом OpenSea. Платформа створить для гонщиків колекцію фірмових NFT і її бренд красуватиметься на болідах Haas F1 VF-22. Керівник Haas Гюнтер Штайнер не приховував своєї зацікавленості в угоді і наголосив, що шукав нового партнера саме на теренах NFT, а не в інших напрямках і галузях.

Можна виокремити одразу кілька причин для плідної та взаємовигідної співпраці крипторинку з формульними командами:

— Престиж криптоактивів, що зростає по всьому світу, і бажання суспільства долучитися до кола інвесторів;

— Запит з боку Формули-1 на нових спонсорів як через дорожнечу обслуговування команд, так і через різного роду обмеження на рекламу в різних країнах (тютюн, алкоголь);

— Сплеск популярності гоночних змагань і F1 насамперед, якими почала активніше цікавитися криптогалузь і створювати під неї нові інструменти. Інтерес людей пояснили успішністю серіалу Netflix про Формулу-1 — «Драйв виживання» (Drive To Survive), який люди із задоволенням дивилися в розпал карантину коронавірусу.

— З'ясувалося, що завзяті любителі спорту сильно зацікавилися крипторинком, що підтвердилося опитуваннями в США: близько 57% американських фанатів автоперегонів виявилися власниками різноманітних цифрових активів. За середнього показника в суспільстві (не любителів спорту) на рівні 24%.

Видно, як криптобізнес проник у Формулу-1, просочив гоночні спільноти, об'єднання фанів. Замістив тютюнників і виробників елітних годинників, і перебудовує галузь на новий лад. Високотехнологічний, з новими можливостями і способом мислення. Упевнений, крипторух перебуває тільки на початку свого шляху і зможе ще багато чого запропонувати F1 та її шанувальникам. А потім рухатиметься і в інші спортивні напрямки.

Переглядів: 597, сегодня — 2
Стежити за новими коментарями

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися