Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
1 липня 2025, 18:10

Як закон про подвійне громадянство може змінити ринок землі в Україні

Парламент ухвалив законопроєкт, який передбачає можливість для українців легально мати подвійне громадянство. Які очевидні та неочевидні ціли появи цього документу і можливі наслідки для економіки, розповів керуючий партнер КАС Груп Володимир Гаркуша.

На сьогодні понад сто країн передбачають можливість множинного громадянства, і суттєво менше — тільки одне. У цьому напрямку рухається й Україна. Нинішній законопроєкт — не перша спроба легалізувати подвійне громадянство, але попередні редакції були досить «сирими». Втім, яким би досконалим не був закон, він суперечить Конституції.

Основний закон передбачає наявність виключно одного громадянства — України. Отже, необхідне або рішення Конституційного Суду, або внесення змін в Конституцію. Конституційний Суд наразі недієздатний — немає кворуму. Для внесення змін до Конституції необхідні голоси двох третин депутатського складу парламенту. Та й взагалі розділ XIII унеможливлює зміни Конституції в умовах воєнного або надзвичайного стану.

Процедурні питання отримання і втрати українського громадянства детально описані в законопроєкті. Тому винесемо за дужки проблеми громадян України в окупації, екзамени, знання мови та інші питання, і зупинимось тільки на моментах, які хотіли бачити автори законопроєкту в його реалізації, та неочевидні, на перший погляд, можливі результати.

Заявлені цілі та можливі наслідки

Заявлене декларативно «спонукання для повернення громадян України додому» беремо під сумнів. Вирішення цього питання знаходиться в іншій площині, насамперед — це припинення бойових дій в будь-якому вигляді, окреме законодавче врегулювання процесу повернення «ухилянтів» та «економічних біженців», тих, що влучніше називають «батальйон Монако».

Врегулювання статусу біженців закон частково вирішує, але є маса нюансів що потребують деталізації в підзаконних нормативних документах, яких поки що не маємо. Тому коментувати також поки що нічого.

Є рація в мотивах щодо врегулювання питань з іноземцями-добровольцями, що вже воюють в лавах ЗСУ, особливо з розрахунку потенційного залучення військових спеціалістів вузьких спеціальностей — льотчиків, операторів ППО тощо.

Цікавіше і не зрозуміло до кінця щодо держпосадовців як існуючих (що мають непублічно другий паспорт), так і потенційних — із числа іноземних «українців», які матимуть доступ до інформації, що належить до державної таємниці. Вимоги і обмеження, в принципі, вже прописані в інших законах. Але, знову ж, чекаємо на додаткові нормативні документи.

Як такий, що можливий в перспективі, визначимо розрахунок на іноземну робочу силу. Виходячи з очевидної демографічної ями, яку вже маємо, таку ситуацію варто передбачати. Але ті ж турки, свого часу, були залучені до відбудови Німеччини вже після закінчення Другої світової. Турки або філіппінці не приїдуть працювати на заводи під шахедно-ракетними обстрілами. Хоча вони отримають очевидний бонус у вигляді безвізу в Європу, який їм не світить з їх існуючими паспортами.

Цікавий момент набуття якоїсь кількості потенційних виборців із числа «старої» діаспори, або, в принципі, з осіб, що можуть скористатись законом (за виключенням громадян рф та інших «недружніх» держав). Вони дійсно можуть внести інтригу в процес виборів. Згадаємо, як ми слідкували за виборами в Молдові, Румунії, Польщі, коли результати внутрішніх екзитполів кардинально відрізнялись від результатів на закордонних дільницях. Тут є суттєвий парадокс в тому, що закордонні громадяни-неофіти почасти не мають тісних зв’язків із Батьківщиною, не мають відомостей щодо поточної ситуації в країні. Та й взагалі, їм не жити в ситуації, яку вони «наголосують».

Трохи економіки

Перше питання, що завжди хвилювало українців, — земля! Вочевидь, тепер будемо мати якусь кількість потенційних закордонних власників землі з числа «нових» українців. Дотепер набуття земель сільгосппризначення обмежено для нерезидентів. Закон № 11469 відкрив можливості для появи нових учасників на ринку землі.

До неочевидних профітів можемо віднести можливість громадянину України-Великобританії захищати свої економічні права в лондонському суді, а не в печерському.

Щодо податків. Тут нічого особливо цікавого немає. Це питання здебільшого визначається статусом саме податкового резидентства й регулюється іншими законами. Є достатньо вагома статистика щодо ФОПів — громадян європейських, і не тільки, держав, які вибрали Україну, як «податкову гавань» для свого бізнесу і без отримання українського паспорту.

Читайте також: Аутсорсинг працівників із-за кордону: чи потрібно це Україні

Українські ж «економічні біженці», навіть із узаконеним множинним громадянством, будуть, як і раніше, наймати податкових адвокатів для розрахунку податків, визначення місця їх сплати та підготовки «множинних» звітів.

Коментарі - 9

+
+15
Три літри
Три літри
1 липня 2025, 18:25
#
Основний закон передбачає наявність виключно одного громадянства — України.

Немає такого в конституції
+
0
Три літри
Три літри
1 липня 2025, 21:19
#
Вочевидь, тепер будемо мати якусь кількість потенційних закордонних власників землі з числа «нових» українців.

вони можуть стати землевласниками і якщо подвійного громодянства не буде — це взагалі ніяк не впливає

До неочевидних профітів можемо віднести можливість громадянину України-Великобританії захищати свої економічні права в лондонському суді, а не в печерському.

Це так не працює — питання стосовно українського наділу з іншим українцем можна вирішити виключно в українському суді.
+
+30
yago
yago
1 липня 2025, 21:56
#
Колись в Нідерландах офіційно думали як уникати подвійного громадянства — бо незрозуміло якому царю ти служиш (і то було в межах верховенства права). Сьогодні можна служити всім, особливо цей закон гарний для Коломийського після виходу в небезпечний світ з теплої камери
+
+15
Три літри
Три літри
2 липня 2025, 9:13
#
В демократичних країнах немає сцаря — відповідно немає потреби комусь служити. Звідси і можливість подвійного громодянства.
+
0
bosyak
bosyak
2 липня 2025, 12:45
#
Сцаря немає, а потреба служити державі є. Питання якій. По вибору? :)
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
2 липня 2025, 13:11
#
Відсутність другого громадянства у українців, що живуть та працюють,
наприклад, у Польщі — ніяк не впливає на той факт, що вони служать Польщі
та ігнорують службу державі Україна згідно свого громадянства…
+
0
Три літри
Три літри
2 липня 2025, 13:34
#
Служити державі? Хіба що народу на посадах які займаєш згідно голосування народу.

Ну і так як сказав попередній дописувач: обовʼязок «служити» не гарантує що людина буде це робити. Закон може дозволити її покарати за не «служіння». Так закон про множинне громадянство нічого не обмежує і не змінює: держава так само може покарати громадянина не звертаючи увагу на його інші громадянства. Тож питання: нащо цей цирк з моно-громадянством?
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
2 липня 2025, 13:30
#
Как закон о двойном гражданстве может изменить рынок земли в Украине — да никак…

В Украине нет законодательной нормы и обязанности сограждан декларировать гражданство
другой страны и тем более вносить эту информацию в Демографический реестр…

При отсутствии таких норм и чётких ограничений по перечню должностей, на которые должно
быть запрещено выбирать или назначать граждан Украины, имеющих гражданство другой страны,
происходит такой бардак, особенно в исполнительной ветви власти, например, когда высшее военное руководство имело гражданство страны-агрессора.
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
2 липня 2025, 13:40
#
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації
права на набуття та збереження громадянства України № 11469 від 07.08.2024 досі
НЕ підписаний президентом

https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44687

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися