Мінфін - Курси валют України

Встановити
5 червня 2024, 10:19

Що треба знати про мікропозику та захист особистих даних

Статистика показує, що майже 6% запитів про отримання позики онлайн мають ознаки шахрайства. Особливо непередбачувані перші звернення найбільш — до 30% запитів нагадують шахрайські схеми. Ця проблема надзвичайно важлива сьогодні не тільки через ризик фінансових втрат кредитною компанією, а й в першу через ризик звичайній людині стати жертвою шахрая. Бо часто шахраї використовують дані сторонніх людей для отримання кредитних коштів.

Попередній аналіз дає зрозуміти: ні МФО, ні їхні клієнти не готові миритися з такими ризиками. Наприклад, представник компанії Мoney4You коментуючи це питання, виразив впевненість у тому, що знизити поточні показники можна за умови впровадження сучасних методів перевірки позичальника. «Наша компанія кожного дня присікає спроби шахрайства. Ми використовуємо сучасні алгоритми верифікації даних позичальника, доводимо їх до максимальної ефективності. І, звичайно, велику роль в безпеці і запобіганню шахрайства відіграє професіоналізм співробітників. Всі ці заходи безпосередньо впливають як на нашу репутацію і доходи, так і захищає сумлінних позичальників від фінансових втрат і проблем з законом.» — каже представник МФО.

З метою запобіганню шахрайства застосовуються декілька заходів безпеки та перевірки особистості клієнта. Серед них:

  • верифікація даних позичальника з використанням автоматизованої системи віддаленої ідентифікації: BankID, КЕП (електронний підпис) та фотоідентифікація;
  • передача особистих даних від заявника до фінансової організації у зашифрованому вигляді;
  • аналіз кредитоспроможності з урахуванням численних показників;
  • перевірка кредитної історії позичальника;
  • залучення надійних платіжних систем;
  • посилення правил внутрішньої безпеки;
  • перевірка наданих документів: копії паспорта та ІПН; карта українського банку або обліковий запис платіжної системи; фінансовий номер телефону (прив'язаний до банківської карти).

Ретельна перевірка дозволяє уникати шахраїв та виявляти неправомірні запити. Відповідність вказаних даних та інформації з банківських установ допомагає надати грошову позику тим клієнтам, які оформили запит самостійно.

Як шахраї отримують персональні дані для отримання мікропозик?

Викрадення та торгівля особистими даними — новий вид бізнесу, який активно використовують кіберзлочинці. Доступ до багатьох порталів не захищений достатньою мірою, а передача копій документів створює можливості для порушення захисту персональних даних.

Низький рівень захисту призводить до того, що шахраї можуть заволодіти:

  • номером телефону;
  • електронною поштою;
  • номером банківського рахунку тощо.

Наявність персональної інформації в руках зловмисників обумовлена не тільки незахищеністю окремих майданчиків, а також створенням нових більш сучасних схем.

Фальшиві сайти: чому варто уникати заповнювати сумнівні форми

Створення порталу, який нагадує офіційне представництво факторингової чи кредитної компанії, допомагає шахраям отримати особисту інформацію людини. Відвідувачу такого сайту пропонують отримати бонус у вигляді грошей після заповнення анкети. Або повідомляють про нібито зміну кредитора і необхідність поновити свої дані.

Таким чином людина передає шахраю інформацію про себе, включно з копією паспортних даних. Використовуючи ці дані шахраї намагаються оформити кредит на іншу людину, вказуючи номер своєї картки для переказу.

Фейкові вакансії: не надавайте особисті дані незнайомим особам

Працевлаштування на віддалену роботу стає одним із варіантів розв’язання проблеми з грошима і на перший погляд не несе ніякої загрози. Проте насправді це допомога
зловмисникам, які маніпулюють станом користувачів. Під виглядом работодавця або консультанта з віддаленої роботи шахраї просять надіслати особисті дані, пропонують змінити фінансовий номер телефону для нібито виплат і врешті-решт людина стає жертвою обману, коли дізнається, що на неї оформлен кредит.

Шахрайство телефоном: бережіть дані карткового рахунку в таємниці

Звичка не підіймати слухавку після появи невідомого номеру на екрані мобільного має реальні підстави. Часто злочинці повідомляють, що вони — представники певної
фінансової компанії, що картку жертви заблоковано через кібератаки. Жертву просять повідомити пароль, який надійшов їй у смс. Це дозволяє шахраям отримати доступ до особистого кабінету у системі онлайн-банкінгу, внести зміни в доступі, прив’язати іншу картку, взяти позику та вкрасти кошти жертви. Це робиться за лічені хвилини і при наступній спробі жертви зайти до свого акаунту — запит буде відхилено, а гроші (та борги) залишатимуться за нею.

Популярні схеми обману

Методи викрадення даних розвиваються, тому перелік популярних схем досить різноманітний. Серед поширених варіантів виділяють:

  • Використання підставних осіб. Шахрай використовує персональні дані сторонньої людини, оформлює на неї кредиті переводить гроші на свою картку. Друга схема — оформлення додаткової картки на цю особу і швидке зняття з неї грошей, які поступили внаслідок оформлення позики. Часто виявляється, що позику взяли родичі, які мають доступ до документів жертви. Іноді цією схемою користуються позичальники із зіпсованою кредитною історією.
  • Підробка документів, колі шахрай вклеює свою фотографію в чужий паспорт та користується цим для отримання кредиту. Навіть за умови відеоверифікації іноді на картинці складно відрізнити оригінал паспорту від підробки.
  • Навмисна невиплата заборгованості. Оформивши кредит, шахрай змінює свої реквізити аж до зміни адреси, ігнорує вимоги МФО, змінює номер телефону. А в якості номеру телефону довіреної особі вказує чужий, іноді зовсім незнайомої людини.

Як уникнути штрафів та проблем по «заборгованості»

У разі виявлення неправомірних дій потрібно звернутися до поліції (кіберполіції) та повідомити про крадіжку даних. Наступні кроки — позов у прокуратуру та запит на видалення даних з бюро кредитних історій.

Щоб не потрапити в подібну ситуацію слід дотримуватись кілька правил безпеки:

  • оригінали своїх документів не слід передавати у чужі руки;
  • код банківської картки не розголошувати і не передавати іншим людям по телефону;
  • номер телефону, на який зареєстрований рахунок у банку або картка, зберігати у таємниці.

Блокування підозрілих чатів та сторінок допоможе уникати проблем. Відмова повідомляти особисті дані незнайомим компаніям та людям також приносить результати.

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися