Мінфін - Курси валют України

Встановити
7 вересня 2023, 14:30

Чи здатні українські компанії платити європейські зарплати

Український бізнес звик до «теплої ванни» низьких зарплат працівникам, але цей період, схоже, добігає кінця. Підвищення мобільності громадян всередині країни, виїзд за кордон мільйонів біженців та відкриття кордонів після перемоги змусять роботодавців суттєво підвищувати зарплати. Чи є у них для цього можливості, та до яких наслідків можуть призвести вищі доходи працівників, розмірковував старший економіст Центру економічної стратегії Юрій Гайдай.

Чому українцям платять менше

Декілька днів тому керуючий партнер Lorton Investments Євген Найштетік дуже влучно сформулював: «Досить багато спілкуюсь з українськими підприємцями, які хочуть масштабувати свій успішний досвід у цивілізованих країнах. Втім, у подавляючої більшості є 2 основні проблеми: треба платити зарплати та треба платити податки. Коли перераховують, здебільшого, бізнес модель не бʼється».

А далі Євген пише, що 44% української економіки в тіні, а зарплати, порівнюючи навіть з Польщею, можуть відрізнятися в рази. І виводить тезу: «Рецепт успіху по-українськи — не плати податки та знецінюй працю. […] Дешеві люди ніколи не зможуть збудувати цивілізоване життя, а тіньова економіка ніколи не створить суспільного блага».

Щодо «знецінення праці» та «дешевих людей» — не все так просто. Низькі зарплати — це ж не глобальна змова жлобуватих українських підприємців. Зарплати у конкурентному виробничому секторі завжди впираються у граничну продуктивність праці. Тобто українські підприємці, як і будь-які інші, що конкурують на глобальних ринках, готові платити працівникам не більше, ніж ті створюють доданої вартості. Це трохи спрощення, але довгостроково, на ринках, що прагнуть до рівноваги, — так.

Гарний приклад «для підручника» тут — айтішечка. Вона працює на глобальному ринку, і, що важливо, ринок праці тут теж глобальний і мобільний. Тому зарплати розробників підтягуються до глобального рівня, що обмежений продуктивністю, яка +/- однакова у різних країнах, за умови співставної управлінської культури. Зарплати можуть бути трохи менші з поправкою на вартість життя, але це вже нюанси.

Але підприємці максимізують свій прибуток. Тому, хоча зарплати й обмежені згори продуктивністю, підприємці прагнуть платити якомога менше. І наші, й американські, й німецькі. І оце «якомога менше» визначається внутрішнім ринком праці.

Гарним маркером стану внутрішнього ринку праці є ціни на послуги, які не продаси за кордон, — кафе та ресторани, ремонт одягу, сантехніка. У нас історично вартість всього цього була дуже низькою.

Підприємці довгий час купалися у «теплій ванні» дешевої робочої сили. Яка була занадто інертною, аби поїхати працювати за кордон, до іншого регіону, або перекваліфікуватися — в ту ж айтішечку.

Ну гаразд, тут справа не лише в нашій інертності — сприяти мобільному, добре працюючому ринку праці є також задачею держави. Це і про швидкий транзит країною (швидкісні поїзди, гарні дороги), і про ефективні та актуальні програми перенавчання дорослих, і про базову підготовку дітей до дорослого життя. І оце вже впирається у податки та працюючі інституції. І зарплати у держсекторі — лікарів, вчителів — теж впираються у податки.

Завершення «теплої ванни»

Проблема в тому, що «тепла ванна» дешевої робочої сили — розслабляє. Навіщо інвестувати у продуктивність, якщо є копійчана робоча сила? Навіщо співпрацювати з місцевою владою для створення міського середовища та якісних послуг, які утримуватимуть людей, а не штовхатимуть їх виїхати у світ швидких безшумних трамваїв, безпечних і продуманих велодоріжок та хороших шкіл?

«Тепла ванна» дешевої робочої сили почала закінчуватися ще років 5−7 тому, великі промислові власники із запізненням, але почали задумуватися в напрямі змін. Перетворення Маріуполя, проєкт «Метінвест Політехніка» — воно все про це.

Зараз демографічна криза жорстко дала під дих. Це поки що менш відчутно у великих містах, куди стікаються тимчасово переміщені, підтримуючи пропозицію на ринку праці, але проблема ставатиме все гострішою і тиснутиме на внутрішній ринок праці.

А ще ж попереду відкриття європейського ринку праці для українців. І чим швидше — тим краще. Мої колеги з ЦЕС, які робили дослідження щодо біженців, вважають, що відкриття європейського ринку парадоксально сприятиме поверненню багатьох українців, які втратять мотивацію чіплятися за європейську посвідку на проживання.

«Ну і добре, зарплати зростуть» — скажете ви. Але, ні. Добре — це коли зростання зарплат іде в такт із продуктивністю.

Якщо зарплати зростають, а продуктивність — ні, бізнес вилітає в трубу. Або населення втрачає доступ до того, що сприймалося само собою зрозумілим. Круасан+кава за 8−10 євро у кафе на Подолі будуть недосяжними для значної частини українського «середнього класу».

Велике питання, чи зможе український бізнес наростити продуктивність потрібними темпами. Бо це про капітальні інвестиції та управлінську культуру.

Як можна припустити з цитати Євгена на початку допису, перший тест Європою після української «теплої ванни» дешевої робочої сили та податків, які можна не платити, пройдуть далеко не всі.

Але, зрештою, так і працює ринок (в ідеалі) — відсіває неефективних, даючи простір для розвитку спроможнішим.

Читайте також: В Україні хочуть по-новому нараховувати пенсії: що змінять і скільки платитимуть

І тут ми знову повертаємося до гострої необхідності створення умов, які сприятимуть інвестиціям. Інвестиціям, які дозволять підвищити продуктивність і згладити ефект демографії. І вирватися з «middle-income trap» у доволі незвичайний спосіб.

Коментарі - 36

+
0
Alpenstein
Alpenstein
7 вересня 2023, 14:35
#
Частка зарплати в собівартості української продукції - біля 15%.

Підняття зарплати суттєво не впливає на собівартість. Окрім, можливо, сфери ІТ, де майже всі затрати — це оплата праці програмістів.
+
+30
gorobezus
gorobezus
7 вересня 2023, 17:20
#
Ну это по отраслям смотреть надо. В добывающей промышленности — там и 5% процентов норма. А в каком-нибудь генделе — так там зп персонала процентов 30−50. Тут дело даже не в структуре себестоимости, а в структуре штатного расписания. Где в Европе вы видели такое количество охранников на производстве? Или те же кладовщики, которых в Европе нет как вида. Дурные нормы бухучета и вследствие этого раздутый штат бухгалтеров — отдельная песня. Ну и кумовство — куда ж без него. Все скопом приводит к тому что непосредственно занятый на производстве тянет еще двоих, и зп низкая, и туда идти никто не хочет, на производственные должности ибо головняка много, а денег мало.
+
0
Alpenstein
Alpenstein
7 вересня 2023, 20:28
#
Згоден, є і таке здебільшого в держпідприємствах. Але для прикладу в великих агрокомпаніях, у яких «ріжуть» зайвий штат і впроваджують точне землеробство з комбайнами на автопілоті, з дронами і супутниковою аналітикою (тобто продуктивність праці та рівень іновацій порівнювані з Європою) — є ставки керівників відділів по 4 тисячі гривень на регіональних підприємствах, що можна побачити на сайтах з вакансіями. І це не конверт, не спроба витягти рентабельність з останніх сил, а просто така кон’юнктура ринку праці в регіонах.

Думаю, що конкуренція зарплатами хоча б з Польщею просто вирівняє вартість праці без сильного збитку для бізнесу. Якщо послуговуватись вашою цифрою в 5% ФОТ в собівартості, то навіть підняття зарплати всім в два рази додасть лише 5% до собівартості в гривні, що нижче навіть рівня річної інфляції. Такий собі чинник.
+
+15
yarg
yarg
7 вересня 2023, 21:18
#
«є ставки керівників відділів по 4 тисячі гривень на регіональних підприємствах»

да , вот примеры
https://www.work.ua/jobs/5210893/
https://www.work.ua/jobs/5223183/
https://www.work.ua/jobs/5285364/
+
0
Alpenstein
Alpenstein
7 вересня 2023, 22:11
#
І дійсно, щось я не те написав. Тут три приклади, які чітко доводять, що зарплат по 4 тисячі гривень в агро не буває.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 13:39
#
Ну якщо це посада, де потрібно перекладати стоси паперу з однієї шухляди у іншу, то скільки така робота по-Вашому вартує?

«Люди у регіонах» звикли що на роботу потрібно лише «ходити», а не працювати, тому і зарплата відповідна.
+
0
Alpenstein
Alpenstein
8 вересня 2023, 19:05
#
Думка трохи не в тому. Я полемізую з автором статті в моменті, що він вважає розмір українських зарплат максимальним для наявної ефективності праці. Відповідно підняття зарплат можливе лише за якихось структурних змін в бізнесі, а це на межі дуже складного і неможливого. Мол простіше збанкротувати.

На мій погляд фактор відсутності альтернатив також важливий. Якщо в селі єдиний роботодавець — елеватор, то туди змогли найняти начальника відділу охорони за 4к грн. Він рік попрацював, тоді з'їздив до Польщі (ще до вторгнення) і сказав, що менше як за 15к грн йому не цікаво, бо в Польщі він півроку працює, потім піроку вдома нічого не робить і виходить вигідніше. Врешті він сторгувався десь 15−20к, не пам’ятаю. Тобто ефективність праці людини ніяк не змінилась, бізнес не постраждав, бо в інших містах компанія десь стільки і платить за аналогічну роботу. Іноді платять мало, бо можуть платити мало, а не тому, що хочуть більше, та рентабельність не дозволяє.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
11 вересня 2023, 10:52
#
Яка різниця які причини? Людей ніхто не заставляє, кожен вправі знайти щось більш вигідне. Але чомусь більшість просто сидить і ниє.
+
0
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
9 вересня 2023, 13:00
#
Хороший тракторист получає від 30 до 50 тисяч на руки. Агронома найпростішого, молодого, за 30 тисяч не знайдеш…
+
+15
gorobezus
gorobezus
7 вересня 2023, 21:32
#
А на щебеночном карьере много народу не работает и общую погоду он не исправит
+
+15
mlp711141
mlp711141
8 вересня 2023, 10:50
#
Смотри: кладовщики в Польше есть. Но их штат намного меньше. Если это фабрика по электротехническим изделиям (как где мне приходилось работать) там в смену работает лишь один кладовщик на весь комплекс и бывает на нескольких складах по расписанию, в случае чего его есть кем подменить. И склад разделён на внутреннюю часть (подконтрольную кладовщику) и внешнюю (подконтрольную электрикам). И лично мне в конце года пришлось заниматься инвентаризацией остатков (работа знакома мне с Украины — в цеху на заводе мне приходилось помогать кладовщикам с инвентаризацией при подготовке к визиту КРУ, которого в Польше мне видеть не доводилось)…
По охране. Народ реально другой. Видеомониторинг, охранников мало. Меньше напрягает в работе (но за тобой по камере могут следить, что ты после сортира не на перекур идёшь, а за сникерсом или канапкой к торговому автомату)…
+
+45
Abramon
Abramon
7 вересня 2023, 15:16
#
Цікава стаття.
На мою думку на одній сфері послуг далеко «не заїдеш».
+
+12
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 13:41
#
Який глибинний аналіз =)

Українці он «заїхали» яж до 200 мільярдів ВВП. І нічого, жили якось, обирали тих самих популістів які обіцяли Совок 2.0.
+
0
gorobezus
gorobezus
7 вересня 2023, 16:18
#
А вот знаете — никого из будущих компаний-покойников не жалко. В принципе для компаний необходимо ввести что-то вроде трудовой как у работников, чтобы каждый устраивающийся мог посмотреть — а стоит ли сюда устраиваться.
+
+116
neverice
neverice
7 вересня 2023, 21:37
#
Дешева робота сантехника? Серйозно? Розцінки у них 10−20 тис грн за два дні роботи. Аналогічно, ресторани — рівень цін зовсім трохи нижче, ніж у тій же Польші.
Будь-який будівельник рукастий в Україні легко має від 50 тис на місяці і нуль податків.
Тому, виробничі підприємства, певен, навмисне тримають низькі зарплати, базисом яких є низька мінімалка в бюджетній сфері і люди, згодні за ці гроші працювати.
+
+43
ABenko
ABenko
8 вересня 2023, 11:40
#
Підтверджую розцінки: на минулому тижні за 5 годин роботи довелося заплатити сантехніку 13,5 тис. грн. Це лише за роботу, матеріали-додатково, і це не в Києві
+
0
stas12345
stas12345
10 вересня 2023, 19:15
#
Жёстко вас развели
+
0
engine
engine
8 вересня 2023, 14:04
#
«старший економіст Центру економічної стратегії Юрій Гайдай» уже не в первый раз *** в лужу своими познаниями.

Тому, виробничі підприємства, певен, навмисне тримають низькі зарплати, базисом яких є низька мінімалка в бюджетній сфері і люди, згодні за ці гроші працювати.
Просто там замкнутый круг засилия совка — люди работают за три копейки, а учиться не хотят, потому что согласны работать за три копейки.

Посмотрите на ютубе на того же Дядька Максима — чувак в «рабочей» специальности очень не плохо живет, в каком-то видео он говорил, что «постоять 1 час на станке на чужом предприятии у него стоило 1000 (тысячу) грн.» и это до войны
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 13:35
#
Щодо «знецінення праці» та «дешевих людей» — не все так просто. Низькі зарплати — це ж не глобальна змова жлобуватих українських підприємців.

Як ні? Злі дядюшки-олігархи порозкрадали заводи, а тепер ще й землю і не хочуть платити ПРОСТИМ людям!!1111

Якщо зарплати зростають, а продуктивність — ні, бізнес вилітає в трубу.

А що не можна просто напечатати більше грошей? Та ні, брєд какой-то ©
+
+15
neverice
neverice
8 вересня 2023, 13:45
#
Є цікаве питання стосовно експорто-орієнтованих підприємств. Продукцію вони реалізують за цілком собі світовими цінами. І їхні конкуренти в США чи Польщі якось можуть платити робітникам їхні зарплати. А у нас чомусь ні. Хоча формально — вони нічим не відрізняються від IT — працюють на зовнішній ринок і мають прибуток на рівні середньозваженого по світу.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 14:09
#
Ви статтю уважно читали?

Зарплати у конкурентному виробничому секторі завжди впираються у граничну продуктивність праці. Тобто українські підприємці, як і будь-які інші, що конкурують на глобальних ринках, готові платити працівникам не більше, ніж ті створюють доданої вартості.

Але підприємці максимізують свій прибуток. Тому, хоча зарплати й обмежені згори продуктивністю, підприємці прагнуть платити якомога менше. І наші, й американські, й німецькі. І оце «якомога менше» визначається внутрішнім ринком праці.

Проблема в тому, що «тепла ванна» дешевої робочої сили — розслабляє. Навіщо інвестувати у продуктивність, якщо є копійчана робоча сила? Навіщо співпрацювати з місцевою владою для створення міського середовища та якісних послуг, які утримуватимуть людей, а не штовхатимуть їх виїхати у світ швидких безшумних трамваїв, безпечних і продуманих велодоріжок та хороших шкіл?

Велике питання, чи зможе український бізнес наростити продуктивність потрібними темпами.
Бо це про капітальні інвестиції та управлінську культуру.

Як підсумок — наша продукція на світовому ринку конкурує скоріше з китайською (трохи дорожча проте якісніша), а ні ж із США. З поляками ми конкуруємо лише в СГ. Тобто якби ми підняли ціну на нашу продукцію до ціни польської чи американської — вона б одразу втратила основні конкурентні властивості.
+
+15
neverice
neverice
8 вересня 2023, 14:33
#
Для технологічних товарів це однозначно правда.
Але основний експорт наш — це низькотехнологічні товари. Аграрка та метал (до війни). Врожайність у нас вельми конкурентна, плюс купа дотацій для аграріїв. Метал — там плюс-мінус застарілі технології, але не так радикально, щоб зарплати стримувати (мільйони тонн продукції на відносно невелику кількість працівників). Іншими словами — підвищення зарплат, наприклад, вдвічі вимагало б підвищення ціни продукції на долі цента. Бо вклад витрат на зарплати у сировинних великих виробництвах — мізерний.
Для неекспортних галузей та невеликих підприємств — там все складніше і важче зробити аналіз. Наприклад, якась піцерія. Бо то вже локальний ринок.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 15:25
#
«підвищення зарплат, наприклад, вдвічі вимагало б підвищення ціни продукції на долі цента»

Бачу Ви маєте глибоке розуміння економіки, тому поясню простими словами:

Скажімо, металургійне підприємство має 1000 низькооплачуваних працівників із ЗП 10 000 грн, це 10 мільйонів гривень в місяць (цифри умовні для простоти обчислень). Щоб збільшити вдвічі потрібно ще 10 мільйонів. Так от, будучи власником цього підприємства, щоб Ви обрали — класти в кишеню +10 мільйонів щомісяця чи збільшити працівникам ЗП заради «справедливості» та розвитку українського ринку праці? Процитую статтю щераз, бо бачу Ви відмовляєтесь це сприймати:

підприємці прагнуть платити якомога менше. І наші, й американські, й німецькі. І оце «якомога менше» визначається внутрішнім ринком праці.
+
+15
yarg
yarg
8 вересня 2023, 15:37
#
Правильно — «визначається внутрішнім ринком праці.»
Якщо на ньому є 1000 людей , готових працювати за 10000 гривен — ок. Якщо немає - зарплата піднімається. Все просто.
+
+15
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 15:50
#
Піднімається ЗП, або закривається підприємство, тут вже буває по-різному.
+
0
yarg
yarg
8 вересня 2023, 17:08
#
Ну , якщо підприємство не може набрати персонал — то звичайно воно закриється. Це вже питання до власника — чим він думав і хто йому бізнес-модель малював таку…
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 20:59
#
Або ж до влади прийшов якийсь комік наприклад і збільшив мінімальну зарплату вдвічі.
+
0
yarg
yarg
8 вересня 2023, 22:39
#
А на що це впливає ? ви зараз нікого не знайдете і на 5 мінімальних. Ну хіба що «відсижувати години у вашому охвісі».
це як «неоподаткований мінімум — 17 гривень» — незрозуміло навіщо існуючий показник.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
11 вересня 2023, 10:48
#
За дві можливо не знайдете, але за 5 точно вибір буде.
+
0
yarg
yarg
11 вересня 2023, 10:53
#
Не придирайтесь к цифрам. я не о копейках. я о том , что поднятие минимальной зарплаты с 4 до 6 тысяч гривен при условии что реальная минимальная зарплата — тысяч 15−20 — ни к чему не привела. Да , пострадали минимизаторы , которые платили 4 000 официально , остальное налом. они теперь платят 6 000 , остальное налом. Но они переживут этот ужас.
+
+15
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 15:36
#
Наведу Вам ще один приклад, можливо це допоможе (цифри умовні):
Об'єднані Арабські Емірати видобувають 10 мільйонів барелів в місяць та продає їх по 80 доларів за барель, собівартість видобутку 50 баксів.
Здавалось би є сенс збільшувати видобуток до максимуму та й заробляти більше грошей, але вони чомусь навпаки постійно прагнуть до зменшення видобутку, тобто їм чомусь вигідно навіть те щоб існуючі підприємства простоювали, чому?
А тому що краще продати 8 мільйонів барелів по 100$ ніж 10 мільйонів по 80$ (як мінімум на довше вистачить запасів, не кажучи вже про зменшення інших накладних витрат).

Це приклад того, що ринок та економіка дуже непроста штука, тому прості рішення тут не працюють.
+
0
engine
engine
8 вересня 2023, 17:06
#
Там вообще-то ОПЕК и прочие интересные вещи
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
10 вересня 2023, 18:07
#
«собівартість видобутку 50 баксів.»

від $4 до $5
+
+60
SkeptikUA
SkeptikUA
8 вересня 2023, 15:42
#
Всім адептам підвищення зарплат трудящимся за ту саму роботу (любителям совка) я пораджу відкрити своє підприємство та роздавати прибуток людям, бо всім відомо що бізнес створюють філантропи-трудоголіки для того щоб допомогати іншим людям, таке собі безкорисне меценатсво на благо народу.
+
+15
Zorika
Zorika
10 вересня 2023, 16:47
#
В Бельгии зарплаты устанавливаются государством (властью), согласовываются с профсоюзами, в зависимости от отрасли и вида труда. Работнику обязательно компенсируется бензин на его авто по фактрасстоянию. Потом — дополнительные плюшки, которые не облагаются налогом и которые и определяют разницу между работодателями — талоны на еду, машина от фирмы… Не готов собственник платить людям такую ЗП, недостаточно дохода — фирма закрывается. Зарплаты достойные, поэтому собственники пытаются максимально автоматизировать процесс. Например — самообслуживание на заправках. Это не «ой, плохой сервис, не то что в Украине», это результат дорогой рабочей силы. И ещё у них практически бесплатная медицина, где-то 80−90% возмещаются страховкой. Страховка покрывает даже лечение зубов, при этом сумма страхового платежа в год небольшая. Работающим страховку оплачивает работодатель. Видимо, страховые получают компенсации из бюджета, иначе с таким покрытием работать невозможно. Весь этот праздник жизни базируется на высоких налогах, которые платит каждый. И отсутствии коррупции. Трудно представить, что сделают с чиновником, если всплывёт факт коррупции. На прошлой неделе главной новостью было то, что министр юстиции во время вечеринки, обосс*л полицейскую машину. И сколько бы собственники украинского бизнеса не рассказывали, что соль — это сахар, и низкая ЗП в Украине = высокая на Западе, это не так. Без повышения реальной З П Украина не решит проблему оттока рабочей силы.
+
+11
Qwerty1999
Qwerty1999
11 вересня 2023, 7:00
#
«Весь этот праздник жизни базируется на высоких налогах,
которые платит каждый. И отсутствии коррупции»

Ежегодно декларировать доходы и платить высокие налоги — это не про нас
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися