Разом із відключенням електроенергії часто зникають мобільний зв'язок та інтернет. В чому причина цієї ситуації, чи здатні мобільні оператори її виправити, та наскільки висока ймовірність повністю втратити можливість користуватися телефонами під час блекауту, в інтерв'ю для «Економічної правди» розповів директор департаменту з розвитку фіксованого інтернету Мінцифри Юрій Мацик. «Мінфін» публікує ключові тези.
Як мобільні оператори готуються до відключень світла
Чому після вимкнення струму зникають інтернет і мобільний зв'язок
Є дві причини. Перша — коли вимикається світло, живлення на вежу теж не подається, і працює акумулятор. Ресурс акумулятора, умовно, — чотири години.
Для повної зарядки акумулятора, залежно від типу, потрібно до 24 годин.
Якщо відключення за принципом чотири на чотири (години — ЕП), то до наступного циклу акумулятор заряджається максимум на 50%, потім на 30%. Через добу він заряджений лише на 10%. Коли вкотре вимикається світло, то він ще пропрацює на ці 10% і «вмирає».
Базова станція з одним акумулятором живить декілька антен, які надають різні послуги. Першими «вмирають» антени з 4G, бо вони найбільш енергетично залежні, а з 2G — останніми. Тому може бути так, що зв'язок є, а інтернету немає.
В Україні наразі 32 тисячі станцій. З них акумулятори є на 93% станцій, генератори — на 7%.
Друга причина — у наявності доступу. Мережі будуються з розрахунку на те, скільки на конкретній площі одночасно буде користувачів і який об'єм контенту вони споживатимуть.
При цьому, в розрахунках береться до уваги те, що частина людей користуватимуться інтернетом через wi-fi. Коли вони раптово втрачають доступ до wi-fi через відключення електроенергії, то всі намагаються зайти в мобільну мережу, яка має обмежену ширину смуги. Це частотний діапазон, який дозволяє пропустити певний обсяг інформації. Туди більше не вміститься.
Як це виглядає? Ширина смуги вміщає в себе Х мегабіт одночасного входження трафіку, який генерують користувачі. Коли вони заповнять пропускну здатність частотного діапазону, інші не зможуть зайти. Чим більше користувачів зайшло в мережу з великим споживанням, тим швидше заповнюється ця смуга. Мережа працездатна, але її ресурс не може всіх задовольнити.
Скільки часу і грошей треба, щоб забезпечити зв'язок під час тривалого блекауту
Це не вдасться розрахувати. Уявімо, що оператор купив генератори до кожної базової станції. Він виконав завдання? — Ні. Далі йде логістика. Хто охоронятиме, підвозитиме і зберігатиме пальне? Скільки для цього потрібно персоналу?
Базових станцій понад 30 тисяч. Відповідно, треба 30 тисяч охоронців. А скільки треба автомобілів, які мають постійно доставляти пальне і заправляти генератори? Генератор на 5 кіловатів має місткість бака десять літрів. Цього вистачає на пʼять-шість годин роботи, а потім знову підвозити й заправляти.
У містах частина базових станцій розташована на дахах будівель, там не завжди можна встановити генератор, навіть при його наявності в оператора та вирішенні питань логістики з його обслуговування.
В операторів не виникала ідея звернутися до місцевої влади, аби вона організувала заправку та охорону генераторів, а оператор підвозив би пальне. Вони зверталися з такими листами, ми направляли їх військово-цивільним адміністраціям, обласним адміністраціям.
Мінцифри зверталося до бізнесу з проханням дозволити операторам живити базові станції від їх генераторів. Є приклади успішного об'єднання мереж операторів із бізнесом. Наприклад, коли є великий бізнес, який має генератор величезної ємності, з якої оператору потрібно всього 5 кіловатів для розташованої поруч станції.
Читайте також: Як зберегти гроші на рахунку при зміні мобільного оператора
Така співпраця є між Водафоном та агрокомпанією Ерідон, яка ділить свої промислові генератори з оператором, між Київстаром та Стереоплазою. Загалом, уже близько 500 веж приєднані до генераторів бізнес-партнерів.
Чи можуть українці повністю втратити зв'язок через блекаут
Мережі електронних комунікацій залежні від електроенергії. Наявність в операторів генераторів та акумуляторів — це ключовий фактор для можливості підтримувати послуги зв’язку при відсутності електроживлення.
Що кажуть оператори? Що вони уклали контракти на постачання генераторів. Усі. Але постачальники їм декларують, що постачання необхідної кількості можливе аж у березні-квітні. Заводи стільки не виробляють, як нам треба.
Міністерство економіки запевнило, що запасів пального в Україні вистачить на два місяці, що його значно більше, ніж було до 24 лютого.
Ми розглядаємо всі варіанти, у тому числі, як мережі АЗС продаватимуть пальне, коли не буде зв’язку. Великі мережі повідомили про готовність до видачі пального з використанням паперової відомості. Компанія, яка має контракт із мережею АЗС та передоплату, приїжджає на заправку з підписаною відомістю про отримання 300 літрів із печаткою.
Щодо інтернету. Від Польщі протягнутий магістральний кабель через Львів, Рівне, Житомир, Київ до Харкова. Через кожні 80−100 кілометрів є вузол, де стоїть генератор. Якщо ланцюжок працює, усі мають інтернет. Якщо генератор не працює між Рівним і Житомиром, то інтернету не буде в Житомирі, Києві та Харкові.
Ми працюємо над диверсифікацією ризиків. Ми розуміємо основних магістральних операторів, які відповідають за цей трафік. Домовляємося, щоб вони мінімум 72 години тримали всі мережі. Якщо працює вся мережа, тоді інтернет-доступ є на базовій станції мобільних операторів і точках доступу wi-fi.
Читайте також: Як вберегтися від пожеж під час блекаутів
Один оператор має бути заживлений від генераторів державного підприємства, яке розташоване поруч. Він сплачує за користування електроенергією, яку стовідсотково забезпечують генератори підприємства, тому лінія працюватиме. Це стосовно того, що станеться, якщо довго не буде електроенергії.
Коментарі - 8