Щодня бізнес не знає чого очікувати завтра та радикально змінює стратегію розвитку. Чи зможуть при цьому підприємці використати можливості банківських гарантій у власних планах та як ситуацію на ринку бачать банки, розповідає Голова Правління Альянс Банку Юлія Фролова.
Як змінився попит на банківську гарантію під час війни
1. Банківська гарантія зазвичай розглядається як інструмент розвитку бізнесу. Як змінився попит на цей банківський продукт зараз, коли бізнес сповільнився?
У зв’язку з військовими діями бізнес зіштовхнувся зі новими завданнями, що не входили до раніше створених планів. По-перше, це вимивання оборотних коштів, у зв’язку з чим ми спостерігаємо підвищений попит на такий продукт як овердрафт. По-друге, це непередбачувані умови, що можуть вплинути не тільки на фінансовий стан компанії, а й на його здатність продовжувати роботу. Звичайно, що і залучення банківських гарантій на цьому етапі зазнало змін. Цим інструментом, зазвичай, користується бізнес в межах спланованих стратегій. Оскільки стратегія бізнесу стала направлена, в першу чергу, на адаптацію до нових умов, спостерігається і деякий спад попиту на гарантії. Якщо за сім місяців 2021 року ми видали майже 10,5 тисяч гарантій, то за аналогічний період поточного року — менше 3 тисяч. Але, не дивлячись на це, ми залишаємось лідером ринку банківських гарантій і займаємо значну його частку, навіть при зменшенні об'ємів. До того ж ми розуміємо поточні умови і також адаптуємо свою стратегію роботи, пропонуючи бізнесу банківські продукти першочергового значення в цих умовах.
2. Як змінилася галузева приналежність бізнесу, що звертається за банківськими гарантіями?
Реалії сьогодення також відобразились на галузевому складі клієнтів, що потребують банківських гарантій. Варто розуміти, що радикально він не може змінитися, адже є визначений пул сфер бізнесу, який частіше користується цим продуктом. Скоріше перелік галузей став просто більш сконцентрованим, адже виробничі потужності багатьох підприємств металургійної та машинобудівної галузей залишилися на окупованих територіях. Також бачимо зменшення попиту зі сторони закладів освіти, що пов’язано з невизначеністю режиму роботи в майбутньому навчальному році. Такі галузеві зміни дають нам змогу зосередитися на активних гравцях ринку, що змогли адаптуватися та надавати їм більш комфортні умови для подальшого росту. Наприклад, особливої підтримки в цьому році потребували підприємці в аграрній галузі. Зважаючи на те, що регулятор не випускав жодних обмежень щодо надання банківських гарантій та послабив умови кредитування, сукупно Альянс Банк зіграв вагому роль у забезпеченні цьогорічної посівної.
3. Як правильно вибрати банка-партнера? Чи грає роль досвід банку чи його партнерські програми?
Обирати банк для співпраці варто відповідно до цілей та завдань вашого бізнесу. Щодо вибору партнера у сфері гарантійних операцій, то спочатку рекомендуємо звертати увагу на присутність банку на ринку документарних операцій. Якщо банк протягом довгого часу займає сильні позиції за цим видом послуг, це свідчить про наявність досвіду та сильної команди фахівців. Такий Банк зможе надати всебічну консультацію щодо оформлення гарантійних операцій та стане відмінним партнером.
Також важливим фактором для вибору є поточні рейтинги банку від національних або міжнародних рейтингових агентств. Чим вищий рейтинг, тим надійніше банківська установа, і відповідно більша кількість бенефіціарів прийматиме гарантії такого банку. Знаємо це на своєму досвіді — у минулому місяці національне рейтингове агентство «Рюрік» знов підтвердило Альянс Банку довгостроковий кредитний рейтинг позичальника на рівні uaААА інвестиційної категорії з прогнозом «в розвитку».
Окрім внутрішніх партнерств, важливо також взяти до уваги міжнародну співпрацю установи. Альянс Банк — лідер ринку банківських гарантій в системі Prozzoro ще з 2018 року, а в минулому році ми розпочали та продовжуємо активну співпрацю з IFC у рамках Глобальної програми торговельного фінансування — Global Trade Finance Program (GTFP). Лінія торговельного фінансування надає нашим клієнтам необхідну підтримку при проведенні зовнішньоекономічних операцій шляхом покриття IFC платіжних ризиків.
Програма GTFP забезпечує доступ до фінансування для експортерів та імпортерів (насамперед, малого та середнього бізнесу) шляхом розширення можливостей міжнародної торгівлі. Це важливий напрямок в роботі навіть при зменшенні оборотів ринку, адже саме сьогодні це найбільш чутлива ніша бізнесу, що вимагає підтримки банків.
4. Дуже часто представники бізнесу скаржаться на те, щоб отримати банківські послуги, потрібно змарнувати багато часу та сил. Скільки часу займає укласти договір банківської гарантії — раніше і зараз?
Ми і до війни відрізнялися швидкістю оформлення банківської гарантії, тож і зараз мало що змінилося в цьому процесі. Час на проведення банком аналізу фінансового стану, кредитоспроможності, репутації клієнта не збільшився, отже і послуга з надання банківських гарантій надається так само швидко. Оформлення гарантії займає кілька кроків в онлайн-режимі:
- заповнити на сайті ім'я, ЄДРПОУ або ІПН та номер телефону;
- протягом 15 хвилин банк надає клієнту повну інформацію про умови та необхідні документи для оформлення гарантії,
- протягом 3 годин отримати необхідний Гарантійний лист.
5. Як довго ваш Банк працює в цій галузі? Який прогноз на майбутнє: і як ця область буде розвиватися на вашу думку в воєнний час?
На ринку гарантій Альянс Банк активно працює з 2017 року. У минулому році ми сягнули рекордних для банківської системи України об'ємів за цією послугою — видали понад 17,9 тис. банківських гарантій на суму 13 млрд грн. Зараз банк, як і до війни, впевнено займає позицію лідера на ринку за кількістю та за обсягом наданих гарантій. Ринок гарантій сформувався та успішно працює незважаючи на умови військового стану в державі. Банк шукає шляхи щодо збільшення питомої частки на ринку та вдосконалення умов надання цієї послуги для наших клієнтів. Зараз для нас важлива концентрація на технологіях і подальша реалізація нашої бізнес-моделі «Фіджитал». Комфортність та зручність дистанційної взаємодії із Банком при оформленні гарантій вже оцінили наші клієнти, очікуємо, що вже до кінця року зросте попит на гарантії не лише на внутрішньому, а і на зовнішньому ринку. Чекаємо на перемогу!
Коментарі