Мінфін - Курси валют України

Встановити
13 жовтня 2021, 7:30

«Короткі» договори та швидкі звільнення: як змінюють трудове законодавство

Незабаром компанії почнуть масово переводити своїх співробітників на трудові договори. В них прописуватимуть все — від умов роботи до зарплат і відпусток. Такі зміни прописані в законопроєкті, який реформує трудове законодавство і вже підтриманий парламентом у першому читанні. Що ще зміниться у взаєминах «співробітник-роботодавець», — розбирався «Мінфін».

Влада вже не перший рік хоче переписати трудове законодавство. Після спроби, що провалилася рік тому, ґрунтовно відредагувати трудове законодавство (законопроєкт № 2708 «Закон про працю» на 98 статей від Милованова і Третьякової) зашиті там неприємні для найманого персоналу новації розкидали по десяткам законопроєктів.

Читайте також: Ринок праці в Україні. Для кого є робота на хорошу зарплату

Зараз їх налічується понад 20 і таким чином намагаються провести новації порційно. Одна з таких «порцій» — законопроєкт № 5388, який нещодавно був прийнятий Верховною Радою у першому читанні. Він значно звужує права працівників і створює дисбаланс у відносинах працівник — роботодавець.

Менше бюрократії або закон про швидкі звільнення

Законопроєкт № 5388 був поданий до парламенту Кабміном у квітні цього року. Він передбачає внесення змін до низки законодавчих актів і позиціонується як «дерегуляція трудових відносин».

Читайте також: Що заважає знизити податки на зарплату

Як йдеться у пояснювальній записці до документа, зараз трудові відносини сильно забюрократизовані. Багато заплутаних процедур стали чисто формальними. Але оскільки вимагають обов'язкового виконання, є свого роду «стоп-сигналом» для роботодавця, який хоче взяти спеціаліста на роботу.

Для вирішення цієї проблеми запропонували впровадити в Україні європейські директиви з трудового права і максимально спростити оформлення.

Як йдеться далі у пояснювальній записці, це знизить рівень бюрократизації трудових відносин, зменшить навантаження на бізнес і сприятиме легалізації праці найманих працівників. Тобто в уряді з самого початку не приховують: на першому місці у цієї законодавчої ініціативи — інтереси роботодавця.

Йдеться, в першу чергу, про великі компанії, де «все за КЗпП». Бізнес вже давно заявляв, що фактично опинився в заручниках у найманих працівників.

Адже у КЗпП прописані 8-годинний робочий день і обов'язкові вихідні, подвійна оплата за позаурочну роботу, 24-денна відпустка тощо. Але головне — звільнити працівника вкрай складно, навіть якщо він виконує свої обов'язки погано.

«Наприклад, якщо планується скорочення, працівників має бути попереджено, мінімум, за два місяці плюс заплатити їм на виході потрійну зарплату. Тобто навіть якщо фахівець вам вже фактично не потрібний, доведеться годувати його ще п'ять місяців», — скаржиться директор великого харчового підприємства, який попросив не називати його імені.

Крім того, працівник, який вважає, що його несправедливо звільнили, завжди може звернутися до суду. І часто служителі Феміди стають на бік найманого фахівця і відновлюють його на посаді.

Такі правила лякають в тому числі й іноземних інвесторів.

«У багатьох нормах чинного трудового законодавства збережені ще радянські догми. Тому будь-які ініціативи, пов'язані з дерегуляцією/спрощенням трудових відносин, вітається легальним бізнесом. Ми також однозначно „за“ прийнятий у першому читанні проєкт № 5388. І чекаємо продовження», — говорить голова секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

За його словами, поки що у відповідність з європейським законодавством привели тільки декілька норм. Бізнес же розраховує на системне реформування трудового законодавства з урахуванням мінливої ситуації на ринку праці.

«Хороша новина: буде більше відповідальності на робочому місці», — прокоментував нам прийняття нового законопроєкту голова концерну «Ярослав» Олександр Барсук.

З точністю до навпаки сприймають прийдешні зміни профспілки.

Голова профспілки виробничників, підприємців і трудових мігрантів Наталія Землянська каже, що проєкт виписаний на догоду роботодавцям — компанії зможуть в прямому сенсі слова експлуатувати людей і звільняти буквально з будь-якого приводу. «Це буде закон про швидкі звільнення», — говорить вона.

Головні зміни: трудові договори, випробувальний термін, звільнення

Проєкт № 5388 обумовлює декілька ключових змін. Головне — трудові договори.

Формально вони є і зараз, але служать лише «додатком» до КЗпП. «Якщо умови трудових договорів порушують трудове законодавство, суд визнає їх недійсними», — пояснює Землянська.

Читайте також: На що живуть безробітні українці

Нові правила поставлять на перше місце саме трудові договори. У них прописуватиметься все — від тривалості робочого дня і тижня, до умов праці, відпустки, понаднормової роботи, зарплати, різного роду бонусів і штрафних санкцій.

Тобто буде свого роду інструкція з праці для фахівця.

З одного боку, це не погано — адже можна відразу обумовити всі нюанси і потім вже не буде сюрпризів, скажімо, «прохання» начальства вийти попрацювати у вихідний день.

З іншого боку, цілком очевидно, що роботодавці спробують протягнути в такі договори вигідні для них пункти. А при безробітті, що зашкалює, (вже понад 10% економічно активного населення) і слабкій доступності для пересічних громадян юридичних послуг, зробити це буде нескладно.

У теорії, цілком реальними стануть офіційні умови на 7-денний робочий тиждень з 10-годинним робочим днем і без відпустки. І все це — на мінімалку. Або погоджуйся і працюй, або залишишся без місця.

Крім того, в проєкті є важливий нюанс — роботодавець може змінити умови договору вже після його укладення. Єдине, що від нього вимагається, — повідомити про це працівнику. А той може або погодитися на нововведення, або зажадати розірвати контракт і залишити роботу. Причому, без будь-яких компенсацій.

Контракти можуть бути безстроковими або терміновими. Термінові контракти можуть бути від кількох місяців до п'яти років із можливістю пролонгації.

Як кажуть роботодавці, які контракти вони підписуватимуть з людьми — залежатиме від кожного конкретного фахівця і відділу, де він працює. Скажімо, цінних фахівцям можуть запропонувати безстроковий контракт, прописавши в ньому різного роду «плюшки», а ось робочих на різного роду експериментальні проєкти почнуть наймати на максимально короткий час — якщо бізнес не піде, їх буде простіше звільнити.

За контрактом можна буде наймати людей на сезонні, проєктні, аварійні роботи тощо. Готуються нововведення також за колективними договорами — їх доведеться укладати навіть ФОПам.

Ще один важливий нюанс — випробувальні терміни.

Згідно із законопроєктом, більшу частину людей можна буде наймати з випробувальним терміном (протягом якого оплата, як правило, нижча). У документі помітно скоротили список тих, кого заборонено брати на випробувальний термін. У ньому залишили тільки осіб до 18 років, вагітних, людей з обмеженими можливостями, тих, кого беруть на роботу за строковим договором до 12 місяців. І додали тих, хто вже пройшов відбір на посаду за конкурсом.

Для порівняння: зараз за КЗпП без випробувального терміну повинні приймати на роботу також матерів-одиначок, молодих фахівців після закінчення ПТУ чи ВНЗ, які звільнилися зі строкової військової служби тощо.

«Дискусійною виглядає можливість випробування при прийнятті на роботу осіб, обраних на посаду, переможців конкурсного відбору, оскільки зазначені процедури спрямовані на перевірку відповідності кандидата роботі, яка йому доручається», — відреагували в Головному науково-експертному управлінні Ради.

Але, мабуть, головним неприємним сюрпризом для працівника є простота звільнення. Фактично після закінчення контракту роботодавець вам нічого не винен — може звільнити в будь-який момент і без жодної вихідної допомоги (якщо інше не прописано в контракті). Звільняти зможуть і до закінчення дії договору — всі підстави для звільнень можна прописувати в контракті.

«Вишенька на торті» — проєкт пропонує прибрати з чинного трудового законодавства пункт, за яким зараз роботодавець зобов'язаний погоджувати звільнення з профспілками. Що, за словами Землянської, фактично позбавляє людей надії на справедливість.

Адже зараз профспілка може не погодити звільнення. Якщо ж людину звільнять без узгодження, можна подавати до суду і відновитися на робочому місці, причому, за весь час вимушеного простою вам повинні будуть заплатити зарплату.

«Є в проєкті і відверті дурниці. Скажімо, співробітникам на терміновому договорі повинні повідомляти про вакансії за безстроковими договорами, щоб вони могли на них перейти. За рядовими посадами це ще куди не йшло. Але уявляєте керівників на термінових договорах, яким формально весь час пропонуватимуть будь-які вакансії (аж до прибиральниці або вантажника) за безстроковими договорами», — говорить юрист Олександр Ярецький.

Повна матеріальна відповідальність

Окремо в новому проєкті пройшлися по темі матеріальної відповідальності працівника.

З фахівця можуть стягнути матеріальний або репутаційний збиток роботодавцеві — це можна як спочатку прописати в трудовому договорі, так і додати вже за фактом нанесення збитку.

Відзначимо, що покривати завдані збитки підприємству потрібно і зараз. Але є важливий нюанс — сума обмежується середнім заробітком фахівця. Тепер же пропонується визначати суму збитку за бухгалтерськими документами з урахуванням балансової вартості майна.

А якщо вас зловлять на недостачі або крадіжці, то доведеться заплатити за товар за ринковими цінами — верхньої планки за сумами стягнення немає. Іншими словами, якщо ви зламаєте обладнання за декілька тисяч доларів, доведеться за нього заплатити у повному обсязі.

Коментарі - 43

+
+85
Evgen0505
Evgen0505
13 жовтня 2021, 9:31
#
Таких инициатив для электората не было даже при беглом президенте. Это жесть!
+
+15
044blog
044blog
13 жовтня 2021, 10:02
#
Було б кому працювати. В інших країнах стараються навпаки прив’язати людину якнайбільше. Цією ж іпотекою. А в нас захищають незрозуміло кого, головне імітувати бурхливу законотворчу діяльність.
+
+88
demarin
demarin
13 жовтня 2021, 12:06
#
Вцілому ініціативи правильні, деякі можна було б трішки краще прописати, але в основному краще ніж те що було. Про яку жесть ви пишите — не зрозуміло, аргументи «проти» які наводяться в статті і зараз є повсякденно. Хороший роботодавець завжди буде добре відноситися до своїх працівників, а погані і зараз людей експлуатують по повній.
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 18:55
#
добре відноситися до своїх працівникі

ха-ха, смеши еще
працивныки должны делать бабло своему боссу, и этим возможно, лучшие из лучших, на короткое время, заслужат доброго отношения к себе. а по факту к рабочим относится добре не стоит…
+
+44
demarin
demarin
14 жовтня 2021, 10:10
#
Думаю навряд чи до вас дойде, але спробую… будь яка система намагається вижати максимум з працівника, просто капіталізм з цим справляється краще ніж інші, і проблема не в капіталізмі, а у відношенні самого праціника до базових цінностей. Якщо вам так шкода всіх лінтяюг і нитіків, створіть свою фірму «ІТішнік і Ко» і наймайте їх всіх і платіть їм зп, бонуси, премії і нехай працюють по 2 години на тиждень або краще взагалі не працюють, просто платіть їм за те що вони гордо носять звання найманого працівника. Намагався пояснити як найкраще.
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 18:55
#
.. капитализм соплей не прощает. из рабочих нужно выжимать все соки.
+
+73
Sage05
Sage05
13 жовтня 2021, 12:39
#
А что плохого? Хорошему работнику, это не мешало тогда, не будет мешать и сейчас. А мусор и гниль- да, втерпят, их заставят или работать, или батрачить. У меня 14 чел наемных, оформленных как ФОП, чтобы хоть как-то иметь контроль над kpi. Сейчас, будет возможность инструкции прописать в трудовых договорах. Это же круто.
+
0
Trewer
Trewer
13 жовтня 2021, 18:27
#
Наверное скоро сами работать будите, нормальный человек на такие условия не пойдёт, разве будет крайность или зарплата и то ненадолго.
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 19:03
#
Он капиталист, это почти, как царь, он дает рабам возможность заработать себе на щи
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 19:04
#
.. капиталисту ничего не угрожает, ну может быть кроме самой революции, но ее в нынешних условиях не будет, так как из новостей Украины, слабые массово самовыпиливаются из этого мира.
+
+29
Sage05
Sage05
16 жовтня 2021, 13:03
#
Если у меня нормальная работа, есть удалёнка, и есть страховка включая детскую, то непонятно, почему это я вдруг резко начать терять наёмных =) не судите о других по себе и своему скудоумию
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 18:51
#
Увольте их всех… без оплаты.
+
+15
Vong
Vong
17 жовтня 2021, 0:44
#
Судя по вашим комментариям, вам есть чему боятся :)
+
+27
m0ps
m0ps
13 жовтня 2021, 9:51
#
Путаются в показаниях. Вот как-раз в Европах проблем уволить шататного сотрудника намного больше чем у нас. Практически не возможно, даже если он абсолютно ничего не делает. С контракторами- да, все просто, но и з/п у них намного выше чем у штатного сотрудника.
+
+59
Sage05
Sage05
13 жовтня 2021, 12:42
#
В ЕС, если берут спеца через контракт- любой шаг в сторону, и спец на улице, босый и голый. Даже обычный сборщик на сименсе, если косячит- вылетит с работы и заплатит за брак или неустойку. А если спалят с телефоном или плеером- еще запретят работать на подобных должностях в других компаниях до 5 лет. Как правильно указали в статье, только у нас еще осталась отрыжка совка, когда даже самый рагульный и кривой работяга- всё ещё достоин доить общий бюджет.
+
+19
notslave
notslave
13 жовтня 2021, 13:21
#
О чем ты? Это если через контракт (аналог нашего ФОП). А если взять в штат — в Германии и Франции уволить сотрудника проблематично. Потом ему оплачивать зарплату несколько месяцев или пока он найдет новую работу. Такой эксплуатации как у нас — нет.
+
+71
Sage05
Sage05
13 жовтня 2021, 13:33
#
Ещё раз: чтобы понимать что да как, нужно знать, что топ компании ЕС работают только по контрактам. Даже уборщицы. Обычный штат, как вы выразились, остались только у гос органов. Даже макдональдс в ЕС оформляет наёмных через трудовой договор и контракт. Это современные реалии. И дело то не в эксплуатации, а в kpi. Мне, не надо мучать своих наёмных непонятной нагрузкой, мне надо чтобы работа была сделана. Если работник справляется с нагрузкой за 3 часа, а 2ой за 10- это означает что я не против чтобы 1 работал 3 часа, а 2- 10 часов, за одну и ту же зарплату. На работе, внезапно- надо работу работать и показывать результат, а не играть в перекуры и социальное понимание проблем работника. Вот это и надо выбивать из глупых совковых голов, при том сильно надо выбивать. Напомню, что даже IKEA когда в Украине планировали склады и производство делать, наткнулись на проблемы КЗоТ и с покупкой земли под склады. Вот же европейцы глупые: разрешают эксплуатировать наёмных, ещё и результат требуют от них, ужас какой =)
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 18:59
#
Вы еще им зарплату платите?)))
+
0
Sage05
Sage05
22 жовтня 2021, 13:10
#
Ага, мешками картощки и морковки, аграрная же страна.
+
+36
Maleficarum
Maleficarum
13 жовтня 2021, 9:56
#
В таком виде законопроект вряд ли примут. А если и примут - то это всё будет «работать» в угоду именно работодателя до первой крупной техногенной аварии (катастрофы) Потом любопытно будет глянуть - кто станет устранять последствия аварии по типу Чернобыльской…
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 19:00
#
Некто из министров современной Украины Чернобыльскую аварию назвал праздником. так что ничего страшного в этом событии нет…
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 19:01
#
.. подумаешь, еще одним праздником в стране больше будет
+
+59
Bischof
Bischof
13 жовтня 2021, 11:59
#
Давно пора реформировать совковый КЗоТ. А профсоюзы в Украине — вообще смех и профанация.

В статье чувствуется заангажированность, а иногда и откровенно бредовые домыслы вроде: "вполне реальным станут официальные условия на 7-дневной рабочей неделе с 10-часовым рабочим днем и без отпуска"
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 14:03
#
Полностью согласен, никакой заангажированности и не нужно, рабочую неделю нужно на законодательном уровне закрепить 7 дней в неделю от 10 часов в день, а чуть позже пересмотреть в сторону увеличения до 14 часов в сутки
+
0
antgmbox
antgmbox
13 жовтня 2021, 18:34
#
И левостороннее движение, чтоб не как у агрессора.
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 18:48
#
Нее, как у агрессора не нужно, и движение не левое нужно, а ультраправое
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 18:49
#
Зарплату нужно прописать минимальную, и эта. отменить все льготы, субсидии и пенсии - это отрыжки совка.
+
0
antgmbox
antgmbox
14 жовтня 2021, 13:51
#
Минималка в наблюдательных советах не помешала бы, в пару миллиончиков.
+
+14
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 14:05
#
Профсоюзы Украине вообще не нужны, это пережиток совка.
+
+27
Bischof
Bischof
13 жовтня 2021, 19:09
#
ITshnik99, мне кажется, или у тебя каждый день начинается обострение в одно и то же время?
+
0
ITshnik99
ITshnik99
13 жовтня 2021, 19:28
#
Если кажется, то сам знаешь что делать надо
+
0
BeTheMusic
BeTheMusic
18 жовтня 2021, 22:23
#
В Германии, Франции, Италии профсоюзы тоже пережиток СССР?
+
0
Sage05
Sage05
22 жовтня 2021, 13:09
#
Название и там и там- одинаковые, а суть разная. Если вы бричку назовёте машиной, у неё появится двигатель?
+
+12
zzz9090zzz9090
zzz9090zzz9090
13 жовтня 2021, 13:50
#
Здобулы! Была эпохи бедности настала Эпоха Нищеты!
+
+59
Alex Stein
Alex Stein
13 жовтня 2021, 13:53
#
«В теории, вполне реальным станут официальные условия на 7-дневной рабочей неделе с 10-часовым рабочим днем и без отпуска. И все это — на минималку. Или соглашайся и работай, или останешься без места.» ахах, точно, так и будет. по всей стране
«А если вас поймают на недостаче или воровстве, то придется заплатить за товар по рыночным ценам — верхней планки по суммам взыскания нет. Другими словам, если вы сломаете оборудование» — т. е. поломка это другими словами халатность, приведшая к недостаче или воровство? совсем на каком-то другом языке я говорю.
попахивает вбросом…
+
+15
Sage05
Sage05
16 жовтня 2021, 13:00
#
Так и есть. Пользуются глупостью и совковостью читающих, мол- вот тебе завод, другой альтернативы нет =)
+
0
zzz9090zzz9090
zzz9090zzz9090
17 жовтня 2021, 9:08
#
Але гараж? О каких заводах ты шепчешь если их не существует? А что?
+
+15
Sage05
Sage05
22 жовтня 2021, 13:09
#
Держу в курсе: в стране есть куча заводов-пароходов и моногородов, где живут стайками пролетарии, которых как раз и болванят вот такими вот инсинуациями. Ну и закрепляют всё это по типу: «алло, ты же формовщик- смену в 2 раза тебе поднимут, за те же деньги, выбора то у тебя нет». Я там прямо из кустов вижу уши ЕП и чучел потрохуньки.
+
0
preyvanamor
preyvanamor
17 жовтня 2021, 2:20
#
Фух…
ну нарешті можна буде спитати всі збитки з директорів збиткових державних підприємств по повній!
+
0
BeTheMusic
BeTheMusic
18 жовтня 2021, 22:22
#
Когда работал в Германии, там зашиты такие же «Советские догмы», как 30-дневный отпуск, двойной тариф по выходным и т. п. Тут не Америка, чтобы сразу увольнять!
+
0
zzz9090zzz9090
zzz9090zzz9090
18 жовтня 2021, 22:55
#
Але гараж о каких 30-ти днях ты шепчешь? По общему правилу работодатель должен предоставлять работникам ежегодный основной отпуск продолжительностью не менее 24 календарных дней за отработанный рабочий год, который отсчитывается со дня заключения трудового договора (ч. 1 ст. 6 Закона об отпусках)
+
0
BeTheMusic
BeTheMusic
19 жовтня 2021, 19:54
#
В Германии минимум 30 календарных дней отпуск.
+
0
zzz9090zzz9090
zzz9090zzz9090
19 жовтня 2021, 20:12
#
Мы в люмпен-гетто понимаешь ты это или нет
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися