Кабмін хоче внести зміни до Податкового кодексу України. Більшість ініціатив законопроєкту № 5600 пропонують ввести вже з 1 липня. Ексзаступник голови комітету фінансової політики і банківської діяльності Верховної Ради Руслан Демчак розповів FinClub про головні новації, які пропонує Кабмін, і кого вони торкнуться.
Уряд знову реформує податки: чого чекати від реформи
Податок на землю
У частині плати за землю законопроєкт пропонує скасувати мораторій на індексацію нормативної грошової оцінки для всіх земель, окрім сільськогосподарських угідь, яка використовується з метою оподаткування плати за землю (земель водного фонду: внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ; земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення).
Свого часу мораторій вводився у зв'язку із загостренням інфляційних процесів, істотною девальвацією національної валюти, зниженням купівельної спроможності населення. Здавалося б, нічого не змінилося, а навпаки, ситуація загострилася.
Тому надмірне завищення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель автоматично призведе до зростання орендних ставок на землю і ляже непосильним тягарем на підприємців, і багатьох з них (наприклад, роздрібних торговців) змусить взагалі призупинити свою діяльність. Це призведе до зменшення надходжень до місцевих бюджетів і негативно вплине на розвиток територіальних громад.
Пропонується ввести оподаткування неоформлених земельних ділянок, які використовуються. Це позитивний крок, але створить додатковий привід для корупції на місцевому рівні, тому що раніше у місцевих органів була хоч якась мотивація прискорювати прийняття рішення про оформлення земель заявникам для отримання доходу в місцевий бюджет від таких земель, але тепер цей фактор нівелюється.
Читайте також: Чому Баффет платить менше податків, ніж простий американець
Крім того, документ скасовує пільги в оплаті за землю і земельні ділянки, надані установам науки, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів (у разі нецільового використання земельних ділянок).
Також позитивний крок, тільки незрозумілий поки що механізм визначення статусу «нецільового використання», що породжуватиме додатковий привід для корупції і виведення цих операцій в тінь.
Податок на додану вартість
Що стосується податку на додану вартість (ПДВ) — уряд пропонує обкласти податком операції з продажу новозбудованих квартир або будинків!
Крім того, в документі є пункт, яким пропонують збільшити податок на доходи фізичних осіб від продажу третьої і наступних об'єктів нерухомого майна з 5% до 18%. Діючі ставки ПДФО для продажу протягом року першого об'єкта нерухомості (0%) і другого (5%) залишать без змін.
Фактично цей податок буде ще вищим, оскільки в будь-якому випадку потрібно буде оплачувати ще 1% держмита і 1,5% військового збору, тобто в результаті виходить 20,5%. Таким чином, якщо квартира коштує, наприклад, $100 тис., то державі доведеться віддати понад $20 тис.
Реально це може обернутися тим, що громадяни, які купують квартири з метою заробітку на здачі в оренду та/або їх подальшого перепродажу, тепер, при здачі житла в оренду, підвищуватимуть її вартість на 10−12% і до 20−30% — при перепродажі нерухомості.
Запроваджується оподаткування ПДВ операцій з реалізації Національним банком дорогоцінних металів фізичним і юридичним особам. Треба відзначити, що пільга за ПДВ існує тільки для банківських металів. І тільки на папері. Спочатку дана ініціатива є помилковою, оскільки НБУ на ринку взагалі мало представлений. Останнього разу продаж він здійснював понад п'ять років тому.
Законопроєктом встановлюється обмеження для бюджетного відшкодування ПДВ для платників-посередників, якщо придбані або імпортовані товари в подальшому поставлятимуться на митній території України. Спроба вдарити по скруткам. Але слабка. Тому реально вдарить по чесному ритейлу і серйозно знизить показник Doing business в Україні.
Читайте також: Скільки транснаціональні цифрові гіганти заплатять податків в Україні
Податок на прибуток підприємств та інші
У частині податку на прибуток підприємств (ПП) законопроєкт № 5600 містить норму про оподаткування фінансової допомоги, наданої пов'язаними особами, зокрема, передбачає збільшення фінансового результату на суму такої допомоги або безоплатно наданих товарів, робіт і послуг для пов'язаних осіб.
Суть податку на прибуток із збитків полягає в тому, що надається можливість зараховувати тільки 50% понесених збитків попередніх років. Фактично це означає оплату податку на прибуток зі збитків.
Податкові ставки збільшуються в частині екологічного податку: за скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти — в 1,6 разів. Крім того, передбачено їх планомірне підвищення у вісім разів до 2029 року. За викиди двоокису вуглецю (СО2) — з 10 грн/т до 30 грн/т, за відходи для підприємств гірничої промисловості — з 0,49 грн/т до 1,5 грн/т.
Читайте також: біткоіни вперше стане платіжним засобом нарівні з доларом. Що це означає
Акцизний податок
У частині акцизного податку новації стосуються впровадження акцизу на продаж електроенергії, виробленої із відновлюваних джерел енергії (ВДЕ).
Документ, зокрема, передбачає виключення електроенергії ВДЕ з групи товарів, на які не поширюється акциз, що призведе до запровадження акцизного податку на «зелену» електроенергію на рівні 3,2%. Те, як це пропонує законопроєкт № 5600, призведе до додаткових витрат її виробників на 1,63 млрд грн на рік.
Треба відзначити, що крім зазначених змін, законопроєктом вносяться зміни в адміністрування податків і зборів. Посилюється відповідальність за несвоєчасну подачу податкових накладних. Уряд пропонує накладати штраф в розмірі 40% від суми ПДВ за накладною при порушенні терміну реєстрації на 61−180 днів, а у разі порушення терміну реєстрації на 181 і більше днів — у розмірі 50% суми ПДВ.
Контролюючим органам надається право клопотати про позбавлення права виїзду за кордон керівника підприємства до повного погашення ним податкового боргу.
Читайте також: Податковий кодекс: правки недоречні
Механізм контролю бізнесу
А якщо податкове повідомлення-рішення складено з порушеннями і оскаржене? Тут «тихенько» пропонується ввести механізм контролю бізнес-активного середовища, де по «лівим» податковим повідомленням-рішенням можуть фактично до одного року обмежити громадянське право вільного пересування. Правильна ідея для порушників, але не в Україні. Тільки через суд, і тільки після судової реформи.
Законопроєкт передбачає, що відтепер податкові органи зможуть відправляти запити платникам податків без вагомих на те причин, брати майно в податкову заставу на неузгоджені грошові зобов'язання на час адміністративного та судового оскарження. Тобто обмежать не тільки вас, але і ваше майно!
Законом надається право податковим органам отримувати на запит інформацію (пояснення) від платника не тільки за фактом виявленого правопорушення, а й з інших питань, пов'язаних з оподаткуванням, можливими порушеннями в господарській діяльності платника, здійсненими операціями. Back to 2012!
Коментарі - 2