Мінфін - Курси валют України

Встановити
18 березня 2021, 12:38

Вкрали гроші з банківської картки: що робити, чи реально повернути

Кількість шахрайських схем зростає. Аферисти виводять гроші з банківських карт без будь-яких підтверджень або оплачують товари без згоди клієнта. Що робити, якщо ви стали жертвою подібної ситуації, розповів НВ адвокат практики безпеки бізнесу Juscutum Ігор Шевчук. «Мінфін» вибрав головне.

Шахраї, шахрайська схема, банківська карта, вкрасти гроші, клієнт банку
фото: 24gadget.ru

Потерпілі часто починають шукати захисту у банківських установ, де обслуговуються їх рахунки, однак очікуваної підтримки не знаходять. Усе тому, що відбувається конфлікт інтересів банку та клієнта.

Клієнти бажають перекласти відповідальність з себе на банк, вимагаючи негайного повернення коштів. Банк, як правило, залишає такі вимоги незадоволеними, бо за своєю суттю є установою, що працює на генерацію прибутків, а не збитків. Так що ж робити?

Перші кроки потерпілого

Більшість сучасних банківських установ мають повнофункціональні мобільні додатки для управління банківським рахунком (мобільний банкінг) або спеціальні веб-сайти (онлайн-банкінг). За допомогою цих інструментів клієнт банку здійснює керування своїм банківським рахунком, у тому числі здійснює ряд операцій з банківськими картками.

Читайте також: Доки ти спав: шахраї крадуть гроші з карток ПУМБу

Одразу після виявлення несанкціонованого списання грошових коштів з вашого рахунку, негайно здійсніть ряд банальних, однак досить важливих дій.

  1. Відкрийте мобільний або онлайн-банкінг, перевірте, чи маєте ви до нього доступ.

  2. Якщо доступ наявний, заблокуйте банківську карту, з якої було здійснено несанкціоноване списання грошових коштів.

  3. Зверніться до служби підтримки банківської установи в телефонному режимі чи онлайн, повідомте про ситуацію, що склалася.

Після реалізації вище вказаного переліку дій, банк розпочне перевірку, а картка стане недоступною для списання коштів. Такий порядок дій убезпечить вас від звинувачень зі сторони банку у несвоєчасному блокуванні рахунку з підозрілою активністю. Ця вимога описана у внутрішніх правилах надання послуг практично кожного банку України.

Читайте також: Плати, або заразимо коронавірусом: як шахраї виманюють гроші в українців

Інструкція, що робити далі

Не варто розраховувати на те, що після виконання вищезгаданих дій банк поверне вам суму несанкціонованого списання.

Не варто гаяти час на очікування поки банк закінчить перевірку і надасть вам офіційну відмову у поверненні коштів. На даному етапі вам необхідно змінити статус вашої справи з внутрішньобанківської на глобальну, а також ініціювати, крім внутрішньої банківської перевірки, повноцінне досудове розслідування в рамках кримінального провадження.

Такі наміри можна реалізувати через такі кроки:

  1. Звернутися з письмовою вимогою до банку про надання інформації щодо події (місце та спосіб списання, адресата перерахування коштів, способу авторизації тощо).
  2. Звернутися до правоохоронних органів із заявою про відкриття кримінального провадження за фактом незаконного заволодіння грошовими коштами.
  3. Звернутися із заявою про визнання потерпілим у рамках кримінального провадження, підготувати проект цивільного позову.

Читайте також: Подзвони мені, подзвони: які sms надсилають шахраї

На чиєму боці закон

Несанкціоновані списання грошових коштів — досить поширений спосіб шахрайства. Однак у кожній конкретній справі все залежить від того, наскільки активним є потерпілий в частині ініціювання розслідування та відстоювання своїх законних прав та інтересів.

Більшість жертв шахрайських схем, у силу необізнаності, життєвих обставин або відсутності можливостей, зупиняються на етапі проведення внутрішнього банківського розслідування. Тобто повідомляють банк по телефону та чекають, доки останній проведе відповідні процедури.

Як правило, все закінчується тим, що клієнт отримує лист, де вказано, що списання грошових коштів відбулось з вини самого клієнта, а грошові кошти не можуть бути повернуті. Більше того, якщо таке списання відбулося з кредитного рахунку, то банк, вимагатиме повернення цих коштів з потерпілої особи: спочатку в рамках досудових претензій, а потім за допомогою судових процедур.

Утім, з точки зору законодавства не все так фатально.

По-перше, відповідно до статті 1073 ЦКУ у разі безпідставного списання банком з рахунку клієнта грошових коштів з його рахунку, банк повинен негайно після виявлення порушення зарахувати відповідну суму на рахунок клієнта.

По-друге, відповідно до пункту 37.2 статті 37 Закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» встановлена відповідальність, яка і полягає у тому, що у разі ініціації неналежного переказу з рахунка неналежного платника, з вини ініціатора переказу, що не є платником, емітент зобов’язаний переказати на рахунок неналежного платника відповідну суму грошей за рахунок власних коштів.

Дана норма дозволяє потерпілій стороні вимагати повернення коштів за рахунок банківської установи, а не лише з особи, яка цими коштами заволоділа, що значно збільшує кількість варіантів правової поведінки для компенсації шкоди.

Читайте також: 13 шахрайських схем, які дозволили поцупити в українців 362 мільйони

Чи варто сподіватися на судову пратику

Важко підібрати судову практику абсолютно для всіх ситуацій несанкціонованого списання грошових коштів. Утім, деякі моменти, що стосуються відповідальності потерпілої особи все ж визначити можна.

По-перше, варто звернути увагу на Постанову Верховного суду України від 13.05.2015 по справі 6−71цс15. В юридичній спільноті ця постанова свого часу наробила багато шуму: суд твердо зазначив, що для покладання відповідальності за втрачені кошти на самого потерпілого як клієнта банківської установи, необхідно довести факти на підтвердження того, що потерпілий своїми діями сприяв ініціюванню несанкціонованого платежу.

Іншим вагомим внеском у розвиток правової позиції на користь потерпілої особи — клієнта банку, є Постанова Верховного Суду від 20.06.2021 року по справі 691/699/16-ц. Там було зазначено, що банком не доведено вчинення клієнтом дій чи бездіяльності, які сприяли втраті, незаконному використанню персонального ідентифікаційного коду або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції за кредитною карткою, а клієнт, виявивши безпідставне списання коштів, невідкладно повідомив банк та правоохоронні органи про цей факт.

Тому, врахувавши наявність кримінального провадження, у межах якого встановлюється особа, яка протиправно заволоділа грошовими коштами, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог банку.

Читайте також: Картки, гроші, телефон: як шахраї крадуть гроші з банківських рахунків

Кожен власник гаджету під прицілом шахраїв

Ми живемо в епоху цифрових технологій, користуємось гаджетами, що в тій, чи іншій мірі зберігають інформацію про нас: в тому числі конфіденційну.

Розумні годинники знають все про стан нашого здоров’я, смартфони — про місцезнаходження та фінансовий стан, комп’ютер — про бажання та захоплення. Ця інформація може бути використана проти вас у спосіб, про який ви не підозрюєте.

Заволодіння грошовими коштами необачних українців — індустрія в якій задіяні тисячі шахраїв. Мало не щодня вони генерують нові схеми та способи шахрайства. Не варто сподіватись на те, що вас це не торкнеться. Якщо у вас є смартфон, ви вже знаходитесь під їх прицілом.

Тому подбайте про безпеку уже сьогодні. Перевірте, наскільки ваші банківські рахунки є захищеними, а паролі — складними. Перегляньте, де та за яких обставин ви надали доступ до своїх платіжних карт. Запевніться чи верифіковано ваш мобільний номер в системі фінансового оператора тощо.

Якщо вберегтися все ж не вдалось і ви потрапили до рук шахраїв, що заволоділи вашими коштами, подбайте про формування правової стратегії захисту у даній справі. У іншому випадку ваша бездіяльність може призвести до того, що вас як потерпілого, буде визнано єдино винною особою.

Коментарі - 13

+
0
Toxa David
Toxa David
19 березня 2021, 8:06
#
Такие намерения можно реализовать посредством следующих шагов:
1, Обратиться с письменным требованием к банку… — понятно,
2. Обратиться в правоохранительные органы с заявлением… — понятно,
3. Обратиться с заявлением о признании потерпевшим в рамках уголовного производства, подготовить проект гражданского иска. — обратиться к кому??? о признании потерпевшим — думаете правоохранительные органы до конца расследования выдадут справку в банк что вы потерпевший (определяется судом)??? подготовить проект гражданского иска — кто будет готовить, правоохранительные органы??? а оно им надо, готовить будете вы с наемным адвокатом для суда.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
19 березня 2021, 9:40
#
Советы юриста конечно интересны, но у нас вопросы возмещения ущерба и возврата украденных средств решаются несколько по-другому…

Пострадавшие клиенты обращались и в банк и в правоохранительные органы — и всё бестолку. Банк говорит, что клиенты сами виноваты, правоохранителям вообще всё по барабану…
Единственный реальный вариант, это поднять шумиху в интернете,
и чем больше шума тем больше вероятность положительного решения…
Как, например, это было сделано с кражей денег у клиентов ПУМБа.
Клиенты ПУМБа кроме выполнения пунктов № 1 и № 2 подняли шумиху в интернете, её подхватили блогеры и интернет-СМИ, а также некоторые телеканалы.
Публичность и поднятая вокруг этих инцидентов шумиха, вынудили банк ПУМБ изменить свое первоначальное мнение о том, что в потере денег виноваты сами клиенты, и также публично пообещать возместить всё украденное…

+
0
Toxa David
Toxa David
19 березня 2021, 11:09
#
То есть адвокат (или вы) предлагает клиенту самостоятельно (сам себе подготовить и выдать справку потерпевшего) подготовить «заявление о признании потерпевшим в рамках уголовного производства» и «проект гражданского иска» и ходить с этими документами по СМИ для поднятия шумихи? а как же закон, хороший совет от адвоката. :-)
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
19 березня 2021, 11:21
#
Toxa David

Только не надо приписывать мне ещё и тексты, озвученные адвокатом…

По кейсу кражи клиентских средств с БПК ПУМБа — возврату денег, кроме поданных заявлений в банк помогла шумиха в интернете и СМИ.
Ни полиция с уголовными делами ни адвокаты с умными советами — никто ничем не помог.

Только публичная огласка вынудила банк ПУМБ принять решение возместить украденные клиентские средства за свой счёт…

Всё остальное — беллетристика…
+
0
Toxa David
Toxa David
19 березня 2021, 12:02
#
Ничего личного. Я действительно не понял совет адвоката (думал вы пытаетесь уточнить его позицию) п.3 «Обратиться с заявлением…» — если «обратиться» то должно быть прописано к кому, если «подготовить» то для кого и куда дальше (если это конкретный совет от адвоката). А так для меня не понятно, может к Богу? Вашу позицию обратиться в СМИ и что это поможет я принял во внимание хоть и привык поступать по прописанному в законе алгоритму.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
19 березня 2021, 9:46
#
Антипример можно привести по Укрсиббанку, клиенты которого также пострадали от воровства средств с БПК при пополнении карт Монобанка мошенниками.
Клиенты Укрсиба тоже выполнили п.п. № 1 и № 2, но не подымали шум и не выносили сор из избы на публичное обсуждение.

И как результат, Укрсиббанк никому и ничего не обещает вернуть…

Смею предположить, что и не вернёт…
+
0
juular
juular
19 березня 2021, 12:00
#
На днях стырили с Mono, в пол-первого ночи сделали перевод на easypay*mobile. Сумма смешная, но сам факт. Может хотели остаться незамеченными, «прощупать» и т. д. Сразу сменил карту. Обычно, при покупках в инете карту стараюсь не сохранять (хотя есть сайты на которых «сохраняю», приложение НоваПошта например и еще пара других). Всегда ставлю лимиты (хотя и бОльшие, чем было потрачено). Короче, откуда «утекли» данные, не понятно. В любом случае сокатио кол-во хранимых средств на моно на порядок, почистил сохраненные карты, прикрутил лимиты до неудобных (лучше расширять при каждой покупке) и т. п.
+
+30
Qwerty1999
Qwerty1999
19 березня 2021, 13:31
#
Juular
«На днях стырили с Mono, в пол-первого ночи сделали перевод на easypay*mobile.
Сумма смешная, но сам факт.»


Не поленитесь черкнуть претензию в Монобанк, а то на сегодняшнее утро
у них нет никакой информации о мошенничестве с их БПК…

Пусть не расслабляются…
+
0
juular
juular
19 березня 2021, 14:08
#
Я обратился, зарегестрировал претензию, мне заблокировали карту, я получил новую в течении часа в ближ. пункте выдачи. потом со мной связались, сони создали заявку на «оспаривание», если торговая точка не вернет средства, они будут создавать пакет документов на оспаривание.
+
0
sanch ☺
sanch ☺
19 березня 2021, 13:58
#
Т. е. выходит:
1. блокируем пластик (приложение + звонок/сообщение…)
2. обращаемся в банк по средствам связи, сообщаем о ошибочном платеже не по вине клиента, требуем свои деньги
3. обращаемся в банк письменно, для подтверждения события по п. 2. (не забываем ограничить время ответа 15 днями согласно ЗУ про обращения граждан)
4. идем в банк и получаем выписку по счету
5. ждем 15 дней для ответа или его игнорирования (по сути у нас нет ничего).
6. обращаемся в полицию с заявлением (при отрицательном ответе или его игнорировании)
7. пинаем следователя, что бы иметь что-то на руках для следующего пункта.
8. подаем иск к банку, требуем возобновить баланс по счету.
Если деньги были кредитными, то:
3.1 переводим все поступления на счет в другом банке
3.2 отключаем все подписки по этому счету
3.3 не лично, пополняем счет на сумму возможных оплат за услуги банка (смс-банкинг, РКО, страховка…)

Ничего не упустил?
+
0
Toxa David
Toxa David
19 березня 2021, 16:07
#
3. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-вр#Text З У Про звернення громадян
Стаття 20. Термін розгляду звернень громадян
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання…
При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.
Может стоит добавить: Обращаемся в НБУ если ответ банка или его бездействие нас не устраивает.
+
0
sanch ☺
sanch ☺
19 березня 2021, 19:58
#
Вы сами процитировали часть «не пізніше п’ятнадцяти днів».
«загальний термін вирішення питань» это при условии уведомления от получателя, т. е. официального ответа в срок до 15−30 дней о необходимости дополнительного времени. При этом Вы забыли упомянуть о «На обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено».
Можно и в НБУ отписать, только вот толку от этого в данном случаи…
+
0
Toxa David
Toxa David
20 березня 2021, 9:42
#
«п'ятнадцяти днів від дня їх отримання — які не потребують додаткового вивчення,», у банка все вопросы (по их заявлению) «потребують додаткового вивчення,» — то есть 30дней. Дополнительная бумажка от НБУ поможет в суде, как доказательство вашего рвения решить вопрос в досудебном порядке и что все ваши попытки были отклонены банком, а вы исчерпали все возможности кроме суда.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися