Національний банк затвердив додаткові вимоги до банківських договорів для розкриття повної інформації про послуги. Про це йдеться у повідомленні регулятора.
Нові вимоги НБУ. Банкам заборонили прописувати умови договорів дрібним шрифтом
Йдеться про вимоги до договорів про споживчий кредит, вклад (депозит), а також відкриття та ведення поточного рахунку.
Що тепер
Відтак банки будуть зобов’язані надавати у договорі повний (розширений) опис послуги чи продукту за єдиними правилами, а не на свій розсуд.
Зокрема у договорі вкладу (депозиту) потрібно буде вказувати конкретну дату повернення вкладу та інформацію про наявність у банку права продовжити термін дії вкладу (депозиту) тощо.
Читайте також: Обсяг депозитного портфеля банків у гривні зріс торік на 30,7% — НБУ
У договорі споживчого кредиту — перелік та вартість додаткових послуг, умови, за яких можлива зміна процентної ставки чи інших платежів тощо.
Текст договору має бути викладений розміром шрифту не менше 11 друкарських пунктів.
Нові вимоги також забороняють банкам включати до договорів недобросовісні норми, які обмежують права споживачів подати скаргу чи позов до суду.
Банкам буде заборонено без інформування споживача змінювати умови договору, а також вимагати від споживача сплатити за ще не отримані за договором послуги тощо.
Головне завдання нових вимог — забезпечити розкриття повної інформації про послуги, права та обов'язки банку та споживача, наслідки невиконання зобов'язань. Це своєю чергою сприятиме розумінню споживачем умов фінпослуги та його поміркованому рішенню про укладення договору.
Читати також: Як зміниться кредитування та депозитні ставки в 2021 році
Кого стосуються нові вимоги
Нові вимоги не поширюються на публічну частину договорів приєднання про надання послуг (оферту). Вони поширюються на договори, які безпосередньо підписує споживач, зокрема і на індивідуальну частину договорів приєднання про надання послуг.
Водночас публічна частина договору приєднання не може протирічити індивідуальній частині договору, до якої встановлено вимоги.
Скільки часу у банків
Банки мають три місяці — до 27 квітня 2021 року для приведення своєї роботи у відповідність і розкриття повної інформації у договорах.
Зазначені вимоги затверджені постановою правління НБУ від 22 січня 2021 року № 7.
Оформіть депозит з бонусом від «Мінфіну»
Нагадаємо
-
Національний банк ухвалив вимоги до розкриття інформації наприкінці попереднього року, після того як отримав повноваження на захист прав споживачів.
-
Регулятор дав час банкам на адаптацію до нових вимог, розуміючи, що зміна інформації в рекламі та на вебсайтах потребує ресурсу.
-
Через коронакризу Національний банк відтермінував вимоги до вересня цього року.
-
Верховна Рада ухвалила закон про захист прав споживачів фінансових послуг. Президент підписав цей закон 16 жовтня.
-
Відповідно до закону, з 1 червня 2020 року всі банки мали повідомляти чесну інформацію про свої кредити та депозити у рекламі. Згодом цю дату перенесли.
-
12 червня 2019 року у Нацбанку створили окремий підрозділ для захисту прав споживачів фінансових послуг.
Коментарі - 6
А то, что у среднего банка из-за этих требований договор с 1 странички текста в благословенные 90-е превратился в файл. страниц из 70−80, с кучей перекрестных ссылок. тарифных пакетов и т. п., в которых ничего понять нельзя вообще? Доулучшались…
причем особенно веселит когда сообщают что условия изменились — и не понятно как и в чем. старую редакцию быстренько убрали — и все. может банк переименовали с АТ на ПАТ, а может ввели плату за закрытие счета — 50000 гривен. гадайте, клиенты…