В інтерв'ю «Мінфіну» член наглядової ради ПАТ «БАНК СІЧ», Незалежний директор, Крістіан Бьорнер розповів про те, яким чином цього і наступного року зміниться стратегія банку, навіщо знадобилося проводити ребрендинг фінустанови і заради чого банк планує залучити до складу акціонерів нових інвесторів.
Член наглядової ради Банку Січ: про стратегію, ребрендинг та нових інвесторах
— Українські банки закінчили минулий рік з рекордним прибутком – 21 млрд грн, а чистий прибуток за підсумками 1 кварталу перевищив 13 млрд грн. Які на вашу думку перспективи українського банківського сектора?
— Я думаю, що український банківський ринок сьогодні є дуже перспективним, як і країна Україна в цілому. В останні роки банківський сектор пережив багато проблем — в процесі очищення ринку кількість банків скоротилася з 180 до трохи більше 70. Але вже в 2018-19 роках банківська система України почала показувати прибуток.
Як обіцяв новообраний Президент України, зростання ВВП має сягнути 5-7% на рік. Відповідно, і банківська система буде зростати. Я сподіваюся, що це дасть поштовх для інвестицій в Україну. Але інвестори потребують гарантії, потрібна дієва нова політика захисту їх прав.
Консолідація в українському банківському секторі відкриває нові можливості для незалежних банків в нішевих ринках. І наш банк – тому доказ. У такій великій країні, як Україна, необхідна здорова банківська система для зростання економіки. Беручи до уваги репутацію України, як одного з основних гравців на ринку IT, українська банківська система може мати перевагу, забезпечену розвитком і реалізацією проектів FinTech.
Ми розробляємо нову стратегію, плануємо ребрендинг і залучення нового іноземного інвестора
— Розкажіть про стратегії розвитку Банку Січ. Які плани ви ставите перед менеджментом банку цього року?
— 2019 рік, на мою думку, буде більш успішним для банківської системи України, ніж минулий. Як показав перший квартал поточного року, спостерігається позитивна тенденція до зростання і динаміка буде тільки поліпшуватися. Головним чином, успіх залежатиме від політичної стабільності, правильного управління країною і загального стану світової економіки.
Цього року ми маємо намір розробити нову стратегію розвитку банку і провести ребрендинг зі зміною його назви. Також ми плануємо залучити нового міжнародного аудитора, і приведемо процеси і оргструктуру банку у відповідність до кращих міжнародних стандартів. Найближчим часом буде оголошена додаткова емісія акцій. Ми розраховуємо залучити нових інвесторів в цьому році, включаючи іноземний банк.
Для реалізації цих завдань, з початку 2019 року до наглядової ради Банку Січ приєдналося або ще приєднається декілька іноземних директорів: Роберт А. Джонсон, в якості незалежного директора і голови наглядової ради, і Крістоф Трауніг, в якості незалежного директора і члена наглядової ради банку.
Роберт А. Джонсон є інвестиційним банкіром, фінансистом та підприємцем з 30-річним міжнародним професійним досвідом. В даний час пан Джонсон є спів-головою правління банківської інвестиційної компанії ЕсПі Енджел (SP Angel) в Лондоні, Великобританія.
Крістоф Трауніг є професіоналом в області банківської справи і членом Генеральної ради Австрійського національного банку (Oesterreichische National Bank) у Відні. До цього він обіймав керівні посади в банківській сфері і консалтингових компаніях. Він також нині є старшим партнером в компанії Сант Стефан Кепітал Партнерз (St Stephan Capital Partners) у Відні, Австрія.
— Хто може стати новим інвестором банку і якого обсягу інвестиції ви розраховуєте залучити?
— Ми хочемо продемонструвати, що структура банку прозора і прийнятна для стратегічного інвестора, яким може бути іноземний банк. На початковому етапі ми можемо говорити про міноритарну участь в капіталі банку. Сподіваємося, що ця співпраця допоможе перейняти новий досвід, технології, впровадити крос-продажі нових продуктів. Але першочергове завдання – показати зовнішньому світові, що українські банки можуть працювати за правилами і принципами міжнародного бізнесу. Це дозволить нам привернути увагу інвесторів до можливості вкладати кошти в українську економіку.
— Як зміна влади в Україні вплинула на настрої іноземних інвесторів? Чи можемо ми говорити про те, що довіра до України зросла?
— Зміни завжди привертають увагу. Але слідом за розмовами про зміни повинні бути самі зміни. І зараз весь світ спостерігає, чи будуть новою владою зроблені реальні кроки. Тому що в минулому такі очікування не виправдовувалися. Українці проголосували за зміни і сьогодні отримали шанс реалізувати їх.
— З чим пов'язані плани з ребрендінгу банку?
Ми хочемо відкрити нову главу в історії розвитку банку і це вимагає повної зміни його іміджу. Ми хочемо, щоб новий імідж допоміг у реалізації нової стратегії розвитку банку, яка включає в себе залучення нових клієнтів і вихід на міжнародні ринки фінансування. Це буде сигнал про те, що минуле залишилося в минулому, а банк орієнтований на майбутнє.
— В чому на практиці буде полягати цей процес?
— У першу чергу мова йде про нову стратегію, а потім вже і про ребрендінг. Зараз ми розробляємо стратегію розвитку банку. Можу сказати, що ім'я банку буде змінено. Ми ще не визначилися з тим, яким воно буде. Це серйозне рішення, адже обравши ім'я одного разу, ми вже не зможемо його змінити. Але незабаром ми завершимо цей процес.
— Як зміниться стратегія? Ви маєте намір розвивати нові напрямки бізнесу?
— Хочемо сконцентруватися на обслуговуванні малого і середнього бізнесу, торговому фінансуванні, і отриманні доходу від транзакцій і комісій. Все це вимагає впровадження нової ІТ-інфраструктури, на що будуть спрямовані першочергові зусилля.
— На які цілі банк направить кошти, залучені в ході запланованої додаткової емісії?
— Нові інвестиції підуть на розвиток IT-інфраструктури, відкриття відділень, маркетинг нових продуктов. Ми також хочемо більше уваги приділити професійній підготовці нашого персоналу.
— Ви плануєте нарощувати регіональну мережу банку?
— У нас вже добре розвинена регіональна мережа. З початку 2019 року були відкриті нові відділення в Харкові, Дніпропетровську, Запоріжжі та Одесі.
Але ми будемо розширюватися і далі, плануємо забезпечити свою присутність у кожному обласному центрі. У вересні будуть відкриті офіси в Полтаві та Вінниці.
— Чому так і не відбулося об'єднання зі «Скай банком»? Чи розглядаєте ви купівлю інших банків на українському ринку?
— Я приєднався до банку в червні 2019 року і не знаю деталей угоди, що планувалася раніше. Найближчим часом ми маємо намір сконцентруватися на органічному зростанні. Але ми залишаємося відкритими для будь-яких можливостей.
«Кожен клієнт повинен відчувати себе як VIP-клієнт»
— Ставки за депозитами у Банку Січ – одні з найвищих на ринку. Наприклад, за вкладом у гривні на 12 місяців банк пропонує 18% річних, в доларах – 5,5%. З чим пов'язана така цінова політика? Банк цілеспрямовано нарощує портфель депозитів фізосіб?
— В даний час наші ставки за депозитами не найвищі на ринку, і найближчим часом ми плануємо їх знижувати. Банк не буде залучати клієнтів тільки ставками за депозитами, ми будемо приділяти більшу увагу новим продуктам і якості обслуговування.
— Про які продукти йде мова?
— Всі вони пов'язані з цифровими каналами продажів і один з продуктів для роздрібного сегмента – це карта класу World Elite, яку ми нещодавно почали пропонувати VIP-клієнтам.
— Конкуренція за VIP-клієнтів в останні 2 роки різко зросла, так як багато банків націлилися на преміальний сегмент. Які продукти преміум-класу ви пропонуєте клієнтам?
— Ми хочемо бути банком для всіх, а не тільки для VIP. Тому ми прагнемо залучати велику кількість роздрібних клієнтів. Звичайно, це включає і VIP-клієнтів. Ми хочемо, щоб всі відчували себе VIP. Ми пропонуємо продукти преміум сегменту – наприклад, карта класу World Elite, — але будуть й інші продукти. Ми орієнтовані на роздріб в цілому.
- Ви згадали, що плануєте інвестувати в IT. Це ключова тенденція вітчизняного банківського сектора останніх років – розвиток дистанційних каналів обслуговування клієнтів. Що саме ви маєте намір впроваджувати?
У новій стратегії банку окрема увага приділяється розвитку IT-інфраструктури, клієнтської підтримки та створенню сучасної цифрової платформи для забезпечення всіх процесів банку. Ми активно використовуємо як успішний міжнародний досвід, так і продукти українських розробників. Вже скоро клієнти банку отримають новий інструментарій у вигляді сучасного мобільного додатку і веб-ресурсу, сучасних банківських продуктів, деякі з яких будуть представлені на українському ринку вперше.
— В Україні очікування від інтернету та мобільного банкінгу вищі,ніж в Європі. Чи відчуваєтеви цю різницю?
— Так, ви маєте рацію. Україна, не встигнувши розвинути інтернет-банкінг, відразу перейшла до мобільного банкінгу. І в порівнянні з Німеччиною або Австрією в Україні ці технології більш розвинені. Очікування клієнтів тут вищі і вимоги до функціоналу мобільного банкінгу теж. Але ми в своїх розробках спробуємо задовольнити цей попит.
- Те ж стосується і безконтактних платежів. Популярність технологій Apple Pay, GPay в Україні стрімко зростає. Ваша стратегія враховує ці тенденції?
У всьому банківському світі відбувається революція, пов'язана з платежами. У ряді моделей банки виявляються взагалі в стороні від процесу платежу. Тому нам особливо важливо визначити нашу роль у цих процесах і запропонувати клієнтам такі сервіси, які допомагали б їм працювати з платежами в повсякденному житті.
- Згідно з даними опитування НБУ, 76% опитаних банкірів прогнозують зростання кредитних портфелів юросіб в 2019 році. Які напрямки є пріоритетними для банку? Що нового плануєте запропонувати ринку?
Ми не плануємо збільшувати наш кредитний портфель за рахунок великих компаній, але активно працюємо з сектором МСБ та торговим фінансуванням. Щотижня розглядаємо і задовольняємо 5-10 кредитних заявок. Банк фокусується на доходах від транзакцій і комісій за послуги, а не на доході від кредитування.
Насамперед, треба розуміти, що те, що сьогодні здається перспективним сектором економіки, завтра може виявитися збитковим і ці підприємства не зможуть обслуговувати позики. Менеджмент банку не розглядає на даний час кредитування певних секторів, а працює з конкретними компаніями. Сьогодні ми кредитуємо торгові компанії з високою оборотністю кредитних коштів. Нам більше подобається працювати за овердрафтом з малим і середнім бізнесом. Банк отримує додатковий дохід від комісій за експортно-імпортними операціями і великої кількості платежів. Валютна лібералізація збільшила інтерес багатьох підприємств до роботи з іноземними ринками і дозволила нам збільшити клієнтську базу вдвічі з початку 2019 року.
— Один з найбільш швидкозростаючих сегментів банківських в Україні – споживчі кредити. Але вони чреваті високої частки проблемної заборгованості. Чи плануєте розвивати цей напрям?
— Це не тільки проблема України, в інших країнах така ж ситуація. Це виклик і хороший шанс для банків. Відповідно до нашої стратегії, банк планує розвивати роздрібний напрям, в тому числі споживчі кредити. Вивчаємо пропозиції щодо реалізації цифрової моделі роздрібного бізнесу, включаючи цифрові платформи, мобільні і веб-додатки. Вибираємо між франшизами континентально-європейського і британського роздрібного банку.
— В чому різниця між ними?
— Відмінність у споживчих звичках. Наприклад, в деяких країнах більш популярні онлайн покупки і тому онлайн кредитування в них перспективніше. Ми вивчаємо споживче поведінка українців, щоб зрозуміти, що краще спрацює на цьому ринку. Але спершу ми повинні визначитися зі стратегією, впровадити нову IT-інфраструктуру, провести ребрендінг, а потім будемо готові в наступному році запускати споживче кредитування.
Коментарі - 1