Мінфін - Курси валют України

Встановити
11 жовтня 2017, 15:47

Передбачувана нераціональність

Труди Річарда Талера, лауреата Нобелівської премії з економіки 2017 року, допомагають усвідомити і пояснити, як насправді люди вибирають свій власний, абсолютно нераціональний варіант з тисяч альтернатив.

Труди Річарда Талера, лауреата Нобелівської премії з економіки 2017 року, допомагають усвідомити і пояснити, як насправді люди вибирають свій власний, абсолютно нераціональний варіант з тисяч альтернатив.
Фото: CNBC.com

Це стосується і щоденних закупівель в супермаркеті, і персональних фінансів, і вибору пенсійного фонду або компанії-провайдера комунальних послуг, і державних послуг. Детальніше про те, чому роботи Талера мають таке важливе значення, в своєму блозі на НЧ написав викладач, старший науковий співробітник Київської школи економіки Володимир Вахітов. «Мінфін» публікує скорочений текст колонки.

Це вже друга Нобелівська премія, яку було видано за дослідження поведінки людини, що підкреслює важливість вивчення стимулів, які фактично, а не теоретично, впливають на вибір за умов невизначеності. Талер показав, що людина не просто нераціональна, вона є передбачувано нераціональна. Людина розглядає одну й ту суму грошей по-різному залежно від ситуації, і, відповідно, зовсім по-різному буде витрачати 100 гривень, які вона щойно знайшла або заробила на випадковому завданні, і 100 гривень, що є частиною її регулярної зарплатні. Це спостереження увійшло до теорії «ментальних рахунків», яку зараз, наприклад, використовують США та Велика Британія, щоб краще формувати політику соціальних виплат.

Людина зовсім по-іншому ставиться до предметів, які вона вже отримала (потримала в руках, купила, отримала в подарунок), ніж до «абстрактних» товарів на полицях. Саме тому сучасні магазини електроніки дозволяють «випробувати» товар прямо в залі. Канеман і Тверскі, засновники поведінкової теорії, назвали це явище «ефектом володіння», але саме Річард Талер «відкрив» його для економістів. До речі, численні експерименти, які я проводив на своїх лекціях у Київській школі економіки, підтверджують цей ефект повною мірою: студенти цінують цукерки, які вони випадково отримали в подарунок, вище, ніж студенти, які ці цукерки не отримали. Цей веселий експеримент має далекі наслідки: якщо людина вже щось потримала в руках або купила, то ставлення до цієї речі кардинально змінюється саме тому, що людина не хоче втратити те, що отримала. Талер, разом з Канеманом і Тверскі, показав через низку експериментів, що люди дуже не люблять втрачати щось, і негативні емоції від втрати вдвічі сильніші, ніж від прибутку такої ж грошової вартості. Професор Талер назвав теорію перспектив, яка досліджує вибір в умовах невизначеності, і, власне, ставлення до втрат, а також схильність людини до ризику в умовах імовірних втрат, «можливо, найважливішим інструментом дослідження поведінки людини».

Одна з книжок професора Талера, «Nudge» («Поштовх») наводить багато прикладів, як можна допомогти людині зробити вибір або підвести до певного вибору. Наприклад, люди не люблять відчуття несправедливості і схильні «карати» за несправедливу поведінку, навіть якщо їм це не вигідно. Таким чином, магазинам, наприклад, не вигідно піднімати ціни на парасольки протягом дощу, бо це може значно скоротити кількість відвідувачів в інші дні. Також Талер пропонував використовувати інерцію мислення людини. Опцію, яку пропонують за «замовчуванням», люди, як правило, не змінюють. Таким чином, можна формувати соціальну політику, якщо автоматично включати людей в програму пенсійного страхування або програми донорства органів. Навіть якщо давати можливість відписатися від програми, абсолютна більшість людей не буде це робити через цілу низку причин, одна з яких, найскоріше, занадто висока складність фінансових інструментів для звичайної людини. Це небажання людей відходити від заданих значень можна використовувати як в соціальній політиці, так і в маркетингу, коли, наприклад, банк бажає вивести на ринок нові кредитні картки.

Професор Талер відомий також своїм великим внеском до сфери поведінкових фінансів. Інвестори, особливо індивідуальні, також люди, і вони також нераціональні. Люди схильні тримати акції, які впали в ціні, довше, ніж потрібно, та продавати акції, які зростають, раніше, ніж ті досягнуть пікових значень. Крім того, люди часто переоцінюють прибутковість своїх портфелів (у відомому експерименті майже ніхто з респондентів не погодився, що його портфель може мати від’ємну вартість з часом), і серйозно недооцінюють ризик (тобто більшість індивідуальних портфелів недодиверсифіковані).

 Річард Талер стояв у витоків поведінкової економіки та фінансів. Його праці допомагають нам усвідомити і пояснити, як насправді люди обирають свій власний, геть нераціональний варіант з-поміж тисяч альтернатив, і це стосується і щоденних закупівель у супермаркеті, і персональних фінансів, і вибору пенсійного фонду або компанії-провайдера комунальних послуг, і державних послуг. У своєму останньому виступі на щорічній конференції Американської економічної асоціації він заявив, що вірить у близький кінець поведінкової економіки як революційної спеціальності. «Я вважаю, – продовжив він, – що в майбутньому вся економічна наука буде використовувати поведінкові методи, наскільки це лише можливо».

Коментарі - 24

+
+13
09104
09104
11 жовтня 2017, 19:41
#
Хорошо, когда товар можно проверить в зале магазина и принять решение, стоит ли его покупать. Дополнительно проконсультироваться с продавцом по интересующим вопросам.
+
+15
nic
nic
11 жовтня 2017, 21:28
#
Товар лучше всего изучить в интернет-магазинах, почитать отзывы, а не слушать консультанта, который разбирается еще меньше, чем я.
+
0
Маргарита Горбунова
Маргарита Горбунова
12 жовтня 2017, 11:05
#
Покупала телефон почитав отзывы в интернете, оооочень многие гнали на телефон, мол глючит и т.д., но я купила и никаких проблем из отзывов не встретила
+
+15
09104
09104
12 жовтня 2017, 21:04
#
Маргатрита, отзывы могли быть… сфабрикованы или Вам досталась удачная модель. У меня аналогичная ситуация была с бесперебойником для системного блока компьютера. Ругали по-чёрному, и на сервисе тоже. Но у меня была немного другая модель (помощнее), что и сослужило добрую службу. Предистория. В магазине Фокстрот выдали гарантийку с печатями, но дату продажи не поставили (и это мне здорово помогло). Случай наступил года через 2 и ещё пару месяцев впридачу. На сервисе я поставил вымышленную дату продажи на своё усмотрение, попал в рамки гарантии. Через 2 недели мне совершенно бесплатно отремонтировали данное устройство. Дополнительно сообщаю, что бесперебойник совершенно не виноват — он честно выполнял свои функции по защите системника компа от агрессивной сети (у нас проблемный стояк в парадняке).
+
0
ballistic
ballistic
12 жовтня 2017, 21:26
#
«Покупала телефон почитав отзывы в интернете, оооочень многие гнали на телефон»
— тут щось є від Мазоха.
:)
+
0
09104
09104
13 жовтня 2017, 12:36
#
Баллистик, не всегда отзывы объективны. Ещё кому какая модель попала, какие условия эксплуатации. В общем, масса разных факторов.
+
0
ballistic
ballistic
13 жовтня 2017, 14:41
#
Да це зрозуміло, що написати «в інтернетах» можуть все що завгодно.
Але сам кейс — начитатись негативних відгуків про певну модель, а потім піти і обрати саме цю «негативну» модель — тут або дитяче «зроблю всім назло», або мазохізм. Або перше та друге разом :)
+
0
09104
09104
15 жовтня 2017, 10:12
#
В данном случае Маргарите понравилась сама модель. Это лучше, чем начитаться море положительных отзывов, купить фуфло и потом сожалеть и своём поспешном решении.
+
0
ballistic
ballistic
15 жовтня 2017, 13:54
#
Марго пише, що їй сподобались «характеристики», тому є ризик, що вона купилася на виверти маркетологів.
А розпізнати свою помилку їй заважає «передбачувана нераціональність», про яку написано в статті :)
+
0
09104
09104
15 жовтня 2017, 22:17
#
Характеристики товара, написанные производителем, и байки маркетологов — это не одно и то же. Надо на первое место ставить характеристики от производителя.
+
0
ballistic
ballistic
15 жовтня 2017, 22:35
#
«Характеристики товара, написанные производителем, и байки маркетологов — это не одно и то же»
— Ви мабуть не в курсі, хто замовляє виробнику ці характеристики :)

Не чули, що Гнусмас спіймали на штучному завищенні результатів продуктивності в бенчмаках?
Про дизельний скандал Фольца теж нічого Вам не відомо?

Довіряти заявленим сухим цифрам не можна.
Тільки реальна практика об'єктивно показує наскільки товар гарний у використанні.
+
0
Маргарита Горбунова
Маргарита Горбунова
13 жовтня 2017, 14:42
#
Тут есть что-то от здравого смысла, когда смотришь на характеристики и они адекватны, а не судишь по комментариям, которые могут быть заказными вообще
+
0
ballistic
ballistic
13 жовтня 2017, 17:22
#
Характеристики теж можуть бути «замовними».
І нерідко бува, що вироби з найкращими характеристиками у використанні виявляються не кращими.
+
0
Маргарита Горбунова
Маргарита Горбунова
13 жовтня 2017, 17:35
#
Еще ни разу не слышала, чтобы характеристики не соответствовали. Лично у меня в телефоне можно найти основную информацию по начинке, к тому же есть сервисные коды для андроидов, где так же можно черпать информацию. видишь, что обманули — вперед жаловаться. если рассчитывать на то, что сами производители будут обманывать людей, то тогда можно и в больничку попасть везде видя заговор
+
0
ballistic
ballistic
13 жовтня 2017, 17:55
#
«замовними» написано в лапках.
Я мав на увазі не відверту брехню, а коли наприклад девайс з більш ємною батареєю на практиці працює на одній зарядці менше, ніж девайс з менш ємною батареєю. Або коли девайс з кращим процесором лагає гірше, ніж девайс з гіршим процесором.
+
0
artkosti
artkosti
13 жовтня 2017, 18:15
#
Если это была не заказная антиреклама, то вам могла попасться нормальный экземпляр при браке скажем в 5%.
Все же если люди, покупая брак с гораздо большей вероятностью будут писать отзывы нежели, если их все устраивает.
+
+9
ballistic
ballistic
11 жовтня 2017, 23:46
#
«автоматично включати людей в програму пенсійного страхування або програми донорства органів»
— це називається «нав'язування послуг».
І це ніяке не відкриття, бо вже давно практикується підлими маркетологами.
І це зло в чистому вигляді.
+
0
Вячеслав Lenskyy
Вячеслав Lenskyy
12 жовтня 2017, 9:18
#
Книга «Толчок» вышла в 2008 году
+
+11
ballistic
ballistic
12 жовтня 2017, 10:08
#
Книга Толчок к размышлению вийшла ще в 2001-му!
:)
+
0
Delfin Enigma
Delfin Enigma
12 жовтня 2017, 10:52
#
Только причём тут психология к экономике я опять понять не могу.То что люди парадоксальные мягко говоря иррациональные это доказанный факт, да это влияет на экономику, субьективность людей делает их глупыми.Экономка она в цифрах а не в эмоциях.
+
0
ballistic
ballistic
12 жовтня 2017, 11:55
#
Люди-споживачі — це невід'ємна частина економіки, тому ірраціональна поведінка людей закономірно впливає на економіку.
+
0
Маргарита Горбунова
Маргарита Горбунова
12 жовтня 2017, 13:41
#
Есть такая отрасль, как экономическая психология, она исследует поведенческие реакции людей, психические процессы, которые связаны с потреблением товаров и услуг, обменом и т.д.
+
0
Delfin Enigma
Delfin Enigma
12 жовтня 2017, 15:00
#
Совокупность отраслей в общем
+
+8
09104
09104
12 жовтня 2017, 21:09
#
Исследовать можно долго и нудно что-либо, но при проблемной, а точнее, больной системе в целом хорошего ожидать не приходится. Проблема и беда в том, что взят курс на тотальную обдираловку народонаселения в целом. Процитирую фразу сатирика Михаила Задорнова: «Это на Западе народ. У нас же — электорат». На эту тему: основная забота — чтобы проголосовали «правильно», то есть, на чью-то выгоду. А дальше «мавр своё дело сделал — мавр может уходить».
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися