Рік тому Національний банк отримав повноваження на захист прав споживачів фінансових послуг. Які зміни відбулись з того часу і чи стали клієнти банків та фінкомпаній більш захищеними, розповів регулятор на своїй сторінці у фейсбук.
Захист прав клієнтів банків та МФО: що змінилося
Зміни в рекламі
Реклама банківських кредитів без оманливих нулів, а на сайтах банків — калькулятори та повна інформація про позику чи депозит.
Наша чітка позиція: реклама має містити повну інформацію про вартість та основні умови банківської послуги чи продукту, не повинна ускладнювати сприйняття інформації, а текст має бути придатним до читання. Клієнти повинні розуміти, скільки насправді коштує депозит, кредит тощо.
Результати 2020 року: 50 найбільших українських банків розкрили повну, прозору та достовірну інформацію на своїх сайтах, а також скорегували роботу депозитних калькуляторів. З іншими — проводимо активну роботу. Також працюємо над виправленням «мінусів» у рекламі.
Мікрокредити — наступні у черзі
Ми за інформаційну симетрію у послугах як банків, так і небанківських установ. Наступний крок — робота з фінкомпаніями. У 2020 році Верховна Рада ухвалила закон, який поширив вимоги до споживчих кредитів і на мікрокредити. А це означає повну прозорість. Ставка за мікрокредитами має включати усі без винятку витрати споживача, а штрафи не можуть перевищувати максимально встановлену планку.
Читайте також: Кому належать і скільки заробляють МФО
Нацбанк зі свого боку розробив відповідні вимоги до фінансових компаній. Вони запрацюють вже у 2021 році. Але очевидно одне: фінкомпанії повинні будуть розкривати повну ставку за невеликими позиками. Не 0,01% із зірочкою, а саме повну ставку, яка включає всі витрати споживача.
Договори стануть зрозумілими
Ми розробили додаткові вимоги до банківських договорів про кредит, депозит або відкриття рахунку, які затвердимо у січні 2021-го. Їхнє завдання — уніфікувати шаблони договорів.
Сьогодні ще існує проблема, коли деякі договори складно прочитати через дрібний шрифт, інші — можуть не містити інформації про розмір процентної ставки за вкладом (депозитом), про наслідки невиконання обов’язків за договором або обмежувати клієнта у правах. Нові вимоги це виправлять.
Захист персональних даних
У 2020 році НБУ почав співпрацювати з омбудсменом з прав людини. Головне завдання — спільно забезпечити належний рівень захисту персональних даних під час надання фінансових послуг, припиняти випадки незаконної обробки та поширення персональних даних.
У межах співпраці НБУ та Уповноважена Верховної Ради з прав людини обмінюються аналітикою та статистикою, зокрема за результатами розгляду звернень про захист персональних даних, розробляють спільні пропозиції до проєктів законів, нормативно-правових актів, державних програм тощо.
Нові правила роботи колекторів
На жаль, не рідкість, коли спілкування з боржником містить шантаж, погрози відібрати житло, цілодобові дзвінки родичам. Інструменти «вибивання боргів» нагадують похмуре Середньовіччя. Тому НБУ спільно з депутатами та Уповноваженою з прав людини напрацювали законодавчі зміни, які встановлять цивілізовані правила гри під час врегулювання простроченого боргу.
Читайте також: Штраф до 100 тисяч. Колекторів штрафуватимуть за погрози та шантаж
Відповідний законопроєкт № 4241 зареєстрований у парламенті, а профільний комітет схвалив його до першого читання. Очікуємо на найближче ухвалення законопроєкту.
Стратегія фінансової інклюзії
У 2020 році Нацбанк спільно з Міжнародної фінансовою корпорацією розпочав роботу над Національної стратегією з підвищення фінансової інклюзії. Наша ціль — максимальний доступ до фінансових послуг та продуктів для всіх українців.
Серед завдань — не лише захист прав споживачів, а й підвищення фінансової грамотності, розвиток онлайн-каналів обслуговування клієнтів та інше. Бачення стратегії ми плануємо презентувати у першому кварталі 2021 року.
НБУ на зв’язку
Якщо вважаєте, що банк або фінансова компанія порушує ваші права, ви можете звернутися до Нацбанку. Для цього зайдіть на сайт НБУ (https://bank.gov.ua/), перейдіть на сторінку «Захист прав споживачів» і заповніть онлайн-форму для звернень (https://cutt.ly/JjPdZic), вказавши деталі проблеми. Онлайн-форма доступна 24/7, контакт-центр — у робочі години.
Читайте також: Продовження валютної лібералізації. Що дозволив Нацбанк
Упродовж року ми отримали майже 16 тисяч письмових звернень споживачів та понад 33 тисячі дзвінків до контакт-центру. Це звернення та скарги на банки, фінансові компанії, які займаються мікрокредитуванням, колекторів, страховиків та інші фінустанови.
Коментарі