Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
16 лютого 2026, 8:46

Трильйон гривень без погашення: як борг «з’їв» річний бюджет України

За чотири роки війни (2022−2025) Україна витратила лише на відсотки (без повернення самого тіла кредиту) сумарно близько 1,305 трлн грн. Тобто бюджет віддав за обслуговування боргу суму, що дорівнює річному бюджету країни зразка 2021 року. Про це написав екс-керівник управління ринку капіталу департаменту державного боргу Міністерства фінансів Олег Белінський.

► Читайте сторінку «Мінфіну» у фейсбуці: головні фінансові новини

Кому платили

  • ОВДП (НБУ): 469,5 млрд грн
  • ОВДП (Інші — банки та бізнес): 573,1 млрд грн
  • Разом по внутрішньому боргу: 1,04 трлн грн (це 80% усіх виплат за відсотками).
  • МВФ: 144,8 млрд грн
  • Інші фінустанови (Світовий банк тощо): 89,7 млрд грн
  • Іноземні приватні кредитори (Євробонди): 25,2 млрд грн
  • Країни G7: 2,4 млрд грн.

Як зазначає Белінський, більшу частину боргу Україна під час війни віддала не комерційним установам, а інституціональним, котрі повинні відповідати за стабільність в державі.

Порівняння з податками

За словами Белінського, якщо ці цифри порівняти з податками, то маємо абсурд. Військовий збір створювався як спеціальний податок «на руки» армії. Але суми, які він приносить, значно менші за ті, що держава віддає за відсотками інституціям.

  • 2023 рік: Зібрано близько 35 млрд грн військового збору. А на відсотки віддано 247,4 млрд грн. (Тобто відсотки у 7 разів більші за весь військовий збір).
  • 2024 рік: Зібрано близько 50−60 млрд грн. Відсотки — 420 млрд грн.
  • 2025 рік (прогноз): Завдяки підвищенню ставки до 5%, очікується зібрати ~163 млрд грн. Але виплати за відсотками складуть ~480 млрд грн.

«Навіть після радикального підвищення податків у 2025 році, весь військовий збір України покриває лише одну третину (34%) виплат за відсотками, які ми платимо установам „за стабільність“. Або якщо взяти податок на прибуток підприємств проти сплати відсотків. Тут ситуація ще більш парадоксальна. Весь прибуток усього українського бізнесу, з якого сплачується податок, фактично йде на обслуговування боргу», — пише Білінський.

  • 2023 рік: Бізнес сплатив 217 млрд грн податку на прибуток. На відсотки пішло 247 млрд грн.
  • 2024 рік: Податок на прибуток приніс ~270 млрд грн. Виплати за відсотками — 420 млрд грн.
  • 2025 рік (план): Податок на прибуток — ~285 млрд грн. Відсотки — 480 млрд грн.

«Тобто увесь податок на прибуток, який заробляє кожна компанія в Україні — від маленького заводу до гігантських агрохолдингів — повністю (на 100%) йде на виплату відсотків, і цього все одно не вистачає. І тому інституційні установи кажуть підіймати податки бізнесу. Так і воюємо. Скоріше за все з власним бізнесом», — підсумував він.

Автор:
Роман Мирончук
Редактор стрічки новин Роман Мирончук
Пише на теми: Економіка, фінанси, банки, криптовалюти, інвестиції, технології

Коментарі - 17

+
+75
Ramo
Ramo
16 лютого 2026, 9:58
#
НБУ та банки казково збагатились, а бізнесу та фопам , які важко працюють, виживаючи під час війни, — підняття податків.
+
0
R S
R S
16 лютого 2026, 9:59
#
Спасибо, хорошая статья. Есть над чем задуматься.
+
0
dvded .
dvded .
16 лютого 2026, 10:09
#
Здесь забыли указать, что большую часть денег дали только подержать, понюхать и посмотреть.
О красивые деньги, теперь возвращай назад.
+
+30
vt313
vt313
16 лютого 2026, 11:16
#
-------
Тобто бюджет віддав за обслуговування боргу суму, що дорівнює річному бюджету країни зразка 2021 року.
-----------
Або 5 бюджетів зразка 2008 р.
+
+58
Smerch747
Smerch747
16 лютого 2026, 11:19
#
80% це внутрішній борг, який належить державі відсотків на 80. Тобто десь 70% всього боргу ми заплатили самі собі. Адже половина банків тупо державні, а інші платять 50% від доходу. «Експерт» тупо хайпить.
+
0
R S
R S
16 лютого 2026, 16:00
#
Smerch747

Я вижу что народ вообще не соображает, о чём пишет в своих комментах)) Ещё и плюсов ему накидали такие же «эксперты»
80% це внутрішній борг, який належить державі - это где вы такую дичь узнали? В пивной или у подъездных бабушек?

Поучите матчасть по этой ссылке:
https://index.minfin.com.ua/ua/finance/debtgov/
+
0
vt313
vt313
16 лютого 2026, 16:45
#
Ні, матчасть ось тут
https://index.minfin.com.ua/ua/finance/bonds/volumes/
+
0
R S
R S
16 лютого 2026, 17:41
#
Ні, матчасть ось тут…

«Специалистов-экспертов» становится всё больше…))
Ну и что с того, что вы дали ссылку на объём ОВГЗ, эмитированных государством?
Что дальше с этим делать?
+
0
vt313
vt313
17 лютого 2026, 12:00
#
Що робити? Вчити матчасть.
+
+16
Smerch747
Smerch747
16 лютого 2026, 17:59
#
Вам би підовчитись незавадило, ви явно недалекий, але зате який самовпевнений)))))))

Давайте ще раз. Тема про те, що країна під час війни комусь заплатила шалені відсотки по кредитам. Які в свою чергу перевищують податкові збори від військового податку і прибутку усього українського бізнесу. Я приводжу цифри що це не так.
В темі ми маємо

Кому платили
ОВДП (НБУ): 469,5 млрд грн
ОВДП (Інші — банки та бізнес): 573,1 млрд грн
Разом по внутрішньому боргу: 1,04 трлн грн (це 80% усіх виплат за відсотками).

Тобто 80% всього що ми заплатили це внутрішній борг.
А він належить НБУ і БАНКАМ.

Вивід ми заплатили самі собі. І тема не відповідає суті (Ми сьогодні не платимо жахливий відсотків по боргу які перевищують податкові збори).


Ось так потрібно вести дискусію — аргументи + висновок.
+
0
R S
R S
16 лютого 2026, 21:12
#
Вам би підовчитись незавадило, ви явно недалекий, але зате який самовпевнений

Підовчитись — как-то половинчато, незаконченно звучит…
Это как делал, но не доделал до конца…
Это как бежал, но не добежал до финиша…

Наверное, я не далёкий, потому что близкий??? И самоуверенности мне не занимать, это да!

Я соглашаюсь с вашими доводами и снимаю шляпу перед вашим профессионализмом.
Но меня продолжает терзать вопрос: внутренний госдолг — это далеко не весь госдолг. Есть ещё и внешний. Правильно?
Совокупный госдолг (100%) = внутренний (22,5%) + внешний (77,5%).
https://index.minfin.com.ua/ua/finance/debtgov/
Проценты по внутреннему = 1042,6 млрд.грн.
Проценты по внешнему = 262,1 млрд. грн.

Как так получилось, что по внутреннему госдолгу (22,5% от совокупного; 2031,5 млрд.грн) проценты в 4 раза больше, чем по внешнему (77,5% от совокупного; 7011,2 млрд.грн)???
+
0
Smerch747
Smerch747
16 лютого 2026, 21:27
#
Я соглашаюсь с вашими доводами и снимаю шляпу перед вашим профессионализмом.
Но меня продолжает терзать вопрос: внутренний госдолг — это далеко не весь госдолг. Есть ещё и внешний. Правильно?


Правильно.

Как так получилось, что по внутреннему госдолгу (22,5% от совокупного; 2031,5 млрд.грн) проценты в 4 раза больше, чем по внешнему (77,5% от совокупного; 7011,2 млрд.грн)???

Так получилось потому что мы не платим по внешнему. Провели рефенансирование, будем платить пожже и скорей всего часть ещё срежут или выдадут новые кредиты, там очень низкие проценты + каникулы на годы или даже десетелетия.

Признал ошибку, умеет искать информацию, задавать вопросы. А ты хорош
+
+15
kadaad1988
kadaad1988
16 лютого 2026, 11:22
#
ОВДП придуманный при парашенке развод государства (деньги налогоплательщиков) кучкой проходимцев которые неплохо на этом обогатились!
+
0
Skeptik777
Skeptik777
16 лютого 2026, 19:47
#
Кучка прахвдімцев то НБУ, Приват та інші держбанки?
+
0
kadaad1988
kadaad1988
17 лютого 2026, 11:27
#
Да! Особенно НБУ, которое управляется черт знает кем и не подконтрольно государству. Приват, нагло отжатый у Коломойского, та еще помойка, которая так же управляется черт знает кем и только номинально соблюдает интнресы государства!
+
0
kadaad1988
kadaad1988
17 лютого 2026, 12:21
#
Люблю самокритичных!
+
+15
StarPer
StarPer
16 лютого 2026, 15:33
#
Підтримали Алєкса,поїзд котрого вже десь на переїзді в 70 гривень за долар.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися