Штучний інтелект вже може робити деякі речі краще, ніж людина. Його активно застосовують у торгівлі, фінансовому секторі, багатьох інших сферах діяльності.
Штучний інтелект: майбутнє фінансової системи та економіки
Психолінгвіст і соціальний технолог Дмитро Вольф розповів «Мінфіну», як штучний інтелект впливає на торгівлю, фінанси, повсякденні звички людей і в підсумку на наше життя.
Людина vs ШІ
В Україні є багато компаній, які використовують штучний інтелект. Але зізнаюся, що у багатьох це працює на рівні хайпа, а не на рівні створення чогось реально функціонального. Зараз багато хто називає штучним інтелектом те, що насправді ним не є. Але ШІ — тема розкручена, тому кожен намагається вплести його в свій бізнес.
Багато хто, коли чують «штучний інтелект», уявляють Термінатора, якого спочатку навчили писати і рахувати, потім керувати автівкою і відповідати на телефонні дзвінки. І через кілька років отримуємо «Скайнет», який замінить людей. Але це не так. Штучний інтелект навчається в одній вузькопрофільній сфері: керувати авто, розпізнавати предмети, відмальовувати графіки за фотографіями, відповідати на телефонні дзвінки.
На сьогоднішній день не можна пересадити штучний інтелект колл-центра в Теслу і чекати, що він навчиться керувати. У нього є обмеження з точки зору розвитку, того, що він може, а що ні.
Штучний інтелект — це програма — багатоваріантна система прийняття рішень за рахунок машинного навчання. В якійсь мірі вона непередбачувана, але ця система створюється заради вирішення конкретного завдання.
Одна зі сфер застосування штучного інтелекту, включаючи його симбіоз з природною обробкою мови, — голосові записи, які ми чуємо, звертаючись в банк. Яскравим прикладом є одна компанія, яка замінила великий колл-центр, близько 4 тисяч осіб, штучним інтелектом і залишила тільки 70 осіб у штаті, розподіливши людські ресурси в інші сфери.
Штучний інтелект відповідає на набір стандартизованих запитів. Він добре розуміє і розпізнає, що від нього хочуть і що він повинен зробити. А 70 осіб залишили на екстрений випадок, коли задаються питання, що будуть виходити за рамки того, чому навчена програма.
Штучний інтелект все краще вчиться обробляти інформацію, він, наприклад, вже вміє генерувати або відрізняти фейкові новини.
З одного боку при діджиталізації все стане швидше, простіше, доступніше і легше. З іншого боку — велика кількість людей залишиться за бортом. Хто не встигне перекваліфікуватися, оновити свої думки і знання, опиниться не у справ. Це призведе до ще більшого поділу на касти і соціальні верстви, у яких буде різний доступ до тих чи інших ресурсів і можливостей.
Постійна щуряча гонка
Економіка залежить від безлічі соціальних, кліматичних і поведінкових факторів. Більшість людей розмірковують про те, куди вкласти гроші. Але є фактори, які керують цим всім. Довгострокові вкладення на 20 років вперед можуть не реалізуватися навіть не з причини зміни фінансового клімату, а, наприклад, з причин погіршення екології.
Винаходи теж можуть докорінно все змінити. Додаток для оренди житла Airbnb повністю змінив ціни на нерухомість у всьому світі. Просто тому, що хтось придумав додаток, змінилася певна кон'юнктура нерухомості. А власник квартири десь в Римі поняття не мав, скільки вона буде коштувати через кілька років.
Колись, щоб торгувати на біржі, потрібно було спеціальне програмне забезпечення, обладнання, потрібно було відшукати хороший інтернет. Тепер з цим немає проблем. Все спрощується і прискорюється. Точно так само і з банкінгом. Можна просто відкрити банківський додаток на смартфоні і оформити депозит.
Розмовляючий штучний інтелект Siri став загальнодоступним і зараз є в кожному телефоні. А десь в лабораторії постійно проходить бета-тестування більш «розмовляючих» версій.
Всі банківські програми вже добре знають наші відбитки пальців, тепер завдяки FacePay вони будуть знати і наші обличчя. Зручно, тепер навіть торкатися ні до чого не потрібно — достатньо подивитися в камеру. Ймовірно, у сфері кібербезпеки це може дати новий поштовх розвитку.
Це постійна щуряча гонка: одні придумують нові технології, інші придумують, як їх зламати, треті придумують, як їх посилити. І це постійно циклічно все відбувається. Я б не розглядав кіберпростір як щось безпечне.
Технологія FacePay, в першу чергу, спрямована на те, щоб накопичувати більше даних. Я не думаю, що розпізнавання обличчя щось змінить у самому банкінгу, але банк тепер буде знати обличчя людей, які користуються його програмним забезпеченням. Їх буде простіше ідентифікувати і виявляти.
Зворотна сторона медалі
Давайте дивитися правді в очі: більшість компаній, які розробляють різні додатки, живуть з того, що накопичують і продають дані. Facebook знає, о котрій ви прокидаєтеся, з ким спілкуєтеся, що вам подобається тощо. Tinder знає ваші сексуальні вподобання та улюблені типажі. Додаток Amazon знає, що ви купуєте і з якою частотою, подобається вам антикваріат, холодна зброя або комп'ютерні ігри.
Більшість компаній, які є розробниками таких сервісів, накопичують терабайти інформації на кожного свого користувача, а потім продають ці дані. Багато продуктів фактично є безкоштовними, тому що компанія заробляє на іншому — продажі інформації.
Компанія, як правило, є правовласником накопичених про вас даних. Вона може їх видалити, тільки якщо ви напишете офіційне письмове звернення.
Юриспруденція в сфері кібербезпеки буде еволюціонувати, але постфактум. Для того, щоб утворився якийсь новий закон, повинен бути прецедент. Це як з безпілотними автомобілями. Всі схаменулися лише тоді, коли безпілотник збив людину і постало питання кого судити: засновника або власника програми?
Розмовляла Світлана Тартасюк
Коментарі - 2