Українські стартапи мають великий потенціал для успіху на світовій ІТ-арені, але для цього їм потрібне професійне менторство та фінансування, переконані у групі ICU.
ICU допомагає українським стартапам привернути увагу міжнародних інвесторів
Минулого тижня 11 українських стартапів виступили на Odesa Demo Day — одній з частин Українського фінансового форуму, організованого ICU.
Стартапи презентували свої ідеї перед журі з українських та міжнародних венчурних інвесторів. 5 хвилин на виступ та ще 5 на сесію питань та відповідей — такими були правила змагання стартапів за приз в $10 000. Але для багатьох з них гроші — не головна мотивація.
«Стартапам потрібне не лише фінансування, але й менторство — поради від професіоналів, які багато років займаються цим бізнесом», — відзначає Роман Нікітов, голова венчурного напрямку ICU.
Від біотехнологій до блокчейну та від бізнес-аналітики до e-sports — на Odesa Demo Day змагалися стартапи, які розробляють продукти в різноманітних сферах.
Наприклад, стартап StudyDive працює над створенням платформи на кшталт Booking.com, але для пошуку подій у сфері освіти. В EcoTyre створили унікальний екологічний метод переробки шин для отримання вторсировини. Myhelix розробляє індивідуальні рекомендації щодо здорового харчування на основі аналізу ДНК споживача.
«Очевидно, що в Україні багато талановитих програмістів та ІТ-підприємців. Наша країна входить до п’ятірки найбільших розробників у світі і посідає топові позиції за співвідношенням «ціна-якість». Українським інженерам тепер потрібна внутрішня екосистема для розвитку та створення власних продуктів. Над створенням такої системи ми й працюємо», — говорить засновник ICU Макар Пасенюк.
В минулому році ICU запустила власний венчурний напрямок — ICU Ventures. Зараз в її портфелі 7 проектів, більшість з яких — вже досить відомі імена: Petcube, Apostera та 3Dlook.
«Середня для нас інвестиція — $500 тис. Довгостроковий план — портфель до 25 проектів, з яких більшість мали б відношення до України», — підкреслює Роман Нікітов.
Український венчурний ринок все ще залишається невеликим за обсягом. За даними Crunchbase, в 2018 році обсяг світових венчурних інвестицій склав $343 млрд. В той самий час, за обрахунками Української асоціації венчурного та приватного капіталу, український ринок венчурних інвестицій за минулий рік склав $337 млн.
«Це критично мало — всього 1% від світового. Ми хочемо, щоб в Україні було більше успішних історій», — наголошує Макар Пасенюк.
За словами фінансиста, українським підприємцям потрібна допомога сильних гравців ринку.
«Окрім виконання своїх безпосередніх бізнес-цілей, ICU Ventures допомагає стартапам менторством та налагодження контактів з іншими інвесторами», — розповідає Макар Пасенюк.
«Ми не просто фінансуємо стартапи. Ми даємо їм стратегічні поради щодо розвитку, допомагаємо шукати команду та виходити на інших інвесторів — як всередині країни, так і за кордоном, зокрема, в Кремнієвій Долині», — доповнює його Роман Нікітов.
За словами директора ICU Ventures, заходи на кшталт Odesa Demo Day — це потрібний стартапам майданчик, де вони знайомляться з потенційними інвесторами.
«Щоб на вас звернули увагу, потрібен активний нетворкінг та сарафанне радіо. Виходьте до людей, презентуйте свій продукт, комунікуйте свої ідеї, запалюйте ними венчурну спільноту. В залі багато представників венчурних фондів та інвесторів-«ангелів». Ми запрошуємо молоді стартапи знайомитися з цією аудиторією та вражати її», — переконаний Роман Нікітов.
Потрапити на радар інвесторів для молодих стартапів не просто. В ICU розповіли, що для відбору 7 проектів для інвестицій довелося проаналізувати понад 200 компаній.
Три головні речі, які важливі для ICU у стартапі, — команда, продукт та ринок.
Команда має бути амбіційною, готовою створювати нові ринки, бачити можливості, які інші проґавили. «Гарний приклад з нашого портфоліо — Petcube. Вони створили ринок connected pet devices (цифрових приладів для домашніх улюбленців) і залишаються його лідерами», — розповідає Роман Нікітов.
ICU шукає стартапи, які пропонують клієнтам інтуїтивно зрозумілий продукт. Як приклад в компанії наводять одну зі своїх інвестицій, Smart Commerce — сервіс, який надає користувачам інформацію про будь-які товари і можливість придбати їх в один клік напряму у рітейлерів.
«Для нас не існує правильних чи неправильних галузей для інвестицій. Ми просто інвестуємо в той бізнес, який розуміємо», — каже Роман Нікітов.
Щодо потенційного охоплення стартапів, в ICU налаштовані амбітно та підкреслюють, що інвестують в ідеї з потенціалом глобального масштабування, а не в локальні проекти на одну-дві країни.
За словами Макара Пасенюка, в майбутньому ICU планує не лише інвестувати в стартапи, а й запрошувати інших інвесторів долучитися до свого портфоліо. Але для початку в ICU хочуть мати декілька успішних «виходів» з інвестицій.
«Якщо через три роки після входження в капітал компанії її капіталізація, як мінімум, подвоїться, ми будемо вважати таку інвестицію успішною», — заявляє Роман Нікітов.
«Коли ти інвестуєш, ти сідаєш в один човен зі стартапом. На Odesa Demo Day виступала компанія з нашого портфоліо — Hideez. І впродовж виступу ми переживали не менше, аніж команда стартапу», — каже директор ICU Ventures.
Перемогла у стартап-батлі компанія-розробник екологічного методу переробки шин — EcoTyre.
«Такі події корисні стартапам на будь-якій стадії розвитку. Це можливість подивитись на себе зі сторони, отримати зворотний зв'язок та виявити слабкі місця, які потрібно пропрацьовувати. І це ідеальне місце для нетворкінгу та пошуку потенційних партнерів», — відзначив співзасновник EcoTyre Назар Халавка.
«Загалом, стартап-івентів в Україні вистачає, але Оdesa Demo Day вирізнявся якістю учасників та контенту. ICU зробила цікаву добірку стартапів з усієї країни, а рівень виступів та презентацій був вищим, ніж я бачив у середньому по Україні», — поділився своїми враженнями CEO міжнародного стартапу з одеським корінням 3Dlook Вадим Роговський, який був гостем події.
В ICU переконані, що всі стартапи, які завітали на Оdesa Demo Day, перемогли, адже отримали необхідний їм досвід.
В компанії обіцяють, що подія в Одесі — перша з серії подібних івентів, які планують проводити в різних містах України в майбутньому.
Напередодні Оdesa Demo Day стало відомо, що сервіс перевірки правопису Grammarly отримав $90 млн інвестицій та став першим «єдинорогом» (компанією, вартість якої оцінена в понад $1 млрд) з українським корінням. В ICU Ventures вважають, що це лише початок стартап-історії України.
«З 2014 року ми щороку проводимо Український фінансовий форум. І з кожним роком на ньому все більше говорили про нову економіку, венчурні інвестиції та потенціал України створювати продукт світового рівня. Очевидно, що ринок рухається вперед. У 2019 році в межах шостого Форуму, ми провели вже окремий івент суто присвячений стартапам. І ми продовжуємо працювати над створенням наступної української історії успіху», — підсумував Макар Пасенюк.
Коментарі - 2