Мінфін - Курси валют України

Встановити
4 липня 2019, 15:10

Перевіряй і довіряй. Як швидко перевірити контрагента

«Мінфін» з'ясував, як бізнесмену більше дізнатися про своїх контрагентів і захистити себе від банкрутів і шахраїв.

В Україні кількість підприємців зростає вже другий рік поспіль: за даними компанії YouControl на початок 2019 року налічувалося понад 1,91 мільйона ФОПів. Це на 4% більше, ніж роком раніше. За темпами приросту в 2018 році лідирував бізнес в сфері програмування, перукарень і салонних послуг, а також в роздрібній торгівлі.

Підприємці знають: успіх бізнесу багато в чому залежить від правильного вибору партнерів і контрагентів. Тому ФОПам перед підписанням договору необхідно перевіряти їх на благонадійність. Це важливо робити з декількох причин:

  • перевірка дає можливість оцінити, чи виконає замовник свої зобов'язання в повному обсязі, що знизить ризики фінансових втрат;
  • якщо контрагент «чистий», це знижує ймовірність виникнення претензій і зустрічних перевірок з боку податкової служби;
  • ви захистите свій бізнес від шахраїв, фірм-одноденок і банкрутів, а себе — від судових позовів і неприємностей.

Як перевірити надійність контрагента

Якщо ви фізособа-підприємець, навряд чи у вас є юридичний відділ або хоча б співробітник-юрист. А отже, проводити перевірку доведеться самостійно. Хороша новина — способів зробити це в режимі онлайн не так і мало, тому йти в держструктури і стояти в чергах за різного роду довідками і витягами не потрібно.

Ми ж розповімо про необхідний мінімум і нові можливості від банків.

Допомога банку та економія часу

Почнемо з найбільш свіжого і зручного способу — це перевірка, яку надає банк. Фінустанови цінують час своїх клієнтів, більш того, зацікавлені в тому, щоб вони відчували надійність і безпеку обслуговування в банку, тому доповнюють перелік послуг новими можливостями, в тому числі і сервісом швидкої і якісної перевірки контрагентів! Нещодавно така функція з'явилася в інтернет-платформі для підприємців від Альфа-Банку Україна — «ОК, Альфа!». Знайти послугу можна в розділі «Замовлення довідки». Альфа-Банк Україна реалізував її в партнерстві з платформою YouControl — аналітичною системою, яка формує досьє на українські компанії на підставі даних з 50 держреєстрів. Зараз в базі зібрано 1,6 млн досьє. Всі дані актуалізуються автоматично.

Замовлення експрес-довідки займає не більше хвилини. За цей час проводиться оцінка за 67 факторами, які включають інформацію про власників компанії, податкові звіти, повідомлення контролюючих органів тощо.

На що варто звернути увагу в експрес-довідці:

  • чи не значиться ваш контрагент банкрутом;
  • форма власності та види діяльності компанії;
  • контактна інформація та пов'язані особи (керівники, власники).

Завдяки «Ок, Альфа!» будь-який підприємець зможе прийняти аргументоване рішення про роботу з тим чи іншим контрагентом навіть без юридичної освіти і досвіду в сфері безпеки.

Подібний сервіс спільно з Опендатабот в червні цього року запустив ПУМБ. А в Приватбанку експрес-перевірка відбувається в момент створення платежу: клієнт автоматично отримує дані про статус реєстрації та платника ПДВ партнера. Правда, ця послуга для корпоративних клієнтів передбачає щомісячну абонплату.

Перевірка контрагента у відкритих держреєстрах

Якщо у вас є статутні документи потенційного партнера або замовника, ви зможете безкоштовно перевірити компанію у відкритих базах даних. Втім, це можна зробити і за назвою підприємства, але з менш достовірними результатами. В першу чергу, потрібно перевірити статус підприємства на трьох державних порталах. Врахуйте, що такі пошуки займуть не одну годину роботи.

На сайті міністерства юстиції

Інтернет-сайт Мін'юсту надає можливість дізнатися статус контрагента-фізособи за його ІПН або ПІБ, а юрособи — за кодом ЄДРПОУ або назвою компанії. На сайті Мін'юсту можна безкоштовно перевірити, чи не перебуває компанія контрагента в процесі ліквідації, і чи не значиться вона банкрутом. Також ви можете подивитися, чи дійсно ваш контрагент має право здійснювати ті види діяльності, які прописані в договорі.

Безкоштовна опція має ряд обмежень з пошуку і збереженню отриманих даних. Платний пошук обійдеться в 70 грн і дозволяє отримати дані на конкретний день, а також знайти юрособу за ПІБ власника або керівника компанії.

Якщо ви не змогли знайти компанію або ФОП у відкритому реєстрі — це вже привід замислитися. На щастя, є й інші ресурси для перевірки контрагента.

На сайті державної фіскальної служби

Інтернет-представництво ДФС дозволяє отримати інформацію про те, наскільки сумлінно ваш потенційний діловий партнер сплачує податки. Ви можете скористатися окремими сервісами для перевірки платників ПДВ і приватних підприємців, які працюють на єдиному податку. Інформація на сайті оновлюється щодня, крім святкових і вихідних днів.

Для пошуку інформації потрібні всі ті ж документи: ІПН для ФОП або код ЄДРПОУ для юридичної особи. Пошук за назвою або ініціалами можливий, але може видати неправильний результат. Справа в тому, що в Україні на кінець травня було зареєстровано 35 тис. ФОП з однаковими іменами. А це означає, що їх не можна перевірити на наявність боргів за податками без додаткових досліджень.

На сайті Єдиного держреєстра судових рішень

У держреєстрі судових рішень зібрані мільйони файлів з інформацією про судові справи і рішення за ними. Тут можна знайти дані про судові суперечки за заборгованостями контрагента перед іншими компаніями або контролюючими органами. Також на сайті є інформація з питань банкрутства та ліквідації підприємств.

Щоправда, перевірити інформацію вийде тільки в разі, якщо мова йде про юрособу. Дані ФОП закриті, відповідно до закону про захист персональних даних. Отримати потрібну інформацію можна, якщо вам відомий номер справи, ПІБ судді або у вас є хоча б фрагмент рішення суду (можливий контекстний пошук). Ще одна проблема — дублювання номерів справи: відомо 20 тис. випадків, коли різні суди реєстрували дві різних справи за одним номером. Причина в тому, що з вересня минулого року адміністративні суди почали застосовувати новий класифікатор судів. При цьому нові коди ідентичні вже існуючим, що і призвело до плутанини.

Вільний пошук

Google знає все — і це жарт лише наполовину. Перед тим, як підписати контракт, обов'язково «проревізуйте» інтернет на наявність даних про контрагента. Компанії з поганою репутацією намагаються заховати неприємні моменти своєї історії за допомогою методів SЕО. Тому додайте до назви компанії слово «відгуки» або «суд» і не полінуйтеся переглянути як мінімум перші 3 сторінки видачі результатів за вашим запитом.

Правда, цей спосіб не особливо ефективний, якщо назва контрагента не унікальна, а у вас немає додаткової інформації щодо нього. Крім того, такий підхід вимагає багато часу на пошук і обробку отриманої інформації.

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися