Цього року український борщ було визнано нематеріальною спадщиною ЮНЕСКО. Чи можна визначити фінансову вартість цього бренду і скільки він насправді коштує, розбирався Forbes. «Мінфін» публікує скорочену версію статті.
Скільки коштує бренд «Український борщ»
Надання продуктам географічної індикації збільшує вартість на 5−32%, згідно з дослідженням Крістіани Ґаравальї та Паоло Маріані.
Для прикладу, ціни сиру Parmigiano Reggiano на 28% вищі за ціни на сири Grana Padano, що виготовляються за подібним рецептом, але без маркування про виготовлення в провінції Емілія-Романья. Можна припустити, що «український борщ» також буде на 20−25% дорожчим за безіменну страву, приготовану за подібним рецептом.
Скільки ж борщу їдять у світі? Проведене Forbes нерепрезентативне опитування свідчить, що читачі видання їдять борщ у середньому 45 разів на рік. Google Trends допомагає визначити, у яких країнах найчастіше цікавляться борщем. Прогнозовано, в лідерах — Україна та сусідні держави.
Припустимо, що борщ у світі споживають пропорційно до зацікавленості ним у Google. Тоді у Росії цей показник становить 38 порцій на рік, у Білорусі — 26, у Молдові — 19. Серед не «ексрадянських» країн найбільше борщу з'їдають в Ізраїлі (4), Чехії (3) та Польщі (2). Якщо споживання корелює з Google, то у світі щорічно їдять близько 9 млрд порцій борщу.
У жовтні вартість борщового набору (на шість порцій) становила 116 грн, а з урахуванням необхідних для подання страви сметани, сала, житнього хліба та часнику — 184 грн, або 31 грн за порцію. У закладах харчування вартість борщу стартує від 34 грн і сягає 360 грн.
Більшість українців споживають борщ удома. Використовуючи останні доступні дані Держстату, можна порахувати, що українські ресторани отримують тільки 2,3% всіх витрат на харчування. В інших країнах цей показник вищий — від 5,5% у Казахстані до 45% у Великій Британії.
Читайте також: Українці відмовляються заощаджувати: на що витрачають і де заробляють гроші
Можна зробити оцінку, що 9% усього борщу у світі споживається в закладах харчування. Це 800 млн порцій на рік. За середньої ціни $3 за порцію, це $2,4 млрд, із яких цінова складова географічного бренда — близько $500 млн на рік.
Коментарі - 4