Торік невзаємозамінний токен (NFT) було продано на аукціоні Christie's за $69 млн. Загальний обсяг продажів NFT зріс із $250 млн у 2020 році до понад $2 млрд у 2021 році. І хоча криптозима обвалила і цей ринок, у вересні він почав потроху відновлюватись. Тож, що це за активи та чому люди готові платити за них такі шалені гроші, розповідає «Мінфін».
Що таке NFT і як на ньому заробити
Для того, щоб зрозуміти, що таке NFT, нам необхідно звернутися до основ, розібрати питання роботи блокчейну і виділити вагомі деталі. Зрозумівши процеси, які відбуваються в блокчейні, ми легко впораємося з поняттям NFT та зможемо на практиці використовувати всі його переваги та недоліки.
Що таке блокчейн
Блокчейн — це загальнодоступна книга обліку (база даних) всіх операцій. Уявіть собі, що у вас вдома є великий блокнот, у який ви записуєте всі свої витрати та надходження коштів. Чорнила, що ви використовуєте, не можна видалити, а сторінки закріплені так, що їх не можна вирвати. При цьому вміст попередньої сторінки ви переписуєте на наступну, а доступ до вашого блокнота мають всі охочі. Уявили?
Це і є блокчейн. Тільки сторінки вашого блокнота у блокчейні називають блоками. Для того, щоб змінити інформацію в одному блоці, доведеться її змінити в усіх блоках. Це захист від підробок і сторонніх втручань.
Як працює блокчейн
Повернемось до вашого блокнота. Як тільки у вас виникають витрати або надходження коштів, ви робите новий запис. Ваша мотивація — ведення бюджету дозволить раціонально витрачати кошти та зробити заощадження.
Для того, щоб блокчейн функціонував, необхідно, щоб хтось робив у ньому записи. Цю функцію забезпечують майнери. Логічно виникає питання: «А з якого дива їм це робити?».
За свою роботу майнери (вони займаються видобутком криптовалюти — формують блоки блокчейну) отримують винагороду у вигляді токенів. Здебільшого токени прирівнюються до фіатних грошей за певним курсом. Тож кожен майнер має змогу обміняти свою винагороду вже на «реальні кошти». Токени між собою не мають жодної різниці аналогічно валюті, що друкується центральними банками. Їх кількість обмежується блокчейном, а їх курс залежить від попиту та пропозиції.
Все про NFT
Ви заробляєте, витрачаєте кошти, кількість записів у вашому блокноті зростає, але інколи у вас з’являються записи, які відрізняються від вже звичних операцій з коштами.
Одного разу Ви придбали пам’ятні монети від Національного Банку України. Крім грошової вартості, вони ще мають нумізматичну цінність: їх кількість обмежена, можливо навіть, вони викарбувані в одиничному екземплярі. Чимось подібним є NFT у блокчейні — тільки універсальнішим.
NFT — non-fungible token, у перекладі — невзаємозамінний токен. Це означає, що більше такого токена в блокчейні немає — він один, унікальний і неповторний.
NFT, на відміну від звичайних токенів, які забезпечують роботу блокчейну, наділений особливими властивостями, може бути викарбуваний в одиничному екземплярі, хоча це не обов’язково, та служить для найрізноманітніших цілей.
Застосування NFT
На сьогодні варіантів застосування NFT безліч, але основне питання, яке вони вирішують, — це ідентифікація права власності (авторського права) та унікальності в цифровому світі. За допомогою NFT можна оцифрувати будь-який фізичний об'єкт, закріпити авторське право, передавати право власності, наділити об'єкти унікальними властивостями.
Мистецтво та NFT
Нині найпоширенішим є застосування NFT у мистецтві. За допомогою цього токену можна діджиталізувати картини, музику, відео. Такі NFT продають на маркетплейсах (OpenSea, Nifty Gateway, Rarible, Axie Infinity, Binance NFT та ін.) і отримують за них чималі гонорари.
Останній яскравий приклад — спалювання фізичних картин на суму $10 млн найбагатшим британським художником Демієном Герстом (Damien Hirst). Минулого року він створив колекцію під назвою «Валюта», яка складається з 10 тис. картин, на основі цієї колекції викарбував NFT і продав їх.
Середня вартість NFT після продажу склала близько $2 тис. Загалом, дохід художника віл цієї акції склав $20 млн. NFT продавалися з умовою, що покупець має право протягом року звернутися до художника й отримати картину на полотні.
По завершенні року трохи більше, ніж половина, картин із 10-ти тисячної колекції були затребувані, інші картини художник спалив, транслюючи наживо, що залишився тільки цифровий екземпляр витвору мистецтва.Спалювання картин Демієном Герстом. Джерело: Instagram
Сам художник прокоментував цю подію так: «Багато людей думають, що я спалюю твори мистецтва на мільйони доларів, але це не так, я завершую перетворення цих фізичних творів мистецтва на NFT, спалюючи фізичні версії».
Музиканти все частіше продають свої музичні композиції у вигляді NFT. При цьому у токен закладається роялті (платежі за використання того чи іншого активу).
Просто зараз, наприклад, можна придбати NFT Ентоні Гопкінса на маркетплейсі OpenSea. Колекція складається з 1000 невзаємозамінних токенів під назвою «Eternal». Переважна більшість картин його колекції — це зображення героїв, яких він зіграв протягом тривалої акторської кар'єри. Вартість цифрових картин починається від $800 (0,64 ETH) і досягає $12 млн. (10000 ETH).
Джерело: OpenSea
Продати у вигляді NFT можна навіть пост у соціальних мережах. Перший пост у Twitter був проданий за $2,9 млн.
Спорт та NFT
Вже є хороші приклади використання NFT у спорті. У більшості випадків у цій сфері він використовується для привернення уваги до якоїсь події, популяризації команди чи спортсмена, збільшення кількості фанів, отримання додаткових доходів.
Так, блокчейн Flow у партнерстві з NBA випускають NFT-картки баскетболістів, найкращих моментів матчу, на базі NFT-токенів продають квитки на матчі.
Нещодавно криптобіржа Binance у партнерстві з ФК «Шахтар» розігрувала лімітовану кількість квитків на матч Шахтар — Реал, що відбувся 11 жовтня 2022 року у Варшаві. Крім квитка, який гарантував покупцю місце на стадіоні (деякі квитки з місцем у VIP- зоні), NFT давав змогу отримати футболку клубу з автографами гравців, підписаний м’яч Ліги чемпіонів.
Не виключено, що з часом NFT даватимуть змогу вболівальникам впливати на кар'єру спортсмена, команди. Ймовірно, виникнуть команди, які підтримуватимуться та керуватимуться спільнотою за допомогою NFT.
Джерело: телеграм-канал Binance новини
NFT у логістиці
За допомогою NFT можна перевіряти оригінальність товару, відстежувати його шлях від виробника до споживача, дату виготовлення та інші параметри.
Яскравий приклад — компанія Nike, яка займається розробкою такого рішення. Кожному товару відповідатиме NFT (його цифрова копія), і вже за допомогою NFT можна буде перевірити оригінальність, дату виготовлення і всі характеристики товару.
Метавсесвіти та NFT
Напевно, найбільшої вартості набудуть NFT із розвитком метавсесвітів (мереж цифрових-віртуальних світів, зосереджених на соціальній взаємодії). Може скластися так, що володіти предметом у цифровому всесвіті буде важливіше, ніж у реальному.
Вже зараз деякі бренди (Dolce & Gabbana, Burberry, Louis Vuitton, Gucci) продають цифрові копії своїх виробів дорожче за їх фізичні аналоги.
Найпопулярнішими метавсесвітами на сьогодні є Meta, The Sandbox, Decentraland. Станом на зараз вартість земельних ділянок у цих світах може перевищувати півмільйона доларів. Там планують надавати послуги, продавати товари, проводити концерти. Тобто планується повністю перенести реальний світ у цифровий.
Джерело: Вікіпедія (Screenshot of Decentraland, Genesis Plaza)
Нещодавно всесвітньо відомий репер Snoop Dogg презентував свій кліп, відзнятий у метавсесвіті.
Ігрова індустрія та NFT
Ігри — ще одна віха розвитку NFT. Звичайно, зараз ігри на блокчейні — не конкуренти традиційним, але з часом ситуація може змінитися кардинально. Пригадайте, якими були ігри на мобільних телефонах в часи їх появи і які вони зараз.
Ігри на блокчейні приносять нам новий зміст — грай, щоб заробляти (play to earn). І не остання роль в цьому процесі NFT-токенів. З їх допомогою можна торгувати ігровими предметами навіть за межами самої гри.
Найпопулярнішими іграми на блокчейні є Axie Infinity (близько 8 млн користувачів, приблизно 200 тис. із яких грають кожного дня), My Neighbor Alice, Decentraland.
Джерело: офіційний сайт Axie Infinity
Невзаємозамінні токени є надзвичайно універсальним активом, який можна застосувати практично в будь-якій сфері діяльності людини. Мені навряд чи вдалося охопити половину того, де можна використовувати NFT. Тож, вважаю, на нього чекає велике майбутнє.
Недоліки NFT
Оскільки цей напрямок розвитку блокчейну ще молодий (перший код NFT-токена був написаний у 2017 році), то недоліків у нього чимало.
Основні:
- Якщо говорити про мистецтво, то NFT-токен не містить самого витвору мистецтва, а тільки посилання на нього. Посилання мають властивість відмирати. Ми намагаємося увіковічити мистецтво і передати його у спадок нашим нащадкам. За допомогою NFT зробити це поки що неможливо.
- Шахрайство. Будь-хто може взяти чужий витвір мистецтва, перетворити його на NFT і продати. Інструменти захисту від такої діяльності наразі практично відсутні.
- Юридичне право власності на NFT. Купуючи невзаємозамінні токени, ми не купуємо цифровий витвір мистецтва, ми купуємо частину коду, яка посилається на файл. Цифровий витвір мистецтва зберігається у посередника або на сторонньому репозиторії. Інакше кажучи, творіння, на яке посилається токен, не завжди знаходить пряме закріплення у блокчейні. Водночас, права інтелектуальної власності на цифровий витвір мистецтва зберігаються за автором. За відсутності двосторонніх домовленостей між продавцем, який карбує NFT на свій твір, та покупцем, питання переходу майнових прав жодним чином не вирішується. До покупця NFT не переходять майнові авторські права. Для того, щоб це відбулося, необхідно верифікувати сторони угоди купівлі-продажу NFT та відповідного активу, який за ним закріплено. Далі зафіксувати інформацію про сторони і предмет договору, їх права, права на цифровий актив, до якого прив’язано NFT, зафіксувати дату та час, інформацію про сам актив та його опис, занотувати інформацію про гаранта (посередника), через якого відчужується NFT-токен. Зафіксувати всю вищеперераховану інформацію на блокчейні та у паперовій формі. У певній мірі, цей недолік вирішується, якщо угода здійснюється через криптовалютні біржі, які вимагають KYC (ідентифікація клієнта біржею для проведення операцій).
Як купити NFT
Для того, щоб купити NFT, необхідно зробити всього три кроки:
- Створити криптовалютний гаманець, який підтримується обраним маркетплейсом.
- Поповнити криптогаманець.
- Перейти на маркетплейс, авторизуватись за допомогою гаманця та купити NFT.
Якщо мова йде про криптовалютні біржі, то відмінність буде тільки на першому кроці, оскільки спочатку вам доведеться зареєструвати та верифікувати обліковий запис на централізованій біржі.
Це може бути доволі трудомістким процесом, але він має переваги, оскільки біржі мають кращий захист від шахраїв.
Найпопулярніші маркетплейси, де можна купити NFT:
- OpenSea,
- Binance NFT,
- NFT Box,
- Axie Infinity,
- Rarible, Foundation.
При покупці NFT необхідно бути обачними, впевнитися в тому, що автор цифрового активу саме та людина, чий NFT представляє для вас інтерес. Поцікавитися, наскільки має попит даний NFT на ринку, щоб за необхідності його можна було продати. Перевірити вартість NFT — чи раптом вона не завищена.
Нещодавно компанія CoinSharesNFTAI представила бота у твіттер, який оцінює вартість NFT за допомогою штучного інтелекту. Достатньо лише написати твіт із посиланням на NFT на маркетплейсі OpenSea і додати до нього тег @CoinSharesNFTAI. Бот через певний час напише вам відповідь з орієнтовною оцінкою вартості.
Одна з найкращих можливостей придбати NFT — це взяти участь в drop. Drop — це фактично перший продаж NFT-автором. Взявши участь у ньому, ви з великою ймовірністю отримаєте найнижчу ціну.
Також є можливість отримати NFT безоплатно за допомогою airdrop. В більшості випадків NFT роздають після виконання певних умов, до прикладу, за підписку в соціальних мережах, але вартість цих NFT низька.
Як створити NFT
Створити NFT-токен може будь-хто. Для цього необхідно:
- Мати витвір мистецтва у цифровому вигляді.
- Зареєструватися на маркетплейсі (біржі).
- Підключити та поповнити криптогаманець.
- Створити NFT, завантаживши діджиталізований витвір мистецтва.
- Додати опис та налаштування.
Треба зауважити, що створення NFT-токенів не є безкоштовним. Найбільший маркетплейс у світі OpenSea бере 2,5% комісії від суми продажу. Перед тим, як вперше виставити NFT на продаж, доведеться поповнити свій гаманець на 0,05 ETH (приблизно 65$ станом на жовтень 2022 року) або сплатити мінімальну суму «газу» в 0,02 ETH (~26$). Це потрібно для ініціалізації вашого гаманця на OpenSea. Надалі плата буде не потрібна.
На Binance NFT ви можете створити перші 10 невзаємозамінних токенів безоплатно, надалі доведеться сплачувати комісію в розмірі 0,000001 BNB (приблизно 0,0003$).
Ринок NFT зараз
Нещодавній спад ринку спричинив падіння інтересу до NFT. Цінні речі нещодавно пройшли перевірку реальності, швидко втративши великий відсоток своєї вартості.
Феномен поп-культури, викликаний бичачим крипторинком у 2021 році, приніс індустрії швидкість і цінність, залучивши багато нових учасників. Однак, під час падіння ринку попит уповільнився, а тенденція пропозиції залишилася високою, що призвело до втрати цінності для колекцій.
Попит у просторі NFT можна сприймати як щоденний обсяг торгів. Цей показник допомагає виявити тенденції.
Джерело: IntoTheBlock NFTs Insights
Наведений вище показник допомагає зрозуміти інтерес інвесторів до галузі. Як показано на графіку, обсяги торгівлі NFT впали на 96%, порівнюючи з найвищим показником за останній рік. Наразі він складає в середньому $40 щодня.
Окрім обсягів торгівлі, також варто проаналізувати пропозицію з економічного погляду. Створені колекції NFT є мірою пропозиції для сектора. Ці показники важливі для кращого розуміння динаміки циклів зростання та спаду NFT.
Джерело: IntoTheBlock NFTs Insights
Під час колапсу крипторинку та падіння попиту на NFT сторона пропозиції зазнавала серйозних потрясінь через карбування нових колекцій. Ця висока пропозиція принесла дисбаланс на ринок, а рівень попиту залишається постійно низьким.
Надмірна пропозиція на ринку в поєднанні з поточними ринковими умовами (падіння всього ринку криптовалют) призвела до подальшого зниження цін на популярні колекції NFT.
Втім, із часом попит та пропозиція вирівняються, криптовалютний ринок змінить тренд на висхідний, тоді ми побачимо новий етап розвитку NFT-сектору.
Це може статися вже на початку 2023 року, а найкращий час для входження в будь-який бізнес тоді, коли той переживає не найкращі часи.
Коментарі - 10