Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
26 червня 2025, 7:10

Ввезення електрокарів хочуть звільнити від ПДВ до закінчення війни: чи варто їх купувати зараз

Останнім часом за електрокарами, в буквальному сенсі, шикуються черги: всі поспішають встигнути придбати машину, доки діють пільги на ввезення. Водночас депутати зареєстрували у ВР вже другий законопроєкт, який продовжує пільгове розмитнення електромобілів. Але чи є шанс у таких новацій успішно пройти голосування в парламенті? — У цьому та інших важливих питаннях, пов'язаних із придбанням електомобіля, розбирався «Мінфін».

Ажіотажний попит на електромобілі спровокувало закінчення пільгового періоду ввезення цих транспортних засобів. Нагадаємо: до кінця 2025 року «електрички» можна завозити в Україну без ПДВ та мита, тобто під час розмитнення можна заощадити 30% від вартості. Стягується лише акциз, але він не перевищує декількох сотень євро (залежить від потужності батареї).

У парламентізареєстровановже двазаконопроекти, які передбачають продовження пільг: більш ранній пропонує залишити їх ще на рік — до 1 січня 2027 року, свіжий — до закінчення воєнного стану.Але шансина їх прийняття, на думку експертів, невеликі, так як раніше керівництво профільного комітету парламенту заявляло, що не має наміру зберігати чинні преференції для електромобілів.

Якщо преференції скасують з 1 січня 2026 року, то, на думку керівника компанії Autoconsulting Олега Омельницького, електрокари як зі «свіжого» імпорту, так і на внутрішньому ринку подорожчають. Теоретично цінники можуть підскочити на третину, але насправді все залежить від того, наскільки більшим буде вибір авто після скасування пільг, адже багато посередників, готуючись до скасування пільг, вже замовили величезні парки «електричок».

«Мінфін» розбирався, що відбувається на ринку електромобілів, і чи варто терміново їх купувати, «доки не подорожчали».

Чому електрокари стали популярними у наших автопоціновувачів

Попит на електромобілі в Україні зростає декілька років поспіль. Його розганяють декілька причин.

По-перше, на електромобілі діють пільги — під час розмитнення не потрібно платити ПДВ (20%) та ввізне мито (10%), які стягується у повному обсязі при ввезенні машин із двигунами внутрішнього згоряння. Тобто «електричка» з Європи чи США коштуватиме дешевше, ніж традиційний автомобіль.

По-друге, електрокари досить вигідні в експлуатації. Особливо це помітно, якщо заряджати авто не на АЗС, а вдома (а це можуть робити мешканці приватних будинків, встановивши спеціальну зарядку та отримуючи електроенергію за тарифом для населення). У середньому кілометр пробігу, у такому разі, коштує близько 70−80 копійок, тоді як навіть найекономніші дизельні машини виходять, у найкращому разі, на 2,5−3 гривні. Розрив у цінниках зростає у міру того, як на заправках дорожчає паливо, що в Україні відбувається просто зараз.

По-третє, в Україні за останні роки помітно збільшився вибір електромобілів за гарними цінами. Їх, наприклад, масово везуть до нас із Китаю (йдеться не лише про авто китайських марок, а й про «європейців», вироблених на заводах у Піднебесній, наприклад, Volkswagen чи Audi). Та й електрокари деяких інших марок (наприклад, Tesla) помітно впали в ціні через перенасичення ними ринку.

Тому, навіть у період жорстких перебоїв sз електроенергією, електромобілі в Україні добре продавалися.

Попри рекордну динаміку продажів, поки що вітчизняний ринок не насичений авто такого виду. За даними Інституту досліджень авторинку, на червень 2025 року в Україні налічується близько 160 тисяч машин на електротязі, що становить лише 1,5% загального автопарку в країні (для порівняння: в ЄС їх понад 15%). Тобто багато хто ще не купив «електричку», і, судячи з усього, поставили за мету зробити це найближчим часом.

Найпопулярніші «електрички»

Попит на електромобілі в Україні почав активно зростати ще з минулого року. За даними Олега Омельницького, зростання продажів за рік склало 18,6%.

Наприклад, за словами керівника Інституту досліджень авторинку Станіслава Бучацького, у травні в сегменті нових авто електромобілі досягли 18,7% від загальних обсягів продажу, обігнавши дизельні авто (на них припало 18,3%).

У сегменті нових авто попит на електрокари йде хвилями. Наприклад, у 2024 році був час, коли покупці розчаровувалися в «електричках», і їхня частка падала з 20−21% до 13−14% у загальних обсягах реалізації.

Але зараз ринок електромобілів на підйомі. За словами Олега Омельницького, у травні продажі легкових електрокарів зросли на рекордні 65%, а, наприклад, комерційних авто на електротязі — на 200%. Це говорить про те, що «електрифікуються» не лише пересічні водії, а й бізнес.

Переважна більшість електрокарів продаються з пробігом — ними припадає понад 80% всіх угод. Обсяги реалізації в цьому сегменті за рік зросли на рекордні 28%, якщо йдеться про пригнані із-за кордону авто, і на 48% — на ринку внутрішніх перепродажів. Інакше кажучи, українці не лише активно купують, а й не менш активно продають електрокари. За словами Омельницького, на ринку вживаних авто частка покупців, які обирають електрокари, за підсумками першого кварталу цього року, зросла з 15% до 21%.

За даними Інституту досліджень авторинку, на першому місці серед найпопулярніших електрокарів — Tesla (Model 3 та Model Y). Дітище Ілона Маска потіснило колись найпопулярніший на нашому ринку електромобіль Nissan Leaf, хоча він і досі досить багато продається.

До топпродажів потрапили також Volkswagen e-Golf (ціни на нього в Європі останнім часом знизилися) та ID4 (українці купують здебільшого недорогі моделі з Китаю), Hyundai (Kona, Iconic), Kia (Niro, EV-X).

Набирає обертів також китайський преміальний електрокар ZEEKR.

А ось електрокари Ford, BMW, Mersedes із топ-10 випали.

Експерти сходяться на думці, що з минулого року ажіотаж на ринку електрокарів додатково підганяв той факт, що пільги за податками при розмитненні на такі авто мають закінчитися з 1 січня 2026 року.

Це змусило замислитися про покупку електромобіля навіть тих, хто поки що тільки придивлявся до авто. Причому армія водіїв, які хочуть встигнути з придбанням до скасування преференцій, з кожним місяцем зростає. Наприклад, у компаній, які доставляють авто зі США, «лист очікування» вже становить декілька місяців.

Чи можуть продовжити пільги на електромобілі?

На початку червня в Раді зареєстровано законопроєкт № 13351, яким пропонується продовжити пільговий період ввезення електрокарів. У пояснювальній записці до проєкту зазначено, що, у разі скасування пільг із 1 січня 2026 року, імпорт електромобілів може суттєво скоротитися, що сповільнить перехід автопарку на нові екологічні стандарти, а це суперечить державній політиці у цьому напрямі.

Щоб уникнути такого повороту, автори законопроєкту пропонують продовжити пільги на ще один рік — до 1 січня 2027 року.

Аналогічні мотив спонукали авторів законопроекту 13351−1 запропонувати подовження пільгового ввезення електромобілів до закінчення воєнного стану.

Але ці проєкти проходять через Комітет ВР із питань фінансів, податкової та митної політики. При цьому раніше його голова Данило Гетманцев заявляв, що пільги на ввезення електромобілів не продовжуватимуться.

«Це консолідована позиція», — стверджував Гетманцев. Він аргументував це тим, що податкове навантаження на авто з ДВС та електрокари дуже відрізняється. «Якщо раніше йшлося про підтримку нової продукції, яку потрібно було стимулювати, — це одне. Але зараз, коли електромобіль уже у кожного другого, то чому одні мають платити податки, а інші — ні», — аргументував свою позицію Гетманцев.

Тому шанси на проходження нового проєкту щодо продовження пільг ще на рік Бучацький оцінює дуже скептично. Поки що у статусі документа на сайті Ради зазначено лише, що його надано для ознайомлення.

Що відбувається з цінами

Донедавна електрокари в Україні дешевшали. Наприклад, ціни на деякі моделі Tesla за останні три роки обвалилися на 50% і більше. Цьому сприяли як світові тенденції (у міру оновлення лінійок електрокарів старі моделі стають дешевшими), так і особливості нашого ринку. Скажімо, «розпродаж» тих же Tesla свого часу спровокувало перенасичення ними ринку — посередники масово завезли до України величезну кількість авто, сподіваючись добре на них заробити, а попит виявився нижчим за очікуваний.

Крім того, до України активно завозять електрокари з Китаю, зокрема, «умовно нові» — під які покупці-китайці вже отримали субсидії від держави, а потім перепродали. У результаті багато моделей «електричок» у нас можна купити дешевше, ніж у Європі.

Але ажіотаж на ринку електрокарів вже позначився на цінах. За даними Бучацького, середній цінник на електрокари в оголошеннях про їхній продаж на спеціалізованих ресурсах у травні цього року становив $16 тис., що на $100 більше, ніж кварталом раніше.

«І є всі підстави вважати, що буде ще дорожчим», — каже Бучацький.

Якщо пільги на електрокари скасують з 1 січня 2026 року, їхня вартість може зрости на 30%, оскільки доведеться сплачувати податки під час розмитнення.

«Зрозуміло, що процес буде розтягнутий у часі. Запасів авто, завезених ще за дії пільг, вистачить на декілька місяців», — каже Омельницький.

Але ще до закінчення пільгового періоду, тобто цього року, електромобілі можуть подорожчати, за різними оцінками, на 5−10% — просто на хвилі ажіотажного попиту.

Як каже Бучацький, деякі дилери вже почали «притримувати» авто, розраховуючи за декілька місяців заробити на них більше. І чим вищим буде попит на електромобілі і меншою їхня пропозиція на ринку, тим вищі шанси, що цінники злетять.

Надалі все залежить від кон'юнктури ринку. Скажімо, якщо цього року до України навезуть надто багато авто (а їх постачання «про запас» уже активно йдуть), а українці після скасування пільг не захочуть або не зможуть купувати електрокари за підвищеними цінами, може статися, як із Teslа, — посередники почнуть їх продавати зі знижками навіть у збиток собі, аби повернути вкладені кошти.

Багато чого залежить також від розвитку інфраструктури для електрокарів та цін на спеціалізованих АЗС.

За даними Інституту досліджень авторинку, поки що експлуатація електрокарів залишається вигідною — як у разі підзарядки вдома, так і на АЗС.

Наприклад, якщо заряджати авто вдома за тарифом для населення 4,32 гривень за кіловат, то 100 кілометрів пробігу коштуватиме 90 гривень, а якщо є нічний тариф (2,16 гривень за кіловат) — лише 45 гривень. Для порівняння: найекономніші авто із ДВЗ на газу дозволяють вийти на щонайменше 410−540 гривень за сотню кілометрів.

На спеціалізованих АЗС у травні цього року середній цінник кіловату при зарядці через АС-порт склав 14,82 гривні, що на 33 копійки нижче, ніж місяцем раніше (позначилося сезонне зниження цін на електроенергію для бізнесу), а через швидший DC-порт — 17,65 гривень (на 17 копійок дешевше, ніж у квітні).

Деякі оператори у травні знизили цінник відразу на 0,5−1 гривню за кіловат.

Заряд на 100 кілометрів пробігу у разі заправки на електричних АЗС коштує в середньому 360 гривень. Це на 10 гривень дешевше, ніж було у квітні, і досі забезпечує цінову перевагу, порівнюючи навіть із найекономнішими авто з двигунами внутрішнього згоряння.

Але як змінюватимуться цінники далі — поки що незрозуміло. Вже були заяви про те, що ринково обґрунтований тариф для населення має бути на рівні 6−7 гривень, а тарифи на АЗС можуть підвищитись через цінові коливання на ринку електроенергії.

«Погляньте, що відбувається, наприклад, у Німеччині. Там вартість зарядки електромобілів та заправки «звичайним» паливом вже практично зрівнялася. І це при тому, що існують державні програми підтримки розвитку мереж швидких зарядок. У нас таких програм поки що немає.

Водночас у міру того, як зростає запас ходу у нових моделей електромобілів (він може досягати 700 кілометрів і більше), будуть потрібні саме високошвидкісні зарядні станції, від «розетки» таку машину вже не зарядиш, або на це йтиме занадто багато часу. Тому й у нас тарифи зростатимуть", — каже Омельницький.

Якщо експлуатація електромобілів втратить цінову перевагу, попит на них може впасти, тим паче, що спеціалізованих зарядок в Україні не так багато.

Крім того, незрозуміло, наскільки активно розвиватиметься ринок обслуговування електрокарів, зокрема, сервісні майстерні. Поки що їх в Україні не так багато, нерідко виникають проблеми із запчастинами тощо.

Якщо водії масово розчаруються в «електричках» і розпродуватимуть їх, ціни можуть різко піти донизу.

Автор:
Людмила Каплун
Кореспондент Людмила Каплун
Пише на теми: Компанії та ринки

Коментарі - 45

+
+25
Три літри
Три літри
26 червня 2025, 10:24
#
Більше хламу без податків, уря, перемога
+
+15
Три літри
Три літри
26 червня 2025, 10:29
#
По-друге, електрокари досить вигідні в експлуатації.

це повністю нівелюєтся їх ціною навіть з урахуванням пільг

різниця в ціні між електричкою та зажигалкою складає кілька років витрат на бензин
в моєму особистому випадку це приблизно 5-6 років
до того ж електрички швидше втрачають в ціні ніж зажигалки

а так то да, якщо брати ізольовано повсякденні витрати то тут без сумнівів електричка далеко по переду, особливо якщо власник мешкає у приватному будинку і може заряджати авто вночі, а більшість його пересувать це місто хоча б від 100 тисяч мешканців

Розрив у цінниках зростає у міру того, як на заправках дорожчає паливо, що в Україні відбувається просто зараз.

не треба забувати що у нас електрика для населення сильно дотуєтся державою і з часом вона буде дорожчати
в той час як нафта, а відповідно і пальне, останні роки падає в ціні

короткотривалий підйом ціни через Ірано-Ізраїльську війну не підняв ціні навіть до піку минулого року, а тепер вони вже падають знов

те що АЗС скористались інфоприводом на повну і загнали ціни до рівня літа 22 року коли в країні була паливна криза — ну це український бізнес, але це не довготривала тенденція у світі
+
+15
Три літри
Три літри
26 червня 2025, 10:40
#
Але зараз, коли електромобіль уже у кожного другого, то чому одні мають платити податки, а інші — ні"

Тут ще треба згадати те що власники зажигалок додатково фінансують бюджет через акциз який АЗС платять з кожного проданого літра пального. Цей акциз в теорії йде на підтримку мережі автомобільних доріг.

А власники електричок заряджаючи свої автівки абсолютно ніяк не беруть участь у фінансуванні ремонту і побудови доріг. І це при тому що електрички важче за зажигалок зазвичай на 300−500 кілограм тож їх рух по дорогах наближає дати чергового ремонту доріг.
+
+45
Андрей Иванов
Андрей Иванов
26 червня 2025, 10:46
#
Не страна, а колхоз. с топлива государство берет сумасшедший акциз, с завоза автомобилей ндс и пошлину, а электрику для населения дотирует. что мы дотируем ? жирных поцев, которые покупают себе второй автомобиль и ставят солнечные батареи чтоб с государства брать ?
+
0
Kanarej
Kanarej
27 червня 2025, 1:00
#
Дотируем — это когда государство доплачивает покупателю при покупки электрички, именно это было в ЕС, США, Китае, когда покупателю государство доплачивало несколько тысяч долларов/евро для компенсции высокой цены. А что-то и до сих пор есть. Для чего? Для того чтобы рынок мог набрать обороты и вырасти, при том что электрички имеют ряд ограничений и неудобств с одной стороны, но полезны для улучшения экологии в городах с другой. Рост рынка необходим для совершенствования технологий и снижения себестоимости. А отмена пошлины и акциза — это не дотация, а стимулирование. Дотаций не было и нет, но и на том спасибо. Вам лично что мешает купить электричку пусть даже первым автомобилем и поставить солнечную панель чтобы экономить и быть меньше зависимым от государтсва?
+
+15
Андрей Иванов
Андрей Иванов
27 червня 2025, 20:30
#
Дотация идет на электричество для населения, мы платим 4.5 грн за квт, ночью 2 грн с копейками. А рыночная стоимость электроэнергии 11 грн за квт. Таким образом в конечном счете государство остается без налогов за топливо, за ввоз автомобилей. при этом дотирует таксистов и крутых ребят, заряжающих ночью свои электрички. а фактически бедное население платит таксистам и крутым ребятам за их мнимую экономию.
+
0
zevs1
zevs1
27 червня 2025, 21:57
#
Андрей Иванов
Могли бы Вы более детально рассказать о рыночной стоимости электричества в 11гр?, потому что в атомной энергетике себестоимость в районе до 0,10 центов американских, несмотря на кучу взятых кредитов Энергоатомом которые прямо ложатся на плечи потребителя, и. Каждый новый взятый кредит поднимает цены на электричество и в последствии цены растут на все остальные товары.
+
0
Kanarej
Kanarej
27 червня 2025, 22:51
#
Рыночная цена на электроэнергию — не имеет никакого отношения к себестоимости, как и стоимость газа например. Как и стоимость топлива. Это когда-то было, что электричество для населения формально дотировалось, но это давно не так (хотя и раньше все было сложнее, для населения полагалась атомная энергия, которая была самой дешевой). С той ценой, что есть сейчас, даже ночной тариф выше себестоимости энергии. И да, если поинтересуетесь, то наши тарифы на электроэнергию для населения ненамного ниже, чем например в Болгарии.

Ну а то что Вас возмущает, что солнечные панели ставят чтобы заряжать электромобили… ну вообще смешно. Наоборот позитив, что люди ршеают проблему и не зависят от чиновников, которые устанавливают у нас цены.
+
0
Три літри
Три літри
28 червня 2025, 5:15
#
Рыночная цена на электроэнергию — не имеет никакого отношения к себестоимости

пардон, а ви свої послуги пропонуєте теж за собівартістю?
+
0
zevs1
zevs1
28 червня 2025, 21:23
#
Трехлитровый, неужели произошло когда взгляд на некоторые моменты в экономике совпадают. Сам в шоке.
+
0
Три літри
Три літри
29 червня 2025, 2:16
#
Дуже зрідка ти видаєш адекватні думки. Не буду робити передбачень чому.
+
0
Kanarej
Kanarej
28 червня 2025, 21:42
#
А где я говорил о предложении по себестоимости? Человек говорит о дотациях. Дотировать можно если продается по цене ниже себестоимости. У нас продается по цене ВЫШЕ себестоимости. Ну, а рынок — там своя жизнь, и свои цены, и монополисты накручивают свою маржу. Для населения же у нас рынка нет, цена устанавливается государством. Тем не менее Энергоатом, на котором пилились и раньше немалые суммы — после крайнего поднятия цен вообще не знает, куда еще деньги пристроить (хотя они справляются). О каких дотациях тут можно говорить?
Когда-то, очень давно было так, что население дотировалось за счет бизнеса, которому устанавливали более высокий тариф. Но сейчас у населения тарифы уже выше себестоимости, а бизнесу тарифы загнали вообще в космос. Настолько, что солнечные панели, которые раньше было ставить не особо выгодно — теперь для бизнеса окупаются года за 3.
+
0
Три літри
Три літри
29 червня 2025, 2:18
#
Дотировать можно если продается по цене ниже себестоимости.

Дотування починається вже коли ціна не формується вільно.
+
0
Kanarej
Kanarej
29 червня 2025, 3:25
#
Коли ціна не формується вільно — це називається не дотуванням, а регулюванням.
+
0
Три літри
Три літри
29 червня 2025, 5:20
#
Ай, яка ізящна маніпуляція
+
+40
bosyak
bosyak
26 червня 2025, 11:48
#
Дефіциту пального я не спостерігаю, а от про дефіцит електрики розказують з кожної праски.
Якщо без відміни ПДВ воно не взлітає то яка ж тут перспектива, а якщо взлітає — то нахіба відміняти пдв і робити дефіцит бюджету?
+
0
Три літри
Три літри
26 червня 2025, 12:19
#
+1024
+
+30
KingSalmon
KingSalmon
26 червня 2025, 12:27
#
Пільги мають продовжуватись.
1. Кількість електромобілів в Україні у співвідношенні до авто з ДВЗ — менше 2%.
Треба дати людям можливість пересісти на більш екологічний транспорт.
Коли кількість електромобілів дійде хоча б до 10%, ось тоді можна згортати підтримку. Поки що — зарано, ринок тільки-тільки почав розвиватись.
2. Україна витрачає десятки мільярдів гривень на закупівлю пального (бензин, дизель) за кордоном. Більше 250 мільярдів гривень! Натомість електроенергію ми виробляємо самі. Гроші залишаються в Україні!
Не виключаю, що великі мережі АЗК та імпортери палива, як раз проти продовження пільг на електротранспорт.
3. Давайте не забувати про екологію. В Україні вона і так не дуже гарна. Особливо відчувається це у великих містах, де надмірна кількість авто з ДВЗ, які ще й гучні. Вихлопні гази з тяжкими металами ніяк не добавляють всім нам тривалості життя та його комфорту.
До того ж електромобілі мають втриті менше запчастин. Отже, менше витрачається коштів на ремонти та імпорт таких запчастин з-за кордону. Гроші залишаються в Україні.
Тому я однозначо ЗА продовження пільг
+
+25
Три літри
Три літри
26 червня 2025, 12:32
#
Треба дати людям можливість пересісти на більш екологічний транспорт.

їм ніхто не забороняє це робити, саме електричне авто нє є чимось що дуже важливе для життя, особливо враховуючи його ціну

тому я не бачу жодного сенсу в пільгах

наприклад авто для потреб ЗСУ — це дійсно те що дуже потрібно і прямо чи опосередковано зберігає життя як військових, так і тих кого військові охороняють
а от електричка це просто вибір авто за якимись характеристиками

тут ще треба пригадати що минолої осені була велика істерика у влади через те що податків не вистачає
тож чому раптом люди в яких гроші на щастя є отримують можливість не платити податки на відміну від міліонів тих хто не може собі дозволити не те що електричку, а навіть якийсь ланос

Натомість електроенергію ми виробляємо самі. Гроші залишаються в Україні!

Але населенню електрика продаєтся за пільговою ціною. Ця пільга потім компенсуєтся за рахунок податків на населення та бізнес.
+
+15
bosyak
bosyak
26 червня 2025, 13:56
#
Знов, кому треба? «Треба дати людям можливість пересісти на більш екологічний транспорт.» Чому все це має робитися без податків? Вигідно — пересядуть, не вигідно — ні. Не потрібно, і навіть шкідливо, допомогати одним за рахунок іншіх. Вам відмінять пдв, а мені добавлять податків щоб перекрити дефіцит бюджету.
+
+30
zevs1
zevs1
26 червня 2025, 12:53
#
Могли бы отменить вообще самый коррупционный налог НДС.
Опыт показывает что отсутствие НДС на электромобиль автоматически отсутствует и коррупционная составляющая в данной теме, чего не скажешь про автомобили с ДВС и остальные товары.
+
+15
bosyak
bosyak
26 червня 2025, 13:58
#
Тут я за, але при відміні пдв виникне касовий розрив по податкам, тому на після війни так, зараз — ні.
+
0
zevs1
zevs1
26 червня 2025, 15:15
#
Bosyak
Дело не в войне
Кассовый разрыв возникает, когда аппетиты и влияние чиновников сильно превышают возможность налогоплательщиков.
+
+15
bosyak
bosyak
26 червня 2025, 19:11
#
«Апетити чиновників» записуються в закон про державний бюджет. Більше ніж там записано витратити не можна. Тому касовий розрив може статися лише у випадку скорочення надходжень бюджету, в т. ч. і через відміну пдв.
+
0
Skeptik777
Skeptik777
26 червня 2025, 15:02
#
ПДВ корупційний лиш на відшкодуваннях, а при купівлі ти сплатив його і все. Якщо купуєш в Україні, то відшкодування не буде.
+
+15
bosyak
bosyak
26 червня 2025, 19:12
#
Скільки разів сплачується пдв з гривні Вашої зарплатні?
+
0
bosyak
bosyak
27 червня 2025, 16:04
#
Відповім сам, два рази. Першій раз коли Вам нараховують зарплатню, то додають її до вартості Вашої продукції яку Ви виробляєте, з доданої вартості сплачується пдв. Другій раз, коли Ви отримали зарплатню і щось придбали — сплатили ПДВ. Додайте есв, пдфо військовий збір. Тому ПДВ самий грабіжницький податок, у розмірі 2*20%=40%. Якщо додати інші буде — 40+18+5+22=85% не рахуючі різні акцизи.
+
0
Kanarej
Kanarej
27 червня 2025, 23:00
#
Вы считать не умеете :) Странно, что не 105% получилось :))
+
0
bosyak
bosyak
28 червня 2025, 8:53
#
Порахуйте правильно, хто заважає. Тільки на цифрах, а не на словах.
+
0
Kanarej
Kanarej
29 червня 2025, 1:32
#
Правильно буде множити відсотки, а не додавати.
Тому що ПДВ наприклад (як і всякі акцизи) буде сплачений після всіх інших податків на дохід, з тієї суми яка залишиться. З іншого боку, ПДВ в нас платиться не завжди, бо багато чого продається через ФОПів, які на єдиному податку. Та й зарплатні ПДФО + ЄСВ + воєнний збір в повному обсязі платять далеко не всі. І чому ПДВ в нас 2 * 20% = 40%? Що це за новина? :)
+
0
bosyak
bosyak
29 червня 2025, 8:19
#
Саме додавати потрібно відсотки,40% пояснив, пдв не з залишку, а з доданої вартості, пдв може бути і на спрощенці. Ну, а я звісно не вмію рахувати. :)
+
0
Kanarej
Kanarej
30 червня 2025, 0:59
#
Звісно не вмієте. Якщо Ви умовно сплатили 40% податку на дохід, то при щоденних витратах Ви сплатите 20% ПДВ тільки з 60% своїх доходів, бо після податків лишилось тільки 60%. А якщо додаєте відсотки, то рахуєте ніби ПДВ буде сплачений з усіх 100% доходів, навіть з тих грошей які фізособа не отримала в руки, бо вони пішли на податки. Тобто, якщо припустити що 20% ПДВ сплачується у всіх випадках, а податків на фонд оплати праці було 40%, то від працедавця до продавця товарів/послуг дійде 0.6 * 0.8 = 0.48 суми. І податків держава забере 52%, а не 60.

Далі, немає ніяких 40% ПДВ. Є 20%. Ці 20% сплачує покупець. З товарів чи послуг, які продаються — податок сплатить їх покупець, а не працівник підприємства/компанії. Працівник буде платити ПДВ тільки коли сам буде щось купувати.
+
0
bosyak
bosyak
30 червня 2025, 9:01
#
От Ви перед тим як сперечатися просто уважно прочитайте мій пост.
+
0
bosyak
bosyak
30 червня 2025, 12:24
#
Давайте на цифрах. Ваше підприємство додало 10% вартості на товар, в ці 10% входить Ваша зарплата. От і напишіть ланцюжок оподаткування від створення зарплатні до її витрати Вами. Моя версія написана в попередніх постах.
+
0
Kanarej
Kanarej
30 червня 2025, 15:10
#
Ну так рахувати не можна, бо в ці 10% входить і зарплата, і прибуток підприємства, і податки.
Рахувати потрібно ланцюжок від отримання зарплати до отримання грошей підприємством.
Для зручності візьмемо круглі цифри.
Нехай витрати працедавця на зарплату 10000 грн. 40% з цього буде сплачено податків. Працівник отримає на руки 6000 грн. Нехай всі ці 6000 грн працівник витратить, і з усього буде сплачуватись ПДВ. Тобто з цих 6000 грн буде сплачений ПДВ 20%, або 1200 грн. Продавці товарів отримають дохід 4800грн. З цієї суми, тобто з 4800 грн мінус собівартість, включаючи зарплату працівників та можливо акцизи/мита, буде сплачений податок на прибуток 18%. Є ще — але вони закладені в ці 4800грн.
Про що я кажу: якщо відсотки податків просто скласти, то ось ці відсотки 40%, 20% та 18% треба бути вирахувати з усіх 10000 грн, а не відповідно з 10000, 6000, та 4800 мінус собівартість, і вийде значно більша сума ніж є насправді. Хоч і все одно чимало.

Крім того, ПДВ при продажі товару/послуги буде сплачений ОДИН раз, тобто це буде 20%, а не 2 * 20% як Ви чомусь рахуєте.
Звісно, гроші йдуть по колу, і працівники продавця товару теж будуть витрачати гроші, а держава через податки буде їх доїти коло за колом, відбираючи значну частину грошей. І так, держава насправді дорога річ, і вона забирає значно більше половини від зарплатного фонду, якщо все платити по чесному.
+
0
bosyak
bosyak
30 червня 2025, 16:39
#
Ви знов не зрозуміли про що я написав. Звісно в в 10% входить все. І на це все накладається 20% пдв, в тому числі і на фонд заробітної плати. Якщо б не було пдв, Ваша зарплата могла бути більшою, без зміни кінцевої ціни продукції.
+
0
Kanarej
Kanarej
30 червня 2025, 17:15
#
Ні, зарплата не була би більшою. Але без ПДВ була би нижчою ціна продукції. ПДВ за визначенням є податоком на споживання і додається до ціни товару/послуги. Зарплата була би більшою тільки в тому сенсі, що за неї можна було би більше купити.
+
0
bosyak
bosyak
30 червня 2025, 20:14
#
Ви знов неуважно читаєте, по перше — «зарплата Могла Бути більшою, без зміни кінцевої ціни продукції.»
По друге, «ПДВ за визначенням» це не «податок на споживання». ПДВ — Податок на Додану Вартість. Де по Вашому додається вартість?

Но я бачу що Вас цікавить сам процес суперечки, без розуміння аргументів опонента.
+
0
Kanarej
Kanarej
1 липня 2025, 13:01
#
Ну от Ви не розумієте суть, а мене в чомусь звинувачуєте. Він називається податкому на додану вартість тому, що для підприємства він накладається тільки на ту частку вартості, на яку збільшило вартість саме це підприємство. І ПДВ скажімо компонентів, які були закуплені для виробництва продукції - відшкодовується (повертається підриємству). Тобто в кінцевій вартості продукта ПДВ накладається по суті один раз, і якщо є ланцюжок постачання компонентів, від кожного постачальника закладається тільки його частка збільшення вартості - це і є додана вартість, яка в сумі складатиме 20% від кінцевої вартості.

Але це все бухгалтерія. З точки зору споживача — він не бачить цього всього ланцюжка постачання і виробництва. Для нього просто є ціна продукції, і ПДВ 20%. І саме ці 20% сплачені покупцем остаточно підуть у бюджет, а постачальники в ланцюжку або не сплачуь його, або повертають з бюджету якщо сплатили.

Тому так, це і податок на додану вартість, тому що при накрутці ціни і ланцюжку ціна збільшується, відповідно на цю додану вартість зільшується податок. І податок на споживання, тому що фізично сплачується виключно покупцем при покупці товару. І тому експортери не сплачують або відшкодовують ПДВ повністю, тому що в межах країни походження продукт не спроживається — його сплатить кінцевий споживач в тій країні, де він буде проданий.
+
0
Kanarej
Kanarej
1 липня 2025, 13:02
#
Читайте визначення ПДВ.

Пода́ток на до́дану ва́ртість (ПДВ) — це непрямий податок, який входить в ціну товарів (робіт, послуг) та сплачується покупцем, але його облік та перерахування до державного бюджету здійснює продавець (податковий агент).
Основою для розрахунку ПДВ виступає додана вартість — знов створена вартість підприємством за рахунок його власних факторів виробництва (землі, капіталу, робочої сили, підприємництва). Відповідно, додана вартість складається з: 1) ренти, оренди; 2) амортизації; 3) заробітної плати; 4) прибутку.
+
0
bosyak
bosyak
1 липня 2025, 14:13
#
Це Ви назвали ПДВ податком на споживання. «І ПДВ… — відшкодовується (повертається підриємству) — ні. ПДВ сплачується з доданої вартості - в тому числі і з фонду заробітної плати. Тому «З точки зору споживача» не цікаво і про це я не писав. С точки зору робітника він сплачує пдв 2 рази. Перший раз його підприємство платить 20% з фонду заробітної плати доданого до вартості. Потім підприємство сплачує есв, пдфо в вз. Оце Ви не розумієте. Другій раз сплачує пдв в магазині, коли витрачає зарплатню. Я ж Вам пропонував написати ланцюжок з 4 цифр, замість портянок тексту, в якому самі загубилися. Але звісно, то я не вмію рахувати, с чого Ви і почали. Ну і в податках Ви ас, відчуваю, що мій 20 річний досвід просто ніщо у порівнянні з Вашим.
+
0
Kanarej
Kanarej
1 липня 2025, 14:27
#
ПДВ сплачується з доданої вартості - в тому числі і з фонду заробітної плати. Тому «З точки зору споживача» не цікаво і про це я не писав. С точки зору робітника він сплачує пдв 2 рази. Перший раз його підприємство платить 20% з фонду заробітної плати доданого до вартості.
Я не знаю, який там у Вас досвід, але пишете дурниці. Підприємство НЕ ПЛАТИТЬ ПДВ. А якщо і платить — то потім його відшкодовує. ПДВ платить ВИКЛЮЧНО кінцевий покупець в магазині. І працівник з зарплати заплатить ПДВ тільки ОДИН раз — коли піде в магазин щось купити. Ні з якого фонду зарплати підприємство ПДВ не платить, виключно ПДФО і ЄСВ. Це все.
+
0
bosyak
bosyak
1 липня 2025, 15:27
#
Ви уж визначтесь, або «Підприємство НЕ ПЛАТИТЬ ПДВ», або «платить — то потім його відшкодовує». Яким чином «підприємство відшкодовує ПДВ»? Можете підтвердити: «Ні з якого фонду зарплати підприємство ПДВ не платить» цитатою з податкового кодексу? Чи я художник я так бачу? Тобто в розрахунку доданої вартості для сплати ПДВ підприємством Ви віднімаєте фонд заробітної плати? Геніально. Але я, звісно, «пишу дурниці».
+
0
Kanarej
Kanarej
1 липня 2025, 22:46
#
Тобто в розрахунку доданої вартості для сплати ПДВ підприємством Ви віднімаєте фонд заробітної плати
Ні, не віднімаю. Просто сплатить цей ПДВ — кінцевий покупець, а не підприємство
+
0
bosyak
bosyak
2 липня 2025, 7:55
#
Ок, як скажете…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися