Мінфін - Курси валют України

Встановити
23 лютого 2022, 7:30

Без KLM, Lufthansa та Air France: як і за скільки тепер будуть літати українці

Загроза війни змусила іноземних авіаперевізників терміново переглядати свої плани щодо України. Менше рейсів, дорожчі квитки, — такі нинішні польотні реалії для наших співгромадян. Як змінилися умови авіаперельотів для українців і на що очікувати далі, — розбирався «Мінфін».

Іноземні авіакомпанії продовжують відмовлятися від роботи в Україні. Першою про згортання рейсів заявила KLM. Це рішення співпало з панікою на страховому ринку — європейські перестраховики з урахуванням загострення політичної ситуації навколо України мали намір заявити про припинення страховок.

Читайте також: Львів, Ужгород, Тернопіль: де хочуть пересидіти загрозу кияни і скільки це коштує

Рішення Кабміну виділити 16,6 млрд грн на забезпечення безпеки польотів у повітряному просторі України частково вирішило проблему. Проте частина лізингодавців відкликала свої літаки за межі нашої країни. Це, зокрема, торкнулося авіаційного парку Bees Airlines та МАУ.

21 лютого про скасування рейсів до України заявили Air France, Swiss та Скандинавські авіалінії SAS. Але навіть авіакомпанії, які продовжують працювати в Україні, переглядають польотні програми.

Також на ринку мусуються плітки про подорожчання квитків. Зокрема, може бути запроваджено додатковий страховий збір із пасажирів. Тобто українцям варто готуватися до зміни умов авіаперевезень — як за вибором рейсів, так і за цінами на квитки.

Небо знову закривається

Лише нещодавно Україна підписала угоду з ЄС про відкрите небо. Тоді експерти прогнозували масовий вихід на наш ринок нових авіакомпаній, у тому числі недорогих лоукостерів, розширення напрямків польотів та здешевлення квитків, причому за деякими рейсами (наприклад, до Парижа та Амстердама) у декілька разів.

Наразі ситуація виглядає точнісінько навпаки. Нарощування російської агресії проти України знову обмежує можливості авіасполучення.

З 22 лютого скасовано рейси Air France до Києва та назад. Очікується, що обмеження триватимуть, як мінімум, до кінця лютого.

Також поставили на стоп рейси SAS між Києвом та Осло. Рішення про відновлення польотів (якщо воно буде) оголосять вже після 1 березня.

Про зупинення більшості рейсів із/в Україну заявили також у компаніях Swiss (Швейцарські авіалінії), Lufthansa, Austrian Airlines.

Lufthansa літала з Франкфурта до Києва та Львова, з Мюнхена — до Києва.

Austrian Airlines здійснювала рейси з Відня до Києва, Львова, Одеси. При цьому літаки за маршрутом Відень-Львів продовжують літати.

Swiss виконувала один рейс — із Цюріха до Києва.

Читайте також: Ніякої паніки. Україна забезпечує авіасполучення з ключовими європейськими містами (відео)

Про зупинку перельотів із України в лютому заявив також лоукостер Vueling (літав із Києва до Парижа).

Повністю зупинила польоти українська Bees: у неї просто немає на чому літати — всі літаки відкликали лізингодавці.

WizzAir оголосила про те, що відкладає старт польотів у ряді напрямків, які планувалося запустити найближчим часом. Наприклад, запуск рейсів із Києва до Зальцбурга, Болонії, Катанії та Порту перенесли з березня на травень-жовтень. Рейси зі Львова до Мілана та Неаполя замість початку березня обіцяють запустити наприкінці наступного місяця, до Вільнюса та Відня — у квітні. Рейси з Одеси до Афін замість липня полетять наприкінці вересня, до Братислави — замість березня — у червні тощо. Плюс цей перевізник скасував рейси з Харкова до Таллінна.

Ryanair ще на початку лютого припинив продавати квитки на всі рейси з Харкова та Херсона. Хоча виконавчий директор компанії Майкл О'Лірі заявив, що не бачить причин для повного припинення польотів до нашої країни.

А ось AirBaltic, навпаки, оголосила про розширення польотної сітки (зокрема, збільшили кількість рейсів до Риги). Таку ж стратегію обрала компанія Pegasus Airline (до Стамбулу та Анкари).

Поки що незрозуміло, як довго конфігурація польотів над українським небом залишатиметься такою, як зараз. Не виключено, що у разі деескалації конфлікту та зняття загроз повномасштабного вторгнення агресора рейси відновлюватимуть.

Навіть можливе їх розширення, оскільки 17 лютого парламент ратифікував угоду щодо відкритого неба, тобто знято останню перешкоду для його втілення в життя.

В іншому випадку, рейси й надалі різатимуть, а від польотів до України почнуть відмовлятися дедалі більше авіакомпаній. Який сценарій буде реалізований у нашому небі, зрозуміємо вже з березня, коли багато «відмовників» оголосять про подальші плани щодо українських рейсів.

Як тепер літати

Як заявили в Міністерстві інфраструктури, рейси на скасованих маршрутах частково підхоплять українські перевізники, зокрема МАУ.

Втім, як пояснив голова МАУ Євген Дихне, поки що не йдеться про запуск нових додаткових рейсів. Компанія просто збільшує ємність вже існуючих рейсів — ставлять літаки більшої місткості. «Працюємо з Air France та KLM на маршрутах до Парижа та Амстердама. Підвозимо пасажирів під ці аеропорти та забезпечуємо пересадки на рейси цих авіакомпаній. Сьогодні попит забезпечений нашими рейсами», — уточнив Дихне.

Квиток із аеропорту «Бориспіль» до паризького аеропорту Шарля-де-Голля на борту МАУ на 24 лютого коштує від 8,3 тис. грн з особи (в економкласі), у зворотному напрямку на 27 лютого — від 7,3 тис. грн.

«МАУ і раніше виконувала багато рейсів у партнерстві з іншими авіаперевізниками (так званий інтерлайн), тому за цими напрямками відхід європейських авіакомпаній не буде таким болючим — просто з назви рейсу зникне їхня абревіатура, а рейси як були, так і залишаться, — але вже повністю на МАУ», — каже керівник консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький.

До Парижу також можна полетіти на WizzAir (від 5,4 тис. грн в один бік), AirBaltic (9,4 тис. грн), LOT (10 тис. грн).

Із пересадками доступні рейси Ryanair (через Дубай, час у дорозі — майже доба, вартість від 4,5 тис. грн в один бік).

Рейс Swiss до Цюріха поки що залишається незакритим. Найближчі дати, на які є бронювання, на платформі Kiwi є на березень (ціна — від 3,9 тис. грн в один бік), але поки що незрозуміло, чи будуть в ці дати, власне, самі рейси.

Рейси Bees Airline підхопили Windrose та МАУ, але за багатьма змінився час вильоту, плюс літають вони не з Жулян, як раніше, а з аеропорту «Бориспіль».

У SkyUP, як повідомила представник компанії Наталія Калініченко, всі рейси виконуються згідно з розкладом. Анонсовані раніше напрямки (Ніцца, Ліон, Марсель та ін.) також залишаються в силі, квитки на них вже у продажу.

«Загалом лютий на авіаринку вважається мертвим сезоном, тому дефіциту місць у літаках не буде. Варто очікувати, що на українському ринку активізується робота за схемою фідерів, коли українські компанії підвозитимуть пасажирів під стикувальні рейси європейських перевізників на довгих маршрутах», — каже Ланецький.

Але пасажирам все одно варто готуватися до незручностей — навіть якщо фізично рейси за певними напрямками є, можуть змінюватися час та місце вильоту, скасовуватися окремі рейси на конкретні дати тощо. У цьому випадку перевізники обіцяють повернення грошей або пропонують перебронювати виліт на інші дати. (авіакомпанії віддають перевагу більше такому варіанту), що далеко не завжди зручно. Тому експерти радять звіряти свої плани з оперативним розкладом польотів.

Що буде з цінами на квитки

На фоні ажіотажу вже відзначалися сплески цін на квитки. Наприклад, окремими днями рейси до лондонського аеропорту Гатвік пропонувалися за 35 тисяч, що у 8 разів дорожче за звичайні ціни.

Поки що таких прецедентів небагато, що частково пояснюється низьким авіасезоном та порівняно невисоким попитом. Але ситуація може змінитись.

«Схема ціноутворення на авіаринку така, що чим вищий попит на конкретний рейс — тим вищий цінник. Ціна може зрости як на 10%, так і вдвічі-втричі та навіть більше. Частина клієнтів авіакомпаній — корпоративні клієнти, їм великою мірою однаково яка ціна, якщо потрібно летіти.

У міру скорочення конкуренції на маршрутах вони дозволять авіакомпаніям втримувати ціни на порівняно високих рівнях", — вважає Ланецький. Той факт, що ціни можуть піти вгору, визнав на нещодавньому брифінгу й голова МАУ Євген Дихне. За його словами, остаточну ціну сформує ринок, залежно від попиту та пропозиції, а МАУ переглядати тарифи найближчим часом не збирається.

З'явився ще один фактор, який може скоригувати цінники на авіаквитки. Як заявив Євген Дихне, можуть підвищитися відрахування на страхування: до страхових пакетів включені додаткові ризики, що впливає на загальну вартість квитка. Але скільки саме доведеться доплатити за страховку кожному конкретному пасажиру, він не уточнив.

Якщо режим відкритого неба почнуть реалізовувати вже найближчим часом, а політична ситуація стабілізується, українці можуть розраховувати на здешевлення авіаквитків, зокрема за такими порівняно дорогими напрямками як Париж та Амстердам.

Коментарі - 5

+
0
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
23 лютого 2022, 8:59
#
Дали б ті 17 лярдів на нову авіакомпанію, про яку казав Зеленський. Тепер скептики бачать, я надіюся, що не лише енергонезалежність має бути… кожна дрібниця несе колосальний вплив на економіку, бо паніка то велика сила.
+
0
zaNOza :)
zaNOza :)
23 лютого 2022, 9:57
#
Тогда их было бы не скоммуниздить…
+
+26
Три літри
Три літри
23 лютого 2022, 10:23
#
Эти 17 миллиардов никуда никто не давал — это деньги зарезервированные под выплаты.

Строить государственного авиаперевозчика — хреновая идея. Тем более что свои авиакомании у нас уже есть, почти десяток штук: МАУ, Windrose, SkyUp, Bee Airline, Bravo Airways, Мотор Січ, Yanair. Будет ещё одна, традиционно с коррумпированным руководством и днищенским серисом на которую ещё и будут идти налоги тех кто не летаёт её самолётами — зачем это всё?
+
0
bonv
bonv
23 лютого 2022, 9:57
#
Щоб снаряди над головами не літали.
+
0
bonv
bonv
23 лютого 2022, 9:58
#
Беня свою компанію хоче частково втюхати державі щоб мати можливість доїти бюджет України.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися