Минфин - Курсы валют Украины

Установить
14 ноября 2024, 12:44 Читати українською

Бронирование: справедливо ли оно и кого выгоднее мобилизировать государству

Украинское общество остается патерналистским и не готовым к текущим и будущим вызовам, считает предприниматель, футуролог, доктор экономических наук, основатель Advanter Group Андрей Длигач. О том, как украинцы относятся к вопросу бронирования, он рассказал ЭП. «Минфин» выбрал главное.

Разговор о бронировании критического персонала предприятий удивительным образом превращается из экономически и социально обоснованного решения в миф о «войне для бедных». Разбирая результаты наших многочисленных социологических исследований, у меня есть гипотеза, что понимание понятия «справедливость» в обществе не отвечает времени и нашим целям.

Как воспринимают справедливость в обществах на разных этапах:

  • В постмодернистском обществе справедливость — это когда лучше для человека, значит лучше для страны. Но туда нам еще нужно добраться.
  • В модернистском обществе справедливость — это общественное благо. Или, справедливо то, что лучше для общества и страны. Это когда ограниченный и почти не восстанавливаемый человеческий капитал должен быть использован самым эффективным для страны способом. У тебя есть возможность учиться, строить карьеру, переезжать в другую область — значит, можешь иметь и более высокую зарплату, и бронь, и квартиру, и карьеру, и собственные накопления в дополнение к солидарной пенсии.
  • В домодернистском обществе — это когда «другому не должно быть лучше меня». Совковая справедливость — это когда недопустимо богатство и более высокий IQ, зарплата, лучшая карьера и… бронь от мобилизации.

Какой логикой руководствуется государство

Общественным интересом — следовательно, задачей государства — является обороноспособность и экономическая устойчивость. Предположим, силам обороны необходимо на постоянной основе 1 млн военнослужащих, большинство из которых мужчины.

Еще 300 тыс. необходимо дополнительно ежегодно с учетом риска долгой войны и необходимости проводить частичную демобилизацию непосредственно на фронте, где задействовано около 300 тыс. защитников. И так на пять лет.

Следовательно, нужно, чтобы из 6 млн мужчин мобилизационного потенциала около 2,5 млн прошли через мобилизацию в разные годы.

При домодернистском подходе, мобилизованным должен быть проигравший жребий; тот, кто слабее или не имеет родственников или знакомых «где надо»; тот, кто не сумел скрыться; тот, кого поймали.

Модернистский подход предполагает, что это могут быть либо добровольцы, либо не забронированные по принципу критичности.

Кто же в таком случае может и должен быть забронирован:

  • тот, кто работает на критическом для экономики и обороноспособности предприятии;
  • тот, кто имеет критическую компетентность;
  • тот, в кого (в чью компетентность) государством или бизнесом проинвестировано больше ресурсов или потеря кого для страны имеет существенные негативные последствия.

Как определить критичность

Прежде всего, обозначить критические для экономики отрасли — объективно, без дискреции, определить критические предприятия и для всех предприятий дать возможность предпринимателю самому определить — кто критический для выживания и развития бизнеса.

Не может работать только одна часть экономики. Казалось бы, есть критическое предприятие — производитель хлеба. И на этом предприятии должно быть забронировано не менее 50% работников-мужчин.

Но для производства хлеба нужно, чтобы работали логистика, финансы, обслуживание оборудования, снабжение сырьем, производство упаковки и т. д.

Итак, ситуация, которую мы имеем на текущий момент, когда у 80% предприятий нет ни одного забронированного — крайне рискованна для экономики в целом и, в частности, для функционирования критических отраслей.

Как этот подход может изменить бронирование

Кажется, очевидный подход — государство определяет критические предприятия — модель 1, а сам бизнес определяет критический для него персонал — модель 2.

Совокупно эти модели дают при логическом и не коррупционном подходе (а коррупцию мы убираем путем отказа от дискреции). 5 млн. забронированных — соответственно, 1 млн. на критических предприятиях и 0,5 млн. как критический персонал.

Но если вернуться к идее с увеличением рекрутинга, то можно объединить идеи: пусть предприниматель не просто обозначает критический персонал (модель 2), но и за счет увеличения уплаты налогов за забронированных способствует увеличению военного бюджета страны.

То есть, как вариант, устанавливает для критического персонала зарплату на уровне 36 тыс. грн. При таком сценарии в стране будет детенизировано несколько сотен тысяч зарплат и поступления в бюджет увеличатся уже в 2025 году на 250 млрд грн.

Читайте также: Бронирование от мобилизации. 20% компаний могут потерять статус критически важных

Сколько денег нужно на войну

Теперь рассмотрим вопрос справедливости, когда один работник получает зарплату 36 тыс грн и может быть забронирован, а другой получает 18 тыс грн и не может быть забронирован. Справедливо ли это? Для домодернистского общества — нет.

Для модернистского общества это прямой указатель человеку — если хочешь быть забронирован, то найди возможность стать критическим сотрудником. Учись (повышай квалификацию), меняй место работы на то, где тебя будут ценить, смени профессию, а если любишь свою профессию — найди, где твои компетентности действительно нужны. Наконец, переезжай в другую местность, где есть дефицит таких специалистов.

Социология свидетельствует, что сейчас слишком много украинцев работают на работе, которая им не нравится, жалуются на то, что их не ценят. Возможно, сегодня самый лучший момент, когда нужно это изменить. Следовательно, поскольку возможность стать критическим специалистом есть и ничем не ограничена — такая модель справедлива.

Даже больше. Это справедливо с точки зрения определения — как общественное благо.

Да, государству для сохранения обороноспособности и экономической устойчивости выгоднее мобилизовать из частного сектора человека с зарплатой 18 тыс грн, чем с зарплатой 36 тыс. Даже если не учитывать инвестиции в подготовку специалиста.

При зарплате 18 тыс суммарно (ЕСВ, НДФЛ, ВЗ, НДС при потреблении) государство получает около 10 300 грн. в месяц налогов, связанных с лицом. При зарплате 36 тыс грн — эта сумма вырастет уже до 19 600 грн. Так что 100 человек с меньшей зарплатой содержат столько же военных, сколько 53 человека с большей зарплатой.

При этом, мобилизовав 100 человек с меньшей зарплатой, государство теряет доход, необходимый для содержания, оценочно, 20 военных. А мобилизовав 100 человек с более высокой зарплатой, теряет доход, необходимый для содержания 38 военных.

Какой из этого вывод? Война не закончится примирением. Нам придется думать об израильском варианте, о милитаризации, а потому только о временной демобилизации наших защитников. Именно поэтому нам придется искать способ больше полагаться на самих себя. И нам, наконец, придется учиться взрослому диалогу и поиску объективно лучших — для общества, страны, будущего — решений.

Комментарии - 33

+
+185
gucci
gucci
14 ноября 2024, 13:14
#
Все це балачня. 1. смертна кара. 2. ядерна зброя 3. відривати я!ця, циц"ки за корупцію 4. поліцію, прокурорів, служби охорони приватні, судів тощо . на фронт. Тоді мобілізація ок. Я сам піду по другому колу.
а поки — виловлювати все, що можна і на фронт захищати статки державних мужів.
Короче, країні треба я!йя залізні, а не гнилий патріотизм.
+
+143
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 14:07
#
Gucci

саме так, бо дурних нема, ніхто не хоче доїдати останню консерву сидячи під КАБами в холодному окопі, читаючи новини про те, як черговий депутат викравши мільйони на тендерах на овочерізки, дубові двері і барабани в бомбосховища, поїхав на Мальдіви з коханкою, купивши собі там новий майбах.
+
+28
Bitcoin
Bitcoin
16 ноября 2024, 15:17
#
Так весь смысл существования этого государства — это коррупция. Неужели до сих пор не дошло?
+
+30
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 13:19
#
Тут мова не про «справедливість», а про доцільність і ефективність, можна хоч всіх вантажників, слюсарів, токарів, айтішніків мобілізувати, але сенс, щоб що? Ну буде у вас кількістно +100 людей, але це не на роботу ходити, за місяць (котрий де факто вони тільки в кращому випадку перебувають на полігоні, а як правило це тиждень-два) нереально підготувати людину, котра навіть не знає як автомат перезарядити або зняти з запобіжника, до реальної війни. Це буде просто 100 двухсотих, ну якщо комусь пощастить, то може інвалідом вийде з бою, або якщо дуже сильно пощастить, то вийде цілий з бою, але це все вже рідкість.

Треба було готуватися навіть не з 2014 року, а з самого початку незалежності України. Без сильної армії ти не можеш називати себе незалежним.

А де зараз кадрові військові на котрих стягувався податок в тому числі? (і так, в розрізі цілої країни, де в когось зп 20к в місяць, а в якого андрюші пишного голови НБУ зп офіційна 600к на місяць, це дуже багато 1,5% конкретно військовий збір щомісячно)
+
+130
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 13:22
#
Невідомо де кадрові військові. Добре, а чому тоді 4 здорових відкормлених гобліни (працівники тцк), котрі ну не були на фронті, не треба цю казку розповідати або показуйте одразу УБД, разом з 3−4 відкормленими гестаповцями (поліцаями, котрі закривають очі на права людини, а без прав не може існувати і обов`язків, і допомагають викрадати з вулиці людину), при тому, що всі ці 8 здорових дядьок мають військове звання, проходили військову службу і вміють користуватися зброєю, пакують цивільного котрий навіть автомата в руках ніколи не тримав.

За рахунок чого тоді ми зібралися «потужно» перемагати? По суті, тцкуни і поліцаї просто відправляють на смерть українців, бо ні за тиждень, ні за місяць, ні за рік навіть, ви не підготуєте до реальної війни цивільну людину. Врешті решт, цивільна людина ця платила податки все своє життя державі, щоб держава вирішила питання обороноздатності і забезпечувала з цих податків кадрових військових.

А так, виходить, що ті хто вміють стріляти і проходили військову службу, будучи заброньованими, відправляють воювати тих, хто не те що стріляти, а зарядити автомат не вміє, і не проходив військову службу. Так про яку потужну «перемогу» взагалі може бути мова тоді?

Хтось захоче сказати, про «обов`язки передбачені» Конституцією, що воювати мають всі, ок. Тільки обов`язки йдуть після прав і свобод)) В людей забрали навіть право виїхати за кордон, і вимагають якихось «обов`язків», хоча він і так все життя платив взагалі за все)
+
+40
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 13:30
#
Хтось може скаже, що от мовляв поліцейських теж відправляють на фронт, так, відправляють, як правило неугодних, тих хто заважає кришувати кормушки типу підпільних борделів і казино, тих начальник відправляє на фронт, щоб позбутися таких, це вже загальновідомий факт)

Хтось скаже, що от мовляв поліцейські і нацгвардія з прикордонниками, можуть затримувати злочинців в містах, а в полі воювати не можуть. Ну добренько, а в нас бойові дії в містах перестали відбуватися, чи Луганськ і Донецьк були полями?) Навчити воювати в польових умовах того, хто вміє воювати в міських умовах — простіше, ніж навчити воювати того, хто взагалі не вміє навіть стріляти.

Ви напевно вже захотіли сказати, що от, а хто ж тоді буде оберігати правопорядок, якщо поліцейських відправляти на фронт?) Добре, тільки факт в тому, що і до повномасштабки поліцейських було більше ніж цивільних, а з виїздом порядку 10 млн українців за кордон, зараз поліцейських і так забагато на душу населення)

Тому коли здорові дядьки зі зброєю з полісії та тцк пакують цивільного, це не про «перемогу», це по суті про викрадення людини з метою відправки на вірну смерть :)
+
+70
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 13:33
#
І коли ви захочете сказати про «обов`язок» захищати батьківщину, по-перше, в Конституції вказано чітко «Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.», там немає зносок, що ось ці відбувають військову службу, а ось ці заброньовані. А то дуже зручно виходить, наче обов`язок захищати батьківщину у всіх, але поліція, депутати, спортсмени, прикордонники, нацгвардія, сбу — заброньовані, але при цьому «всі рівні перед законом», дуже «рівна рівність»))0)))

І ще, перш ніж говорити в принципі про якісь обов`язки, майте на увазі, що в людини є права і обов`язки, саме в такій послідовності, немає прав — немає обов`язків, а коли людину викрадають з вулиці і проти її волі відправляють на смерть, це про «права»? Думаю ні. Тому не треба співати про обов`язки, коли ви закрили кордони і крадете як навіжені мільярди доларів і євро)

Це в раба є виключно обов`язки, сьогодні він віддає все що заробив пану, а завтра пан його відправив на смерть захищати свої маєтки, знайома ситуація, правда, «вільні» люди «вільної» країни?))
+
+92
gucci
gucci
14 ноября 2024, 13:45
#
Я суттєво переглянув свій світогляд завдяки війні. Висновок: кожен сам за себе. Рятуй своїх. І ще: ілюзія «росія брат, росія вєлікая» остаточно знищена. Звичане гі*но приставуче. Тепер я все робитиму, щоб якомога більше свинособак позбавити будь-якого ресурсу (а вони всі свинособаки без виключення).
+
0
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 13:59
#
Gucci

погоджуюсь
+
+136
korvin29
korvin29
14 ноября 2024, 13:52
#
Выход есть: дождаться открытия границ и свалить из страны ЛЕГАЛЬНО со свежим загранпаспортом и не играть ни в какие игры с государством, тк будет 100% кидок.
+
+213
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 14:05
#
Korvin29

а чому ти вирішив, що кордони відкриють?) у владі всі прекрасно розуміють, що буде в перший же день, як кордони відкриють)) чи ти думаєш розмови про потенційні заборони виїзду на три роки після ЗАКІНЧЕННЯ ВІЙНИ виникли самі по собі?)

Заморозка війни не одне і те саме, що закінчення війни, а тому мобілізація може і не припинятися, від так і військовий стан можна продовжувати до кінця життя ким чен зе, відтак і кордони ніхто не відкриє.

Ким чен зе не попередив людей про наступ орків в 22гому, через що всі знають як гинули люди в Маріуполі, Ірпені і Бучі, бо за словами ким чен зе «Ви не можете просто сказати мені: „Слухай, ти повинен почати готувати людей зараз і сказати їм, що треба відкласти гроші і запастися їжею“. Якби ми це повідомили — а цього хотіли деякі люди, яких я не буду називати, — тоді я б втрачав 7 мільярдів доларів на місяць, починаючи з жовтня минулого року, і в той момент, коли росіяни справді атакували, вони б нас захопили за 3 дні», — сказав Зеленський."

https://www.bbc.com/ukrainian/features-62569566


А якщо кордони відкриють, то вони розуміють скільки мільярдів доларів на місяць вони втрачатимуть, тому ніхто тебе не попередив в 2022гому, ніхто тебе не випустить зараз))

+
+85
KValera
KValera
14 ноября 2024, 15:54
#
Я_ __ Деякі так і не зрозуміли з цього інтерв'ю що він каже Я б втрачав, а не країна втрачала…
+
+45
Я_ __
Я_ __
14 ноября 2024, 16:49
#
KValera

до речі це теж показник відношення, бо президент фактично називає кормушку країни своєю)) то тепер все його, а не людей, втрачає він)

шкода лише, що по суті через цього простроченого (не виключно через нього, але зокрема, бо він міг попередити і люди могли поїхати хоча б, це хоч якийсь шанс) загинуло багато людей в Маріуполі, Бучі, Ірпені, котрі не розуміли що буде війна і не встигли поїхати з міста…це не знімає відповідальності за скоєне з кацапів, але якби українців хоча б попередили, то можливо це могло б допомогти врятувати дуже багато життів, котрі загинули.

p. s.До речі, про презика нашого також, вони хочуть щоб люди виконували «обов`язки» за Конституцією, але в цей же час презик наш нелегітимний і вони забили самі в цьому на Конституцію, бо Конституція не містить положень про те, що президента не можна обирати під час війни або військового стану, там чітко вказано виключно про ВРУ, що їх не змінюють, а так вибори мають проходити раз на 5 років навіть якщо апокаліпсіс, і реверв+ змогли зробити, Дію змогли зробити, через котру петиції люди підписують, а зробити аналогічний додаток для голосування не змогли)) можна сказати на кшталт, в сільській місцевості в людей нема інету і телефонів — ок, туди можна відправляти співробітників селищних рад з списками для голосування і умовною відеофіксацією, короче було б бажання, організували б вибори, а так, концерти Вакарчук проводить, стадіони будуються, але як вибори провести, то ні, бо це ж скупчення людей буде, ага))
+
0
vasylmelnyk
vasylmelnyk
28 ноября 2024, 1:59
#
Все правильно зепаяц сказав: — «Я втрачав би…» на відкатах на величному крадівництві…
+
+15
korvin29
korvin29
14 ноября 2024, 18:28
#
В нашей стране было 2 майдана, недовольных людей в стране никто держать не будет.
+
+30
asdf2024
asdf2024
14 ноября 2024, 19:22
#
А сейчас всем довольны наверное))))Поэтому майдана и нет.
+
+90
82845392
82845392
14 ноября 2024, 20:18
#
Сейчас рашка хорошо помогла давить подобные настроения, т.к. даже бусифицированные видят, что есть внешняя агрессия, и хоть идти воевать не хотят, но понимают причину. Убери ее — вся эта квартальщина рассыпется в момент. Поэтому никаких договорняков она и не хочет.
+
+55
Я_ __
Я_ __
15 ноября 2024, 8:33
#
82845392

«Сейчас рашка хорошо помогла давить подобные настроения»

Чим? Кацапам тут навіть нічого робити не треба)) їх просто треба не заважати українській владі красти мільйони на тендерах і не заважати тцкунам і поліцаями вбивати людей в будівлях тцк та викрадати людей з подальшою відправкою на підвал, якби все) це ж не кацапи роблять, це українці роблять)

мобілізація провалена, бо депутати не хочу віддавати гроші, котрі кладуть собі в карман, на зарплати і зброю військовим, саме тому волонтери вимушені донати збирати, щоб в армії хоч щось було) це до речі особливо актуально, коли Україну деякі «обдаровані» чомусь порівнюють з Ізраілем, хоча в Ізраілі ви не знайдете новин про те, що якісь волонтери збирають донати на РЕБ або дрони для ізраїльської армії)) ну і про те, що не так давно на війні загинув син прем`єр міністра Ізраіля думаю теж нагадувати не треба, там немає такого, що по Конституції воювати мають «всі», але депутати, силовики, спортсмени та всі їх родичі заброньовані, а холопи нехай за безкоштовно воюють))

«Поэтому никаких договорняков она и не хочет.»

А в цьому погоджуюсь, ким чен зе і компанії вигідно, щоб війна тривала, це ж можна розпилювати мільярди доларів і євро, вже навіть Блінкен особисто відмічав рівень корупції в Україні)
+
+10
82845392
82845392
15 ноября 2024, 18:34
#
> Чим? Кацапам тут навіть нічого робити не треба))

Обстрелами и захватами городов. Ладно бы они хотя бы стали по ЛБС без продвижений, или прекратили тылы обстреливать, но нет, не дают забыть, кто виноват.
+
+55
Я_ __
Я_ __
15 ноября 2024, 8:26
#
Korvin29

«В нашей стране было 2 майдана, недовольных людей в стране никто держать не будет.»

Розкажи це тим українцям котрим українські прикордонники в спину стріляють і тим українцям, хто тоне в Тисі, вони ж не хочуть тут бути, їх же ніхто тут тримати насильно «не буде»)

Часи змінилися, зараз ким чен зе вийде і скаже, що ось такий мітинг, це роспропаганда і іпсо котре поширюють кацапські диверсанти, а потім всіх розстріляють, іншим незадоволеним скажуть шось на кшталт «ну, а що ви хотіли, в країні війна», тому подумай ще раз, чи допустить тоталітарний режим ким чен зе, щоб хтось відкрито на вулицях суперечив «суверенітету» і «державності» (по факту владі ким чен зе)
+
0
korvin29
korvin29
15 ноября 2024, 11:24
#
Янукович уже пытался, что было дальше все знают. И я говорю про время после подписания с россией какого-то договора.
+
+259
stas12345
stas12345
14 ноября 2024, 13:58
#
Зараз все справедливо. Олігархи мобілізують тих кого вважають не потрібними. Думку рабів ніхто питати не буде. Для мотивації рабів: армія, мова, віра
+
+73
ccc2013
ccc2013
14 ноября 2024, 14:06
#
Все як і завжди.де легше взяти,там людей и беруть:)))
+
+127
Kanarej
Kanarej
14 ноября 2024, 16:27
#
В мафиозно-коррупционном неофеодальном обществе недопустимо, чтобы кто-либо, кто не относится к сословию феодалов, просто так, бесплатно получал свободу. И ни справедливость, ни эффективность не имеют к этому никакого отношения. Лишь для отвода глаз, чтобы крепостные между собой жрались, а тем временем их можно было эффективно обилечивать.
+
+70
bonv
bonv
14 ноября 2024, 17:37
#
В очі подивився нелох путіну і просто перестали стріляти. © І гірше ж точно не буде (с)
Це все що потрібно знати про нелохів з непрофанами і 73% відповідальних за все…
+
0
gucci
gucci
16 ноября 2024, 13:48
#
Так он нелоха в сша обрали. Історія повторюється. Теж в очі смарчку дивиться
+
0
82845392
82845392
14 ноября 2024, 18:18
#
> Совкова справедливість — це коли неприпустимо багатство та вищий IQ, вища зарплата, краща карʼєра та… бронь від мобілізації

И какое это отношение имеет к нынешнему положению дел, где бронь не просто существует, а применяется массово и как попало? :)
+
+30
bosyak
bosyak
14 ноября 2024, 21:30
#
Всі рівні, але дехто рівніший.
+
0
vovan9870
vovan9870
14 ноября 2024, 22:00
#
А може, пора вже припиняти торгувати, бо скоро здачі не буде чим давати? Зрозуміло, що чим далі, тим більше буде поглиблюватися економічна криза.
+
0
manson
manson
14 ноября 2024, 23:33
#
Как по мне ничего уже исправлять и считать не нужно, скоро все закончится и начнется новое сказачное
+
0
vipbmz
vipbmz
15 ноября 2024, 10:52
#
Дякую, все розумно написали в статті. Як би влада почула Вас, можливо були би кращі результати по моболізації та економічної стійкості країни.
+
0
Hennady
Hennady
18 ноября 2024, 10:35
#
Балабольство чистої води, повне неволодіння питаннями організації праці, трудових ресурсів, заробітної плати
+
0
Zorika
Zorika
22 ноября 2024, 10:40
#
Отправь автора статьи на фронт, никто, кроме его корешей по тусовке, не заменит потерю. А вот отправь всех электриков и слесарей в окоп, страна останется без света и с протекающими трубами, забитой канализацией. Так что, Андрэ, не стесняйтесь, закупаете набор гламурного Рэмбо и шуруйте свои богатства на передовую защищать.
Чтобы оставить комментарий, нужно войти или зарегистрироваться