Мінфін - Курси валют України

Встановити
6 червня 2022, 14:20

Tesla, Toyota чи Renault: чиї акції обирають інвестори у виробників електрокарів

Світові автовиробники поступово відмовляються від двигуна внутрішнього згоряння і перекваліфіковують виробництво на електромобілі та гібриди. Електрокари — це короткостроковий хайп чи довгостроковий тренд? Чи доречно купувати акції виробників «зелених» автівок саме зараз? Про «Мінфіну» розповів інвестиційний аналітик ТОВ «Фрідом Фінанс Україна» Роман Каліновський.

3 причини переходу на електрокари

1. Боротьба зі зміною клімату на міжнародному рівні.

Минулого року уряд США замінив весь свій автопарк на електромобілі, а Європейський Союз прийняв низку нормативно-правових актів про обмеження кількості шкідливих викидів в атмосферу. Більш того, ЄС планує заборонити з 2035 року продаж нових автомобілів із дизельними та бензиновими двигунами. Водночас КНР розраховує перевести 20% автопрому на екологічно чисті двигуни до 2025 року і збільшити кількість наявних електрокарів із 2 до 8 млн.

2. Підтримка «зелених» ініціатив від споживачів.

Торік Україна стала учасницею «Європейського зеленого курсу». Його мета — до 2050-го року зробити Європу першим кліматично нейтральним континентом. До того ж у країні діє система «екоподатку» — його сплачують підприємства, які викидають понад 500 тонн СО2 на рік. Окрім цього, існують теплі кредити, пільги на електрокари, «зелені тарифи» та інші державні екологічні ініціативи. Станом на 1 січня 2022 року в Україні зареєстрували понад 33 тисячі автомобілів з електродвигуном.

3. Ріст цін на нафту.

Протягом останнього року сильно зростають ціни на класичні енергоресурси. Наприклад, у березні 2022 року ціна нафти марки Brent оновила десятирічний максимум і досягла рівня $127,98 за барель. На цю ситуацію вплинуло не тільки поступове зняття антиковідних обмежень, а й війна Росії проти України ー найбільші імпортери російської нафти почали мінімізувати її споживання.

Крім цього, компанії масово відмовляються страхувати перевезення російського «чорного золота», а європейські порти для нього закриті. Це призводить до дефіциту на певних ринках, а отже 一 до зростання цін на нафту та її похідні.

Чому електрокари 一 це фінансово вигідно

У березні 2022 року продажі автомобілів з електричним живленням у світі зросли на 60% до 851 тисячі штук. Причому частка чистих електромобілів без урахування гібридів вперше склала 11% загальносвітових продажів.

На сьогодні ціни зростають повільніше на електроенергію, ніж на бензин. За даними видання «Автоцентр», попит на електромобілі в Україні за останній місяць зріс у 15 разів. Основною причиною є те, що проїзд на електромобілях приблизно у 50 разів дешевший, ніж на авто із ДВЗ. Також важливу роль відіграє той факт, що для підзарядки електрокара не потрібно стояти у величезних чергах через нестачу пального в країні.

Перспективи ринку електромобілів

Вищезазначені фактори змушують гігантів автопрому переорієнтовувати виробництво на електричні «рейки». Фондовий ринок дуже чутливий до інновацій, тому вартість акцій автокомпаній, які розвиваються у «зеленому» напрямі, мають суттєві передумови для зростання.

Перші місця серед найпопулярніших світових електрокарів посідають Tesla Model Y та Tesla Model 3. Тому зараз найуспішнішою маркою на ринку залишається Tesla (NASDAQ: TSLA), яка свого часу стала першопрохідцем на ринку електромобілів. Компанія змогла вийти на постійний чистий прибуток лише у 2020 році. Наразі вона має на меті стати першим в історії масовим виробником електромобілів і випускати їх до 20 млн на рік.

Фінансові результати Tesla Inc. за 2017−2021 рр., млн дол.

Ключові показники фінансової діяльності Tesla демонструють чіткий тренд, що зростає протягом останніх п’яти років. За 2021 рік дохід компанії зріс на 70,67%, з $31,5 млрд до $53,8 млрд, а чистий прибуток — на 700,58%, з $0,7 млрд до $5,5 млрд.

Невизначеність динаміки котирувань акцій Tesla

Якщо розглядати акції Tesla як інвестактив, необхідно бути обачним, адже їхня вартість включає спекулятивну складову. Сильний вплив на коливання ціни чинить і суб'єктивний фактор дій Ілона Маска. Наприклад, 1 травня 2020 року бізнесмен у своєму твіті назвав ціну акцій Tesla зависокою — компанія відразу втратила $14 млрд капіталізації.

4 листопада 2021 року ціна акцій компанії досягла свого історичного максимуму — $1243,49. Станом на 25 травня 2022 року вона зменшилася майже вдвічі — до $658,8. Цьому сприяло посилення монетарної політики ФРС США, що призвело до падіння вартості технологічних компаній.

Наразі зниження вартості акцій Tesla Inc. стало причиною формування більш адекватних фундаментальних оцінок компанії. Тому, враховуючи, з одного боку, фінансові успіхи компанії, а з іншого — спадний тренд технологічного сектору, передбачити подальший рух курсу цінних паперів нелегко. За фінансовим мультиплікатором Р/Е (89,05 наразі) акції Tesla є переоціненими.

Електромобілі — це вже реальне майбутнє

Перспектива переходу на електрокари стимулювала розвиток ринку. Їхнім випуском займаються навіть компанії з іншою профільною діяльністю, як-от Apple та Sony.

Apple вже давно планує налагодити випуск власних електромобілів і тому має намір придбати стартап Canoo, який може стати ключовим кроком до цієї мети. Крім того, видання Bloomberg повідомило, що компанія найняла директора Ford Global Automotive Safety Engineering Office Дезі Уйкашевич із 31-річним досвідом роботи в автомобільній промисловості.

Очікувалося, що у лютому 2021 року Apple та Hyundai/KIA підпишуть угоду про співпрацю, в рамках якої перша інвестує $3,5 млрд, щоб розпочати виробництво своїх електромобілів на заводі KIA у штаті Джорджія. Але корейський концерн та американський IT-гігант не змогли домовитися про виробництво Apple Car.

Компанія Samsung на відміну від Apple вирішила відмовитися від ідеї випуску власного електромобіля. Таке рішення прийняли з огляду на те, що це зашкодить бізнесу компанії. Якщо Samsung вийде на авторинок, то стане прямим конкурентом для компаній, яким зараз постачає компоненти для електрокарів.

Початок водневої революції в автомобільній сфері

Існує думка, що швидкий перехід на електромобілі буде шкідливим для екології. Варто брати до уваги не тільки експлуатацію, а і повний цикл виробництва та утилізацію електрокарів. Замість того, щоб повністю відмовлятися від ДВЗ, необхідно інвестувати у їхні екологічніші модифікації. Наприклад, у гібридні двигуни, які шкодять екології менше, ніж повністю електричні.

Передовою розробкою у цьому напрямі є переведення ДВЗ на водень, яке дозволило б компаніям підтримувати багаторічні ланцюжки поставок, в яких залучені сотні тисяч працівників. Крім того, водневе авто не здійснює шкідливих викидів в атмосферу, оскільки з вихлопної труби виходить водяна пара.

Представники азіатського автопрому Toyota і Hyundai вже представили свої автомобілі на водневих паливних елементах. В Україні таким автомобілем став Toyota Mirai. Минулого року він пройшов сертифікацію та отримав реєстраційний номер.

Окрім розробки нових видів ДВЗ, Toyota (NYSE: ТМ) планує випустити 15 моделей електрокарів до 2025 року та інвестувати $13,5 млрд протягом наступного десятиліття у розширення виробничих потужностей із виробництва акумуляторів.

3 причини, чому аналітики радять інвестувати в Toyota Motor

Японський автогігант характеризується сталістю фінансових показників попри виклики ринку. Це свідчить про талановите управління ризиками з боку менеджменту компанії та високу оцінку продукції компанії з боку споживачів. За 2021 рік доходи компанії зросли на 15,3%, а чистий прибуток — на 26,94%.

Фінансові результати Toyota Motor Corp. за 2017−2021 рр., млн дол.

  1. Сильні фінансові показники компанії.
  2. Конкурентні переваги компанії на ринку водневих автомобілів.
  3. Фінансовий мультиплікатор Р/Е знаходиться на рівні 10,03, що вказує на недооцінку вартості компанії.

Ціна акцій ТМ наразі відображає загальноринковий спадний тренд і станом на 25 травня становить $161,03.

Прорив Renault на ринку водневих та електромобілів

Не зволікає із водневими двигунами і Європа. BMW планує випустити цього року iX5 Hydrogen. 19 травня Renault Group (Euronext Paris: RNO) вже представила водневий кросовер Scenic Vision. Проте у компанії заявили, що автомобіль не надійде у продаж аж до 2030−2032 років, а повністю електрична версія з'явиться на ринку у 2024 році.

Читайте також: Рецесія і спад на фондовому ринку США: чому інвесторам не варто боятися

Scenic Vision на паливних елементах має електродвигун, який живиться від електрики, що виробляється воднем. За словами представників Renault, паливний елемент потужністю 16 кВт збільшить запас ходу автомобіля до 800 км без підзарядки. Його акумулятор стане вдвічі легшим, що призведе до скорочення викидів вуглецю в атмосферу на 75% у порівнянні зі звичайним електрокаром.

Прорив на ринку водневих та електромобілів необхідний Renault з огляду на деякий спад показників діяльності компанії останніми роками. Ще у допандемійному 2019 році компанія отримала збиток у розмірі $140 млн, який за результатами 2020 року збільшився до $8 млрд. Проте вже у 2021 році попит на товари Renault став відновлюватися, про що свідчить зростання доходів компанії на 6,3%, до $46,2 млрд, та вихід на чистий прибуток у розмірі $0,9 млрд.

Фінансові результати Renault SA за 2018−2021 рр., млн євро

З початку квітня 2018 року ціна акцій компанії знаходиться у низхідному тренді. З іншого боку, фінансовий мультиплікатор Р/Е компанії знаходиться на доволі низькому рівні 6,7 і цим вказує на недооціненість вартості акцій. Станом на 25 травня акція RNO коштувала 24,39 євро.

Переваги купівлі акцій компаній «зелених» автівок

На сьогодні є сприятливі умови для росту вартості акцій компаній-розробників електрокарів. Існує гарна можливість для довгострокового інвестування в такі компанії.

Залежно від готовності ризикувати та обраної інвестиційної стратегії у компанії, які були розглянуті вище, можуть інвестувати:

Ризикові інвестори, які здійснюють більшу частину інвестицій з огляду на короткострокову перспективу, обиратимуть Tesla (TSLA). Компанія є поточним лідером ринку і показує гарну динаміку фінансових показників. Проте не варто забувати, що цінні папери переоцінені, багато в чому через особистість Ілона Маска. Крім того, невідомо, чи вдасться компанії утримати позиції у міру виходу на ринок нових конкурентів.

Помірковані інвестори, для яких надійність вкладень важливіша за потенційні надприбутки, обиратимуть Toyota™. Стабільна компанія з гарними фінансовими показниками, яка захоплює передові позиції на ринку водневих авто. Вона має усі передумови для збільшення своєї вартості у середньостроковій перспективі.

Інвестори, які подібно до Уоррена Баффета не бояться брати перспективні активи у портфель на десятиліття і спокійно чекати на ріст акцій, обиратимуть папери Renault (RNO). Компанія має можливість захопити європейський ринок водневих авто у довгостроковій перспективі. До того ж із вищезгаданих компаній Renault на даний час є найбільш недооціненою.

Читайте також: ЄС відмовиться від російських нафти і газу: як на цьому заробити

Варто пам’ятати, що конкурентна боротьба жорстока та непередбачувана, тому перед інвестуванням необхідно провести глибокий аналіз ринку та обраної компанії.

Коментарі - 11

+
+30
I. B.
I. B.
6 червня 2022, 15:48
#
Статью не читал, но сделал поиск по тексту слова «маржа», «борг». Упоминаний не нашло. Внимание вопрос, как можно писать о Тесле, не упоминая их огромную маржу, сравнительно со всеми автопроизводителями мира? 30% против до 10% у конкурентов — при этом конкуренты на сегменте «электро» теряют деньги, а зарабатывают на ДВС.
У теслы долгов в десятки раз меньше конкурентов.
Так что кто переоценен, а кто недооценен увидим через несколько лет.
+
0
Y. D.
Y. D.
6 червня 2022, 19:13
#
А PE 95 что вам говорит ?! что когда будут только на дорогах теслы ездить то PE упадет до 10 ?!
+
0
I. B.
I. B.
6 червня 2022, 19:36
#
Ну во первых PE 95 это за последний год — при росте в 60%. И даже если допустить что весь рост внезапно остановился и они будут делать столько же машин как и в последнем квартале — уже выходит PE 55. Ну, а если росто будет такой же, да пусть 40%, а не 60% - выходит PE 46. При сохранении роста 60% - forward looking PE через год — 42.

Ну да, зато у GM PE 6.25 — рост минус 15% за 4 года.
У Тойоты PE 10 — нулевой рост за 4 года.
Ford PE 4.7 — рост минус 15% за 4 года.
Renault PE 8 — рост минус 20% за 4 года.

Но я никого не останавливаю от инвестиций куда бы то ни было, будь это умирающая индустрия или NFT скам, деньги не мои.
+
0
Y. D.
Y. D.
6 червня 2022, 21:48
#
При росте в 60% - это рост чего ?! я так понимаю что доходов. но нас ведь прибыль интересует. А при результате как в последнем квартале на протяжении года PE выйдет 62 — что тоже не мало как для автопроизводителей. Но вы правы- время покажет где акции будут через несколько лет.
+
0
I. B.
I. B.
6 червня 2022, 23:38
#
Рост доходов и допущение того что маржа остается такой-же. В любом случае ментальная гимнастика.
+
+15
bonv
bonv
6 червня 2022, 16:29
#
Одне точно — попит на електрокари зріс. Дефіцит пального.
+
+15
BEZE
BEZE
6 червня 2022, 16:47
#
Є пальне;))
+
+15
bonv
bonv
6 червня 2022, 16:49
#
Корпоративні картки.
+
+15
bonv
bonv
6 червня 2022, 16:30
#
Дешевий сегмент рулить.
+
0
Богдан Перчук
Богдан Перчук
6 червня 2022, 18:46
#
Себестоимость водорода?
+
0
neverice
neverice
6 червня 2022, 22:30
#
Дивлячись на фінансові показники Рено чи Тойоти, бере сумнів — а з чого б це цим компаніям показати зростання у наступні 2−4-6 років? Тим паче, що Тойота робить ставку на гібриди і вже катастрофічно не встигає з електрокарами. Аналіз водневих технологій випустив з виду те, що паливний елемент — це зовсім не двигун, у якому горить водень. Тому це не «плавний перехід». І кількість реальних водневих авто тому підтвердження (і його ціна). Ну і заправки. Водневі заправки — це складно, дорого і не дуже безпечно.
Тому Тесла — тут як раз умовна «блакитна фішка» досить нового сектору, з дуже непоганою ціною і яка вже досягла прибутковості. А от ризикові — це всіляки Rivian, які могли б вистрілити.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися