Верховна Рада ухвалила в цілому законопроєкт № 7508 про вдосконалення механізму залучення приватних інвестицій з використанням механізму державно-приватного партнерства. За документ проголосували 256 депутатів. Про це повідомила міністр економіки Юлія Свириденко.
Рада ухвалила закон, який дає можливість будувати платні дороги в Україні

Чтайте «Мінфін» в Instagram: головні новини про інвестиції та фінанси
Чому він допоможе залучити інвестиції у відбудову?
За її словами, парламент ухвалив у другому читанні дуже важливий закон про ППП. «Без перебільшення, ми йшли роками до його ухвалення», — написала Свириденко.
Міністр зазначає, що відтак в Україні інфраструктура зможе будуватись чи відновлюватися не за принципом «усе з бюджету», а в партнерстві — з бізнесом та з донорами. На основі публічно-приватного партнерства. Так — як це відбувається у світі.
«Хоча концепт ППП в Україні існує вже давно, але за весь час у нас було укладено лише два великі концесійні договори. Завдяки змінам до законодавства ми розраховуємо, що механізм ППП нарешті запрацює і принесе нам у найближчі роки до 1 млрд доларів інвестицій у конкретні проєкти. Насамперед, це можуть бути такі сфери: порти, лікарні, муніципальні об'єкти», — написала міністр.
Що дає закон
- Закон дозволяє запровадити гібридну модель ППП, у якій поєднується бюджет, гранти від наших міжнародних партнерів й приватне фінансування. Це і дешевше для держави, і швидше, і безпечніше для інвестора.
- Маленькі громади тепер зможуть реалізовувати проєкти без дорогих ТЕО — достатньо концепту. Наприклад, маленький реабілітаційний центр, садочок чи доступне житло. А державні компанії, як-от Укрзалізниця, — запускати ППП без бюрократичного лабіринту. Це дозволить їм відновлювати вокзали, а Укренерго — електромережі.
- Ще одна важлива зміна — держава отримає право запускати спрощену процедуру для проєктів відновлення: у медицині, транспорті, енергетиці, освіті, соціальних послугах. Вона діятиме під час воєнного стану та ще 7 років після — для проєктів будь-якого розміру.
- Крім того, закон вводить додаткові гарантії для інвесторів (наприклад, щодо стабільності умов договору), а також оновлює понад 30 секторальних законів. Тепер ППП зможе запрацювати у тих сферах, де раніше це було майже неможливо через юридичні бар'єри — наприклад, в медицині, освіті, культурі, транспорті чи житловому господарстві.
Коментарі - 17
Зменшити популізм це щось нереальне.
Ну і якщо цей популізм раптом прибрати то на що будуть скаржитись скиглики типу тебе? Це ж зараз в них є чудовий аргумент «я вже заплатив за дороги коли купив пальне». А раптом його відібрати — і все, виходить більше немає відмазок, доведеться платити податки 🤷♂️
А сам міф зародився в 2011 з легкого вкидання фейку якимись журнаглістами. Підкреслю що акциз за своєю природою взагалі не є податком що направлений на розвиток. Яскраві приклади це акцизи на алкоголь та табачні вироби за допомогою яких намагаються знизити споживання. У випадку з пальним це просто податок «на заможність». Так само колись був недоакциз на мобільний звʼязок який теж був податком на заможність, а відправлявся напряму в пенсійний фонд. Видрижка цього існує і досі при першій реєстрації авто в країні: купуючи нову машину чи реєструючи євробляху або биток з США людина платить в пенсійний фонд і при цьому ці гроші не підуть в залік її пенсійного стажу.
Але справа ще й і в тому що акцизу на дороги не вистачить — грошей треба набагато більше. А також в тому що далеко не всі дороги фінансуються з державного бюджету. Наприклад дороги в містах утримуються за гроші податку на дохід.
Тому я і кажу що акциз на дороги — це тупий популізм.
Те що грошей потрібно більше не відміняє той факт, що якщо вкладати в будівництво рлатної дороги мої податки, а потім я ще буду платити за проїзд платною дорогою то це перебор.
На початку акциз під пального продовжував йти в центральний бюджет так само як туди йдуть інши види акцизів. Але згодом окремим законом визначили що гроші з акцизу на пальне мають скеровуватись у спеціальний фонд (мені зараз ліньки гуглити назву закону і фонду) з якого буде фінансуватись утримання доріг. Тож зараз формально так: акциз з пального йде на утримання доріг. По факту не йде оскільки в 2022 гроші пененаправили на потреби армії.
Коли поруч, коли замість.
Звісно сидячі в сизрані це зрозуміти важко. У вас там і дорог немає.
А от виїзжаєш за кордон і їдеш наприклад по дорозі Варшава-Лодзь — і розумієш за що гроші.
Ще один момент, в ідеалі, розробити умови концесійних договорів, які б унеможливили доступ відчизняних «бізнесменів», оскільки, ці виродки завалять всі проєкти.