Мінфін - Курси валют України

Встановити
14 серпня 2024, 14:12

Уряд готує підвищення податків: найшкідливіша пропозиція для економіки

У Верховній Раді зареєстровано урядовий законопроєкт № 11416 про внесення змін до Податкового кодексу, який передбачає, зокрема, впровадження податку з обороту для компаній та збільшення військового збору до 5% для працівників. Координатор експертних груп Економічної експертної платформи, асоційований експерт CASE Україна Олег Гетман у колонці для ЕП розповів, до яких наслідків призведуть зміни, та чи є їм альтернатива. «Мінфін» публікує ключові тези.

Які зміни передбачено

Найнегативніша для економіки пропозиція проєкту № 11416 — необхідність сплати військового збору юридичними особами в розмірі 1% доходу від будь-якої діяльності для платників податку на прибуток підприємств та платників єдиного податку третьої та четвертої груп (податок із обороту).

Податок із обороту є негативним для економіки, він спотворює конкуренцію і дискримінує українських виробників. Натомість варто тимчасово підвищити існуючі податки на визначений термін. Також проєкт передбачає підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5% для всіх працівників. Ця пропозиція призведе до подальшої тінізації зарплат та пригнічення економічної активності.

Розрахунок Мінфіну щодо можливих надходжень від цієї норми завищений, механічний і не враховує наслідки тінізації. На цей час близько 30% працівників працюють у неформальному секторі, або отримують мінімальну зарплату плюс «конверт». Ця кількість зросте у випадку ухвалення запропонованої норми.

Крім того, проєкт пропонує запровадити додатковий військовий збір у розмірі 30% від вартості реалізованих ювелірних виробів, та 15% — від вартості легкових автомобілів, що підлягають першій державній реєстрації в Україні.

Ці норми контрпродуктивні. Пропонована ставка військового збору для ювелірної галузі збільшить тінізацію галузі і витіснить у тінь малий ювелірний бізнес. Додаткове оподаткування авто також недоцільне в редакції Кабміну. Доцільно оподаткувати лише дорогі автомобілі, від певної порогової суми митної вартості.

Проєкт пропонує оподаткувати операції, які потенційні платники можуть або приховати, або відкласти до скасування тимчасових зборів. Відповідно, і без того мізерні надходження, заплановані Кабміном, будуть у рази меншими.

Цікавою пропозицією проєкту є впровадження акцизного податку на продукцію «води, включаючи мінеральні та газовані, з доданням цукру чи інших підсолоджувальних або ароматичних речовин» за ставкою 0,1 євро за літр. Цей акциз застосовується в різних країнах для мінімізації шкоди від такої продукції.

Акцизний податок має бути пропорційним суспільній шкоді від споживання продукту. Якщо шкідливим вважається цукор, то податок доцільно встановлювати з диференціацією за вмістом цукру. Напої з вмістом цукру, нижче порогового, що містять підсолоджувальні та ароматичні речовини, не мають оподатковуватися.

Які є альтернативи урядовим новаціям

Пропозиції Кабміну з пошуку додаткових надходжень завдяки новим податкам, які передбачають додаткові форми звітування, запровадження нових процедур адміністрування та контролю, надзвичайно обтяжливі для держави та бізнесу.

Раціональнішими були б підвищення ефективності роботи контрольних органів (показники результативності), руйнування схем ухилення від оподаткування (контрабанда, контрафакт, нелегальна торгівля, неофіційна зарплата), автоматизація і тимчасове підвищення ставок існуючих податків.

Відповідно до розрахунків аналітичних центрів ІСЕТ та CASE-Україна за підтримки ІСАР «Єднання», тільки через «сірий» імпорт та контрабанду держава щороку втрачає 120−150 млрд грн, від зарплат у конвертах — 40−45 млрд грн.

Одночасно з пошуком додаткових доходів від бізнесу важливим рішенням було б скорочення другорядних видатків державного бюджету. Скорочення лише видатків, які прив’язані до кількості населення (держзамовлення на вищу освіту, адмінпослуги, медицина) може дати економію понад 65 млрд грн на рік.

Необхідно детально проаналізувати запит від Кабміну на додаткове фінансування на 500 млрд грн на цей рік. Викликає сумніви доцільність створення нових підрозділів і значні витрати на це замість доукомплектації існуючих підрозділів, які мають бойовий досвід. Міністерство оборони має забезпечити якісний аналіз ефективності видатків на оборону та контроль за ними.

Для врегулювання ситуації, що склалася, варто невідкладно реалізувати такі системні зміни, які дадуть додаткові надходження до держбюджету:

  • для мінімізації тіньових схем та наповнення бюджету необхідно якнайшвидше провести інституційні реформи: перезавантажити митну та податкову служби комісіями з переважним голосом міжнародних експертів (законопроєкти № 6490д та № 9243), встановити ефективні КРІ для БЕБ, ДПС та ДМС із щорічним оцінюванням втрат від різних податків за методологією tax gap;

  • покращити адміністрування податку на нерухоме майно і використати весь потенціал цього податку;

  • максимально автоматизувати процеси податкового адміністрування.

Якщо після вжитих заходів питання додаткових надходжень ще буде актуальним, раціональним рішенням могло б стати тимчасове підвищення ставки ПДВ на декілька відсоткових пунктів на чітко обмежений термін.

ПДВ менш шкідливий для економіки, ніж більшість запропонованих Кабміном норм. Негативним ефектом буде зростання цін на товари та послуги (менше 5%). Тимчасове підвищення ставки ПДВ не потребує додаткових адміністративних дій, збільшення надходжень до бюджету варто очікувати вже наступного місяця.

Читайте також: Чим підвищення податків в Україні схоже на торгівлю індульгенціями

За поточних умов, свідчить оцінка податкового розриву, ПДВ сплачується на 93% від теоретично розрахованого і має низьку еластичність. Отже, можна впевнено розраховувати на відповідні надходження, на відміну від запропонованих зборів.

Автор:
Олексій Писарєв
Журналіст Олексій Писарєв
Пише на теми: Інвестиції, фондовий ринок, forex, макроекономіка

Коментарі - 5

+
0
gucci
gucci
14 серпня 2024, 15:03
#
Податок на авто від кубатури. Податок на нерухомість + адміністрування, податок на бездітність, податок на продаж всього, чого тільки можна. Податок на нотаріальні дії 50% (нотаріусів), податок на оборот, податок на капітал, податок на валютообмін, податок за ухилянство (для багатодітних), податок 20% на секти: свідків Єгови, баптистів тощо.
Податок на пенсію, в кого вища за 8000. Прогресивний.
Податок на біженство. 3000 євро на рік. У разі несплати — арешт майна.
Заборона виходити з громадянства України.
І насамкінець, Податок на податок!
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
14 серпня 2024, 17:12
#
«податок на бездітність» — добрий день, ГУЛАГ. Що далі? Податок на відсутність вищої освіти? Податок на безробіття?
«податок на продаж всього, чого тільки можна» — уже є, він називається ПДВ.
«податок на оборот» — Що??? Оборот чого? Маркса в труні?
«податок на капітал» — назвем його податок імені Робіна Гуда?
«податок 20% на секти: свідків Єгови, баптистів тощо.» — а чим ці релігії гірші за інші?
«податок на пенсію, в кого вища за 8000. Прогресивний.» — більшого ідіотизму давно не читав… Можливо просто зменшити пенсію?
«податок на біженство. 3000 євро на рік. У разі несплати — арешт майна.» — тут навіть Сталін би розплакався від розчулення.
«Заборона виходити з громадянства України.» — Браво!

Надіюсь, це така іронія.
+
+15
bonv
bonv
14 серпня 2024, 17:36
#
Найшкідливіша влада для України!
+
0
Yaroslav TheRock
Yaroslav TheRock
14 серпня 2024, 18:05
#
Україна це Європа, а значить і податки європейські мають бути.
+
0
Abramon
Abramon
14 серпня 2024, 19:58
#
«встановити ефективні КРІ для БЕБ, ДПС та ДМС» — KPI — це профанація в державних структурах аби було.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися
 
сторінку переглядає ivp77 и 9 незареєстрованих відвідувачів.