Мінфін - Курси валют України

Встановити
12 серпня 2022, 7:20

Пальне на заправках дешевшає: чому ситуація може швидко змінитися

Пальне на заправках України знову може подорожчати. Цінові «здобутки» за останні тижні може перекреслити повернення акцизу на моторне паливо. «Мінфін» розбирався, що відбувається на ринку нафтопродуктів та до чого готуватися автовласникам.

Що з цінами

Ціни на пальне в Україні падають. Так, 11 серпня, порівнюючи з попереднім торговим днем, зафіксовано просідання цін на всі види пального, крім бензинів А-92 та А-95, вартість яких залишилася незмінною. Згідно з даними Консалтингової групи «А-95», бензини А-95 та А-92 зберегли ціни на рівні 49,88 грн та 48,21 відповідно. А-95 преміум став дешевшим на 4 коп./л — 51,01 грн/л.

Дизпаливо за добу подешевшало на 11 коп./л — до 53,56 грн/л, а автогаз просів у ціні на 13 коп./л і вже коштує 27,13 грн/л.

Динаміка роздрібних цін, грн/л

Цінові «здобутки» на ринку пального можна пояснити декількома факторами. По-перше, впливає зниження світових котирувань нафти, яка з початку серпня впевнено тримається нижче 100 $/барель.

По-друге, зростають обсяги поставок до країни. Цьому треба завдячувати скасуванню держрегулювання цін, що дозволило відкрити ринок і активізувати максимальну кількість постачальників.

«Наприклад, у липні було 355 постачальників, тоді як до війни їх було менше 100. Тобто постачати нафтопродукти почали не тільки професійні учасники, а також аграрні, транспортні та промислові підприємства, які раніше не імпортували пальне, а купували на внутрішньому ринку», — розповів директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

За трьома ключовими марками моторних палив ситуація змінювалася нерівномірно. Те, як має працювати ринок, спершу було продемонстровано на прикладі зрідженого газу. Тобто спочатку це профіцитне постачання, в результаті — зниження ціни. І якщо ще на початку червня ціна була десь в межах 40 грн, то зараз її коридор становить 25−28 грн.

Аналогічна тенденція прослідковується на ринку дизельного пального. Вже понад місяць обсяги добового постачання є більшими за об'єктивні потреби країни.

«Це говорить про те, що багато пального йде на склади, на запаси. Це добре, оскільки ми зараз заходимо в сезон пікового споживання, який стартує в серпні і закінчується в жовтні», — каже Сергій Куюн.

Але, з іншого боку, трейдери хочуть якомога швидше продати пальне. Це підігріває конкуренцію, особливо на оптовому ринку. Там ціни падають дуже швидко — 2−3 грн за тиждень. Як наслідок — ціни падають в роздробі. На окремих колонках ціна дизпального вже впала до 50 грн/л, хоча місяць тому трималась у діапазоні 55−58 грн/л.

Бензинами ринок ще продовжує наповнюватись, але вже майже вийшов на необхідний рівень забезпечення. На початку серпня ціни почали знижуватись й на нього.

Ціни на бензин, дизпальне, газ на АЗС України

Буде А-92 на заправках чи ні

Ще на початку паливної кризи йшлося про те, що бензин А-92 невдовзі відійде у минуле, оскільки постачали його в Україну переважно з Росії (в Європі ж цю марку давно не виготовляють).

Втім, А-92 й до сьогодні розливають на заправках, щоправда, небагато. Сергій Куюн пояснює, що окремі партії А-92 заходять по імпорту, а також виробляються на міні-НПЗ.

«Бензину А-92 на європейському ринку немає, але на світовому є. Його споживають у США, Африці. Деякі партії наші компанії перекуповують. Але його обсяги невеликі, час від часу він з’являтиметься, проте, не думаю, що він довго протримається на ринку. Коли ринок насититься нормальним 95-им бензином, тоді вся екзотика зникне», — переконаний експерт, хоча відзначає, що міні-НПЗ можуть продовжити його виробництво.

Читайте також: Сергій Куюн про ринок палива: А-92 потихеньку відходить, менше буде зрідженого газу

Перспективи

Важко щось гарантувати і прогнозувати, коли в країні йде війна. Ворог тримає нафтову інфраструктуру під прицілом, і ситуація може змінитися у будь-який момент.

Відштовхуючись від умов сьогодення, експерти не прогнозують виникнення гострих проблем із дефіцитом пального. Зараз Україна активно імпортує пальне з Польщі, Румунії, Болгарії, Литви. Але Сергій Куюн наголошує, що уряду потрібно ще працювати над тим, аби запобігти форс-мажорам або частково їх нейтралізувати.

«Це можна зробити лише за подальшої диверсифікації ринку, коли ми створюватимемо нові транспортні коридори і нові джерела постачання. Адже, окрім тих країн, де найлегше з логістикою, є багато інших», — говорить він.

Крім того, розпочинається сезон активного споживання, який триватиме 3 місяці. Це означає, що пального треба буде більше.

Збільшиться й навантаження на транспортні магістралі. Частину зібраного врожаю потрібно буде експортувати. В умовах заблокованих портів навантаження на залізничну інфраструктуру та автомагістралі підвищиться, що створить додаткові складнощі для завезення пального. Це може призвести до часткової втрати імпорту.

Втім, профіцит і жорстка конкуренція на ринку, безумовно, впливатимуть на вартість пального. Найближчим часом експерти прогнозують продовження цінового ралі.

«У міру досягнення маржинального нуля в гуртовому ринку бійка перекинеться на роздріб. У газі цей процес уже триває на повну. Думаю, вже зовсім скоро на заправках ціна впаде до 25,5−26 грн/л, що для середньостатистичної заправки буде означати заробіток, близький до нуля», — зауважує Артем Куюн, експерт Консалтингової групи «А-95».

Як вплине на ціни повернення акцизу

Зараз активно обговорюється можливість повернення акцизу на пальне. Нагадаємо, що для стабілізації цін депутати проголосували за зниження ПДВ та акцизу на період дії воєнного стану. Зокрема, з 17 березня ставки ПДВ зменшено до 7% на імпорт та постачання бензинів моторних, дизелю та скрапленого газу, а акцизного податку — до €0 за цими товарами.

Експерти стверджують, що саме це дозволило знизити ціни на 10−12 грн/л. Повернення ж податків призведе до зворотного ефекту.

«За розрахунками, акциз із ПДВ додасть до вартості 10−11 грн/л. Але наразі маржа у заправок 6−7 грн. Тож, 4−5 грн є можливими при нульовій рентабельності. Але питання в тому, чи захочуть трейдери працювати в нуль», — пояснює керуючий партнер, старший економіст Ukraine Economic Outlook Михайло Кухар.

Про такі ж наслідки від чергового перегляду правил оподаткування палива говорить і директор WOG Holding BV Андрій Пивоварський.

«Це підштовхне ціни на дизпаливо у роздробі на 6 грн/літр, на бензин А-95 — на 9,5 грн/літр, на зріджений газ — до 1 грн/літр», — дав він нові цінові розклади в інтерв'ю на YouTube-каналі «Орестократія».

Водночас, Сергій Куюн вважає, що все залежатиме від світової кон’юнктури та ставок акцизів.

«Державі потрібні гроші. Зараз дуже слушний час для повернення акцизів, бо світові ціни досить суттєво впали. Наші розрахунки показують, що ставки в діапазоні €100−150 за 1000 л можуть взагалі пройти непомітно для цінників, а у випадку подальшого зниження — навіть й €200», — каже експерт. Він також підкреслив, що для збалансованого податкового та цінового навантаження на споживачів необхідно уніфікувати акцизи на бензин, дизпальне та автогаз, які до березня відрізнялися в 2−4 рази.

Також він вважає, що державі не варто повертатись до 20% ПДВ, оскільки це найбільш криміналізований податок, який фіскальні служби не могли як слід адмініструвати й до війни, на відміну від акцизу.

Читайте також: Верховна Рада може повернути податки на пальне

Коментарі - 25

+
+132
AleksandrBank
AleksandrBank
12 серпня 2022, 9:25
#
Вранье, доходы у них выросли. Ранее было 2 грн на литре, сейчас 12 грн на литре. Плюс нет скидок как ранее. Потому пусть «попустятся» и по норм ценам продают.
+
+15
bonv
bonv
12 серпня 2022, 10:37
#
Багаті теж плачуть — серіал:)))
+
+51
BEZE
BEZE
12 серпня 2022, 10:51
#
Тільки в серіалах;)))
+
+15
bonv
bonv
12 серпня 2022, 12:28
#
Прибідняються:)
+
+19
Ivavita
Ivavita
12 серпня 2022, 9:48
#
Зараз Гетьманцев поплачеться у ВР про великі втрати бюджету через знижений акциз і ситуація буде виправлена, бензин і дизель по 60−62 грн. (ну і відповідно +10% до річної інфляції). Але, основне наявність.
+
+75
bonv
bonv
12 серпня 2022, 10:38
#
Погоджуюсь. Важливо щоб без перебоїв і без лімітів.
+
+100
Osmiy Osmiy
Osmiy Osmiy
12 серпня 2022, 9:54
#
Директор Консалтинговой группы «А-95» Сергей Куюн. ---- вот сколько его читаю во время войны, то он всё что-то рассказывает, и как по мне сплошной набор слов. Толкового ничего, и даже более, ничего с его слов не свершилось. Так что статья ни о чем))
+
+15
bonv
bonv
12 серпня 2022, 10:36
#
На ОККО не дешевшає. Все без змін.
+
+15
BEZE
BEZE
12 серпня 2022, 10:50
#
Але є в наявності і без обмежень
+
+15
bonv
bonv
12 серпня 2022, 12:28
#
Мова не про наявність, а зниження ціни про яке всі так активно глаголять.
+
0
cheka07
cheka07
12 серпня 2022, 13:15
#
Є здешевшання, газ більш відчутне ДТ був 55−58, зараз 51−57, бензин був 51−53, зараз 48−51. При тому що курс зріс на 25%
+
0
Три літри
Три літри
12 серпня 2022, 12:35
#
Так і там де дешевшає - тех без обмежень і в наявності.

Вже бачив газ по 25, а бензин по 47.
+
0
AAAA2000
AAAA2000
12 серпня 2022, 17:56
#
Ох вже цей мені Куюн, ля, ть.
Експерти, ля.
Ть.
92гого в Європі немає, але у світі він є.
В Америці.
А перекупаєм у Африці?
Ох мені вже ці сказочники.
Та того а-ля 92гого як гімна.
+
+15
AAAA2000
AAAA2000
12 серпня 2022, 18:01
#
Ціна в регіоні на БРСМ — 39.99 (спирт)
Інша мережа

92й — 42 грн.
95й — 43 грн.
ДТ — 44 грн.
Ці грьобані окко і вог — нехай вдавить.
А з Куюна іксперд як з канфєти фантік.
+
0
Igorenya
Igorenya
12 серпня 2022, 19:54
#
T@T Neft в Черниговской области 95-ый стоит 44 грн
+
0
AAAA2000
AAAA2000
15 серпня 2022, 11:24
#
Саме так))
мінус гривня знижка .
+
0
Alvares
Alvares
12 серпня 2022, 20:01
#
В файном местечке Днепр бензин 49, соляра 53.
+
0
squeez
squeez
12 серпня 2022, 20:53
#
растут объемы поставок в страну. Это происходит благодаря отмене госрегулирования цен, что позволило открыть рынок и активизировать максимальное количество поставщиков.
«Например, в июле было 355 поставщиков, тогда как до войны их было меньше 100. То есть поставлять нефтепродукты начали не только профессиональные участники, а также аграрные, транспортные и промышленные предприятия, которые ранее не импортировали топливо, а покупали на внутреннем рынке», — рассказал директор Консалтинговой группы «А-95» Сергей Куюн
.

Что и требовалось доказать — что рынок сам себя насытил и выровнял, без ваших с*аных «регулирований»

«Государству нужны деньги. Сейчас очень удобное время для возвращения акцизов, потому что мировые цены существенно упали.

-А тут как раз все по классике, во 1 — какое мы отношение имеет к мировым ценам — ведь мы покупаем готовый продукт — плюс у нас нарушена логистика — что мы «подешевения» не почувствум уж точно — на нас куда больше влияет курс бакса к нашим купонам.
-и еще, если мировые цены упали — а возврасла ли средняя ЗП и доход Украинца на 20% ? — чтобы это было логично возвращать этот налог ?
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
14 серпня 2022, 17:24
#
Не переживайте вы так, скоро эта история закончится.
+
+2
Maksym P
Maksym P
12 серпня 2022, 21:26
#
Стоимость в Италии А И 95 — 1.80 евро (70 грн.) ГАЗ — 0.8 евро (34 грн.)
Запасайтесь в прок пока есть такая цена.
В течение месяца двух, цена взлетит.
+
+15
squeez
squeez
12 серпня 2022, 22:02
#
Ну вот что вы за глупости говорите? — вы припасётесь на весь год? — у когото есть спец условия хранения? — или может быть бочка кубовая у каждого есть?- или может быть ЖД цистерна? или есть деньги делать такие «запасы»?
+
+20
Benderitto
Benderitto
13 серпня 2022, 8:33
#
Пипец. В Италии газ 34 грн. А у нас 2 месяца назад по 46 грн. помню на авантаже заправлялся газом когда был дефицит. получается у нас барыги еще те, даже война не мешает им
+
+13
squeez
squeez
13 серпня 2022, 19:02
#
Сейчас газ у нас в полне нормальный 24−25, просто вопрос том что действительно — наши дебики могут вернуть акциз весь — и тогда на А95 и ДТ пойдем 60 + грн/л — снова цены в магазине перепишут …
+
0
Три літри
Три літри
13 серпня 2022, 19:58
#
В Италии газ 34 грн.

Когда в Италии за газом надо будет охотиться — он тоже не будет стоить 34 гривны.

А то что даже в кризис цены 70 гривен на бензин у нас были только на особо борзых заправках, а в Италии это стандартная цена — тебя не шокирует?
+
+15
bimmer
bimmer
14 серпня 2022, 10:16
#
Його мабуть, також, не бентежить те, що у Італії немає війни…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися