Мінфін - Курси валют України

Встановити
Donovska

Катерина Доновська

0 підписників0 підписок

Був на сайті 8 жовтня 2024 о 16:30

Жіноча

Київ

директор департаменту Private Banking АТ «Банк Альянс»

Про себе

Навчалась в Харківському національному аграрному університеті ім. В. В. Докучаєва. За особливі досягнення в навчанні була переведена на бюджетну форму навчання. В 2008 році здобула ступінь бакалавра, диплом з відзнакою. В 2010 році здобула науковий ступінь магістра за спеціальністю «Менеджмент організацій». Під час написання магістерської роботи активно співпрацювала із професорами своєї та споріднених спеціальностей. Кар’єру розпочала з лінійних позицій в Печерській філії ПАТ КБ «Приват Банк». Активний кар’єрний зріст розпочався в ПАТ «СЕБ Банк» Фідобанк на посаді фахівця з розрахунково - касового обслуговування. Лавринович Олександр Володимирович, на той час Міністр юстиції України, особисто звернувся до контакт-центру банку і висловив подяку за оперативність та компетентність в обслуговуванні. 07.2012р. - 11.2014р. – ПАТ «Дочірній банк Сбербанку Росії», провідний фахівець. 06.2014р. переведена на посаду провідного фахівця з обслуговування заможних роздрібних клієнтів. 12.2015р. – 03.2019р. – в АТ «ТАСКОМБАНК» обіймала посаду регіонального менеджера Департаменту продажів VIP-клієнтам, де отримувала велику кількість відзнак за успіхи, а також грамоти за фінансовий результат та високий сервіс. З 03.2019 року і до сьогодні – АТ “Банк Альянс”, директор департаменту Private Banking. Активна соціальна діячка. Займаюсь самоосвітою, читаю бізнес літературу, вивчаю діяльність публічних діячів. Цікавлюсь устроєм держави, державотворенням, історією та політологією. Надаю підтримку при проведенні різноманітних світських заходів, зокрема благодійних. Багато часу присвячую розвитку створенню та росту власної команди.

На Мінфіні з 16 березня 2021

Заблокувати

Donovska - блог

Записи

2

10 червня 2021, 12:31

Право чи відповідальність: 8 кроків успішної передачі спадку Катерина ДОНОВСЬКА, фінансовий радник, про професію «спадкоємець»

Із щирістю та вдячністю моїй натхненниці, жінці, берегині сімейного затишку та підприємниці присвячую До набуття незалежності України питання майнового успадкування не мало такого громадського резонансу і практично було лише сімейною справою. Тема спадкування вважалася делікатною і суто особистою, тому зазвичай не була предметом обговорення. Хоча навіть за радянських часів розігрувалося чимало сімейних конфліктів, внаслідок яких родичі потім роками не спілкувалися. Нотаріуси, які працюють з тих часів, можуть розповісти багато реальних історій, які звучать і як драма, і як детектив та навіть іноді як трагедія. Але поділ сімейного майна і поділ бізнес активів між спадкоємцями – це абсолютно різні процеси. Підготовка до прийняття спадщини починається завчасно, оскільки практика показує: власники навіть невеликих статків зіштовхуються з цілою низкою нотаріальних та фінансових нюансів, на вирішення яких йде багато часу, інколи такого дефіцитного. Для власників великого приватного капіталу передбачливість особливо важлива, адже в їх випадку в цьому процесі набагато більше зацікавлених сторін. Передача бізнес активів повинна здійснюватися в умовах повної готовності не тільки продовжити справу, а й зберегти створені сімейні та корпоративні цінності. В цілому для держави питання успадкування має вагоме значення. Правильний підхід до збереження приватної власності, а саме сімейного бізнесу, дозволяє належним чином створювати культуру успадкування та правовідносин в нашій країні. Тому розкриття цієї теми є вкрай важливим і актуальним завданням для всіх учасників цього процесу, зокрема, банкірів. Випадок із практики: чому важлива підготовка до наслідування Практика показує, що у деяких клієнтів існує дуже потужна емоційна прив'язка до власної справи (операційного бізнесу). Такі власники хочуть, щоб спадкоємці обов'язково перейняли на себе операційне керівництво і продовжили справу, що була започаткована. З емоційної точки зору це зрозуміло, тому що багато хто починав свій бізнес з нуля, подолавши неймовірно складні, а іноді просто небезпечні періоди становлення. Але важливо мати реалістичне уявлення про процеси. Не зустрічала жодного прикладу ні з власного досвіду, ні з мемуарної літератури, коли нав'язані сценарії спадкування спрацьовували. Якщо дитина поділяє інтереси старшого покоління до функціювання і розвитку сімейної справи, у неї достатньо особистих якостей, необхідних для того, щоб стати управлінцем, який приймає рішення і несе відповідальність за велику справу – це безпрограшний варіант. Але так стається не завжди. І тут старше покоління, як би важко це не було, має раціонально оцінити закладений у спадкоємці потенціал, і, виходячи з цього, планувати успадкування. Хтось може перейняти великий операційний бізнес з великою кількістю підрозділів, для іншого необхідно переформатувати справу і значну частину операцій передати незалежним субпідрядникам, для когось необхідно просто забезпечити надійні джерела пасивного доходу. Пам’ятаю як 6 років тому одна сім'я звернулася до мене з питанням успадкування. Було сформульовано безліч запитань, на які необхідно було шукати правильні відповіді. Звичайно, вони повинні були бути бездоганними. Портрет клієнта – родина бізнесменів, власники великого приватного капіталу. Вікова група таких власників починається з 60 років і більше. Сім'я відмовилася продовжувати вести бізнес і прийняла рішення про його продаж. Передумовою для цього був, в першу чергу, вік засновників, а також те, що спадкоємці не виявляли зацікавленості до ведення справ. Так все починалося. Протягом декількох років було проведено багато переговорів як з українськими, так і закордонними компаніями, в управлінні яких знаходився великий приватний капітал. Другою стороною у переговорах були банки, оскільки будь-яке прийняте рішення вело за собою їхню участь. Всі ці події розгорталися на моїх очах – як робочий процес, так і сімейні взаємини. Зокрема мене дуже зворушив психологічний бік наслідування. Для мене було загадкою, чому високоосвічені діти, які зростали в атмосфері створення бізнесу не захотіли продовжити родинну справу і перейняти активи, які так важко створювались і нагромаджувались батьками протягом 35 років. У той момент позиція батьків мені була більш зрозумілою. Після проведеного аналізу щодо передачі капіталу і його подальшого перерозподілу, стало зрозуміло, що ці маніпуляції призведуть до зменшення масштабу бізнесу і, відповідно, його прибутковості. Батьки визнавали, що їм було важко прийняти той факт, що все те, що створювалось стільки років, доводиться продавати. І в цьому психологічному кліматі проходив продаж акцій підприємства, передача капіталу, визначення моделі успадкування, майбутньої інвестиційної програми. Було багато розмов з батьками та дітьми. Треба віддати належне засновникам, які прийняли таке складне в моральному аспекті для них рішення заради щастя власних нащадків. Проведено безліч зустрічей і тривалих переговорів, проаналізовано купу документації. Зрештою угода завершилася успішно як з юридичної точки зору, так і інвестиційної, з позиції диверсифікації капіталу, вкладення коштів і подальшого створення бізнесу, обраного дітьми. Даний приклад демонструє, що психологічний портрет спадкоємця є ключовим під час обрання плану успадкування, адже батьки часто очікують від своїх спадкоємців того, до чого останні не готові. І я абсолютно згодна з цим твердженням. Усі вищезазначені процеси, пов ’я зані як із психологічними аспектами спадкування, так і з особливостями вікової групи власників великого приватного капіталу, є актуальними не лише для них та їх спадкоємців, а й для держави. Україні 30 років, найбільші системоутворюючі підприємства і промислово-фінансові групи очолюють представники у віці від 60 років. Що відбудеться зі системоутворюючими підприємствами, якщо їх управління перейде до менш сповненого ентузіазмом власника, бачення якого буде радикально відрізнятися від бачення попередника? Адже стабільність роботи промислових та соціально важливих об’єктів безпосередньо впливає на стабільність громад у суспільстві, їхні доходи і впевненість в майбутньому, стійкість макроекономіки і соціальної сфери загалом. Професія «спадкоємець»: переваги та вимоги А як спадкування відбувається в світі, чому не всі можуть оволодіти професією «спадкоємець»? За великим рахунком вся історія людської цивілізації – це історія спадкування. У продовження питання щодо психологічного портрета спадкоємця, хотілось би звернутися до моделі Мередита Белбіна, дослідника та консультанта з управління, праці якого входять до числа 50 найбільш істотних книг з бізнесу. Він виокремив типові психотипи, підкресливши, що у кожної людини є власна роль в робочому процесі, що дозволяє досягати успіху всій команді. Тому що сім'я – це теж команда. Серед них, наприклад, є сумлінні реалізатори, динамічні мотиватори, самобутні генератори ідей та інші ролі. Таким чином, важливо усвідомлювати, що не всі можуть бути управлінцями, створювати або розвивати справу, яка вже створена Погляньте на спадкоємця як роботодавець. Яку вакансію ви б йому запропонували, які кар'єрні перспективи прогнозували? З огляду на це обирайте можливий план спадкування. Основні плани наслідування Проблема успадкування має багато різних аспектів: психологічний, юридичний, управлінський, і, перш за все, це – трансформація, коли зі зміною власника можуть змінюватись плани щодо активу та його управління. Є безліч інструментів збереження приватного капіталу і диверсифікації ризиків, покликаних звільнити спадкоємців від навантаження особистого управління, якщо в останніх немає бажання входити в бізнес. Давайте домовимося, що основна мета — це зберегти вартість активів і передати їх спадкоємцям таким чином, щоб вони були максимально захищені фізично і юридично. Якщо у вас є будь-які наміри щодо благодійності або філантропії, то краще реалізувати їх за життя, аби бути впевненими, що активи, спрямовані на благодійність, були використані саме з цією метою. З іншого боку, у спадкоємця має бути достатньо знань та досвіду для успішного прийняття і управління активами. Наше завдання показати різні підходи і акцентувати увагу на тому, що в класичному вигляді є два плани спадкування за ступенем залучення спадкоємців до операційного управління. Перший – це спадкоємність. Спадкоємність – це процес, під час якого спадкоємець починає працювати в операційному бізнесі на певній позиції і на практиці опановувати тонкощі менеджменту та економічних процесів, паралельно отримуючи специфічні знання, необхідні для управління, і з часом перехоплює кермо влади. Давайте для стислості називатимемо це планом спадкоємності . Ця тема повинна обговорюватися на рівні з питаннями інвестування і диверсифікації в момент прийняття стратегічних рішень щодо майбутнього будь-якого великого приватного капіталу. Стратегічний підхід до майбутнього акумульованого капіталу дозволить уникнути класичного конфлікту теорії «агентських відносин», коли різні інтереси буквально розривають актив, компанію або ж приватний капітал, подрібнюють і, зрештою, знищують бізнес засновника. Важливо, що повна відсутність спадкоємців у вирішальний момент, на жаль, часто призводить до занепаду бізнесу і втрати капіталу. Другий план передбачає консолідацію активів в холдинг або фонд (Private Foundation), структурування у форми, що забезпечують пасивний дохід, і передачу їх спадкоємцям після виходу зі справи. Це спадкування, пов'язане зі створенням пасивного доходу, ми будемо називати планом рантьє. Наслідування – процедура, що не здійснюється автоматично. Для забезпечення її успішності, необхідно окреслити план роботи. Виокремила 8 етапів, які дозволяють якнайкраще структурувати процедуру. 1. Обрання стратегії або плану спадкування. До них і відносяться план рантьє та план спадкоємності. 2. Визначення експертів, що виконуватимуть один з планів . Серед них неодмінно повинні бути: нотаріус, адвокат, податковий консультант, фахівець з управління активами та банківський експерт. У випадку великого перегрупування активів, наприклад, на користь збільшення частки пасивного доходу, доцільно залучати експертів щодо таких активів. Наприклад, фахівця з нерухомості. 3. Ревізія активів і визначення ступеня їх стійкості в процесі успадкування. Стійкість активів актуальна у випадку їх глибокої диверсифікації, роботи в декількох напрямках, в операційному управлінні, в яких ви задіяні, а також, якщо у вас є партнери в бізнесі. 4. Визначення фундаментальних активів, які забезпечать успішність наслідування в рамках обраного плану успадкування. Необхідно визначити основні активи, які генерують найбільшу частку доходу, або найбільш прийнятні для спадкоємців з точки зору гнучкості управління. 5. Перегрупування активів з наданням їм стійкості і відповідності обраному плану наслідування та організаційній формі. Даний етап передбачає проведення операцій з продажу активів, які не відповідають обраному плану успадкування і придбання таких, що узгоджені з обраним планом. Наприклад, продаж часток бізнесу, які неприйнятні для спадкоємця з точки зору управління, або дрібних часток в бізнесах з партнерами, і подальше придбання таких активів, як нерухомість, що генеруватимуть стабільний пасивний дохід. 6. Визначення організаційних форм успадкування. Обрання організаційної форми або створення такої, що матиме мінімальну кількість партнерів, (а краще взагалі без них), що не входять до кола спадкоємців, а також фіксація переформатованих активів у цій структурі. Як показує більшість відомих прикладів, успадкування і партнерство повинні бути максимально розмежованими. 7. Вжиття заходів щодо забезпечення юридичної безпеки процесів успадкування. Як правило, при диверсифікації бізнесу існують спірні активи і неврегульовані суперечки з партнерами. Саме ця стадія передбачає врегулювання всіх суперечок. 8. Підготовка спадкоємців і команди експертів, що супроводжуватиме активи до прийняття й управління спадщиною. Напевно кожному знайомі труднощі, з якими ми зіштовхуємося, коли змушені визнавати, що життя плинне. Це дуже складне морально-етичне питання, і потрібно чимало мужності усвідомити необхідність готуватися до того, що відбуватиметься з майном, а інколи і зі справою всього життя після нас. Так само складно розуміти, що настане момент, коли ми нічим не зможемо допомогти близьким. Тому дуже хочеться на цю тему просто не замислюватися. На практиці жодного разу не зустрічалися клієнти, які відчували б себе повністю комфортно, обговорюючи цю тему. Але краще замислюватися про питання успадкування рівно з того моменту, як активи, якими ви володієте, набувають значущу для вашої сім'ї цінність. Задля стабільного існування держави, сім'ї-власники великого приватного капіталу повинні вже сьогодні замислюватися про це, оскільки мова йде не тільки про спадкування грошове, а й ціннісне, культурне, соціальне. Інструменти управління та консолідації бізнес-інтересів: досвід «Делойт» в Україні1 Автор: Світлана Тутовська, менеджерка практики Deloitte Private в Україні Критично важливими для успішної передачі бізнесу наступним поколінням є прозорість структури та обізнаність спадкоємців про активи. Для корпоративної структури бізнесу слід заздалегідь спланувати його належну консолідацію, а саме: об’єднати розгалужену мережу компаній у єдиний холдинг (або декілька холдингів, залежно від потреб власників). Зібравши компанії в один чи декілька холдингів, метою яких є управління групою, власники вирішують цілу низку питань, а саме: презентацію групи в якості єдиного бізнесу для третіх осіб, зокрема для банків чи потенційних інвесторів, зменшення податкового навантаження за умови розподілення прибутків та виплати дивідендів, а також усунення ризиків щодо збереження та захисту активів, якими володіє фізична особа, що є вкрай актуальним для пострадянських країн. Якщо власники бізнесу володіють не холдингом, а окремими компаніями в різних юрисдикціях, питання спадкоємності буде вирішуватися за законодавством кожної окремої юрисдикції. Тому консолідація групи під однією компанією іноді є надзвичайно важливою, з огляду на захист інтересів спадкоємців. Вибір «правильної» юрисдикції для створення холдингової компанії також дає можливість укласти акціонерний договір на рівні такої компанії між партнерами в бізнесі, врегулювати питання захисту активів та доходів, особливо у випадку конфліктів між партнерами, або ж настання інших негативних обставин. Це також може убезпечити від блокування діяльності бізнесу групи кимось із партнерів та настання негативних фінансових або комерційних наслідків через таке блокування. Для цього варто використовувати холдингові компанії в юрисдикціях загального (британського) права. Створення холдингових компаній в певних юрисдикціях передбачає наявність податкових привілеїв, таких як відсутність оподаткування деяких видів доходів на рівні бенефіціарів, наявність вигідних податкових конвенцій з іншими країнами, застосування пільгових ставок оподаткування тощо. З метою ефективної передачі активів у спадок, консолідації активів в єдину структуру, забезпечення простого управління активами та узгоджених умов передачі активів спадкоємцям можливо розглянути створення трасту , безумовно, беручи до уваги нові положення податкового законодавства в Україні щодо контролюючих іноземних компаній та актуальну міжнародну практику. Траст представляє собою систему правових відносин, за якої активи, що належать засновнику, передаються в розпорядження довірчого (трастового) керуючого, а вигоду (дохід) від таких активів отримує(ють) бенефіціар(и) (вигодонабувачі). Створення трасту передбачає передачу майна на його користь. Спадкоємців можна призначити бенефіціарами, а також визначити умови, за яких активи трасту будуть розподілені на користь бенефіціарів. Юридично засновник трасту не є власником переданих в траст активів, але де-факто за ним залишається часткова функція власника в питаннях контролю за діяльністю трасту. У трастовому договорі слід детально прописати процедуру управління трастом та права бенефіціарів, а також порядок спадкування майна, переданого в траст (черга бенефіціарів). Головними цілями створення трастів є: захист активів та доходів. Найбільш розповсюдженою метою укладення трастової угоди є захист активів від посягань рейдерів, недобросовісних кредиторів, окремих недружніх членів сім'ї, а також органів державної влади та судових інстанцій; управління спадкуванням. Траст є популярним інструментом уникнення звичайного механізму спадкування, дозволяючи гнучко та швидко передавати активи, змінювати «черговість» спадкоємців, уникати затримок з прийняттям спадщини, рейдерських атак та судової тяганини; оптимізація оподаткування. Передача активів у траст звільняє в подальшому бенефіціарів трасту від сплати суттєвого податку на спадщину, який існує у більшості країн. Поки що цей аспект не є актуальним для України; конфіденційність. Раніше використання трастів дозволяло зберігати повну конфіденційність осіб, які є бенефіціарами трасту, та захистити їх від розкриття третім особам (з дуже рідкими виключеннями). Наразі розкриття бенефіціарів трасту вимагається в більшості країн, але існують дієві механізми захисту конфіденційності навіть за умови існування відповідних правил. Перевагою трасту можна назвати легкість в управлінні. Бенефіціари самостійно або через юристів висловлюють власні побажання, зокрема щодо внесення змін до «лінійки» бенефіціарів, особливостей використання активів та доходів, інвестування у нові активи або здійснення виплат на благодійність. Належне функціювання трасту (виконання трастової угоди) при цьому забезпечується протектором (якщо призначений) або лише керуючим з допомогою юристів. Трастовий керуючий здійснює управління трастом на власний розсуд або з врахуванням інструкцій та побажань засновника. Його основна мета – захист, збереження та примноження активів трасту на користь його бенефіціарів. При створенні трасту необхідно звернути увагу на країну для його реєстрації (наприклад, британський траст не підійде для британської нерухомості, а в деяких країнах майно в трастах підлягає оподаткуванню протягом визначеного періоду, у зв ’ язку з «умовною зміною покоління»). Наразі можливість створення трасту або інших форм довірчого управління існує у ряді країн загального права, включаючи Мальту, Нову Зеландію, Гернсі, Кайманові Острови, Бермуди, Гібралтар тощо. Однією з найбільш популярних та рекомендованих юрисдикцій є Кіпр. Якщо бізнес має переважно інвестиційну природу, є сенс розглянути створення спеціальної інвестиційної компанії чи інвестиційного фонду в належній юрисдикції. Особливість таких структур полягає в тому, що вони підлягають суттєвому регулюванню з боку державних органів, а також часто для них необхідною умовою є наявність ліцензованих керівників. Але завдяки цьому фонди виглядають максимально захищеними для інвесторів – бізнес-партнерів власника. Не менш цікавою є тема філантропії та створення благодійних фондів як інструменту для соціально значущих програм, які підтримуються власниками бізнесу. А що далі: якою буде спадщина в Україні В світі добре відомі як щасливі, так і фатальні приклади, коли приватна спадщина отримує друге життя, навіть стає національним надбанням, за яким країну впізнають в світі. Саме сьогодні, коли минає 30 рік незалежності та історії приватного капіталу в Україні, час замислитись, хто стане наступними капітанами бізнесу, хто візьме відповідальність за промисловість та інфраструктурні об’єкти, наскільки прийдешнє покоління буде мотивованим, ефективним та закоханим в країну, яка стала батьківщиною успіху для їхньої справи. Адже вибір невеликий в умовах глобальної конкуренції за конкурентні активи, яких не так багато лишилось у світі. 1 – Д освід «Делойт» в Україні представила Світлана Тутовська, менеджерка практики DeloittePrivate в Україні

+1

1

23 березня 2021, 16:53

НАКОПИЧЕННЯ: СІМ’Я, ДЕРЖАВА, БІЗНЕС

Тема накопичення, на перший погляд, належить до економічн ої категорі ї , понять про фінанси та інструменти їх акумулювання. Але м и ж вважаємо, що це поняття набагато ширше. Ще в 300-х роках до н.е. Ар і стотель стверджував, що людина – істота соціальна, і все, що стосується повсякденного життя, чи то політика, економіка чи технології – у кінцевому підсумку належить до соціальних питань. Кожна сім'я і домогосподарство є не лише соціальним осередком суспільства, а, в першу чергу, суб'єктом економіки та ринкових відносин, чий первинний дохід, перерозподіляючись, формує національний дохід держави. Тому ми говоримо про те, що поняття накопичення прищеплюється наступним поколінням змалку. Адже діти – наше майбутнє . Фінансове виховання в системі цінностей родини Все походить з родини. Як батьки закладають поняття про зовнішній світ, гроші, працю, цінності, так дитина і мислить у майбутньому. Тому діти вже з раннього віку повинні долучатися до праці, отриму в ати спочатку базові, потім фундаментальні знання про те, як з'являється їжа вдом а , як здобуваються економічні блага. Важливо виробити систему цінностей, ґрунтуючись на якій людина будуватиме своє життя – навчання, роботу, сім'ю. Накопичення знайоме нам з дитинства – в ігровій формі батьки навчають, що можна одразу витратити кишенькові гроші, а можна відкласти на майбутнє, накопичувати для більш істотних придбань. Кожне домогосподарство містить зменшену, спрощену модель фінансового ринку, в якій діти у ролі вкладників, а батьки – розпорядників їх невеликого капіталу. Д епозитарієм виступають скарбнички, які стають першим у житті дитини власним джерелом накопичення. Потім вони починають самостійно відкладати на подарунки батькам, або на придбання нового ґаджета, вчаться вести облік цих накопичень, цікавляться способами їх примноження і т. ін. У просунутих школах сьогодні можна зустріти проекти по використанню власних систем альтернативних грошей, які учні заробляють і накопичують протягом певного часу, а потім влаштовують ярмарки, де за ці гроші купують солодощі, випічку, іграшки тощо. У західних країнах дітей змалку навчають, що потрібно докладати зусиль і піклуватися про рослину, щоб вона зросла і дала плоди; про тварин, щоб вони були здорові та давали продукти – це потребує відповідальності та догляду. Варто пояснювати та розповідати, як виглядає господарство, які зусилля і витрати необхідні для досягнення результату. Це все ази інвестування, фундамент фінансової грамотності, який закладається з народження. Діти дуже сприйнятливі до нового. Ми живемо в матеріальному світі, тому важливо пояснювати, яке значення мають гроші, яка їх роль для людини, як вони з'являються і використовуються. На основі цього діти, виростаючи, формують ставлення до монетизації праці. Перші спроби накопичення із використанням банківських інструментів сьогодні роблять вже в підлітковому віці. Стипендіати коледжів й університетів, отримуючи стипендію на карткові рахунки, можуть розпоряджатися своїми доходами, відкриваючи накопичувальні рахунки, використовуючи спеціальні банківські продукти безстрокового характеру, депозит и тощо. Культура накопичення: світовий досвід Питання накопичення є подібним інвестуванню у власне майбутнє, майбутнє своїх сімей і нащадків, а також привабливим інструментом для роботодавців і держави загалом. З огляду на вищесказане, можна стверджувати, що накопичення — це ціла культура, яка формувалася протягом кількох поколінь. Про це свідчить потреба корпорацій у розробці альтернативних програм накопичення для співробітників. Експерти з міжнародного планування спостерігають сталу тенденцію в корпоративному бізнесі щодо пошуку альтернативних способів заохочення співробітників шляхом розробки планів довгострокового забезпечення. Насамперед, це бонусні програми, випуск додатково неголосуючих акцій тощо. Сьогодні перегляд теми накопичення, зокрема пенсійного, є першочерговим завданням кожної держави. Проаналізувавши світову практику , зокрема, західних країн, можна зробити висновок, що джерела накопичення соціальних виплат всередині держави глобально розрізняють на безпосередньо державні, а також такі, що акумулюються в накопичувальних фондах і на особистих рахунках громадян. Так, в США вже давно звернули увагу на дефіцитарність бюджетного фінансування, тому в їх системі багатошарового накопичення беруть участь мінімум три сторони: працівник (особисті заощадження), держава (пенсійні, соціальні виплати) , роботодавець (програма 401К). Послідовність – логічна основа для аналізу як самого процесу, так і його причинно-наслідкових зв'язків. Для виявлення недоліків існуючої системи необхідно звернутися до першоджерела її походження. В США, наприклад, перший закон про загальнодержавну систему виплат пенсій Social Security, який діє і сьогодні, підписав президент Франклін Рузвельт у 1935 році. Згідно з цим документом, всім особам, чий вік перевищує офіційно встановлений поріг, виплачується грошова допомога, розмір якої залежить від середнього рівня заробітної плати. [Як працює пенсійна система в США -Ольга Міхно, лютий 2021р.] За часів великої депресії та глибокого занепаду країни, прийнятої Рузвельтом після Герберта Гувера, а також воєнного та повоєнного періодів, що випав на його каденцію, розрухи, низької тривалості та якості життя, цей закон став проривним і забезпечував гідне життя населенню в будь-якому віці. Сьогодні ж спостерігається тенденція до збільшення тривалості життя населення. Це, безумовно, велике досягнення і позитивне явище для людства : ми живемо у часи глобальної модернізації, диджиталізації , коли поліпшується якість харчування, рівень медицини та т. ін. Люди сьогодні можуть вести повноцінне житт я і після 75 років. Сучасна держава, на жаль, зазнає труднощів у повному утриманні пенсійних фондів , які забезпеч ують гідні виплати громадянам, що перевищ или поріг пенсійного віку – світ вимагає реформації цього напрямку. Світова практика показує, що сьогодні держава в першу чергу підтримує незахищені верстви населення, а також стратегічно важливі категорії – військових, поліцейських, ветеранів, державних службовців тощо. В американців, наприклад, державна пенсія становить в середньому 1000-1200 доларів на місяць. Інше джерело пенсійних виплат у США – накопичувальні фонди та особисті рахунки американців. Закон, що регулює цей процес, прийнято в 1974 році. Фонди, які акумулюють ці кошти, можуть бути як приватними, так і державними. Варто відзначити, що перерахування в такий фонд не оподатковуються. Кошти, накопичені у фонді, доступні в будь-який момент для майбутнього пенсіонера, але, якщо він вирішить скористати ся ними до настання пенсійного віку – змушений буде сплатити податок.Так само може діяти й роботодавець. Перший пенсійний фонд, відрахування до якого здійснювалися тільки наймачами, було засновано в 1875 році. Система таких виплат називається в США 401К. Бізнес зацікавлений у тому, щоб перераховувати співробітникам кошти до накопичувального фонду – за вдяки цьому компанія може знизити ставку оподаткування. Відрахування до таких фондів від роботодавця можуть бути як 10% від заробітної плати, так і 50% або вище. Все залежить від рішень окремої компанії. За домовленістю з роботодавцем або за рішенням самого громадянина, накопичувальну частину може бути перераховано в обраний інвестиційний фонд. Фактичний розмір накопичень на пенсійному рахунку працівника залежить від успішності діяльності конкретної інвестиційної компанії. [Як працює пенсійна система в США — Ольга Міхно, лютий 2021 р.] Провідний економіст вашингтонського аналітичного агентства Smith`s Research & Gradings Скотт Макдональд зазначає: «Це ризикований, але потенційно більш прибутковий інструмент. Така модель дозволяє додатково фінансувати економіку з пенсійних накопичень, забезпечуючи розвиток бізнесу. Вливання в економіку за допомогою такого інструменту становлять трильйони доларів на рік ». [Як працює пенсійна система в США — Ольга Міхно, лютий 2021 р.] У американців, що з певної причини залишилися без накопичувальної частини, є можливість безкоштовно відвідувати клуби для літніх людей, проживати в будинках для людей похилого віку, користуватися муніципальним транспортом, послугами медперсоналу тощо. Інші країни, наприклад, Великобританія, також прагнуть залучити роботодавців до створення додаткових до державних власних пенсійних накопичень , зобов'язати роботодавців займатися організаційними питанням і здійснювати відрахування. Австрія знайшла власний підхід до пошуку альтернативних джерел доходів для пенсіонерів. Одна з нещодавно представлених програм передбачає, що будь-який житель, який досягнув пенсійного віку, може стати рантьє (особи, що живуть користуючись пасивни ми доходами, одержаними з капіталу, як правило, розміщеного в вигляді банківських вкладів, цінних паперів, доходної нерухомості, землі, бізнесу – прим. автора). Населення має можливість купувати квартири без сплати ПДВ (податку на додану вартість). Але призначення такого майна (так звані «пенсійні квартири» – прим. автора) виключно комерційне – власники не мають права мешкати там, а лише можуть здавати в оренду, що створює необхідний дохід (особисту пенсію). Накопичення в Україні: довгий шлях становлення На певних етапах становлення України, її фінансової системи та спроможності ринку капіталу ( диференціації інвестиційних інструментів), окрім більш-менш зрозумілих банківських накопичень і програм довгострокового страхування життя, розглядалося також створення власних недержавних пенсійних фондів у якості довгострокового інструменту накопичення відрахувань одночасно з державною пенсійною системою. Варто зазначити, що не всі в державі знають, що можна укладати з Пенсійним фондом договори добровільного пенсійного страхування і здійснювати відрахування самостійно. Роблячи мінімальні внески, трудовий стаж не втрачається, що матиме значення при розрахунку пенсії по досягненню пенсійного віку. В Україні зараз не передбачено централізованих накопичувальних фондів для громадян на законодавчому рівні. Р егулювання цього питання повинні здійснювати директиви Національного банку України, як регулятора, і державні нормативно-правові акти . Поступово приходить розуміння, що самостійно державний бюджет не зможе забезпечити необхідний обсяг соціальних виплат. Виникає необхідність залучити роботодавців великого, а потім середнього і малого бізнесу до процесу формування нової системи акумулювання і накопичення для населення. Як активний учасник ринкових відносин і буквально двигун економічного розвитку, підприємницький сектор має великий вплив на подальший розвиток держави . Прищеплюючи вищі стандарти взаємовідносин між наймачем і працівником, підвищується рівень колективної обізнаності населення, формується корпоративна культура. Запровадивши відповідальність за охорону здоров'я та безпеку праці працівників , страхування, медичне обслуговування, створивши соціальні пакети, адаптувавши вищезгадану програму 401К, або розробивши подібну, можна не просто запровадити новий формат забезпечення майбутніх виплат, але зруйнувати старі шаблони мислення щодо підтримки людей пенсійного віку . Створити нову модель бачення, яка вкорениться у свідомості майбутніх поколінь і стане основою для подальшого розвитку . З точки зору державного управління, під ча с проведення пенсійн ої реформи, важливим завданням є виокремлення та аналіз ключових переваг зарубіжного досвіду. Між вибірковою імплементацією і запозиченням тонка грань – обов’язково треба враховувати відмінності в менталітеті країн і регіонів, рівні життя та етапах розвитку економіки. Важлива також демографічна ситуація – рівень народжуваності, смертності, тривалість життя можуть відрізн я т и ся навіть у розрізі регіонів однієї країни. Державі необхідно виокремити стратегічно важливі категорії для виділення фінансування, в той час, як іншим потрібно сфокусувати увагу на альтернативних джерелах. У різних регіонах рішення можуть різнитися залежно від пріоритетних потреб. У такому випадку децентралізація бюджету — це ще один крок до реформації регулювання пенсійного забезпечення, адже створення гідних умов і пошук шляхів підвищення якості життя для своїх громадян – головне завдання кожної держави.   Дякую за локацію для зйомок галереї сучасного мистецтва «Art Fashion» та бутіку «Старовинна книга»

+10

3


Головна/

Катерина Доновська