Мінфін - Курси валют України

Встановити
19 серпня 2020, 14:00

Чи варто готуватися до дефіциту бензину через ситуацію у Білорусі

Після президентських виборів в Білорусі почалися масові акції протесту і страйки на найбільших підприємствах. Заворушення можуть позначитися і на економіці України. Адже Білорусь залишається одним з головних постачальників нафтопродуктів на наш ринок.

Чи дійсно є привід для занепокоєння і можливі перебої з постачанням бензину, розповів директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн на своїй сторінці в фейсбук.

Турбулентність, але не дефіцит

Ось уже тиждень трейдери намагаються зрозуміти, що буде з поставками нафтопродуктів з Білорусі після початку масових протестів. Хвилювання зрозуміле: Білорусь займають більше 30% нашого ринку, а за бітумом — всі 50%.

Доки НПЗ працюють, про приєднання до страйку заявили працівники НПЗ «Нафтан». Від другого і основного постачальника палива в Україну — Мозирського НПЗ — новин поки що немає.

Я сильно сумніваюся, що стабільності роботи білоруських НПЗ щось загрожує. Трудові колективи не можуть не розуміти, що будь-яка дестабілізація виробництва вдарить не по Лукашенко, а по ним. Єдиний, хто може дестабілізувати ситуацію, це Росія, яка забезпечує левову частку сировини. Але мотивів цього я теж не бачу, хіба що ситуація якось сильно радикалізується.

Як би не складалася ситуація з поставками з Білорусі, максимум, чим може це гикнутися для нас — тимчасовою, двох-тритижневою турбулентністю. Не дефіцитом, не різким стрибком ціни, а саме тимчасовою дестабілізацією, та й то не факт.

Читайте також: Ціни на бензин, дизпаливо та газ на АЗС України

Ми вже півроку живемо з величезним профіцитом дизельного палива і бензину. Трейдери продають його, в кращому випадку, в нуль, настільки перелитий ринок.

Диверсифікація рятує

До того ж ринок України відкритий для поставок з усіх боків. І це ще раз доводить важливість збереження диверсифікованої моделі, яку раз у раз ставлять під сумнів українські переробники, пропонуючи ввести то мита, то квоти. За останній рік вже тричі «сбоїли» то росіяни (серпень-вересень 2019-го), то білоруси (перший квартал 2020-го), але за рахунок диверсифікації ці кризи проходили для кінцевого споживача непомітно. Упевнений, так буде і цього разу (знову ж таки, якщо матиме місце кризовий сценарій, в який я не особливо вірю).

Читайте також: ОПЕК спрогнозувала зниження світового попиту на нафту у 2020 році

Єдина дійсно проблемна позиція — бітум. Білоруські обсяги, а це половина ринку, замінити об'єктивно немає чим, російські поставки закриті, а імпорт морем українські трейдери тільки освоюють. Але для економіки і життєдіяльності країни це не питання стратегічної важливості, на відміну від дизпалива і бензину. Нічого, побудуємо пізніше. Може, заодно, пріоритети переглянуть на користь посилення захисту населення від короновірусу.

Коментарі - 4

+
+30
Pareto
Pareto
20 серпня 2020, 0:13
#
А не хотим ли наконец свои НПЗ начать возрождать? Или битумные заводы - космическая технология? Или уже все попилили?
+
0
zzel
zzel
20 серпня 2020, 1:04
#
Так свои работают отлично разве нет? Или вы говорите про чужие, которые не Коломойскому принадлежат? Их если и будут восстанавливать в ближайшие 10 лет то только после смены собственника
+
0
litmax
litmax
20 серпня 2020, 12:49
#
Какие свои хорошо работают? Кременчукский? Лисичанский?
+
0
Gazzbut
Gazzbut
21 серпня 2020, 16:56
#
Не поверите но щас печек белоруских гефест дефетцит есть только в фокстроте и єльдлорадо под заказ
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися