Минфин - Курсы валют Украины

Установить
3 апреля 2024, 12:30 Читати українською

Мировые центробанки «затариваются» золотом: почему этого не делает НБУ

Золото продолжает дорожать, а центральные банки мира скупались им в 2022 и 2023 годах. Сколько мог бы заработать на этом Нацбанк, подсчитал экономист Алексей Кущ. «Минфин» выбрал главное и немного добавил от себя.

У меня есть темы, которые я регулярно поднимаю в своих постах (это, кстати, говорит об их правильности). Одна из таких — почему НБУ не формирует свои резервы в золоте.

Кто вкладывался в золото

Крупнейшими держателями золота в мире является США и МВФ, а также центробанки ряда европейских и азиатских стран. Хранят часть резервов в золоте Польша, Германия, Франция, Турция и многие другие.

По данным Всемирного совета по золоту, спрос на этот металл в 2022 году практически достиг рекорда 2011 года.

Источник: Всемирный совет по золоту, данные на 31.12.2022

Центральные банки в том году побили рекорды по его закупке.

Источник: Всемирный совет по золоту, данные на 31.12.2022

Спрос на золото снизился на 5% в 2023 году, однако, центральные банки не прекратили активно закупаться.

Источник: Всемирный совет по золоту, данные на 31.12.2023

Январь 2024 года стал восьмым подряд месяцем, когда банки активно закупали этот металл. 12 тонн купил центральный банк Турции, 10 — Китая, 9 — Индии, 6 — Казахстана, 3 — Иордании, 2 — Чехии.

Источник: Всемирный совет по золоту, данные на 31.01.2024

Вообще, вложение резервов в золото — логичный шаг во время войны. Поэтому весь 2023-й год мировые центробанки скупали рекордные объемы золота на мировом рынке.

Читайте также: Какао, золото, нефть: как планируем заработать на сырьевой инфляции

Что происходило в Украине

В 2022—2023 годах я вновь регулярно поднимал эту тему и задавал один и тот же вопрос: будет ли НБУ покупать золото?

Цена на золото превысила $2 200. На 20 млрд резервов в золоте — $4 млрд прибыли. Это, кстати, месячный транш международной помощи. Глядишь, на один месяц уже сами бы заработали. С октября вложения в золото дали бы более 20% доходности.

Золото у него, конечно, есть, но на сумму в несколько миллиардов долларов. В то же время, вложения в золото в 2020-м на фоне пандемии, могли дать НБУ до 30% доходности. На сумме в $15 млрд — $4,5 млрд прибыли за год. Примерно столько мы тогда получили под кучу политических обязательств.

Природа резервов центробанка такова, что постоянно задействуется лишь их малая часть для валютных интервенций в целях поддержания курса национальной валюты.
Все остальное время резервы обездвижены. Поэтому их можно вложить в относительно долгосрочный актив — золото.

В Украине 38 млрд резервов. Большая их часть — в долларе и американских облигациях. До 20 млрд вполне можно вложить в золото, а не трежерис, цена на которые падала все эти годы.

Я уже не говорю о том, что задекларировав вектор евроинтеграции, логично вкладывать часть резервов в евро (хотя нужно учитывать, что там сейчас ниже проценты).

Но для принятия таких решений, нужно обладать необходимым уровнем самостоятельности.

Автор:
Кущ Алексей
финансовый аналитик, экономический эксперт Кущ Алексей
Аналитический центр "Объединенная Украина"

Комментарии - 31

+
+106
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
3 апреля 2024, 13:05
#
Економіст Олексій Кущ. Китай купив — 10 тон, Індія — 9 протягом 1 місяці - січня. А Ви пропонуєте вкинути НБУ понад 50% своїх ЗВР у золото, Ви хоч рахували скільки це було б у тонах, якби у когось на щось подібне вистачило розуму? Це було б 311 тон при ціні 2000 дол/унція, або у 31 раз більше ніж може дозволити собі Китай, а тепер порівняйте масштаб економіки Китая і України у стані війни. Чому НБУ чогось побідного не зробив, навіть пояснювати не буду, можу тільки припустити, що якби Пишний прочитав цю статтю, то сміявся б мабуть довго
+
+45
Hardlyworker
Hardlyworker
3 апреля 2024, 20:54
#
Слушне зауваження. Давно слідкую за Кущом. Неоднозначна він фігура. Багато цікавих думок на фб пише, водночас регулярно славить єрмака. Ви не залишите комент під постом Олексія через обмеження з його сторони, тільки певні особи можуть коментувати. Втім, регулярно 5−7 російських тролів під постами пишуть. Деякі дуже розумно, задумуєшся чи є чим крити. Та є і відверто антиукраїнські провокатори,яких автор не банить. Дуже неоднозначна персона зі шлейфом партії регіонів.
+
0
Criptor82
Criptor82
4 апреля 2024, 10:16
#
Олександр Міщенко. Олександр, а хіба автор десь писав, що 20млрд.$ треба вкласти в золото одночасно, протягом місяця? В тексті статті мова йде про період з 2020 по 2024, протягом цього часу можна було купувати золото поступово, замість того щоб купувати трежеріс під 2% які в період 2022−2024 навіть інфляцію не покривають
+
+15
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
4 апреля 2024, 11:59
#
В який саме рік треба було вкладати у золото, коли була така можливість у НБУ? У 2020 чи 2021 під час корони, чи у 2022, чи 2023, чи тим більше 2024 під час війни, ще й на кредитні і грантові кошти? У золото центральні банки вкладають тоді (переважна більшість), коли ця інвестиція прогнозується як довгострокова, років на 10 чи більше. У нас же починаючи з 2008 року, вже 16 років як не було періодів стабільності довших за 3−4 роки, та й то при Януковичу відносно стабільні 2010−2013 були роками проїдання ЗВР, а не накопичення, а 2016−2019 роками реформ і вставання з колін, коли треба було накопичити хоч що небуть після Януковича і 2014−2015 років. Для порівння золота більше ніж ці 311 тон у своїх ЗВР мають лише 16 країн у світі, 15 з яких мають економіку в рази більшу за нашу, або у десятки разів. А Україна просто не мала ні часу ні ресурсу для накопичення золота — це реальність. Розказувати легко, про 20 млрд. вкладення у золото, але якби того хто це розказує зробити відповідальним за ЗВР країни, то робив би він зовсім інше, а не те, що розказує
+
0
Criptor82
Criptor82
4 апреля 2024, 17:59
#
Олександр автор натякає на те, що як би не війна, то все одно в золото ніхто звр не вкладав би, і наводить розрахунки що капіталовкладення в золото за останні 4 роки принесли б більше грошей, а ніж вкладенння у цінні папери. Золото є досить ліквідним активом, тому при подорожчанні можна продати, та отримати непоганий прибуток. Турція впринципі так і робить скуповує, а при нагоді частково продає з резервів. В 2005—2012 роках, в НБУ золото в резерви теж не особливо купували, хоча вони збільшувались, а ціна щороку на золото зростала аж до 2011.
+
+30
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
5 апреля 2024, 9:18
#
«У 2022—2023 роках я знову регулярно порушував цю тему і ставив одне й те саме питання: чи купуватиме НБУ золото?» — цитата автора. Вибачте, але подібне питання могла задати дитина до НБУ у 2022−2023 роках, а не економіст. Купувати за свої гроші ми явно не могли, а кредити і гранти частково йдуть на інтервенції НБУ на міжбанку, частково розміщуються у цінні папери країн донорів, повірте, там є пункти в угодах про надання допомоги, куди ми маємо вкладати цю саму допомогу, на «самодіяльність» по закупці золота під час війни гроші ніхто давати не буде. Стосовно 2005−2012 років, з 2008 по 2012 ні логіки, ні ресурсу не було. На мій погляд, єдиний період за весь час з 1991 року, коли Україна могла накопичувати золото і був у цьому сенс, це 2001−2008 роки, чому тоді цього не робили, це вже питання до Стельмаха і Тігібка. А стосовно Туреччини, приклад цікавий — погоджуся, у всіх відношеннях, але я б не брав політику Ц Б Туреччини за взірець для НБУ, навпаки рекомендував би туркам дивитися у бік досвіду НБУ, то його політи останніх 10 років
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
5 апреля 2024, 9:24
#
Физическое золото сильно отличается от безналичной валюты на коррсчетах в зарубежных банках, а также от ценных бумаг того же ФРС.
Покупать физическое золото без его доставки на территорию Украины в хранилище НБУ — довольно глупое занятие и противоречит нормативным документам НБУ, но ведь никто не задаётся вопросом о накладных расходах, которые сопутствуют либо доставке десятков тонн золота при его покупке либо отправки десяток тонн золота при желании его продать да и такие действия занимают намного больше времени, чем нажатие нескольких кнопок в торговом терминале при покупке или продаже ценных бумаг.

Сейчас НБУ частично продаёт физическое золото из ЗВР на пике его цены и это можно считать правильным шагом, особенно перед возможным летним наступленим войск агрессора в том числе и на Киев…
+
0
Criptor82
Criptor82
5 апреля 2024, 10:33
#
Кверті. Десятки тон в місяць купує та продає лише Лондон, Берн, Дубай та Гонконг, і проблем з витратами на доставку/зберігання, тощо, у них не має. Дохід від цінних паперів, з огляду на процентні ставки останні 10років, зокрема по трежеріс, був мінімальним з поправкою на інфляцію в США, при цьому золото за останні 10 років зросло в ціні майже на 100%. Але вам видніше:)
+
0
vt313
vt313
5 апреля 2024, 10:40
#
Це якщо дивитись назад. І вибирати конкретні дати.
+
0
Criptor82
Criptor82
5 апреля 2024, 11:42
#
Vt313. Це якщо мати голову на плечах. Можна дивитись вперед і зараз купувати (крім України- через війну та відсутність вільних коштів) з прицілом на наступні 10 років, результат буде ще краще.
+
0
vt313
vt313
5 апреля 2024, 12:17
#
В 2011 — 1800
В 2021 — 1700.

На чемпіонство Лестера приймали ставки по коефіцієнту 5001.
Яке ще золото.
+
0
korvin29
korvin29
5 апреля 2024, 12:32
#
Стоимость золота в 2009 — 1000
+
0
Criptor82
Criptor82
5 апреля 2024, 12:53
#
Vt313. Здається я в своєму коменті згадував останні 10 років. По вашому виходить 2024−10 = 2011? То ви гляньте ціну в березні - квітні 2014 та порівняйте з тою що зараз. А може візьмемо період 2004−2024, який відсоток вийде?
+
0
vt313
vt313
5 апреля 2024, 13:03
#
Criptor82, Повторюю.
Це якщо дивитись назад. І вибирати конкретні дати.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
5 апреля 2024, 14:24
#
Criptor82
В 2021 году в ЗВР НБУ было немногим более 27 тонн золота.
Вы же пишите так, как будто доставка купленной тонны или 500 кг золота обойдётся НБУ бесплатно или значительно дешевле, чем десять тонн хотя на одну унцию банковского золота такая доставка обойдётся значительно дороже.
Но ведь никого не интересуют такие мелочи — главное обвинить НБУ в какой-нибудь чужих и затем раскручивать эту чушь до умопомрачения.
+
0
vt313
vt313
5 апреля 2024, 14:33
#
Qwerty1999, НБУ не комерційна структура

Міжнародні резерви — високоліквідні активи Національного банку України в іноземній валюті та золоті, які використовуються для проведення валютних інтервенцій та забезпечення платежів органів державної влади.

На таких умовах золота не поввинно бути багато. Чисто символічна кількість.
+
0
Criptor82
Criptor82
5 апреля 2024, 20:05
#
Qwerty: «вы же пишите так, как будто доставка купленной тонны или 500 кг золота обойдётся НБУ бесплатно или значительно дешевле хотя на одну унцию банковского золота такая доставка обойдётся значительно дороже» Кверті процитуйте де я таке писав? Будь-ласка містер Кверті наведіть конкретні цифри скільки буде коштувати доставка в Україну 1 тони золотих зливків з Швейцарії. Скільки для цього потрібно броньованих інкасаторських машин? Чи літаків? Доведіть мені на конкретних цифрах, що було збитково для нашої країни купувати останні 10 років по одній тоні золота, кожен місяць протягом цього терміну часу. Я чув про вас як про експерта з будівництва «Буранів» та гривневих інвестицій, а ось як експерта із інвестицій в золото я про вас не чув, і ваших розрахунків я не бачив, хоча ще в січні 2024, я просив вас порахувати скільки принесли б інвестиції в золото 10000$, вкладені в цей метал 25 років тому.
+
0
vt313
vt313
5 апреля 2024, 21:54
#
Criptor82, в 2000 р., мається на увазі, взагалі, чи на Україні?
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
6 апреля 2024, 3:43
#
Criptor82

ЗВР НБУ — высоколиквидные активы, которые необходимы для обеспечения финансирования импорта в периоды, когда валютные поступления от экспорта значительно меньше объемов импорта.
ЗВР НБУ — это не фонд национального благосостояния, как в Норвегии или как в россии, куда можно и нужно включать лолгоиграющие активы для накопления и расходования в очень далёком будущем.
В конкретном случае Украины, ЗВР НБУ — это кризисный финансовый инструмент, который необходим для очень оперативной поддержки финансирования государственных нужд страны, а банковское золото не является таким оперативным финансовым инструментом, если его сравнивать с валютными средствами на коррсчетах в международных банковских группах или с ценными долговыми бумагами тех или иных эмитентов.
Физическое золото, находящееся в хранилище НБУ не возможно продать на международных рынках в течении пары часов, чтобы обеспечить финансирование тех или иных неотложных нужд страны, поэтому в ЗВР НБУ золото занимает не такое большое место, как вам бы хотелось.
Когда стоит вопрос о выживании или о жизни и смерти — приходиться думать о насущных ежедневных проблемах,
а не о будущих перспективах на десятилетия.
Возможно и поэтому, в НБУ принято решение понемногу сливать физическое золото по максимальным ценовым уровням, чтобы обеспечить исполнительную власть валютной финансовой подушкой для финансирования неотложных нужд бюджета воюющей страны, в том числе и для импорта оружия и боеприпасов.
+
0
Criptor82
Criptor82
6 апреля 2024, 9:27
#
Qwerty1999. Це все зрозуміло, але я не про це. Якщо ви спростовуєте тези експерта Куща, який доречі навів у статті певні розрахунки та надав обґрунтування своїм словам, то підтверджуєте це своїми розрахунками, а не словами. Почитайте як захищав свою точку зору О. Міщенко, він не просто писав загальні фрази як до прикладу ви, а намагався робити свої розрахунки та виклав доводи. А от ви на моє прохання надати цифри скільки буде коштувати доставка золота, щоб підтвердити свою тезу про те, що золото купувати не вигідно через додаткові витрати, плавно з'їхали з теми. Будем вважати, що обмін думками пройшов продуктивну:)) однак я чомусь більше погоджуюсь з думкою експерта Куща, а ніж з вашою.
+
0
vt313
vt313
6 апреля 2024, 16:50
#
Criptor82, де Ви там побачили розрахунки і обгрунтування?
+
0
Criptor82
Criptor82
6 апреля 2024, 20:11
#
Vt313. Я побачив, а у вас погано з зором, чи запалення мозку? Почитайте статтю ще раз, або подивіться назад та виберіть собі конкретну дату :)
+
0
vt313
vt313
7 апреля 2024, 16:54
#
Criptor82, подивився ще раз.
Покажіть розрахунки, якщо бачите. Шкода чи що?
+
+58
korvin29
korvin29
3 апреля 2024, 16:20
#
Это нужно было делать, когда курс падал до 1650, а не сейчас
+
0
Smehue4ki
Smehue4ki
4 апреля 2024, 13:59
#
Тільки хотів це написати. Ніхто не купує золото на історичних цінових максимумах.
+
+82
Qwerty1999
Qwerty1999
3 апреля 2024, 19:45
#
Покупка золота в резервы НБУ и перманентные мольбы правительства Украины об оказании
международной финансовой помощи — абсолютно несовместимые действия, которые фактически
противоречат друг другу…
+
+30
Rubi0
Rubi0
3 апреля 2024, 20:49
#
Золотовалютные резервы нужны только странам 3 мира © Яценюк
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
5 апреля 2024, 9:37
#
Золотые запасы ЦБ разных стран мира на январь 2023 года в тоннах

США 8133,46
Германия 3355,14
Италия 2451,84
Франция 2436,75

Россия 2301,64
Китай 2010,51
Швейцария 1040
Япония 845,97
Индия 787,4
Нидерланды 612,45

Украина 27,06
+
+54
tav
tav
3 апреля 2024, 23:20
#
С такими рассуждениями уже б написал, почему НБУ не поставил вабанк на победу в футбольном матче — поднял бы в 2 раза, легко рассуждать после события!!!
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
7 апреля 2024, 10:14
#
С такими рассуждениями надо было вкладываться в биткоин, когда его продавали по баксу за единицу…
+
0
ruslanromayev
ruslanromayev
4 апреля 2024, 19:36
#
Не робить, бо для нього вкладення коштів в економіку наших заокеанських хазяїв найважливіше в світі.
Чтобы оставить комментарий, нужно войти или зарегистрироваться