Відгуки про банки на сайті «Мінфін» — джерело корисної інформації для тих, хто обирає фінустанову. Досвід користувачів допомагає зрозуміти, де краще відкривати депозит, до кого не варто звертатися за кредитом, і які «сюрпризи» можна очікувати від того чи іншого банку. Багато про що говорять і відповіді банків на коментарі клієнтів. За ними можна судити, наскільки швидко і ефективно банк вирішує питання, що виникають у клієнтів. Чи він їх просто ігнорує.

Багато проблем — спільні для українських банків. На хаос у відділеннях, виснажливу паперову тяганину, недостатньо ввічливий або погано навчений персонал скаржаться клієнти і великих, і маленьких фінустанов.

Але є специфічні «баги», які притаманні конкретним банкам. На них ми і вирішили зосередитися.

Приватбанк: подвійне списання і «Доктор Зло» у фінмоніторингу

У найбільшого банку країни і кількість відгуків найбільш вражаюча: на початок жовтня їх було 12 682. Скарги найрізноманітніші — від проблем з оплатою комуналки до дуже старанної перевірки походження коштів. Але є проблема, яка зустрічається із завидною постійністю. Йдеться про подвійне, а іноді і потрійне списання оплати з картки клієнта.

Особливо часто про цю проблему писали після 13 вересня, коли в Приватбанку стався масштабний технічний збій: задвоювались комунальні платежі, покупки онлайн і перекази між картками. У однієї клієнтки платіж з карти Приватбанку на карту monobank пройшов «в мінус» за дебетовою картою, для якої в принципі не був наданий кредитний ліміт. І це не поодинокий випадок — у інших користувачів гроші списувалися з карти для виплат і навіть з заблокованої кредитки. А деяким клієнтам «пощастило» потрапити на потрійне списання коштів.

Звичайно ж, серйозний технічний збій впливає на роботу будь-якого банку, однак проблема подвійних списань часто з'являлася у відгуках про Приват і до нього. Негатив у клієнтів викликало також і те, що оператори гарячої лінії самі не розуміли, в чому проблема, і не могли дати зрозумілі відповіді на численні запитання.

Що стосується бізнес-клієнтів, варто відзначити відгук користувача з ніком TraderTIV. «Полгода назад мне заморозили на 3 месяца немаленький депозит в связи с тем, что я продал ТОВ. Нужно было письменное согласие нового владельца, что тот больше не хочет обслуживаться в Привате. То есть, мне нужно было отыскать нового владельца, притянуть его в банк и заставить написать заяву))). Слава Богу, что удалось выйти на главный офис банка, который отменил этот бред» — написав клієнт.

Але на цьому проблеми не закочились: «Сейчас мне идут зачисления по договору, по которому я уже дважды получал деньги. Подал оригинал в банк. И снова в финмониторинге проснулся какой-то Доктор Зло и требует дополнительно оригинал сертификата оценки земельного участка к нотариально заверенному договору. Я трижды объяснил банку, что данный документ изымается нотариусом и подшивается в архив, но деньги отозвали. Пойду искать другой банк)», — резюмує клієнт.

Monobank погодив хороший кредитний ліміт? Радіти рано

Багато клієнтів мобільного банку незадоволені тим, що банк змінює кредитний ліміт на свій розсуд. Найчастіше це серйозно ламає плани, як у випадку з клієнткою monobank Ольгою: «Сьогодні зранку розраховувалась карткою в супермаркеті, а ввечері картка заблокована на користування кредитними коштами без будь-якого попередження. По картці за більше ніж рік користування ні одного штрафу чи простроченого платежу. Планувала поїхати в відпустку за кордон і розраховувала на ці кошти, а тут сюрприз… Білети вже на руках, єдиний плюс, що ця ситуація виникла тут, а не за кордоном».

Схожий неприємний сюрприз чекав на ще одну клієнтку віртуального банку Тетяну: «Пользуюсь картой 8 месяцев, взяла рассрочку. Первый платеж по рассрочке, банк присылает уведомление — понижен лимит. Положила еще деньги, снимает рассрочку и на следующий день — лимит приостановлен. Просрочек ни разу не было, банк максимально загоняет клиентов в долги, выдавая максимум, и потом делайте, что хотите, уважаемый клиент» — обурюється Тетяна.

І ще одна історія від клієнта monobank Олександра: «Открыл карту с кредитным лимитом, все быстро и удобно, вопросов нет. Выбрал весь лимит за неделю, после этого сразу погасил долг и уменьшил лимит в 2 раза. И на следующий день получил обнуление лимита. Это высший пилотаж. Правда одноразовый. Буду закрывать эту супер карту. Спасибо за сотрудничество».

Відповідь monobank наступна: система, яка розраховує кредитний ліміт, щодня аналізує інформацію про своїх клієнтів. Тому банк може переглянути розмір кредитного ліміту в будь-який час.

В Ощадбанку нав'язують страховки і не поспішають обслуговувати

Більшість скарг на держбанк пов'язані з величезними чергами та байдужістю персоналу. Причому такі відгуки зустрічаються не тільки про філії банку в провінції, а й, наприклад, про сучасне відділення в Київському ТЦ «Гулівер». Як написала одна з відвідувачок Ощадбанку, — «наличие диванчиков и обновленного оборудования не влияет никаким образом на качество обслуживания». Клієнтка прочекала своєї черги більше 3-х годин, після чого поїхала додому. За її словами, з 7 касирів дві спілкувалися між собою, одна їла, решта дивилися на монітор комп'ютера. У залі в цей час вирішення своїх питань чекали близько 30 осіб.

Але це не єдина «фішка» Ощадбанку. Вже досить тривалий час клієнти держустанови скаржаться на послугу, яку їм нав'язують без приводу. Мова йде про купівлю страховки. Наприклад, з такою ситуацією зіткнувся житель Запоріжжя, якому відмовилися продати євро без попередньої покупки поліса добровільного страхування «МетЛайф» за 150 грн.

«Документ, який в обов’язковому порядку зобов’язував мене придбати страховий поліс, мені не надали, зазначивши, що це внутрішні правила Запорізького Ощадбанку. Оператор гарячої лінії повідомив, що це додатковий продукт, який я можу придбати за бажанням. Після звернення до начальника касового відділення мені повідомили, що послугу з продажу валюти нададуть тільки після придбання полісу, але вже за 50 грн. В іншому випадку порадили звернутися до іншого банку. Грошові кошти в іноземній валюті були потрібні терміново, тож я був змушений придбати страховий поліс. Також мені повідомили, що у разі повторного звернення за послугами я буду вимушений знов придбати страховий поліс» — написав клієнт.

Схожа ситуація трапилася з мешканкою Харкова, яка намагалася забрати в Ощадбанку грошовий переказ Western Union в доларах. Касир вимагала заплатити 50 грн. «Попыталась записать ее имя и попросила позвать администратора. Все работники мгновенно спрятали бейджики и стали угрожать вызовом охраны. Очень хочется узнать, за что с меня требовали дополнительные деньги, почему я не могу получить перевод Western Union в долларах, и по какому принципу набирают работников в это отделение — кто больше нахамит, того и берут?» — обурюється клієнтка.

Альфа-Банк Україна: жорстка розмова з боржниками і плутанина з термінами кредиту

Серед негативних відгуків клієнтів цього банку часто зустрічаються скарги на «нелюдського» робота Аллу, платний номер гарячої лінії і нав'язливу рекламу. Але це дрібниці.

Важливіше знати, що зарахування коштів на рахунок в Альфа-Банку Україна відбувається не день в день, а протягом 3-х діб. І якщо погашати кредитний ліміт в останній розрахунковий день, в системі може виникнути борг, а банк нарахує додаткову комісію. Тому загальна порада «бувалих» — не чекати дедлайну, а поповнювати рахунок за 3-5 днів до нього.

Деякі відгуки стосуються неналежної поведінки персоналу банку з боржниками. Наприклад, в однієї з клієнток Альфа-Банку виникло прострочення за кредитом, і їй зателефонувала співробітниця фінустанови. Відбувся такий діалог: «Я сказала, почему не погашен долг, и что такого-то числа (в течение недели) я закрою его полностью. В ответ — «такое-то число банк не устраивает». Я сказала, что раньше не получится, и тут она начала угрожать: если я не оплачу в течение двух дней, то будет стоять ящик с моим фото, где будет написано «Помогите, кто чем может», мои фотографии будут расклеены на каждом столбе с надписью «она не платит кредит», пенсионные карточки моих родителей будут заблокированы, и пенсию они получать не будут, а будут выплачивать 400 грн долга. На вопрос, кто дал право так со мной разговаривать, девушка ответила, что вы должник, и право мне даёт инструкция, которой я следую, и распоряжение руководства» — описує свій досвід спілкування зі співробітником Альфа-Банку читачка з ніком ollkar.

Ідея Банк: неприємні сюрпризи для «поручителів мимоволі»

Судячи з відгуків, співробітники Ідея Банку не дуже ретельно перевіряють дані поручителів перед тим, як давати комусь кредит.

Наприклад, наша читачка з ніком Mary01 ніколи не користувалася послугами Ідея Банку. Тим не менш, 21 серпня їй зателефонував співробітник фінустанови з інформацією, що у неї є заборгованість перед банком. Пояснити, як її номер потрапив в базу викликів, на гарячій лінії не змогли. Зате під відгуком на «Мінфіні» відповіли, що номер Mary01 був залишений недобросовісним позичальником, і попросили її з ним зв'язатися (!).

Схожа історія описана ще в одному відгуку, датованому тим же 21 серпня: «Названивают каждый день по 5 раз. Требуют сказать почему кто-то там не платит кредит. Отношения к этому учреждению не имеем. Когда просим не звонить, требуют персональные данные». До речі, в коментарях до відгуку є дотепна порада, як спробувати вирішити цю малоприємну ситуацію.

В Укрсиббанку змінили комісії, не попередивши клієнтів

Відразу кілька людей поскаржилися, що банк підвищив тарифи без попередження. «Тихо ввели комиссию за перевод с карты на карту. В выписке комиссия отображается через время, сразу не видно!» — обурена клієнтка банку Олена.

Користувач з ніком new1one залишив коментар під аналогічним відгуком: «Нещодавно помітив, що списалась комісія у розмірі 100 грн за переказ коштів із картки на картку, а таких операцій було немало. Звернувся в підтримку, де мені сказали, що Укрсиббанк змінив тарифні плани, про що повідомив на сайті. Тобто я повинен щодня заходити на сайт і дивитись, чи банк часом щось не змінив :) абсурд! На питання, чому не повідомили мене про таку важливу зміну через смс, сказали, що банк має право змінювати умови тарифних планів, про що повідомили на сайті».

«Изначальный 0% за снятие превратился в 1.5% Обслуживание счета с 300 грн выросло до 500! К этому стоит прибавить комиссию за переводы между своими счетами и т.д» — деталізує ситуацію ще один клієнт Укрсиббанку Олег.

А які «фішки» банків знаєте ви, шановні читачі?