Банки значно збільшують бюджети рекламних кампаній. І якщо раніше вони відчайдушно намагалися «пропхати» в широкі маси свої депозити, щоб вирішити проблеми з ліквідністю, то зараз ситуація змінилася. Фінустанови дозріли до роздачі грошей й щосили рекламують споживчі кредити та позики малому і середньому бізнесу (МСБ).
За 9 місяців 2017 року українські банки сумарно витратили понад 618 млн грн на рекламу й маркетинг. Це на 31% або 145 млн грн більше, ніж за аналогічний період 2016 роки (473 млн грн). Левова частка цих витрат — 84% або 518 млн грн — припадає лише на 15 банків. «Мінфін» подивився, які фінустанови більше за інших витрачали гроші на рекламу в 2017 році, й що з цього вийшло. З динамікою рекламних бюджетів всіх банків, можна ознайомитися тут.
Поза конкуренцією
Абсолютний чемпіон за витратами на рекламу в цьому році — Альфа-Банк. За 9 місяців він витратив на ці цілі понад 100 млн грн. Якщо порівнювати з тим же періодом 2016 роки (23 млн грн), зростання дивовижне — на 76 млн грн або 321%.
Альфа-Банк активно просуває кредити готівкою. Причому суми, які він готовий позичати населенню, зростають як на дріжджах. Якщо на початку 2017 року Альфа рекламував позики з «верхньою планкою» в 100 000 грн, то з весни ліміт піднявся в три рази — до 300 000 грн.
На рекламні витрати вплинуло й об'єднання з Укрсоцбанком, клієнтів якого зараз прибирає до рук Альфа-Банк. Відділення Укрсоца в буквальному розумінні завалені рекламними буклетами кредитів та депозитів Альфи. При цьому рекламні витрати самого Укрсоцбанку скорочуються драматичними темпами. За 9 місяців 2017 роки він витратив на рекламу 11,5 млн грн. Це на 14,9 млн грн або 57% менше, ніж за той же період минулого року.
У 2017 році Альфа-Банк почав серйозно рекламувати свій мобільний додаток. Серед інших проектів — Business Hub, в рамках якого банк підтримує малий та середній бізнес, а також Sikorsky Challenge 2017 — програма розвитку фінтех стартапів.
Також варто відзначити грандіозний фестиваль Альфа-Банку Alfa Jazz Fest 2017, який пройшов у Львові. Альфа-Банк виступав в якості його титульного спонсора. Але в 2018-му фестиваль пройде вже під новим брендом — Leopolis Jazz Fest й для його організації будуть шукати нових спонсорів.
Держзамовлення
Другий за розміром рекламний бюджет виявився у націоналізованого ПриватБанку. За січень-вересень 2017 роки він витратив 66 млн грн.
Хоча в цілому після націоналізації витрати банку на рекламу скоротилися. За 9 місяців минулого року Приват витратив на ці цілі понад 85 млн грн, за січень-вересень 2017 — на 19 млн грн або 23% менше.
Серед серйозних проектів ПриватБанку можна відзначити просування програми КУБ — кредитування малого та середнього бізнесу, а також запуск Android Pay.
Інший великий держбанк — Ощабанк — навпаки, наростив рекламний бюджет на 23% за 9 місяців 2017 року. За цей період він витратив 36,2 млн грн, що на 6,7 млн грн більше, ніж за аналогічний період минулого року (29 млн грн).
В цьому році Ощадбанк розробив й запустив програму підтримки малих та середніх підприємців «Будуй своє». Її дуже просто розпізнати серед інших подібних програм по логотипу — величезному зубастому бобру.
Укрексімбанк за три квартали 2017 року розтратив на рекламу 5,6 млн грн. Це на 15% або 73 000 грн більше, ніж за той же період минулого року. Куди пішли ці гроші — незрозуміло. В інформаційному полі реклами Укрексімбанку взагалі не видно. І з маркетингових «заслуг» цього держбанку можна виділити хіба що організацію конференції, присвяченій участі України в новому Шовковому Шляху.
А ось Укргазбанк значно зменшив витрати на рекламу. За 9 місяців цього року він витратив 9,3 млн грн. Це на 7,4 млн грн або 44% менше, ніж в минулому році. З рекламних кампаній Укргазбанку в цьому році запам'яталася програма кредитування бізнесу на покупку енергоефективної продукції для МСБ «Еко-Банк». Більш того Укргазбанк активно підтримує український спорт. Так, Укргазбанк виступає спонсором Національної збірної команди України з футболу, Національної федерації баскетболу та навіть випустив спеціальну платіжну карту для уболівальників.
Римський слід
На третьому місці за розміром рекламного бюджету в січні-вересні виявився ОТП банк з витратами в 44 млн грн. У порівнянні з тим же періодом минулого року (11,5 млн грн), ОТП переконливо збільшив витрати на піар: вони зросли на 32 млн грн або 285%.
ОТП, як і інші банки, у 2017 році активно рекламував свої кредити. Наприклад, для малого і середнього бізнесу ОТП просував програму овердрафту «Гостинний». Рекламники ОТП запозичили слоган у римлян: «Прийшов, побачив, овердрафт».
Серед інших розрекламованих кредитних продуктів ОТП — кредит на нове авто, агрокредит «Миттєвий» та кредитна програма на покупку енергоощадної техніки IQ Energy.
Більше за 1000%
Знайшлося і два банки, які збільшили свої маркетингові бюджети більш ніж на 1000%. Так, Укрбудінвестбанк за цей період витратив на рекламу 946 000 грн. У порівнянні з тим же періодом минулого року зростання просто неймовірний: на 927 000 грн або 4897%. Головний профіль цього банку — інвестиції в будівництво. Разом з відновленням цієї галузі після кризи, потрібно відвойовувати свою частину ринку. Мабуть, без реклами це зробити неможливо.
Айбокс Банк — другий банк, який значно збільшив витрати на рекламу в процентному співвідношенні. Хоча в абсолютних значеннях бюджет виглядає дуже скромно. За три квартали 2017 року банк витратив 301 000 грн. Це на 1209% більше, ніж в минулому році, коли він практично не рекламувався. Літом цього року екс-менеджери ПриватБанку оголосили про відкриття першого українського банку без відділень на основі Айбокс Банку. І хоча працювати він почне лише в перші місяці 2018 року, розкручувати новий проект потихеньку почали вже в цьому році.
Кредит Європа Банк також значно наростив витрати на маркетинг та рекламу в процентному обчисленні. Але як й в попередніх двох випадках абсолютні цифри не вражають. Так, за 9 місяців 2017 року Кредит Європа Банк витратив на рекламу 18 000 грн. Це на 17 000 грн або 1700% більше, ніж за той же період минулого року.
Витрати банків на рекламу та маркетинг*
Банк | Витрати за 9 місяців 2017 року, млн грн | Зміна в порівнянні з 9 місяцями 2016 року, млн грн | Зміна в порівнянні з 9 місяцями 2016 року, % |
Альфа-Банк | 100,914 | ||
ПриватБанк | 66,253 | ||
ОТП | 44,560 | ||
ПУМБ | 42,002 | ||
Ощадбанк | 36,246 | ||
Таскомбанк | 29,717 | ||
Ідея Банк | 26,629 | ||
Кредобанк | 26,591 | ||
Райффайзен Банк Аваль | 26,487 | ||
Креді Агриколь | 25,921 | ||
УкрСиббанк | 24,627 | ||
Банк Восток | 23,224 | ||
Аркада | 17,558 | ||
Банк Кредит Дніпро | 15,997 | ||
Укрсоцбанк | 11,512 | ||
Південний | 9,913 | ||
Мегабанк | 9,674 | ||
Укргазбанк | 9,343 | ||
ПроКредит | 8,822 | ||
Банк Форвард | 8,162 | ||
Укрексімбанк | 5,653 | ||
Сбербанк | 5,396 | ||
Глобус | 3,925 | ||
Піреус | 3,811 | ||
Місто Банк | 3,604 | ||
ВТБ | 2,751 | ||
Правекс-Банк | 2,141 | ||
Марфін | 2,017 | ||
Універсал Банк | 1,753 | ||
Комінвестбанк | 1,749 | ||
Вернум Банк | 1,599 | ||
ОКСІ Банк | 1,511 | ||
Мотор-Банк | 1,449 | ||
Індустріалбанк | 1,173 | ||
Радабанк | 1,133 | ||
Альпарі | 1,055 | - | |
Промінвестбанк | 1,037 | ||
Конкорд | 0,990 | ||
ДіВі Банк | 0,972 | ||
Укрбудінвестбанк | 0,946 | ||
ВіЕс Банк | 0,845 | ||
Банк Український Капітал | 0,840 | ||
Львів | 0,784 | ||
БМ Банк | 0,771 | ||
А-Банк | 0,738 | ||
Банк Інвестицій та Заощаджень | 0,667 | ||
Полтава-Банк | 0,521 | ||
Юнекс Банк | 0,487 | ||
Кристалбанк | 0,449 | ||
Кредитвестбанк | 0,388 | ||
Кредит Оптима | 0,306 | - | |
Айбокс Банк | 0,301 | ||
Центр | 0,293 | ||
АП Банк | 0,266 | ||
Асвіо Банк | 0,263 | ||
Скай Банк | 0,245 | ||
Альтбанк | 0,193 | - | |
КІБ | 0,174 | ||
БТА Банк | 0,158 | ||
Земельний Капітал | 0,152 | ||
Сітібанк | 0,114 | ||
МІБ | 0,109 | ||
Експрес-Банк | 0,103 | ||
ПФБ | 0,101 | ||
ПІБ | 0,093 | ||
МетаБанк | 0,073 | ||
Полікомбанк | 0,068 | ||
Банк Богуслав | 0,067 | ||
Апекс-Банк | 0,058 | ||
Акордбанк | 0,049 | - | |
Український Банк Реконструкції та Розвитку | 0,045 | ||
Банк Січ | 0,043 | ||
СЕБ Корпоративний | 0,032 | - | |
РВС | 0,024 | ||
Кредит Європа | 0,018 | ||
Розрахунковий Центр | 0,018 | ||
Банк Грант | 0,015 | - | |
Кліринговий Дім | 0,015 | ||
Дойче Банк | 0,011 | - | |
Банк Альянс | 0,011 | ||
ІНГ Банк | 0 | 0 | - |
Банк Фамільний | 0 | 0 | - |
Траст-Капітал | 0 | 0 | - |
Банк 3/4 | 0 | 0 | - |
Фінансовий Партнер | 0 | 0 | - |
Банк Авангард | 0 | 0 | - |
Банк Портал | 0 | 0 | - |
Європромбанк | 0 |
*банки розташовані за розміром витрат на рекламу та маркетинг за 9 місяців 2017 року — від більшого до меншого
Олекса Рябуха