Що купили
«Мінфін» обрав акції 3 великих автовиробників. Найбільшу суму вклали у Volkswagen: придбали 1 акцію за $221,92.
Також додали до портфелю 5 акцій Honda, заплативши за них загалом $147,75, і 1 акцію General Motors за $53,5.
Чим зацікавили виробники авто
Автовиробників сміливо можна віднести до компаній, які суттєво постраждали через локдаун. Світовий автомобільний ринок у 2020 році скоротився на 14%. Найглибше падіння (на 27%) було зафіксовано у 1 півріччі минулого року, після чого ринок почав потроху відновлюватися. На подальше зростання автомобільного ринку експерти очікують і в 2021 році. Значною мірою і через відкладений попит.
А от електромобілі продовжували купляти навіть в умовах пандемії. Глобальні продажі електромобілів та плагін-гібридів минулого року сягнули 3,24 млн штук, що на 980 тис. більше, ніж у 2019 році. Загальна доля продажу таких автомобілів на світовому ринку досягла 4,2%, а роком раніше становила лише 2,5%.
Аналітики Canalys очікують, що цього року на електрокари та плагін-гібриди прийдеться вже 7% від світових продажів авто. А вже у 2030 році вони займуть до половини ринку.
Серед факторів, які сприятимуть популяризації електрокарів — програми державної допомоги. Зокрема, Євросоюз надав фінансову підтримку в 2,9 млрд євро на розвиток проєктів із виробництва батарей для електромобілів 42 компаніям. Також ЄС запроваджує фінансові стимули придбання електрокарів.
На користь виробникам електромобілів грає і політика Китаю, який ще на 2 роки подовжив програму фінансових стимулів придбання електромобілів.
Включається у гонку за «електрифікацію» транспорту і адміністрація нового президента США. Як заявив Джо Байден, він планує перевести весь урядовий автопарк на електромобілі. А це — 645 тис. автівок. Крім цього, вже готується законопроект, спрямований на нові фінансові стимули для покупців легкових та вантажних електромобілів.
Знаменита ARK Investment Management (управляє 10 фондами та, як мінімум, три з них — найбільш ефективні ETF в світі за прибутковостю за останній рік) прогнозує, що глобальні продажі електромобілів сягнуть 37 млн вже в 2024 році і складуть близько 40% до 2025 року.
Крім того, аналітики очікують, що вартість електромобілів наблизиться до паритету з бензиновими аналогами до 2022 року. Найдешевші автомобілі коштуватимуть близько $24 тис., а в 2024 році середня ціна бюджетного електромобіля зменшиться десь до $17 тис., у порівнянні з $25 тис. за бензиновий автомобіль.
Іншими словами, збільшення частки світового ринку електромобілів прискорюється і буде рости в геометричній прогресії в міру масштабування виробництв нинішніх гравців і входу в індустрію нових (Alibaba, Baidu, Apple та ін.).
Варіанти інвестицій
Серед можливостей інвестувати в автомобільну галузь варто розглянути ETF First Trust NASDAQ Global Auto Index Fund.
ETF слідує за індексом NASDAQ OMX Global Auto Index, копіюючи його кошик.
Для потрапляння в цей індекс капіталізація автовиробника має перевищувати півмільярда доларів, а обсяги торгів протягом 3-х місяців — не менше мільйона.
Цим і пояснюється постійна зміна кількості компаній в кошику.
Майже 80% фонду виділяється американським, німецьким і японським автовиробникам. Решту коштів отримують Франція, Італія та азіатські автовиробники.
Зараз фонд вкладає в акції більше трьох десятків автокомпаній. За минулий рік акції фонду зросли на 71%.
Якщо ж є бажання зосередитись саме на електромобілях, тут у нагоді може стати Global X Autonomous & Electric Vehicles ETF. Цей фонд орієнтується на компанії, які не лише безпосередньо виготовляють машини, але займаються різноманітними розробками для електрокарів: технологіями автопілоту, виробництвом батарей тощо.
Активи фонду складаються з вкладень в 75 компаній на загальну суму $824,218 млн, географічно розподілених між компаніями з США (59,3%), Китаю (7,3%), Японії (6,6%), Південної Кореї (5,0%) і Німеччини (3,5%).
Минулого року його акції зросли на 62,5%. У число топ-10 вкладень входять Alphabet, Microsoft, Nvidia, Apple, Toyota, Tesla, Baidu та інші вендори.
Від розвитку сектору електромобілів виграє і Global X Lithium & Battery Tech ETF — фонд, що орієнтується на літієву промисловість.
Пояснюємо вибір «Мінфіну»
Якщо ж говорити про конкретних виробників електромобілів, то найперше, що приходить в голову, — це Tesla та китайська Nio.
Проблема обох компаній в тому, що вони вже привернули надто великий інтерес інвесторів. Компанія Ілона Маска вийшла на фондовий ринок у 2010 році і з того часу подорожчала у 166 разів. Надзвичайно вдалим для інвесторів компанії був і минулий рік, коли акції зросли в ціні більш ніж на 600%.
Ще приголомшливі показники минулого року продемонструвала Nio. Акції збиткової компанії зросли у 14,5 рази.
Зараз інвестиції у обидві компанії виглядають надто ризикованими через їхню перекупленість. Тому редакція вирішила зайти на ринок електромобілів альтернативним шляхом.
Volkswagen
Придбання акцій Volkswagen — це, в першу чергу, ставка на європейський ринок електромобілів, який минулого року випередив китайський. Флагман росту «зелених» авто у ЄС — Німеччина. У ній продажі електрокарів та гібридів зросли минулого року на 254%, у порівнянні з 2019 роком.
Наприкінці 2019 року компанія заявила про плани інвестувати 33 млрд євро у виробництво електрокарів і ще 27 млрд євро в гібридні автомобілі та цифрові технології. За наступне десятиліття Volkswagen сподівається випустити 75 моделей електрокарів.
Новий флагман серед електрокарів німецького виробника Volkswagen ID.3.
Купуючи акції німецького автовиробника, «Мінфін» робить ставку на його електричне майбутнє. Хоча і зараз Volkswagen виглядає непогано. Компанія була прибутковою впродовж останніх років і залишилась такою в кризовий 2020 рік. Збитків вона зазнала лише у 2 кварталі минулого року.
Мультиплікатор P/E у Volkswagen досить пристойний — 21, для порівняння в середньому у компаній з індексу S&P 500 він сягає 45. Крім цього, автовиробник платить дивіденди — 2,88% річних.
General Motors
Інвестиції у американського автогіганта — наші сподівання на політику Байдена щодо закупівлі електромобілів за державний кошт та інвестиції в енергетичні програми.
В наступні 5 років GM планує інвестувати $27 млрд в розробку електромобілів та безпілотні технології. Як пояснюють у General Motors, в основі стратегії компанії лежить модульна силова установка і гнучка платформа електромобілів третього покоління. Це дозволить компанії на тій самій базі робити бюджетні і преміум авто. Ще одна перевага GM — власні запатентовані батареї Ultium. Додатковий козир цього автовиробника — спільна робота з Microsoft над безпілотними технологіями.
Як бонус варто було б нагадати, що у січні цього року найпопулярнішим в Україні електрокаром став Chevrolet Bolt, який обійшов традиційного лідера Nissan Leaf. Торгівельна марка Chevrolet належить GM.
Chevrolet Bolt на початку цього року став лідером продажів в Україні.
З точки зору фінансових показників, General Motors виглядає досить стабільно. Востаннє за підсумками року компанія була збитковою у 2017 році. Минулого року GM працював «в мінус» лише в 2 кварталі, а всі інші періоди заробляв.
P/E у General Motors ще нижче, ніж у Volkswagen, — 12,2. А ось дивідендів компанія на відміну від німецького автовиробника не платить.
Honda
Японська компанія має хороший досвід у виробництві гібридів, але на ринку електрокарів практично непомітна. Свій перший електромобіль вона презентувала лише у 2019 році і, скажемо прямо, його дизайн доволі специфічний. Тому не дивно, що цей автомобіль не входить навіть до 20-ки найпопулярніших електромобілів у світі.
Перший електромобіль японського автогіганта Honda e.
Із продажом гібридів та традиційних машин у Honda справи краще. Саме через фінансові показники «Мінфін» і звернув увагу на даного виробника. Компанія відзвітувала, що прибуток на акцію наприкінці минулого року сягнув 1,56 єн, хоча аналітики прогнозували, що він буде майже на 45% нижчим.
Крім цього, в останні місяці 2020 року виробництво на заводах Honda в Японії, Китаї та США було вищим, ніж роком раніше. В Японії зростання перевищило 20%.
Всі минулі роки компанія залишалась прибутковою, хоча разом з тим її можна вважати недооціненою: P/E становить близько 12.
З точки зору майбутньої «електрифікації», у автовиробника непогані перспективи. Honda уклала договір з General Motors про використання його платформи для своїх електрокарів. Посаду генерального директора компанії займе Тосіхіро Мібе. В заявах автовиробника наголошується: новий керманич має досвід роботи в зелених технологіях і поведе автогіганта до «нової ери». Як розшифровують експерти, під цією ерою мається на увазі саме електричне майбутнє.
Чому нам було не вигідно купувати Volkswagen
Окрім випробовування різних стратегій на фондовому ринку «Мінфін» ставив за ціль перевірити неочевидні, на перший погляд, комісії, які може застосовувати брокер.
Така нагода нам випала під час купівлі акцій Volkswagen. Справа в тому, що акції Honda та General Motors можна придбати за долари на американських торгівельних майданчиках. А ось німецький автовиробник торгується на Франкфуртській біржі (Xetra).
Читайте також: Куди краще інвестувати в 2021 році
Перше, на що варто звертати увагу, купуючи активи на новому майданчику, — комісії. Комісія за операцію на цій біржі у Exante становить 0,05% від суми. Для порівняння: на американських біржах — 0,02 центи за кожну акцію.
Ще одна особливість — ми купуємо актив у євро, хоча на рахунку лежать долари. Що відбувається в такому випадку? Коли ми натискаємо на кнопку «купити», брокер дає потрібну суму євро нам у борг. В борг він дає під відсотки і при цьому ставка динамічна і в кожному випадку може змінюватись.
Крім цього, оскільки брокер дає валюту в борг, він блокує таку саму суму на рахунку в доларах у якості застави. Іншими словами, при покупці акцій на $221,92, ця сума списується і ви отримуєте акцію (так само як і при будь-якій іншій операції). Але крім цього, така ж сума заморожується на рахунку доти, доки на руках відповідна акція і, відповідно, залишається борг.
Можна було б піти іншим шляхом: спершу за свої долари у брокера купити євро, а потім вже за євро купити акції. Але і тут на нас чекала б додаткова комісія. За купівлю євро брокер бере 0,3% від суми. Потім таку ж комісію довелося б заплатити за вихід із євро назад у долар.
Можливо, інші брокери інакше регулюють придбання активів за різні валюти. Якщо у вас є відповідний досвід — пишіть у коментарях.
Ймовірність додаткових витрат треба завжди мати на увазі при купівлі активів не за свою основну валюту.
Фінансові результати
За тиждень після придбання подорожчали акції лише одного з автогігантів — Volkswagen. Їхня вартість зросла на 3,41%. Головною причиною цього стала заява компанії про можливе IPO своєї «дочки» Porsche.
А ось General Motors і Honda просіли. По GM вдарили морози, перебої з постачанням електроенергії та труднощі під'їзду працівників через погодні умови у США. Крім цього, у обох автовиробників (так само як і світової галузі загалом) виникли проблеми з постачанням чипів, що теж змушує скорочувати виробництво.
Загалом ми інвестували у три компанії $423,06. З часу придбання ціна нашого автомобільного портфелю просіла на 24 центи, або ж на 0,06%. Ці інвестиції ми розглядаємо як довгострокові, а тому спокійно ставимось до такої корекції.
Загалом весь портфель з початку проекту зріс на 3,08% або ж на $50,41. А з часу виходу попередньої статті тиждень тому — на $16,64.
Читайте також: Інвестиції «Мінфіну» в криптовалюту: тримати або продати
Найбільшу прибутковість наразі демонструє ETF, що орієнтується на мідь United States Copper Index Fund. А ось фармацевтична компанія UniQure залишається найгіршою з наших інвестицій.
Інвестиції «Мінфіну»
Актив | Кількість акцій | Ціна акції на момент придбання, $ | Ціна акції на момент написання статті, $ | Зміна ціни активу за тиждень, $ | Зміна ціни з часу придбання $ | Дохідність |
United States Copper Index Fund | 8 | 22,32 | 25,6 | +16,56 | +26,2 | 14,66% |
VanEck Vectors Agribusiness | 3 | 81,44 | 87,14 | +4,02 | +17,10 | 6,99% |
Usana Health Sciences | 2 | 86,4 | 91,5 | +5,56 | +10,2 | 5,90% |
Volkswagen | 1 | 221,81 | 229,27 | н/д | +7,46 | 3,41% |
Zogenix | 4 | 22,24 | 22,82 | +1,22 | +2,34 | 2,63% |
WisdomTree Wheat | 2 | 6,12 | 6,28 | +0,25 | +0,32 | 2,61% |
Vanguard S&P 500 | 1 | 347,44 | 355,88 | -5,63 | +8,44 | 2,43% |
General Motors | 1 | 53,5 | 52,05 | н/д | -1,45 | -2,70% |
Honda Motor | 5 | 29,55 | 28,3 | н/д | -6,25 | -4,23% |
UniQure N.V. | 3 | 40,3 | 35,65 | -5,1 | -13,95 | -11,53% |
ПОПЕРЕДНІ МАТЕРІАЛИ СЕРІЇ:
Вклали гроші у фармакомпанії і рахуємо збитки
Як обрати брокера, щоб купити акції за кордоном
Відкриваємо рахунок у брокера: чому це може розтягнутися на 3 місяці