Минфин - Курсы валют Украины

Установить
AdvokatChunzhin

Вадим Чунжин

0 подписчиков0 подписок

Был на сайте 1 февраля 2024 в 20:23

Мужской

Адвокат

О себе

Практикуючий адвокат, консультант і блогер з 20 річним стажем роботи. Спеціалізація: Проблеми ЖКГ (ОСББ, комунальні послуги, несправедливі нарахування, суперечки з монополістами), протидія рейдерству та захист прав споживачів\\\\підприємців, фінансові питання (повернення депозитів, розблокування рахунків, відшкодування збитків), земля та нерухомість.

На Минфине с 5 апреля 2023

Заблокировать

Громадський рятівник

Записи

3

1 февраля 2024, 11:29

ПриватБанк знищує Цивільний кодекс і Конституцію — що скаже Верховний Суд України

В очікуванні судового розгляду касаційної скарги на рішення Київського апеляційного суду щодо повернення депозиту мого клієнта Зої Пивоварової з АБ «ПриватБанк» (справа № 757/13397/20), вирішив поділитись із громадськістю своїми поглядами на позицію відповідача по скарзі. Нагадаю, це та сама резонансна справа викрадення «ПриватБанком» заощаджень всього життя депозиту 87-річної Зої Пивоварової, яка вже майже 10 років не може повернути свої кошти. По цій справі, суд першої інстанції, в особі судді О.В. Соколова, виніс єдине можливе рішення за буквою закону – повернути старенькій її гроші. Проте колегія Київського апеляційного суду на чолі з О.І. Шкоріною дивним чином вирішила підіграти «ПриватБанку», та відмінила рішення Печерського районного суду міста Києва, що викликало обурення ЗМІ та правозахисної спільноти. Зокрема, журналісти порталу «Енігма» та «Чесне правосуддя», які вже кілька років слідкують за цим процесом, дали свою оцінку такому «правосуддю». Див. статтю на порталі Енігма: Суддя КАС Шкоріна з колегами винесли дивне рішення на користь шахраїв з ПриватБанку. Що скаже Касація? Наразі юристи «ПриватБанку» у своєму відзиві до Верховного Суду підготували дуже цинічні і суперечливі пояснення, та навели аргументи, які фактично руйнують всю систему відносин банка та клієнта. Відміняючи право власності Я буду торкатись лише найбільш кричущих протиріч і перекручувань, які використовує «ПриватБанк» для прикриття своїх махінацій з депозитами та коштами клієнтів. «ПриватБанк» у своєму відзиві на касаційну скаргу (і загалом, це його стала позиція в цій справі) стверджує, що сам факт переказу депозитних коштів клієнта на картку вкладника, без будь-якої можливості зняти ці кошти чи користуватись ними, можна вважати за виконання своїх обов’язків за депозитними договорами. Тобто, певна формальна дія, в їх уяві, замінює сутність правочину як таку. Це нагадує лозунг сталінського режиму, що джерелом влади є народ. Проте, насправді, у народу немає жодних прав, як і у мого клієнта не було і немає жодної можливості розпоряджатися своїми коштами. Така позиція суперечить цілому ряду норм закону Цивільного кодексу України. А саме: 1. Статті 1058. «Договір банківського вкладу». Згідно положень статті, за договором банківського вкладу (депозиту) одна сторона (банк), що прийняла від другої сторони (вкладника) або для неї грошову суму (вклад), що надійшла, зобов’язується виплачувати вкладникові таку суму та проценти на неї або дохід в іншій формі на умовах та в порядку, встановлених договором. 2. Статті 1066. «Договір банківського рахунку» , де прямо вказується, що « За договором банківського рахунка банк зобов’язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком ». Позиція «ПриватБанку» повністю знищує таке базове положення кодексу, як захищеність коштів клієнта: « Банк має право використовувати грошові кошти на рахунку клієнта, гарантуючи його право безперешкодно розпоряджатися цими коштами ». А також « Банк не має права визначати та контролювати напрями використання грошових коштів клієнта та встановлювати інші обмеження його права щодо розпорядження грошовими коштами, не передбачені законом, договором між банком і клієнтом або умовами обтяження, предметом якого є майнові права на грошові кошти, що знаходяться на банківському рахунку ». 3. Статті 1068. «Операції за рахунком, що виконуються банком». Де прямо і чітко вказується, що « Банк зобов’язаний вчиняти для клієнта операції, які передбачені для рахунків даного виду законом, банківськими правилами та звичаями ділового обороту, якщо інше не встановлено договором банківського рахунка ». Та особливо кричуще порушується наступний пункт цієї статті кодексу: « Банк зобов’язаний за розпорядженням клієнта видати або перерахувати з його рахунку грошові кошти в день надходження до банку відповідної платіжної інструкції, якщо інший строк не передбачений договором банківського рахунку або законом .» Також своїми діями, відмовляючись віддати депозит Зої Пивоварової, і посилаючись на уявні ознаки виконання договору при фактичній відмові виконати ці умови, «ПриватБанк» намагається узаконити можливість безкарно порушувати, фактично знищувати, право власності. Тим самим заперечується стаття 316 Цивільного кодексу України: «Правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб». Ставляться під сумнів основні положення ст.317 Цивільного кодексу України: «Зміст права власності». Такі, як: « Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном ». « На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна ». А також положення ст.319 Цивільного кодексу України: « Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд ». « Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону…», «Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав ». Також дії «ПриватБанку» по відношенню до прав мого клієнта, знищують норми ст.321 Цивільного процесуального кодексу України щодо Непорушності права власності. Зокрема, наступні положення: « Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні ». « Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом ». « Примусове відчуження об’єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другою статті 353 цього Кодексу ». Виходячи з наведеного, Позивач надав суду докази, що свідчать про факт укладення між сторонами договору банківського вкладу та внесення грошових коштів у заявленому розмірі. Проте банком не доведено виконання належним чином своїх зобов’язань щодо повернення грошових коштів за вимогою вкладника. Крім того, АТ КБ «ПриватБанк» грубо порушує право власності Позивача на грошові кошти, передбачене ст.41 Конституції України, ст.ст.319 – 321 Цивільного кодексу України, ст.ст.1058 – 1060, 1066 – 1070, 1073 Цивільного Кодексу України та ст.2 Закону України «Про Банки та банківську діяльність». Прикриваючись сумнівними оборудками Наступна базова позиція «ПриватБанку» полягає в тому, що при бажанні, дозволяється в односторонньому порядку, без згоди власника, переказувати депозитні кошти на рахунки іншої компанії. При чому мова йде про компанію, що ніколи не мала ліцензії на укладання чи обслуговування депозитних договорів, а інші ліцензії на здійснення фінансових послуг були відкликані у цієї компанії у 2015 році. Така позиція грубо суперечить нормам Цивільного кодексу України. Зокрема, статті 520. « Заміна боржника у зобов’язанні »: «Боржник у зобов’язанні може бути замінений іншою особою (переведення боргу) лише за згодою кредитора, якщо інше не передбачено законом». Нічого подібного у відносинах між банком і моїм клієнтом зроблено не було. Ніхто (жодна структура «ПриватБанку») мого клієнта не попереджав та згоди на сумнівні операції з депозитом мого клієнта не отримував. Це підтверджує нашу позицію, що «ПриватБанк» є боржником за договором банківського вкладу та належним відповідачем у справі, що узгоджується із висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 20 січня 2021 року у справі № 729/887/19 (провадження 61-14093св20), від 20 жовтня 2021 року у справі № 201/8704/19 (провадження № 61-16655св21) та від 17 листопада 2021 року у справі № 755/17323/19 (провадження № 61-436св21) у подібних правовідносинах. Відсутність згоди кредитора на переведення боргу свідчить, що договір про переведення боргу між новим та первісним боржниками не породив правових наслідків для кредитора, тобто не відбулося переведення боргу. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 11 січня 2023 року № 201/5390/16-ц. Заперечують право на справедливий суд Ще один абсурдний довід «ПриватБанку», з яким вони йдуть до касації – це ствердження, що Позивач не повинен перекладати право встановлювати істину і право на справедливе рішення на… суд! Тобто, юристи «ПриватБанку» знахабніли вже настільки, що дорікають Позивачу, що той розраховує на всебічне і неупереджене вивчення судом справи і встановлення істини! Щоб вгамувати банківських юристів, дозволю собі нагадати деякі положення Закону України «Про судоустрій і статус суддів». У статті 2. « Завдання суду» зазначається, що: « Суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України ». У статті 7 « Право на справедливий суд » зазначається, що: « Кожному гарантується захист його прав, свобод та інтересів у розумні строки незалежним, безстороннім і справедливим судом, утвореним законом ». « Доступність правосуддя для кожної особи забезпечується відповідно до Конституції України та в порядку, встановленому законами України ». Та не будемо забувати, що право на справедливий суд, з усіма витікаючими, передбачене ст.55 Конституції України. Крім того, «ПриватБанк», намагаючись ввести суд в оману, вказує вигадані документи по справі, які не додає до відзиву, і не надає до них доступу стороні позивача. Що ставить під сумнів всю позицію відповідача. Чи узаконить ВСУ грабунок людей Та найбільш кричуще зловживання, яке може зруйнувати базові засади цивільно-правових відносин і знищити ряд норм Конституції, полягає в наступному. Якщо Верховний Суд раптом, з якоїсь причини, задовольнить апетити «ПриватБанку» та залише у силі рішення Київського апеляційного суду, це фактично узаконить за банками право викрадати депозити клієнтів і відкриє скриньку Пандори. Більше того, «судовий дозвіл» «ПриватБанку» не повертати депозит клієнту, який довірив йому свої гроші, призведе до хаосу у банківській системі. Таким чином в Україні буде створена та «освячена» ганебна практика, яка дозволить банкам не віддавати клієнтам депозитні кошти, переказувати їх на інші компанії без згоди власника коштів, і безкарно порушувати права споживачів фінансових послуг. За такою практикою, фактично, будь-який банк зможе відмовитись віддавати депозити своїм клієнтам, переводити їх на якісь сумнівні установи, і користуватись цими грошима безкоштовно, на свій розсуд. А у клієнтів навіть не буде шансів захистити свої права в суді, адже практику узаконить Верховний Суд. І це прямий шлях до банківського колапсу та економічного краху. А це вже – пряма загроза національній безпеці, що в умовах війни і зовнішніх загроз, прирівнюється до зради та розхитуванню ситуації в інтересах ворога. Сподіваюсь, що колегія Верховного Суду розбереться в цій ситуації та не допустить затвердження правового свавілля, не допустить узаконення порушення

Нет голосов

Комментировать

9 ноября 2023, 12:39

Саботаж Київтеплоенерго в суді не пройшов - гроші киянам доведеться повертати!

Вітаю всіх киян, своїх підписників, клієнтів і партнерів! Маю гарну новину: Оболонський районний суд не дозволив КП «Київтеплоенерго» саботувати його ж рішення щодо перерахунку сум за опалення на користь мешканців Києва. Відповідне рішення, що відхиляє позов КТЕ, напередодні виніс суддя по справі Жук В.М, за що йому окрема благодарність. Дякую, Ваша честь, що вчинили по закону! Це дуже гарний дзвіночок і певний сигнал для комунальних монополістів, що ера безконтрольних грабунків і нарахувань боргів, висмоктаних з пальця, підійшла до завершення! Користуючись нагодою, вітаю мешканців будинку по вул.Івасюка (Г.Сталінграда) 16-д з цією маленькою звитягою! Для цього Ви дійсно зробили велику справу, молодці що не здавалися, не опускали руки, коли були невдачі, а йшли до кінця. Разом з вами ми змогли перебороти саботаж комунальників, форс-мажори та інертність суддів, і наші з вами зусилля поступово дають позитивний результат. Далі буде, не розслабляємось, віримо в Перемогу, віримо в правосуддя! А зараз трохи детальніше про всі нюанси. Останні дії КТЕ, які намагаються відчайдушно зіскочити з рейок законності у прірву свавілля і відвертого саботажу судових рішень, показали їх справжню сутність. Для уникнення відповідальності, юристи КТЕ вдаються до відвертих махінацій і вводять суддів Оболонського суду в оману. А саме, готують відписки, в яких запевняють, що начебто рішення суду, в нашому випадку – перерахунок за несправедливі нарахування за опалення по групі квартир з б. по вул.Івасюка, колишня Г.Сталінграда 16-д, вже виконані. (що є повною брехнею!) А відтак КТЕ просить суд відмінити виконавчі провадження як такі, що не підлягають виконанню! Така нечувана нахабність змушує хвилюватись про загальну адекватність керівництва монополіста. Про це вже неодноразово писали ЗМІ і за цією справою уважно спостерігає київська громадськість та правозахисні організації. Щоправда, українське правосуддя у випадку із позовом до КТЕ, останнім часом здебільшого демонструє зваженість і принциповість. Принаймні, судді, рішення яких саботує КТЕ, не спускають все на гальмах і намагаються відновити законність. Зокрема, суддя Оболонського р-ного суду Жук В.М., який в свій час своїм рішенням зобов`язав КТЕ зробити перерахунок на користь мешканців, уже розглянув дві таких заяви та відмовив КТЕ у праві на саботаж. А значить, рішення доведеться виконувати! ( Посилання https://reyestr.court.gov.ua/Review/114586313 https://reyestr.court.gov.ua/Review/114481661 Якби суддя Жук з якоїсь причини (хабар, тиск, помилка, поганий настрій\почуття) раптом дозволив Київтеплоенерго не виконувати своє ж рішення, це б знищило базові засади Конституції та відкрило «ящик Пандори». Враховуючи стан українського правосуддя загалом, такий прецедент став би справжньою термоядерною бомбою. Це був би такий вибух, який знищив би всі засади правосуддя і всі надії на відновлення довіри до судової влади і законності в державі. Те, що робить зараз КТЕ, відмовляючись добровільно виконувати судові рішення щодо перерахунку фальшивих боргів мешканців Києва, містить ознаки кримінального злочину, який має бути розслідувано відповідними органами. КТЕ волає, що у них на підприємствах і в офісах проходять начебто незаконні обшуки. Так що ж ви робите, ви ж прямо зараз, самі, серед біла дня, вчиняєте злочин! Нахабно відмовляючись виконувати судові рішення, ви просто змішуєте з лайном рішення українських судів, які зобов’язали вас всього лише трохи притушити апетити і повернути людям несправедливо нараховані суми. Ви ж самі провокуєте САП, і ДБР своїми зухвалими, протиправними діями! Продовжуйте далі порушувати норми закону, і дочекаєтесь, коли почнуться затримання винних у зловживаннях і махінаціях. А ви будете волати про незаконність і тиск, і сподіватись, що вас почують? Але так не буває – якщо ви не здатні виправляти прості помилки, то з вас дуже скоро спитають за великі. Ну, уявіть. В такому випадку суддям-хабарникам взагалі б не треба було виносити неправомірні рішення на користь «рішал» і корупціонерів і наражати себе на критику і розслідування. Вони б спокійно виносили рішення, які б виглядали справедливими, але обіцяли б, що надалі їх можна буде просто саботувати, не виконувати. Бо не менш важливішим, а то й більше, за саме рішення є власне його виконання. А тут корупціонери могли б домовлятись із суддями, що на підставі фальшивих довідок, ті будуть визнавати рішення виконаними, навіть якщо це неправда. Ідеальна схема для корпоративної мафії! Та на щастя, цього поки що не сталося. Щоправда, зараз в Оболонському суді розглядаються ще кілька заяв від КТЕ з проханням визнати виконавчі провадження як ті, що не підлягають виконанню. Тобто, ділки — постачальники комунальних послуг вкотре хочуть уникнути відповідальності за свої махінації Зокрема, найближча справа № 756/11780/19. Це ще одна гілка по тій самій скандальній справі, що й всі інші, які проти КТЕ веде ваш покірний слуга. Перша інстанція https://reyestr.court.gov.ua/Review/103490316 та апеляція https://reyestr.court.gov.ua/Review/107817328 визнала правоту киян і зобов’язала КТЕ зробити перерахунок за певний період у бік зменшення сум. Наразі в Оболонський Районний суд саботажну заяву від КТЕ розглядає суддя Ткач Марина Миколаївна. Власне, вона ж і приймала рішення першої інстанції на користь мешканців будинку Г.Сталінграда 16-д. За моїми даними, на суддів по цій справі зі сторони міської влади, може чинитися певний тиск з метою закрити справу і дати можливість КТЕ і далі безкарно грабувати Киян. Але я сподіваюсь, що як і суддя Жук В.М., суддя Ткач М.М. не піддасться на провокації і вчинить сумлінно, за буквою закону. А закон, нагадую, наголошує на обов’язковість виконання судового рішення. Стаття 129-1. Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд. Що ж подивимось, як будуть далі розвиватись події і Триматимемо вас в курсі!

Нет голосов

Комментировать

18 сентября 2023, 10:34

Виконавчий колапс: Хто і коли відшкодує бізнесу збитки від війни?

Сьогодні Україна зіткнулась з актуальною проблемою неможливості відшкодування бізнесу збитків від російської агресії. Суди виносять рішення на користь позивачів, присуджують до відшкодування конкретні обґрунтовані суми, але далі наступає ступор. Як виявилося, на сьогоднішній день в Україні не існує правових та виконавчих механізмів, які б дозволили виконати рішення судів щодо відшкодування військових збитків приватного бізнесу. І якщо по відношенню до фізичних осіб, що втратили житло або майно, Україна спромоглася напрацювати систему відшкодування, яка вже більш-менш діє, то приватний бізнес досі залишається без уваги Держави, таким собі «бідним родичем», якого фактично кинули напризволяще. Напевно, у керівництві Держави вважають, що бізнес може чудово подбати про себе сам, і що ті величезні збитки, які війна завдала підприємцям та фермерам, вони мають компенсувати із власних ресурсів. Але таке ставлення – дуже хибне і веде до поганих наслідків. Наразі тисячі підприємств, переважно малого і середнього бізнесу (МСБ), які створювали економіку в регіонах, забезпечували робочі місця, платили податки, опинилися на межі банкрутства, ледве жевріють, або вже збанкрутіли. Якщо ситуацію швидко не владнати, погіршення й так непростої економічної ситуації в країні різко прискориться і стане відчутне усім. І це буде результатом недолугої політики влади, яка не в змозі подбати про драйверів економіки, платників податків та роботодавців. І таке не списати на труднощі війни, бо вміння долати ці труднощі якраз і відрізняє зрілу, відповідальну владу. Скільки втратили? За даними Київської школи економіки, збитки, завдані українському бізнесу внаслідок російської агресії, на початок 2023 року загальна сума прямих збитків підприємств, включно з державними, та приватних осіб-підприємців, оцінюється в $13 млрд. З них $9 млрд — частка збитків великих та середніх підприємств. Загальні непрямі втрати сягають $33,1 млрд. А необхідна сума для відновлення підприємств — $24,9 млрд. https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zbitki-zavdani-ukrayinskomu-biznesu-vnaslidok-rosiyskoyi-agresiyi-otsinyuyutsya-v-13-mlrd/ . І хоча ці збитки зростають кожного дня, ця сума викликає питання, хоча б тому, що в ній нібито пораховані збитки усіх підприємств – приватних, державних, великих, середніх та малих. Тоді як деякі інші експерти вважають, що лише малий та середній бізнес внаслідок війни отримав шкоди прямих та непрямих збитків на суму більше 10 млрд доларів. До війни малий і середній бізнес забезпечував 60% ВВП, 7 млн робочих місць та 40% податкових надходжень, що становило основу економіки. З початком війни він втратив чи не найбільше за всю історію незалежної України. Тоді як для відновлення повноцінної роботи українського МСБ потрібно €6 млрд. І це за даними на 1 вересня 2022 року ( https://forbes.ua/company/cherez-viynu-dlya-vidnovlennya-ukrainskogo-malogo-ta-serednogo-biznesu-potribno-6-mlrd-doslidzhennya-01092022-8060 . З тих пір пройшов рік і збитки приватного бізнесу лише збільшились. Багато підприємців так і не змогли відновити роботу, тисячі компаній МСБ знаходяться на межі виживання і ледве зводять кінці з кінцями. Дуже багато тих, хто тримається на позиках, на очікуванні компенсації збитків від війни за пошкоджене, зруйноване майно. Але чим далі, тим віра бізнесу у щасливий кінець згасає все більше. Ситуацію погіршує виконавчий глухий кут. Отримуючи позитивні рішення судів про відшкодування збитків, підприємці з надією йдуть до виконавців, отримують відмову та розуміють, що грошей чекати нема звідки. І все це відбувається на тлі щоденних корупційних скандалів про багатомільйонні закупівлі непотрібних або неякісних речей по завищеним цінам та нецільових витрат у сферах державного і комунального сектору. Якщо протягом найближчих місяців приватний бізнес не почне отримувати компенсації за військові втрати, країну чекає вал безробіття та банкрутства, а десятки тисяч людей втратять робочі місця та засоби для існування. Чи потрібен такий сценарій Президенту України? Очевидно, що ні. А тому група експертів, та актив малого і середнього бізнесу вирішили спільно запропонувати керівництву Держави шляхи надходження коштів у «Фонд виконавчих рішень» (назвемо його так) та механізм виплат. Пропоную стисло оглянути ймовірні напрямки і способи, які допоможуть вирішити проблему. Звідки брати гроші Отже, звідки брати кошти для відшкодування збитків українського бізнесу, якщо в тебе немає потрібних зв’язків у керівних, фінансових, розподільчих владних структурах? Та й при таких зв’язках легітимно отримати певні суми легко не буде, бо влада змінюється, а злочин і махінації, якщо такі відбудуться, залишаються в історії назавжди. І буде прикро отримати компенсацію із якихось сірих фондів, або нецільового виділення коштів, а потім втратити все, коли справою займуться хтось із чудової п’ятірки ДБР, СБУ, НАБУ, САП чи БЄБ, або всі разом… Тому наразі білий прозорий бізнес цікавлять швидкі, але лише офіційні, законні, легітимні способи реалізації виконавчих проваджень, а саме – відшкодування матеріальних збитків, завданих війною. Тим більше, що термін дії виконавчого провадження закінчується через три роки. Розглянемо ймовірні шляхи акумуляції грошей, джерела фінансування та можливі варіанти механізму відшкодування збитків приватного бізнесу. Варіант №1. Гроші з міжнародного Фонду (Реєстру) компенсацій військових збитків. Позитивні новини прийшли з Рейк’явіка, де у серпні 2023 року 43 країни підписали офіційний документ – створення Єдиного Реєстру шкоди, завданої агресією РФ проти України. Електронна версія цього реєстру має вже запрацювати до кінця поточного року (детальніше у матеріалі: «Гроші РФ для громадян України: про що домовилися лідери Європи на саміті в Рейк’явіку» https://www.eurointegration.com.ua/articles/2023/05/17/7161838/ ). Передбачається, що цей реєстр працюватиме як Міжнародний Фонд, який будуть наповнювати грошима з продажу арештованого (конфіскованого) майна та фінансів російської імперії та путінських олігархів. Плюси: Цей варіант досить реалістичний і обнадійливий. По-перше тому, що арештованих ресурсів налічується на багато мільярдів доларів. А по-друге, тому, що конфісковані гроші і суми збитків будуть встановлювати та прозоро розподіляти міжнародні структури (а не самі знаєте хто)) Мінус – західні країни досі не прийшли, і ще дуже далекі до консенсусу відносно юридичних підстав і механізму вилучення, обліку арештованих коштів та спрямування їх на виплати постраждалим від війни. А виходячи з того, що західна бюрократія дуже повільна та обережна, особливо у змінах до фінансових законів і приватної/державної власності, є ризик, що реальний механізм виплат стане можливим не раніше ніж за 3-5 років і навіть більше. А реальні виплати почнуться ще пізніше. Що для більшості постраждалого бізнесу, особливо МСБ, неприпустимо та рівносильно банкрутству. Варіант №2. Кредитування міжнародними/українськими банками сум збитків для бізнеса під заставу майбутніх виплат з Міжнародного Фонду (Реєстру) відшкодування збитків, коли система запрацює. Плюси: Цей варіант виглядає досить перспективним, бо в такому випадку постраждалий бізнес може отримати кошти на відновлення та на модернізацію вже зараз. Для цього лише треба розробити і підписати відповідну угоду між ЄС (гарантами Реєстру збитків) та фінансовими установами (банками), що будуть виділяти низьковідсоткові кредити для компенсації збитків. Така угода – це типовий юридичний документ, який не потребує нескінчених правок та узгоджень, а, відтак, може запрацювати вже за кілька місяців. Єдине – треба все це пролобіювати (привернути увагу та аргументувати необхідність і актуальність такого рішення) в Кабінеті Міністрів та в Офісі Президента України, щоб вони виступили з відповідною ініціативою перед західними партнерами. Мінус цього варіанта, що гроші у будь-якому випадку прийдеться потім віддавати з відсотками, навіть якщо це буде пільгова ставка відповідно до LIBOR або Euribor. Варіант №3. Грантові, допоміжні виплати країн-партнерів України , що надходять до бюджету як цільова допомога для подолання економічних наслідків війни. Тут йдеться про величезні суми, сотні мільйонів доларів, які поступають на українські рахунки щомісяця. Більшість з них мають пряме цільове призначення – підтримувати на плаву українську економіку, соціальні ініціативи та кризові галузі. Але майже всі вони розподіляються за дуже заплутаними схемами, і часто слугують джерелом гучних корупційних скандалів. Наприклад, чому б не спрямувати частину від додаткових 1,5 млрд грн від Європейського інвестиційного банку, які наразі планується спрямувати на проєкти відновлення в регіонах України, на виплати тим самим місцевим МСБ, що зазнали військових збитків та підтвердили суми компенсацій в суді? (Детально про ці кошти у матеріалі https://lb.ua/economics/2023/08/28/572191_dodatkovi_15_mlrd_grn_vid.html ) Або якусь частину коштів, які щойно виділила Україні Південна Корея. Йдеться про $394 мільйона доларів, що надійдуть у 2024 році. Тим більше, що цільове призначення цих грошей цілком співзвучне — на відновлення та гуманітарну допомогу. І таких траншів, які виділяються Україні буде чимало – і лише рішення влади може спрямувати частину цих коштів на відновлення справедливості і компенсацію приватному бізнесу, який наразі залишився сам на сам із своїми бідами та проблемами. Плюси: Якщо українська влада прийме мудре вольове рішення і знайде джерела коштів для виплати бізнесу по виконавчим листам судів – це суттєво підвищить її рейтинги, підвищить добробут людей, пожвавить та покращить економічну ситуацію в країні. Така ініціатива має бути підтримана західними партнерами-донорами. Адже кошти вливатимуться не в прірву невідомо кому, а за прозорими рахунками в реальний працюючий сектор. Варіант №4. Спрямувати частину грошей від АРМА на відшкодування збитків малого і середнього бізнесу, а саме — по виконавчим провадженням за рішеннями українських господарських судів. Це конкретні, реальні і, що важливо, реалістичні суми, які вже мають чітке законне обґрунтування і документальне підтвердження. Насправді, це найбільш реальний, дієвий варіант, бо російських коштів в управлінні АРМА дуже багато, і цими грошима Україна може розпоряджатись вже зараз! Плюси: 1. Частина грошей від АРМА – нехай це буде хоча б 20-30 % піде на дійсно важливі справи – відновлення реального сектору економіки. А значить – буде менше корупційних скандалів щодо нецільового використання або розкрадання державних коштів. 2. Якщо Президент України прийме таке абсолютно раціональне і мудре рішення а Кабмін і Парламент підтримають – це покаже українцям, що влада дійсно піклується про громадян. Мільйони людей, задіяних у секторі МСБ, будуть знати, кому віддячити (натяк на рейтинги та вибори зрозумілий). Мінуси: управителі-розпорядники грошей та активів АРМА будуть дуже пручатися, бо це віднімає гроші з їх кишень. Але нові часи потребують нових, прогресивних рішень. Дерибану на всіх рівнях приходить кінець. Варіант №5. Судитися в ЄСПЛ та чекати конфіскованих в ЄС російських коштів. Чимало представників бізнесу, отримуючи позитивні рішення суду щодо відшкодування збитків війни, і стикаючись з неможливістю отримати компенсацію в Україні, обирають пропозиції судитися далі в ЄСПЛ. Мовляв, це гарантує в майбутньому відшкодування збитків. Плюси. З однієї сторони, за відсутності альтернатив, це може бути непоганим варіантом, що дає надію. Мінуси. Але сам процес тяжби в ЄСПЛ, окрім того, що досить вартісний, буде гарантовано довгим. Тоді як механізм реального відшкодування взагалі тане в тумані років… Реальна історія компанії МСБ — ТОВ «Брівер», Херсонська область. Нещодавно ми закінчили нову та дуже важливу справу. А саме – отримали позитивне рішення суду та підтвердження суми щодо відшкодування збитків підприємства середнього бізнесу, які завдала російська агресія. Таким чином, Господарський суд Одеської області прийняв рішення по справі 916/1795/23 про стягнення з російської федерації на користь фірми ТОВ «Брівер» м. Херсон, що постраждала від окупації. Посилання на рішення у реєстрі судових справ: https://reyestr.court.gov.ua/Review/112483954 Зазначу, що в період окупації міста Херсон склади ТОВ «Брівер» були неодноразово пограбовані військовими країни агресора. Для відновлення справедливості ми зібрали необхідні докази та подали до суду. В даній ситуації було приємно, що Господарський суд Одеської області, попри масовані обстріли, розглянув справу у терміни передбачені господарським законодавством та виконав свої функції. Суддя Лічман Л.В. довів своїм колегам, що навіть у військовий час можна працювати сумлінно, професійно, чітко і своєчасно виконувати функції правосуддя. А не вигадувати причини для прокрастинації та роками затягувати процес. Але після прийняття рішення ми зіштовхнулись з дуже неприємною ситуацією. Як виявилося, позитивне рішення є, а реально виконати його неможливо. Після консультації в Міністерстві юстиції було з’ясовано, що відкрити виконавче провадження можна, але реально виконати та стягнути збитки немає фізичної можливості. Причина такої ситуації — на даний час в Україні не існує жодних (!) реальних діючих механізмів по стягненню збитків для приватного бізнесу. Тобто можливо виграти суд, відкрити виконавче провадження, але російського майна, активів на території України, на яке можна накласти стягнення, немає. Або про нього невідомо виконавцям. Така ситуація протирічить 55 статті Конституції України, і наші можновладці повинні розуміти, що якщо суд виніс рішення, то воно повинно бути виконано. Дана тенденція також, безумовно, впливає на інвестиційний клімат в Україні та на самі підприємства, що постраждали в результаті російської агресії. Впливає вона і на психологічний стан підприємців, їх робітників, що негативно відображається на загальній атмосфері і настроях в Державі. Моя особиста думка, що потрібно бути менш залежними від іноземних партнерів в питанні відшкодування збитків бізнесу, що постраждав від воєнної агресії. А відтак, зробити акцент на врегулюванні питання коштом активів, що вже є в наявності (були вилучені) Агентством з розшуку та менеджменту активів російських олігархів та їх поплічників. Для цього необхідно переглянути політику АРМА та почати виплачувати підтверджені судом збитки коштами та активами, вилученими на території нашої країни. Таким чином Україна чітко продемонструє міжнародному співтовариству, що ми можемо частково розв’язувати наші питання самостійно, та отримає позитивні репутаційні бонуси перед нашими іноземними партнерами. Діліться ідеями та пропозиціями Зараз ми збираємо в ініціативну групу представників активу МСБ і бізнес-спільнот, експертів, заручаємося підтримкою ЗМІ та блогосфери для висування спільних вимог до влади. Можливо, у когось є бачення, або ідеї — як виконати рішення по стягненню збитків з російської федерації, або є досвід позитивного виконавчого провадження. Ми будемо вдячні за будь-яку участь, допомогу та співробітництво. Зі своєї сторони обіцяю ділитися усіма напрацюваннями і набутим досвідом по цій темі. Долучайтеся до нашої ініціативи! Чекатиму пропозицій та ваших ідей chunzhin@gmail.com . Адвокат Вадим Чунжин

Нет голосов

Комментировать


Главная/

Вадим Чунжин