Позичальники, які брали кредит у компанії Moneyveo, у травні несподівано отримали листи від незнайомої їм компанії «Таліон Плюс». У них йшлося, що Moneyveo продала портфель кредитів, і тепер Таліон — їхній новий кредитор.

Хоча багатьом позичальникам був обіцяний пільговий період (Moneyveo обіцяла не нараховувати відсотки), Таліон вимагає погасити заборгованість у повному обсязі та у найкоротші терміни.

«Пришло письмо (от Moneyveo — ред.) о том, что возобновляются %, я отнеслась с пониманием, нужно подымать экономику страны, буду платить. Но не тут-то было, захожу в кабинет для частичной оплаты, а мне пишется, ваш кредит продан коллекторской компании Талион! Я в недоумении, захожу на почту и там письмо в этот же день, что мне нужно оплатить в течение 3 дней 23000, вот скажите, кто так поступает?», — написала користувач «Мінфіна» Lana2022.

«Мій кредит, який до війни, я сплачувала і пролонговувала вчасно, перепродали у таліон, при тому що мені прислали лист на пошту (давала запит за відсотки під час війни), що відсотки нараховуватись не будуть. Тепер, мало того, що вони (колектори) нараховують відсотки, щей вимагають повної оплати, у воєнний стан!!! Люди ви здуріли?», — обурюється користувач Galochka88.

Позичальникам не надали жодних документів. Спроби зв'язатися з новим кредитором не мали успіху.

Користувач 0982021220 адресував компанії декілька запитань: «1. акого ***, у вас не работает чат бот? 2. Какого *** до окончания льготного периода, который заканчивается 15.05, мой договор отступил Талиону. 3. Какого *** вы поставили перед фактом об этом, а не писали смски какие-то? 4. Я всегда отдавал долги, на каком основании их отдать мне сейчас. Какие документы?», — написав він.

«Мне пишут, что с 15 *** штраф и пеню, а я и к этому Талиону не могу дозвонится, не вижу факторинговых документов, на основании чего я должен им платить. Я об этом узнаю за 4 дня до конца льготного периода, находясь в другой стране… Как, должен их оплатить?», — обурюється 0982021220.

У Манівео стверджують, що діяли на цілком законних підставах.

«Згідно з пунктом 9.1.1.5. вашого кредитного договору: «кредитодавець має право без згоди позичальника укласти договір відступлення права вимоги за договором або договір факторингу з будь-якою третьою особою, відповідно до чого кредитодавець у будь-який час, у тому числі після закінчення дисконтного періоду, має право відступити право вимоги до позичальника будь-якій третій особі», — йдеться у коментарі компанії під відгуком.

Крім того, всім, хто взяв кредит Smart, Comfort або Veomini, Манівео пообіцяла «до 70% знижки на нараховані відсотки до 15 травня».

Хто правий?

Щоб розібратися у ситуації, Мінфін звернувся до юристів.

На їхню думку, Манівео дійсно не була зобов'язана отримувати згоду позичальників на відступлення прав вимоги за кредитними договорами.

Але ряд істотних умов, прописаних у законі «Про споживче кредитування», компанія все ж таки порушила.

1. Інформування клієнтів

Якщо йдеться про споживчий кредит, фінустанова зобов'язана повідомити клієнта про відступлення боргу, а також про передачу його персональних даних іншому кредитору протягом 10 робочих днів. Новий кредитор повинен пред'явити боржнику оригінал договору. «У даному випадку невідомо, чи були клієнти попереджені про передачу боргу, але якщо ні, вони мають право оскаржити цей факт в суді або подати скаргу на дії кредитодавця», — зазначає Ігор Ясько, керуючий партнер ЮК Winner.

Із повідомлень боржників можна зрозуміти, що ТОВ «Манівео швидка фінансова допомога» та ТОВ «Таліон Плюс» не надали боржникам ані документів, що підтверджують перехід права вимоги за кредитом, ані інформацію про заборгованість.

Боржники також повинні були отримати такі дані:

1) повне найменування нового кредитора, номер телефону для здійснення зв'язку та адресу (електронну або поштову) для листування;

2) прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності) особи, яка здійснює взаємодію з боржником.

За словами Володимира Фогеля, адвоката АБ «ЮФ «Семенова та партнери», для інформування клієнтів компанії могли обрати один із декількох можливих шляхів:

1) безпосередня взаємодія з боржником: телефонні та відеопереговори, особисті зустрічі. «Проведення особистих зустрічей можливе виключно з 9 до 19 години, за умови, що особа, з якою здійснюється взаємодія, не заперечує проти зустрічі та попередньо дала згоду на особисту зустріч під час телефонної розмови або окрему письмову згоду на це. Місце та час зустрічі підлягають обов'язковому попередньому погодженню», — пояснює юрист.

2) надсилання текстових, голосових та інших повідомлень через засоби телекомунікації, у тому числі шляхом використання програмного забезпечення або технологій;

3) відправлення поштових відправлень з позначкою «Вручити особисто» за місцем проживання чи перебування, або за місцем роботи фізичної особи.

Якщо боржники не отримали необхідної інформації за жодним із каналів, їх права були порушені.

2. Розрахунок суми заборгованості

«Зважаючи на зміст скарг, від боржників вимагають сплатити всі поточні платежі за кредитним договором. Але на період дії в Україні військового стану та у 30-денний термін після дня його закінчення споживач звільняється від відповідальності перед кредитодавцем у разі прострочення виконання (невиконання, часткового виконання) зобов'язань за договором про споживчий кредит. А саме, звільняється від обов'язку сплати неустойки (штрафу, пені) та інших платежів, сплата яких передбачена договором (Закон № 2120-IX — ред.)», — пояснює Марина Семенова, к.ю.н., адвокат АБ «ЮФ «Семенова та партнери».

За її словами, згідно закону боржники звільнені від сплати неустойки, але не звільнені від сплати відсотків за користування кредитом на умовах, встановлених договором.

Висновок

«Боржники не повинні сплачувати будь-які кошти ТОВ „Таліон Плюс“, оскільки відсутня документація та інформація, яку їм за законом мали надати кредитор та новий кредитор», — каже Марина Семенова, к.ю.н., адвокат АБ «ЮФ «Семенова та партнери».

Ігор Ясько нагадав, що якщо колекторська компанія порушує норми Закону України № 1349-IX, НБУ має право застосувати до неї «заходи впливу, адекватні до скоєного порушення». Це може бути попередження, штраф або тимчасове виключення колектора з реєстру колекторських компаній. Так, наприклад, несповіщення споживача про відступлення права вимоги за договором карається штрафом. Тому доцільно перевірити у реєстрі, чи є установа, до якої передали борги, саме колекторською компанією.

Що кажуть в Moneyveo (доповнено)

«Фінансова компанія Moneyveo здійснює свою діяльність виключно у законодавчому полі України, тому будь-які взаємовідносини з клієнтами відбуваються виключно згідно чинному Закону держави. ТОВ „Манівео швидка фінансова допомога“ в обов’яковому порядку повідомила позичальників про відступлення права вимоги у спосіб передбачений кредитним договором, а саме — шляхом відправки листа на електронну пошту позичальника та сповіщення в особистому кабінеті фінансової компанії — згідно статті 18 Закону України „Про споживче кредитування“. Таким чином позичальники були повідомлені про відступлення права вимоги в порядку передбаченому кредитним договором», — повідомили «Мінфіну» в компанії.

Там також звернули увагу, що ТОВ «Таліон Плюс» є фінансовою установою, яка надає послуги з факторингу та не включена до реєстру колекторських компаній НБУ. ТОВ «Таліон Плюс» отримала права вимоги до клієнтів ТОВ «Манівео швидка фінансова допомога» внаслідок надання останньому суми фінансування за договором факторингу. Тобто «продажу боргів» — цесії не було. ТОВ «Таліон Плюс» стягує кошти виключно на свою користь.

«Щодо обіцяного пільгового режиму позичальникам, то за інформацією нашого партнера ТОВ «Таліон Плюс», їх компанія продовжує надавати лояльні умови по нарахуванню процентів аналогічні, як задекларовані ТОВ «Манівео Швидка фінансова допомога». Про це розміщено повідомлення на офіційному сайті ТОВ «Таліон Плюс», — кажуть в «Манівео».

І додають: Жодних порушень в діях ТОВ «Манівео Швидка фінансова допомога», а ні в діях ТОВ «Таліон Плюс», які є під постійним наглядом НБУ, не було виявлено.