Пандемія радикально змінила ринок мобільного зв'язку. Люди «застрягли» вдома, почали менше подорожувати і ходити до офісу. Споживання послуг мобільного зв'язку впало, особливо «просів» роумінг. Телекомунікаційним компаніям довелося проявляти винахідливість, щоб залучити й утримати клієнтів. Вони вже активно надають некласичні послуги. Через додаток Київстар, наприклад, можна записатися на консультацію до лікаря або слухати радіо.
Тарифні пакети розширюються і дорожчають, але якість мобільного зв'язку та інтернету все ще «залишає бажати кращого».
Що відбувається з цінами, чому ще рано говорити про 5G і які нові послуги для абонентів з'являться у найближчий рік, «Мінфіну» розповів Олександр Комаров.
Про пандемію і результати компанії
Олександре, ви оцінювали втрати української телекомунікаційної індустрії загалом за 2020 рік близько 3 млрд грн, насамперед через скорочення роумінгу. Скільки втратила компанія «Київстар» минулого року?
Приблизно половина цієї суми — це втрати Київстару. Можливо трохи менше — близько 45%, тому що у нас було менше торгової виручки, порівнюючи з Vodafone.
Основне — це втрати доходу від мобільних сервісів, роумінгу та торгової виручки, оскільки менше людей приходило до магазинів, щоб скористатися товарами і послугами Київстару.
Негативний вплив пандемії на бізнес зберігається і цього року. Люди рідше їздять за кордон, до нас приїжджає менше туристів. Дохід від роумінгу не відновився. Але ситуація набагато краща, ніж у 2020 році, коли доходи від цього сервісу впали на 75%.
Читайте також: Кабмін продовжив адаптивний карантин до 1 жовтня
З яким фінансовим результатом плануєте закінчити 2021 рік?
Ми очікуємо двозначне зростання доходів у 2021 році. Воно буде досягнуто за рахунок рекордних інвестицій в мережу на розширення LTE-покриття, зростання абонентської бази у сегменті фіксованого домашнього інтернету, а також розвитку доходів від нових бізнесів, таких як Big Data, Cloud services та b2c-продуктів digital-екосистеми (наприклад, Київстар TV).
Які послуги зараз приносять найбільший дохід компанії?
Найбільш швидкозростаюча послуга — це мобільний інтернет. Мобільна широкосмугова передача даних на сьогоднішній день складає понад 50% нашого доходу.
Скільки у вас абонентів?
У нас 26 млн абонентів мобільного зв'язку і трохи більше 1 млн фіксованих абонентів, які користуються нашим домашнім інтернетом.
Частка компанії «Київстар» на ринку мобільного зв'язку — близько 46−48%. Частка на ринку фіксованого зв'язку менша. Згідно зі звітом регулятора (НКРЗІ) — близько 15%.
Про тарифи і нові послуги
Як змінився середній чек на абонента, порівнюючи із минулим роком?
Середній чек зріс на 11 грн за рік. За результатами першого кварталу 2021 року, середня сума була трохи меншою 82 грн, за аналогічний період 2020 року — близько 70 грн.
Читайте також: Олександр Комаров: мобільний зв'язок дешевшає постійно, але середній чек зростає
Чому ціни ростуть?
Є декілька причин. По-перше, збільшується споживання послуг мобільного зв'язку та інтернету, по-друге, зростає споживання додаткових сервісів.
Наприклад, база абонентів Київстар ТV за рік зросла в декілька разів. І це теж додається до середнього чеку.
Читайте також: Президент «Київстару» розповів, що буде з тарифами мобільного зв'язку цього року
Найдешевший тарифний план Київстару коштує 125 грн/4 тижні. Це 6 тис. мб і 60 хв. на номери інших операторів. За таку ж суму Vodafone дає майже вдвічі більше мегабайт і хвилин. Lifecell за абонплату від 80 грн обіцяє 20 гб і 750 хв. на всі мобільні номери по Україні. Чому така різниця?
Ціна — це лише одна із характеристик. Ми продаємо продукт, у якого є якість, бренд, сервіс, надійність тощо.
Ви сир їсте? Ось на полиці в мережі супермаркетів «Сільпо» три домінуючих бренди: «Яготинське», «Президент» і «Повна Чаша». Вони займають близько 90% в продажах сиру. Їх різниця в ціноутворенні — 50%. Це маркетинг.
Так ми оцінюємо той рівень сервісу і послуг, які продаємо. Безумовно, ми дивимося на ринок і на наш результат, порівнюючи з конкурентами. Але ми почуваємося впевнено, тому що забираємо на ринку понад 35% нових підключень.
Чи збираєтеся знову переглядати тарифи і коли?
Ми намагаємося випускати нову лінійку продуктів раз на рік. Дивимося на ринок, оновлюємо свої тарифні плани, переглядаємо ціни на послуги.
Якщо все піде за планом, то восени 2021 року ми вийдемо з новою лінійкою. Основна фішка — не в підвищенні ціни. Ми хочемо запропонувати іншу модель взаємовідносин між оператором та абонентом. Подивимося, поки що не буду розкривати карти.
Читайте також: Нові тарифи Київстар у 2021 році
Нацкомісія, що здійснює держрегулювання в сфері зв'язку та інформатизації (НКРЗІ) з 1 січня 2021 року знизила ставку інтерконекту (розмір плати операторів один одному за міжмережеві дзвінки) — з 12 до 10 коп./хв. Чому дзвінки між мобільними операторами все одно не дешевшають?
Ставка інтерконекту важливий, але не ключовий елемент тарифу дзвінків на інші мережі. З урахуванням низької собівартості (0,1 грн у 2021 році і 0,08 грн з 2022 року), оператори відштовхуються від попиту на послугу з боку споживача. Зараз у кожного з них безліч тарифних планів із достатньою кількістю хвилин дзвінків на інших операторів.
Від зниження ставки зміниться тільки одне: покращиться економіка найменшого оператора, який більш ніж за 20 років на ринку підключив найменше абонентів і побудував найменшу мережу (ред. — мова про Lifecell). Ці абоненти найчастіше телефонують на номери інших мобільних операторів.
Результатом зниження ставки стане зменшення ринку міжоператорських розрахунків, умовно, на 1 млрд грн. Найменший оператор поліпшить свою економічну ситуацію, а прибуткові — заплатять менше податків державі.
Яка зараз такса міжнародного інтерконекту на дзвінки з і в Україну?
Українські телекомунікаційні компанії можуть брати з іноземних операторів не більше 10 євроцентів за хвилину вхідного дзвінка на мобільні телефони в Україні. А ось для нас середня ставка «приземлення» на операторів в Європі — близько 20 центів.
Це неринкова історія, коли ставки операторів за кордоном ніхто не регулює, а для наших компаній є обмеження. Але з 1 січня 2022 року набере чинності новий закон, який вже не регулюватиме цю ставку.
Коли подешевшають дзвінки за кордон?
Дуже багато дзвінків на найпопулярніші напрямки включені зараз в тарифні плани. Ми постійно працюємо над розширенням списку країн, до яких наші абоненти могли б телефонувати за рахунок тарифних хвилин.
Ось у мене 150 безкоштовних хвилин на міжнародні дзвінки і дзвінки на інших українських операторів. Зазвичай я використовую в середньому 5−10 хв./міс. для дзвінків за кордон. При цьому мій тарифний план коштує всього 150 грн.
Читайте також: Дешеві дзвінки за кордон з будь-якого номера — вигадка або факт
Крім того, ми ведемо постійну роботу над поліпшенням умов договорів із зарубіжними операторами, що дозволяє робити сервіс доступнішим. Приклад: Польща, Італія і ряд інших країн.
Наш інтерес в тому, щоб зробити сервіс міжнародних дзвінків доступним для всіх наших абонентів. Тому левова частка наших договорів містить умову: «ми гарантуємо вам такий обсяг трафіку, а ви знижуйте, будь ласка, ставку».
Які нові послуги для абонентів з'являться у 2021−2022 рр.
Дуже багато зробили, щоб розвинути Київстар TV. Зараз це продукт із 300 каналами, з 10 тис. відео, з можливістю платити з балансу або карткою. Також з'явилося радіо. Тепер думаємо, яким розважальним аудіо- або відеоконтентом його наповнити.
Ми активно дивимося на телемедицину. Ще не «летить», але будемо шукати щось нове, щоб розвинути цю історію.
Працюємо над залученням партнерів і розширенням нашого пакета послуг за рахунок їх сервісів. У додатку Київстару вже з'явилися деякі партнерські пропозиції — знижки на таксі, наприклад.
А телекомунікаційні послуги?
Плануємо збільшити кількість наших магазинів на 40−50 за рік. Активно будуємо покриття, щоб якомога більша кількість клієнтів користувалася нашим широкосмуговим мобільним інтернетом.
Зростаємо і активно конкуруємо у фіксованому інтернеті. Крім того, ми дивимося на конвергентні послуги, коли абонент одночасно користується мобільним і домашнім інтернетом, а також телебаченням.
Якщо мобільний і домашній інтернет одночасно використовують приблизно 70% користувачів, то додають телебачення — всього близько 10−12%. Є куди розвиватися.
Переглядатимете ціни на «все включено»?
Ми не плануємо змінювати тарифи, які включають одночасно послуги мобільного зв'язку та домашнього інтернету. Ринок дуже конкурентний, практично в будь-якому багатоквартирному будинку є 3−4 провайдера. У кожного свої переваги: хтось податки не платить, хто з ЖЕКом домовився.
Але нам здається, що це дуже зручна історія з точки зору клієнтів, коли у тебе декілька послуг, але єдиний чек і єдиний сервіс. Будемо далі рухатися в цьому напрямку.
Українці скаржаться, що мобільні оператори підписують їх на платні інтернет-сервіси: музику, новини, гороскопи тощо. За оцінкою заступника міністра цифрової трансформації Олександра Шелеста, щороку абоненти втрачають близько 1,5 млрд грн через контент-послуги, які вони не замовляли. Чому так відбувається?
Запитуйте пана Шелеста. Я не знаю, звідки беруться цифри, щоб робити такі заяви. Сервіси, які надають контент, дуже різні. Ми суворо їх моніторимо. Тих, на кого припадає понад 1% скарг від кількості тих, хто підключився, відключаємо. Наш портфель подібних послуг постійно зменшується. Тому проблема є, але вона гіпертрофована.
Зараз неможливо підключити абонента Київстару до якоїсь послуги без його згоди. Більш того, через деякий час йому надійде смс із нагадуванням, що ви підключилися до цієї послуги.
Про нові закони і плани компанії
Як багато абонентів вже скористалися послугою MNP?
З травня 2019 року, коли з'явилася послуга перенесення мобільного номера до іншого оператора, нею скористалося близько 130−140 тис. абонентів різних операторів.
Читайте також: Послуга МNP. Який мобільний оператор втратив найбільше абонентів
Скільки абонентів пішло від Київстару?
До нас прийшло близько 40 тис. абонентів, а пішло близько 60 тис. Тобто баланс клієнтів Київстару з перенесення мобільного номера — мінус 20 тис. за два роки. Це небагато, враховуючи, що щомісяця ми підключаємо в 15 разів більше — близько 300 тис. нових абонентів.
Найближчим часом процедура MNP спроститься. Нею зможуть скористатися не тільки контрактні абоненти, а й ті, хто не пройшов ідентифікацію у базового оператора. Це добре чи погано?
Такий підхід несе ризики. Сьогодні, якщо ви незареєстрований абонент і хочете скористатися MNP, вам потрібно прийти до свого оператора з документами, зареєструватися і підтвердити, що це ваш номер.
В рамках нової процедури будь-який клієнт зможе прийти до того оператора, до якого він хоче перейти. І той буде зобов'язаний надати йому цю послугу.
Такий підхід на руку шахраям. Більш того, схоже Україна стане першою і єдиною країною, яка дозволить перенесення номера неідентифікованих абонентів.
Читайте також: Українці за добу зможуть змінити мобільного оператора і зберегти поточний номер
Що ви в такому випадку робитимете для боротьби з фродом?
З боку мобільного оператора працюватиме непряма ідентифікація. Але єдиний метод реального захисту — реєструватися у свого оператора і переходити на контракт.
Парламент нещодавно прийняв закон «Про платіжні послуги» (№ 1591-ІХ). Тепер такі послуги українцям зможуть надавати, в тому числі, поштові та мобільні оператори. Як Київстар має намір скористатися цією можливістю?
Закон дозволяє мобільним операторам розвиватися як повноцінним фінансовим інститутам. Наприклад, самостійно відкривати платіжні рахунки, випускати картки тощо.
Цікавий майданчик для розвитку.
Раніше ми вже працювали з електронними грошима, але поставили на паузу розвиток цих сервісів. Тому що хотіли побачити, як буде сформульовано закон про платіжні послуги.
Читайте також: Новий спосіб сховатися від фінрозвідки та інші новації закону про платіжні послуги
Одна з норм закону дозволяє нашим абонентам оплачувати цифрові товари з балансу телефону — це зручний механізм. Я думаю, що ми зараз почнемо знову розвивати цей напрямок, якщо з урахуванням обмежень закону у нас складеться бізнес-кейс.
Дивимося й на інші сервіси. Наприклад, зараз працюємо над віддаленою ідентифікацією.
Ми б дуже хотіли, щоб будь-який клієнт Київстару міг, умовно, в один клік стати повністю зареєстрованим фінансовим абонентом.
Закон про фінмоніторинг вимагає від власників електронних гаманців проходити обов'язкову ідентифікацію. Це і стало причиною припинення сервісу минулого року?
Так, це було пов'язано з фінмоніторингом. Приблизно половина користувачів була не готова верифікуватися. Якщо раніше кожен місяць було 500 тис. активних клієнтів, які користувалися хоча б однією послугою мобільних фінансів, то зараз — близько 250−300 тис.
Ми адаптувалися під ту модель, яка сьогодні дозволена державою. Щось припинили робити з електронними грошима, щось робимо, але поки що не розвиваємо далі. Тобто надаємо послуги мобільних фінансових сервісів в урізаному масштабі.
Читайте також: Нові правила фінмоніторингу: за що банки будуть блокувати рахунки і доносити на клієнтів
Про інтернет і нові технології
Українці все активніше переходять на спілкування у месенджерах. Як це впливає на результати компанії? Чи є шанс перемогти месенджери?
Я не думаю, що ми з ними конкуруємо. Безумовно, є каннібалізація мессенджерами певних послуг, які ми надаємо. Але ми також є для них партнерами, тому що без мобільного інтернету вони не зможуть працювати.
Наше завдання — надавати клієнтам максимально якісні послуги. Якщо вони користуються голосовими дзвінками у вайбері, значить у Київстара вони повинні бути кращими за якістю.
Чи буде телекомунікаційний бізнес активніше йти в «непрофільні» сервіси, такі як «інтернет речей», Big Data, хмарні рішення?
Big Data, хмарні рішення, віддалене робоче місце, віртуалізація, електронний документообіг — це все ми вже надаємо клієнтам.
Основна платформа можливостей — це хмара. Одне з рішень — хмарне робоче місце або гібридне сховище. Наприклад, ми консультуємо b2b-клієнтів щодо розгортання у хмарі data-сховища і використання даних, які збирає цей бізнес для підвищення ефективності.
Читайте також: Як Київстар перевіряє кредитну надійність абонентів і викриває шахраїв
Ви кажете, що 87% населення України живе і працює в зоні з доступом до мережі 4G. Що це означає на практиці?
Ми вже дуже близькі до 88%, але вони дуже складно нам даються. Різниця в покритті між нами і нашим найближчим конкурентом — 5−6%. Це декілька тисяч населених пунктів.
Згідно з ліцензійними вимогами, ми повинні покрити всі населені пункти, де мешкає понад 2 тис. осіб і покрити 4G до 90% населення. Але ці дві цифри між собою не дуже збігаються. Ми розуміємо, щоб охопити 90% населення, потрібно побудувати покриття у всіх населених пунктах, де живе 500−700 тис.+ людей.
Найближчим часом ми хочемо виконати ліцензійні зобов'язання. Активно обмінюємося пасивною інфраструктурою з нашими конкурентами. Тобто один оператор будується, а потім на цій вежі працює декілька операторів.
Читайте також: У кого з українських операторів найшвидший мобільний інтернет
Як йдуть справи з дорогами?
Цього року дуже активно будуємося і плануємо покрити міжнародні дороги із заходу на схід і від Одеси до Дніпра. Якщо на початок року покриття LTE на цих дорогах було близько 60%, то до кінця 2021-го там має бути 90%+.
На залізничну колію такого пріоритету немає. Це дуже дорого. Можна провести аналогію з метро, де покриття одного інфраструктурного об'єкта обійшлося в десятки мільйонів доларів.
Адже йдеться не лише про так зване outdoor-покриття, що теж дуже складно, тому що для нас це неосвоєні території, але і про покриття всередині поїздів. Покриття території не дасть такої якості, щоб ви змогли, наприклад, сидіти і працювати в поїзді, який їде зі швидкістю від 100 км/год.
Проєкт не злетить, навіть якщо всі три оператори разом будуватимуть одне покриття. Технологічні рішення є, але, мені здається, що це неможливо без якогось партнерства з державою.
З неосвоєними територіями зрозуміло. А чому в Києві досі є місця, де зовсім не ловить Київстар?
Є ще локації, в яких ми не можемо розмістити обладнання через проблеми з доступом до інфраструктури, і часто це — центр міста. Коли нам просто не дають доступу і все.
Так не повинно бути. Але мобільне покриття — досить складна історія. На нього впливають будь-які зміни в зовнішньому середовищі. Наприклад, поряд із нашим офісом будується будинок, тому якість покриття в цій зоні дуже сильно змінюється. Або та ж сезонність — поява зелені і рослинності.
У мережі 3G все ще гірше. Залежно від навантаження змінюється розмір покриття. Збільшилося навантаження — розмір покриття зменшився. Тому я не вірю, що можна досягти ідеалу в роботі мобільного інтернету.
Але якщо подивитися на якість покриття в Україні, що сприймається і вимірюється, то сьогодні ми перебуваємо на дуже гідному рівні — приблизно в середині списку з понад 200 країн, які входять в Асоціацію GSM.
Читайте також: Голова Google попередив про загрозу вільному інтернету і назвав дві технології, які змінять світ
Яка зараз середня швидкість інтернету в Україні?
У лідерів близько 40 мб/с. Але вона, безумовно, залежить від безлічі факторів. По-перше, від типу вашого телефону. Чим дорожчий телефон, тим краще він здатний агрегувати різні стандарти, і тим вищою є швидкість.
По-друге, в ланцюжку надання безпосередньо послуги (пошта, месенджери, відео тощо) беруть участь оператори, OTT сервіси, постачальники контенту, веб-ресурси. І наша взаємодія також впливає на швидкість, затримку і загальне сприйняття послуги клієнтом.
Зрозуміло, ми будуємо покриття, перевіряємо його, але, за великим рахунком, кейс використання кожного сервісу кожним абонентом, до певної міри, унікальний.
Коли чекати на запуск 5G в Україні? Чи не занадто оптимістичні прогнози держави з приводу 2022 року?
Рано чи пізно 5G повинен прийти в Україну. Але ні ринок, ні оператори до цього поки що не готові.
Ринок для мене визначається затребуваністю сервісів, побудованих на базі 5G. Поки що я не бачу зрозумілого списку таких сервісів. Найпростіше — це використання 5G з мобільного телефону. Але частка телефонів, що підтримують 5G в мережі Київстару, менше 2%.
Другий аргумент за те, щоб не поспішати, — це виконання ліцензійних зобов'язань. У нас зараз є фокус — розширити наше покриття, що досить масштабно і інвестиційно витратне.
Ми активно будуємо LTE у сільській місцевості. Близько 16 тис. населених пунктів вже мають покриття 4G в Україні. Ще додамо до цього дороги. Один відсоток в покритті зараз — це близько 1 тис.+ населених пунктів.
Читайте також: Запуск 5G в Україні відклали на півроку
Що 5G змінить для споживача?
Основна перевага для абонента — це швидкість. Але, мені здається, немає якихось актуальних завдань, які на даний момент не в змозі вирішувати 4G. Я вважаю, що найправильніший еволюційно шлях — прийти до 5G, коли ми не зможемо обслужити трафік у певних точках при існуючому частотному ресурсі і технологічних можливостях стандарту LTE.
Це так звані hot-spots — точки, в яких висока концентрація трафіку на тривалому проміжку часу. Наприклад, центри міст, офісні центри тощо. Але ми не зіткнемося з такою проблемою ще декілька років.
Читайте також: Що буде, коли запрацює супутниковий інтернет Маска
Скільки грошей інвестувала компанія в розвиток і модернізацію мережі у 2020 році?
Ми інвестували 5 млрд грн. Левова частка пішла на мережу, розширення покриття, ємність і поліпшення якості. Велика частка витрачена на ІТ, оскільки це дуже пов'язано із нашим першим завданням. І невелика — на ліцензії та перебудову офісу в гібридному форматі.
Які плани на цей рік?
Прагнемо приблизно до того ж рівня. Це порядок наших інвестицій за останні декілька років.
Чи збирається компанія залучати фінансування на зовнішніх ринках, наприклад, випускати єврооблігації?
Ми зараз думаємо над цим. Поки що у нас немає потреби. Але є кілька драйверів, які можуть це стимулювати.
Які? На що плануєте витратити фінансування?
Перший — це 5G, коли одномоментно нам потрібно буде профінансувати покупку частот, а також дороге обладнання для нового і масштабного шару мережі.
Другий — це будь-які форми неорганічного розвитку, якщо ми раптом вирішимо купувати якісь бізнеси в Україні в телекомунікаційній галузі або інших.
Яку суму компанія планує залучити на зовнішніх ринках, якщо вирішите випустити єврооблігації?
Це рішення наших колег із штаб-квартири. Компанія «Київстар» не займається подібними завданнями.
Про особисті фінанси та хобі
«Мінфін» — портал про інвестиції. Назвали б ви себе інвестором?
Я не сприймаю себе інвестором. Це потрібно або комусь дуже сильно делегувати, або витрачати на це дуже багато часу. А часу у мене немає.
Як ви керуєте своїми заощадженнями? У що вкладаєте гроші?
Користуюся максимально консервативними інструментами — депозитами, бондами і ОВДП.
Читайте також: Чому для покоління «гамбургерів» важливий пасивний дохід
Як ви ставитеся до цифрових грошей?
Скептично. Мені здається, що криптовалюта має єдину величезну перевагу — це анонімність. Але це все проти тренда, тому що йде божевільна боротьба з анонімністю, за якою стоїть відхід від оподаткування, злочини, шахрайство тощо.
Мені здається, що все це суперечить глобальному тренду про прозорість і контроль. За звичайними фіатними грошима завжди стоїть держава, яка бере на себе певний рівень відповідальності. У випадку з криптовалютами я не до кінця розумію, як цей механізм працюватиме.
У криптовалюти, які вже є, не дуже вірю. Вони мені цікаві як феномен. Адже до цього моменту все будувалося на довірі до держави, а в цифрових валютах все будується на довірі до феномену.
Читайте також: Чому зараз саме час інвестувати в криптовалюти
Як ви проводите свій вільний час?
Граю у великий теніс, наскільки дозволяє графік. Бігаю, за можливості подорожую. Робота дає багато можливостей: були роки, коли відрядження були щотижня.
Які книги любите читати?
Читаю художню літературу: від найпростіших детективів до більш хитромудрого. Наприклад, зараз досить активно читаю Бена Стіллера про інвесторів.
Яка книга вразила вас найбільше?
З останнього — «Ведмежий кут» Фредріка Бакмана. Зараз читаю книгу про бізнес «The hard thing about hard things: building a business when there are no easy answers» Бена Хоровіца, інвестора і підприємця.
Нещодавно прочитав книгу про лікаря, який пішов з професії, — «Буде боляче» Адама Кея. Література для мене важлива в тому контексті, щоб якось відволікатися і перезавантажуватися.