Чому раніше ринок електрокарів ріс на 200%
Ще пару років тому ринок електрокарів демонстрував рекорди продажів. Щоправда, в цифрах обсяги були невеликі, але вражала динаміка, яка в окремі періоди досягала 150−200% зростання.
В результаті електричний автопарк в нашій країні «розігнали» до порядку 30 тисяч штук. Це небагато — близько 1% всього авторинку. Для порівняння: лише за один місяць, в травні цього року в Україну ввезли більше 30 тисяч традиційних авто з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ).
Тож електрокари на нашому ринку як і раніше поки екзотика. Але до недавнього часу їх популярність стрімко росла.
Популяризації «електричок», як їх називають самі водії, сприяло кілька чинників.
По-перше, в Україні скасували податки на імпортні електрокари (ПДВ, акциз, ввізне мито). Це дозволило нівелювати дорожнечу електромобілів, які зазвичай вище за вартістю, ніж авто з двигунами внутрішнього згоряння.
По-друге, помітно збільшилася пропозиція б/у автомобілів з електричними батареями: їх активно везли з Європи і США.
По-третє, чимало українців, які живуть в приватних будинках, змогли встановити власні зарядні станції для електрокарів і заряджати їх дійсно дешево — повна батарея коштувала лише кілька гривень (точний цінник залежить від потужності батареї).
Також за рахунок невисоких тарифів на електроенергію порівняно недорого коштувала і зарядка на АЗС. Плюс автосалони почали завозити нові моделі сучасних електрокарів, підхопивши найбільш платоспроможну частину водійської спільноти.
Правда, за даними «Укравтопрому», частка нових авто в структурі продажів електрокарів не перевищує 11%.
ДВЗ як і раніше «рулять»
Але тепер ринок раптом «завис». У травні цього року продажі електрокарів, за даними «Укравтопрому», впали на 34% (в порівнянні з аналогічним періодом минулого року) — продано всього 622 електрокара. А якщо брати тільки легкові, то там падіння ще більше — на 36% (всього в травні було зареєстровано 590 легкових електромобілів, інші — комерційні).
Читайте також: Три сценарії заборони авто з ДВС в Україні: розпродаж, колапс, автокладбіще
Хоча за підсумками 5 місяців ринок все ще в плюсі — обсяги зросли, в порівнянні з попереднім періодом 2020 року, на 12%, до 3 тисяч штук.
В Європі спостерігається схожа тенденція. Там продажі електокаров в 2020 році зросли на 5%. Але все ж є відмінність — у нас ринок авто з ДВЗ зростає динамічніше, ніж сегмент електрокарів, в ЄС же, навпаки, продажі традиційних авто впали за підсумками минулого року на 18%. Тобто, збільшуються виключно продажі «електричок».
Як відзначають в «Укравтопромі», найбільш ходовою моделлю на нашому ринку залишається Nissan Leaf (186 штук). До слова, не так давно в Україні стартував продаж нових машин цієї марки в офіційних салонах Nissan. До цього на ринку були представлені тільки б/у моделі.
На другому місці за популярністю — Tesla Model 3 (66 штук), на третьому — Audi E-Tron (33 штуки).
У топ -5 потрапили також Tesla Model S (32 штуки) і Chevrolet Bolt (29 штук).
Чому українці розлюбили електрокари
Є кілька причин спаду на ринку електрокарів.
Одна з них — банальний дефіцит пропозиції. Як розповіли нам «гонщики», які займаються доставкою авто (в тому числі, електромобілів) з Європи і США, зараз спостерігається дефіцит машин.
Ринки лихоманить через збої у постачаннях нових авто — виробники раз у раз зривають терміни і не можуть чітко пояснити, коли увійдуть в запланований графік. Терміни зриваються через наслідки пандемії, яка істотно послабила стандартні ланцюжки автомобільного виробництва і логістики.
На тлі дефіциту нових авто підвищився попит на б/у машини, в тому числі, електрокари. Тому їх вибір помітно звузився, а ціни підросли, мінімум, на 5−7%, а по найбільш ходових моделях — до 10−15% і навіть більше.
Через це багато українських постачальників перенесли терміни ввезення в нашу країну партій старих авто. Вони чекають поки ситуація на зовнішніх ринках стабілізується, а ціни повернуться до початкових значень. Тому купувати банально нема чого.
Читайте також: Як змінюється ринок б / у авто з США і вигідно їх купувати
Але є й інші, більш серйозні «дзвіночки».
"Багато водіїв розчарувалися в електрокарах. Головною проблемою виявилася слабка інфраструктура. Держава жодним чином не стимулює її розвиток, а приватний бізнес інвестує в зарядки дуже обережно. Тому їх вже банально не вистачає — шикуються черги, особливо вечорами в жвавих районах.
Потужних зарядок, на які розраховані сучасні преміальні моделі, взагалі дефіцит. А на звичайних ті ж BMW або Tesla можуть заряджатися за кілька десятків годин. Зрозуміло, що це мало кому сподобається", — говорить керівник компанії Autoconsulting Олег Омельницький.
За його словами, деякі моделі електрокарів через проблеми з зарядкою у нас просто не пішли. «Скажімо, ми брали на тест Renault Zoe. Заряд батареї там розраховано на пробіг в 200 кілометрів, а заряджати її довелося 30 годин. Тобто, виходить, один день їздиш, а на наступний — вже без авто», — розповідає Омельницький.
Багато українців, які живуть в приватних будинках, встановлюють зарядні станції просто у себе у дворі. Але тут теж є нюанси.
Сучасні електрокари вимагають станцій потужністю в 21 кВт на три фази. В цьому випадку реально зарядити батарею повністю за 8 годин (тобто, за ніч). Але далеко не у всіх селищах і котеджних містечках можна отримати ці «зайві» кіловати, навіть за гроші.
Заряджати ж електрокари від звичайної розетки в 220 вольт теж можна, але набагато довше (при цьому все одно має бути забезпечено не менше 7 кіловат).
Скажімо, авто з батареєю на 90 кіловат від звичайної розетки заряджається до 50 годин (тобто, більше двох діб). Це змушує водіїв, у яких є гроші на дорогі електрокари останніх моделей, тричі подумати, чи варто їх купувати.
Ще одна проблема, яка змушує задуматися над доцільністю придбання електрокарів менш заможних водіїв — зарядка, що дорожчає.
Навіть в приватному секторі вже скасували пільговий тариф на перші 100 кіловат (по 90 копійок за кіловат). Поки для населення діє тариф в 1,68 гривень за кіловат, але найближчим часом його переглянуть.
Днями Кабмін переніс вирішення цього питання на серпень. Але, як каже аналітик Інституту стратегічних досліджень Юрій Корольчук, обговорюється кілька варіантів підвищення тарифів для населення — кіловат може подорожчати до 2,3−3,5 гривень і навіть більше.
Омельницький уточнює: поки зберігається трьохзонний нічний тариф, зарядка електоромобіля вдома все ж буде вигідною.
Чого не скажеш про «швидкі» зарядки на спеціалізованих АЗС.
«Вже зараз така зарядка за ціною практично зрівнялася з експлуатацією авто на газу. А якщо електроенергія дорожчатиме, то незабаром електокари можуть виявитися навіть дорожче, ніж моделі на газу. При тому, що електромобілі більше коштують, а державних дотацій, які підтримують продажі електрокарів в Європі (на рівні 1,5−5 тисяч), у нас немає», — пояснив експерт.
Читайте також: Нова податкова реформа: чому подорожчають новобудови і авто
Ще одна проблема — сервіс. Якраз підходять терміни зносу батарей б/у електокаров, ввезених в Україну на першій хвилі буму кілька років тому. Батарея — це не менше 60% вартості авто. А оскільки в Україні слабо розвинений сервіс прокату батарей, власникам доводиться вирішувати дилему — знову купувати б/у батарею, яка незрозуміло скільки прослужить, або відправляти авто на звалище.
«Як їх утилізувати — взагалі незрозуміло. Але в найближчі роки Україна стане звалищем для старих електрокарів першої хвилі імпорту, які вже завозили до нас не в найкращому стані», — говорить Омельницький.
Почекаємо дешевих «китайців»
У світі тенденція на «електрифікацію» автопарку очевидна. Деякі виробники вже заявили, що з 2030 року повністю припиняють випуск машин з ДВЗ — тільки електрокари.
В рамках цієї стратегії Nissan почав поставку на наш ринок моделей Leaf, які раніше в Україні офіційно не продавалися. «Їм потрібно підготувати дилерську мережу і клієнтів до переходу на електрокари», — пояснив нам Омельницький.
PR-менеджер Nissan Україна Володимир Іванов сказав, що поява на українському ринку електромобілів пов'язана з реалізацією середньострокового бізнес-плану компанії Nissan NEXT. Він запевняє, що інтерес покупців до новинки є. Хоча у нас і немає таких заходів зі стимуляції попиту на електромобілі, які діють в Європі.
«У нас поки не ясна стратегія держави щодо автомобільного ринку. Так, декларують стимулювання покупок екологічного транспорту, але за фактом спостерігаємо лібералізацію умов для авто на єврономерах», — каже Володимир Іванов.
«Важливо розуміти, що без підтримки з боку держави, яка має виражатися як в позитивних стимулах (податкові пільги), так і в заборонних заходах (обмеження на авто з ДВЗ), домогтися масштабних покупок електрокарів неможливо. Вони все ще відчутно дорожче, ніж ті, що працюють на бензині. Та й різноманітність моделей мала б бути кращою», — зазначає Сергій Сароян, керівник компанії Perfomance Management.
Втім, не виключено, що незабаром вибір недорогих електрокарів розшириться. Головні надії зараз — на Китай.
У Китаї планують досягти вуглеводневої нейтралітету до 2060 року і наростити частку EV в продажах до 50% до 2035 року. Там присутня величезна кількість місцевих виробників, продукція яких користується стійким попитом на внутрішньому ринку.
«Причина проста: в Китаї роблять акцент на рядових споживачів. Покупці електрокарів вартістю нижче 300 тисяч юанів (близько 47 тисяч доларів) отримують податкові пільги. Причому, чим вище запас ходу, тим більше розмір відрахування. Через це виробники, в тому числі і міжнародні, скажімо, та ж Tesla, намагаються вписатися в ці цінові рамки, надаючи продукцію за мінімально можливою ціною», — пояснює Сароян. Залишилося дочекатися, коли такі моделі з'являться в Україні.
«Для повноцінного розвитку ринку EV в Україні потрібно також докласти зусиль і інвестувати великі кошти для створення необхідної інфраструктури для експлуатації електромобілів: заправки, сервісні центри і т.д.
Крім того, важливу роль в цьому процесі відіграє середній клас, представники якого мають можливість витрачати на авто по 40 тисяч доларів. Та оскільки цього всього поки немає, очікувати прориву на ринку електрокарів найближчим часом Україні навряд чи варто", — підсумував Сароян.