Саме венчурні фонди, на відміну від банків і класичних інвесткомпаній, готові побачити перспективність інноваційного стартапу і розділити ваші ризики.
Дві новини: хороша і погана
- за даними дослідницької компанії PitchBook, тільки в першій половині 2019 року венчурні фонди інвестували $66 млрд в перспективні стартапи. При таких темпах обсяг венчурних інвестицій може перевищити позначку в $100 млрд другий рік поспіль.
- венчурні фонди інвестують менш ніж у 1% компаній, з якими зустрічаються. З особистого досвіду кожен рік ми витрачаємо більше 15 тис. годин, щоб проаналізувати 2 тис. інвестиційних можливостей і обрати 10-20 найкращих стартапів.
Читайте також: Андрій Худо: «Придумав ідею, знайшов команду — тисни на газ і лети»
Мова йде не просто про гроші, а про «розумні гроші» — smart money. Це більше, ніж просто фінансування. Це побудова відносин з тим, хто вірить у ваше бачення, розуміє ваші проблеми і може допомогти вам добитися успіху.
Цього року на Kyiv International Economic Forum директор з питань партнерства та співпраці компанії Blisce Солін Кауфман-Туркестанські порівняла залучення венчурних інвестицій з одруженням.
«Вам і інвестору, як подружжю, необхідно розуміти, з ким ви будете жити ці роки», — сказала вона.
Перший крок
Перед «весіллям» належить зробити велику домашню роботу. Спочатку складіть цільовий список інвесторів. Якщо фонд зосереджений на проектах у Південно-Східній Азії, навряд чи до нього варто йти з ідеєю стартапу в Україні. У кожного венчурного фонду є базові параметри за трьома ключовими напрямками:
- сфера інтересів
- стадія інвестування
- географія
Читайте також: Українці назвали головні джерела доходів (інфографіка)
Другий крок
Відфільтруйте список інвесторів за додатковими критеріями. Наприклад, розмір інвестицій фонду та його доступний капітал. Дізнайтеся, чи виступає фонд в якості lead-інвестора або ж співінвестує з більш великими структурами. Вивчіть минулі інвестиції фонду: чи є в його портфоліо компанії, які перетинаються з діяльністю вашого стартапу.
На перших двох етапах допоможуть платформи Pitchbook, Crunchbase, Traxcn, соціальна мережа LinkedIn, а також сайти конкретних фондів. Але не забувайте і про живе спілкування.
На економічному форумі засновник компанії JRobinett Enterprises Джуді Робінетт дала прекрасну пораду: «Треба спілкуватися і ділитися історіями. В нашому оточенні набагато більше корисних людей, які можуть нам допомогти, ніж ми думаємо».
? Отримуй дохід від депозиту з «Бонусом від Мінфіну»
Третій крок
З'ясуйте репутацію фонду. Це нелегке завдання, що вимагає винахідливості. Чи привносить інвестор додаткову цінність? Чи зможе він допомогти при виникненні проблем? Чи сприяє залученню фінансування на наступних стадіях?
Читайте також: У що треба було вкласти гроші 20 років тому
Четвертий крок
Одержавши відповіді на ці питання і склавши остаточний список цільових фондів, призначайте зустрічі з інвесторами. Почати переговори варто саме з тих, з ким ви б дуже хотіли працювати.
Вам захочеться прикрасити себе в очах потенційного інвестора, але не раджу захоплюватися цим. Солін Кауфманн-Туркестанські зазначає, що інвестору важливо бачити реальні цифри з вашої минулої діяльності, в тому числі і показники ваших невдач.
«Нам потрібна чесність. Якщо ви будете її уникати — ми не працюємо далі», — попереджає вона.
Читайте також: Чотири біди бізнесу: від чого українці тікають за кордон
Якщо все зробили правильно, але інвестицій не отримали
Не впадайте у відчай. Подумайте, що можна поліпшити у вашому проекті, як відкоригувати бізнес-модель.
«Якщо у вас не інвестують, це не означає, що ви погана компанія. Просто ресурси інвесторів обмежені, і вони обирають кращих з кращих», — пояснює співзасновник та керуючий партнер венчурного фонду Almaz Capital Олександр Галицький.
Банальна, але важлива порада
Вірте в себе. Не варто думати, що венчурний фонд — цар і бог. Головна людина — це підприємець, а не інвестор.
Читайте також: Як визначити вигорання і боротися з ним: поради експерта