Приклади успішного виходу мобільних операторів на ринок фінансових послуг у світі вже є, хоча і нечисленні. Питання в тому, чи вдасться повторити успіх в Україні.
Не одними розмовами
«Мобільний рахунок абонента Київстар стане транзакційним. Платіж можна буде проводити безпосередньо з мобільного рахунку абонента без створення мобільного гаманця», — з такою заявою нещодавно виступив директор департаменту мобільних фінансових послуг Київстар Сергій Коптик.
Оператори вже кілька років розвивають сервіси мобільних гаманців, до яких можна прив'язувати банківські карти. І вони досягли помітних результатів.
Додатком від Vodafone вже скористалися понад 300 тисяч осіб, ще більш популярний сервіс Київстар — понад 1 млн клієнтів.
Зараз мобільні оператори готові піти далі — для фінансових транзакцій банківський рахунок або окремий мобільний гаманець не будуть потрібні.
За словами Сергія Коптика, з мобільного рахунку можна буде сплатити за проїзд у громадському транспорті чи таксі, здійснювати покупки в мережі, а на сайтах магазинів з'явиться кнопка «Оплатити Київстар». Основною перевагою нового сервісу може стати відсутність плати за транзакції, яка передбачена при обслуговуванні банківських карт. Крім того, маючи велику клієнтську базу, мобільні оператори можуть вивчати їх уподобання.
Підтримує такі починання і Нацбанк, який готує зміни до законодавства для дерегуляції ринку платежів.
Технічний прорив
Ще однf підмога для мобільних операторів — зростаючий інтерес до технічних нововведень, безготівкової та безконтактної оплати. За даними НБУ, в I півріччі 2019 року обсяг безготівкових транзакцій в Україні перевищив 823 млрд грн., що на 44% більше, ніж за аналогічний період 2018 року. А кількість безготівкових транзакцій склала понад 1,9 млрд операцій – приріст 35%. Експерти не сумніваються, що ці показники і далі будуть тільки зростати.
«Протягом найближчих п'яти років відбудеться міграція в цифрові гаманці, 70-80% карт буде токенізовано», — переконаний заступник голови правління Ощадбанку Антон Тютюн.
Читайте також: Банки-невидимки — банки майбутнього
Можливо, дивлячись на цю тенденцію, керівники мобільних операторів і зробили висновок, що, якщо все більше платежів проходить за допомогою смартфона, то й фінансові посередники у вигляді банків не потрібні.
Прийшли до успіху
Найвідомішим прикладом успіху в цій сфері є оператор мобільних грошей M-Pesa. Він був створений в Кенії телекомунікаційною компанією Safaricom ще в 2007 році. Його послугами активно користується практично все доросле населення країни.
Ця система дозволяє робити миттєві перекази коштів з номера на номер, оплачувати комунальні послуги та покупки в усіх магазинах, а також переводити гроші в готівку через розвинену мережу «агентів» компанії. Є можливість і отримати кредит на свій мобільний гаманець, а багатьом «на телефон» переказують зарплату.
За словами оглядачів, до появи M-Pesa в країні була невелика кількість користувачів банківських карток (10% населення), але ця частка постійно збільшувалася. Зараз же проникнення банківських карт сильно сповільнилося, хороша динаміка збереглася тільки у кредитних карток преміум сегменту. Більшості ж вистачає для вирішення своїх фінансових завдань і мобільних телефонів.
Успіх у Кенії підштовхнув розвиток мобільних платежів у сусідніх країнах, що перетворило Східну Африку у світового лідера з розвитку мобільних платежів.
Гроші «на телефоні» навіть витісняють готівку в Сомалі. Тут ця технологія дозволяє зменшити ризики пограбування і не носити важкі пачки грошей в умовах неконтрольованої інфляції.
Також широке поширення отримали мобільні гаманці в Китаї. У Піднебесній безліч покупок відбувається через месенджер Wechat, який зчитує QR-код з адресою одержувача грошей. Таким чином, багато жителів КНР купують навіть овочі на ринку. Однак, щоб використовувати цей гаманець, потрібно мати карту UnionPay або рахунок в банку. Тому тут мобільні платежі стали результатом симбіозу мобільних технологій і банківських послуг, а не окремим явищем.
Читайте також: UnionPay випустить три мільйони карт в Україні до 2022 року
Вільного місця мало
Успіх африканських колег може надихати мобільних операторів в Україні, але повторити їх результати їм буде складно. В Африці мобільні платежі запускалися в умовах слабко розвиненої банківської системи.
В Україні фінансових установ вистачає. До того ж їх проникнення досить високо.
64% українців у віці від 16 років мають банківські карти.
У цих умовах навіть без особливої участі мобільних операторів активно зростає кількість платежів за допомогою смартфонів і токенізованих карт. За словами Антона Тютюна, в 2019 році кількість токенізованих карток зросла втричі.
«Мінфін» поцікавився думкою банкірів про перспективи розвитку мобільних платіжних сервісів в Україні. В цілому фінансисти висловлювалися з приводу ініціатив мобільних операторів скептично. «На наш погляд, це нішевий продукт, який може бути цікавий тільки клієнтам банків, у яких немає сучасного мобільного додатку та інтернет-банкінгу. Він не створить на ринку серйозної конкуренції — клієнтам вигідніше тримати гроші на картах і проводити платежі прямо з них, без посередників», — пояснює екс-заступник голови правління Форвард Банка Костянтин Кошеленко.
Начальник управління розвитку карткового бізнесу та перехресних продажів ОТП Банку Євген Грубий також вважає плани мобільних операторів зайняти частку ринку платежів несуттєвим чинником для фінансового сектора. За його словами, мобільні гроші можуть бути цікаві тим клієнтам, які хочуть мати швидкий доступ до засобів, але не бажають ідентифікувати себе при відкритті банківського рахунку.
«Для серйозної конкуренції з банками потрібно, щоб у клієнтів була мотивація переказувати свої грошові ресурси з банківських рахунків на мобільні, поки ж картина зворотня: мобільні рахунки поповнюються за необхідності», — переконана керівник напрямку карткових продуктів Банку Кредит Дніпро Дар'я Прилуцька. За її словами, fintech-проекти мобільних операторів можуть бути затребувані в тих сегментах, де потрібна швидка оплата дрібних сум: транспорт, квитки на заходи, онлайн-ігри тощо. Хоча і тут проникнення банківських технологій залишає мало місця для маневру.
Обирайте депозити зі ставкою до 17,5% і додатковим бонусом
Найбільшу ж вигоду мобільні оператори могли б отримати від корпорації з банками, переконані у фінустановах. «Ми вважаємо перспективним сегмент мобільних платежів, коли у клієнта буде можливість зв'язати платіжну карту з балансом мобільного номера. В такому випадку, клієнт зможе використовувати для платежів вже наявну інфраструктуру, побудовану банками та платіжними системами», — пояснює директор з розвитку електронної комерції та інновацій Альфа-Банку Україна Олександр Беззубов.
Читайте також: Картки, гроші, телефон: як шахраї крадуть гроші з банківських рахунків
Швидше за все, мобільні оператори будуть паралельно розвивати два напрямки: співпраця з банками, і запуск «незалежних» проектів. У будь-якому випадку будь-яке підвищення конкуренції піде на користь клієнтам, змусивши як банківський сектор, так і мобільних операторів шукати і впроваджувати нові технології.
Олексій Писарев