Головне питання: що буде далі
Почнемо з аналізу подій недавнього минулого. На початку 2020 року пандемія COVID-19 вийшла з-під контролю і поширилася світом, погрожуючи життю мільйонів людей. Суспільство на цю загрозу відреагувало різким скороченням економічної активності: оголошення масштабних множинних карантинів, вимушене закриття цілих галузей, зниження споживання і зростання накопичень.
Читайте також: Інвестиційний ризик: як вибрати свій рівень
Весь цей час монетарна і фіскальна влада згладжувала шок політикою так званого «кількісного пом'якшення», або простіше грошовою емісією. За минулий рік рівень запасів і виробництва знизилися, а попит навпаки зріс завдяки масовій вакцинації. Саме подібний зустрічний тренд в сукупному попиті і пропозиції породив таке різке зростання цін, що і підтверджується рівнем інфляції.
Аналогічний нинішньому рівень інфляції був нормою в 90-х аж до кінця 00-х років і знизився лише після 2008 року. Тому більш ймовірно, що інвесторів лякають не великі цифри сьогодні, а продовження високих темпів зростання і вихід процесу з-під контролю. Що ж буде далі?
Глава ФРС США впевнений, що зростання інфляції є тимчасовим «транзитним» явищем і що динаміка сповільниться. При цьому більшість авторитетів з Уолл-стріт не поділяють його точку зору.
Як інфляція впливає на економіку і ринок
У інфляції є два основні механізми впливу на економіку і ринок. Перший реалізується через зростання витрат бізнесу в частині витрачання коштів на матеріали, товари і послуги, що здорожчали.
Читайте також: Складний відсоток: що це таке і як працює
Кожна компанія зіткнеться з необхідністю транслювати ціни, що зросли, у відпускну вартість своїх товарів і не всі компанії впораються з цим завданням однаково ефективно. Щодо цього фактора найкраща позиція у бізнесів, які мають сильний бренд, які виробляють високодиференційований продукт, або товари з низькою еластичністю попиту.
Такі компанії зможуть швидко і безболісно підняти ціни для покупців, навіть вигравши в первній мірі від зростання номінального прибутку. Про них говорять, що вони мають велику «ринкову силу» («pricing power»). Їх менш щасливі колеги, що належать до компаній другого ешелону на високо конкурентних ринках або не мають сильної диференціації продукту, зіткнуться з необхідністю часткової «абсорбції» зростання витрат за рахунок зниження прибутку. Для таких менш ефективних бізнесів інфляція дійсно несе ризики зниження рентабельності і втрати частки ринку.
Другий важливий наслідок інфляції полягає в зростанні облікових ставок центробанків, яким вони намагаються протидіяти подальшому розвитку інфляції за рахунок стримування розширення кредиту. Зростання ставок транслюється в зростання вартості позикового капіталу і перерахунок ринкової вартості компаній. Подібний захід має негативний вплив на ціну більшості активів, таких як нерухомість, облігації і, найчастіше, золото.
Чому найбільше інфляції бояться компанії «зростання»
Вплив зростання ставок на котирування акцій компаній не настільки однозначний. Внаслідок підвищення вартості позикового капіталу в моделях оцінки зростає ставка дисконтування, яка знижує вагу більш віддалених у часі грошових потоків щодо менш віддалених.
Як результат, при зростанні ставок найсильніше знижуються котирування неприбуткових компаній з далекими перспективами виходу на окупність, оскільки в їх оцінці вага майбутніх грошових потоків найбільша. Найчастіше це, так звані, компанії «зростання», у яких мультиплікатор P/E негативний. У періоди високої інфляції з подібними акціями потрібно працювати дуже акуратно і усвідомлювати ризики «зустрічного вітру» від зростання ставок.
Для більшості ж успішних компаній, які мають сформований бізнес і стійке фінансове становище з адекватним ринку вільним грошовим потоком, інфляція не становить істотних ризиків, оскільки підвищення ставки дисконтування повністю компенсується зростанням поточної прибутку компанії. Більш того, ряд бізнесів, в числі яких лідери сегментів і виробники товарів з ціновою нееластичністю можуть виграти від інфляції, тому що приріст їх прибутку перевершить підвищення ставки дисконтування.
Інфляція зростає: що робити інвестору
У період високої інфляції і майбутнього зростання ставок можна рекомендувати утримуватися від придбання активів з борговим фінансуванням і активів з фіксованою дохідністю. Обидві ці групи особливо уразливі до зростання ставок, викликаному інфляцією. До таких активів можна зарахувати нерухомість, довгострокові облігації, акції компаній з високим борговим навантаженням.
Читайте також: Фінансове планування: як розподілити прибуток і накопичити на будь-яку покупку
Зараз в більшості спеціальних медіа аналітики рекомендують до придбання сировинні товари та акції компаній із секторів Finance, Energy, Basic materials. Це абсолютно обґрунтована і розумна рекомендація, але за останні півроку ці сектори вже подорожчали на 50% -100% і багато паперів сильно перегріті. Тому перед придбанням таких «гарячих» акцій слід уважно вивчати їх фундаментал і пам'ятати про можливу швидку зміну ринкового настрою.
Кращою стратегією в інфляційному середовищі, на мій погляд, буде формування диверсифікованого портфеля з акцій прибуткових компаній, які займають лідируючі позиції в своїх сегментах і індустріях, мають сильний бренд і диференційований продукт. Такі бізнеси зможуть транслювати зростаючі витрати на споживачів і багато хто з них виграють від інфляції.