Що купили

«Мінфін» придбав 5 акцій компанії BP (до 2001 року називалася British Petroleum).

Загалом купили 5 акцій по $22,6 і заплатили за них $113. Це — майже 3,8% від загального обсягу коштів, які ми поклали на свій брокерський рахунок. Ми розраховуємо, що зростання акцій цієї компанії випереджатиме індекс S&P 500 (за прогнозом близько 9%). Експерти ж в середньому вважають, що за рік BP подорожчає на 14,8%.

Чому обрали нафтовий сектор

Ми звернули увагу на нафтовий сектор, коли ціна нафти була близькою до річних максимумів. Холодна погода і суттєве скорочення видобутку нафти у США спричинили зростання вартості чорного золота: барель нафти марки Brent сягнув $65 — більше було лише до локдауну.

Після цього відбулась корекція: нафта цієї марки коливалась в межах $63 і перед «Мінфіном» стояло питання — купувати нафтовий актив зараз чи чекати подальшого здешевлення.

Ми вирішили, що відкладати немає сенсу і далі буде тільки дорожче. Тому спершу варто пояснити з чого ми виходили.

В своїх останніх прогнозах ключові світові аналітики прогнозують досить високу ціну на нафту. Так, один з найбільших банків Великобританії Barclays у своєму останньому прогнозі підвищив очікування середньої ціни на нафту Brent відразу на $7, передбачаючи середньорічні показники в $62.

Bank of America вважає, вже у другому півріччі цього року вартість барелю Brent може короткостроково сягнути $70. А Goldman Sachs прогнозує, що у третьому кварталі вартість «чорного золота» сягне і $75.

Ключова причина подорожчання нафти — відновлення світового споживання. Аналітики очікують на перемогу над коронавірусом і, як наслідок, на більш активне використання транспорту. В тому числі збільшення перельотів.

За підрахунками ОПЕК, глобальний попит на нафту цього року збільшиться на 5,8 млн барелів на добу і сягне 96,1 млн.

Нафтові ціни штовхає вгору й ультрам’яка грошово-кредитна політика ключових центробанків. Здешевлення грошей традиційно розкручує інфляцію та провокує подорожчання сировини.

Але у ціноутворенні на світовому ринку нафти багато політики. Передусім нафтові ціни залежать від домовленостей країн-нафтовидобувачів. Наразі країни ОПЕК+ дотримуються домовленості про зниження щоденного видобутку нафти на 7,125 млн барелів на добу. Крім цього, Саудівська Аравія у січні-лютому добровільно вирішила скоротити свій видобуток ще на 1 млн барелів до трохи більше 8 млн.

Наступне засідання ОПЕК+ заплановане вже на 3 березня. Швидше за все, країни картелю погодять спільне збільшення видобутку на 0,5 млн барелів на день. Та найбільший інтерес викликає позиція Саудівської Аравії — чи пролонгує вона самостійно покладені на себе обмеження. Якщо ні — можна очікувати на корекцію.

Читайте також: Розпочинаємо інвестувати: як обрати брокера, щоб купити акції за кордоном

Та, в будь-якому разі, поступове відновлення споживання практично ні в кого не викликає сумніву. А суттєвого обвалу, як весною минулого року, ніхто з експертів не очікує.

Стан і перспективи компаній

Кризовий 2020 рік більшість компаній нафтової галузі переживали вкрай важко. Один із найяскравіших прикладів -американська Exxon Mobil. Її виручка і чистий прибуток стабільно падали з 2018 року, а минулого року збитки перевищили $20 млрд. При цьому компанія є дивідендним аристократом і наразі сплачує 6,4% дивідендів від вартості акцій. Ключова проблема компанії в тому, що вона погрузла у кредитах і навіть для того, щоб сплачувати ці дивіденди, продовжує брати в борг.

Подібна картина спостерігається у іншого американського нафтового гіганта Chevron. Виручка так само йде донизу кілька останніх років, а збитки за минулий рік сягнули $5,5 млрд. На фоні збитків компанія сплачує досить значні дивіденди — 5%.

Головна ж проблема для більшості нафтових компаній — надмірна зосередженість саме на традиційному паливі. Зважаючи ж на розвиток електричних технологій загалом та зеленої енергетики зокрема, значення нафти у світовій економіці з року в рік буде скорочуватись.

За прогнозом Canalys електромобілі займуть до половини світового ринку авто вже у 2030 році. Подібні очікування ARK Investment Management: електромобілі і гібриди займуть 40% ринку вже у 2025 році.

Звісно, ніхто не говорить про радикальну відмову від нафти вже за кілька років, але ряд аналітичних агентств вказують на її сумнівні перспективи у більш віддаленому майбутньому.

Наприклад, у Rystad Energy очікують, що пікове світове споживання нафти сягне 101,3 млн барелів на день у 2025 році і після нетривалого перебування на плато почне знижуватись. На 2050 рік споживання нафти становитиме 62,5 млн барелів на день.

Ще радикальніший один з прогнозів BP, за яким світове споживання нафти в 2050 році становитиме лише 25 млн барелів на день. Щоправда, компанія розглядає кілька потенційних сценаріїв. За одним із них, потреба в чорному золоті знизиться від сьогоднішніх показників лише на 1−2 млн барелів.

Та, в будь-якому випадку, більшість основних передбачень сходяться на тому, що нафти людству потрібно буде менше.

Змінюйся або програєш

Виникає запитання, чи варто взагалі інвестувати у ринок, який зараз переживає не найкращі часи, значною мірою залежить від волі кількох країн і майже гарантовано занепадатиме у довгостроковій перспективі.

«Міфнін» вирішив, що компанії з цієї сфери все ще залишаються цікавими, якщо звертати увагу на еволюційну модель їхнього розвитку. Відразу ряд нафтових гігантів заявили про плани перетворення на енергетичні компанії і активно реалізують ці ідеї.

Один із лідерів таких перетворень — Royal Dutch Shell. Минулого року в компанії заявили, що скоротять 40% витрат на видобуток нафти і газу. Зекономлені гроші Shell має намір інвестувати у відновлювальну енергетику. Очікується, що щорічно Shell знижуватиме видобуток нафти на 1−2%, а ось інвестиції в зелену енергетику сягатимуть $6 млрд на рік.

Читайте також: Не варто перевіряти вартість «своїх» акцій щохвилини і читати багато новин

Подібним шляхом йде і французька Total. Минулого року компанія заявила, що поступово збільшуватиме інвестиції у відновлювальні джерела енергії з нинішніх $2 млрд до $3 млрд на рік. Це становитиме 20% від всіх капіталовкладень компанії. Продажі ж нафти в найближчі 10 років скоротяться на третину.

Пояснюємо вибір «Мінфіну»

BP — одна з нафтових компаній, які найактивніше намагаються еволюціонувати. Якщо нинішній видобуток нафти компанією становить 2,6 млн барелів на добу, то на 2030 рік цей показник має скоротитись до 1,56 млн барелів.

До цієї дати BP планує запустити 50 гігават відновлювальних джерел енергії. Це більше, ніж зараз видобувається такої енергії у всій Великобританії разом. Аби досягнути таких показників, компанія планує поступово збільшити інвестиції у зелену енергетику до $5 млрд на рік. Один из нових найбільших проектів BP — будівництво нового «вітрового парку» біля узбережжя Британії.

Намагається компанія заробити і на бумі електромобілів. Ще кілька років тому BP інвестувала в технологію швидкого заряду. В планах — збільшити кількість точок заряду електрокарів із нинішніх 7500 до 70 тис.

Незважаючи на амбітні електричні плани, зараз компанія залишається, в першу чергу, нафтовою і переживає ті ж самі труднощі, як і сектор загалом. Збитки BP за підсумками 2020 року сягнули $20,3 млрд. Акції компанії суттєво подешевшали на початку березня минулого року та з того часу так і не відновились.

Низька ціна акцій — це можливість купити «зі знижкою». Відновлення ж ціни на нафту до докризового рівня має потягнути за собою і зростання вартості акцій.

«Мінфін» звернув увагу на те, що пікових збитків компанія зазнала у 2 кварталі минулого року, а за підсумками четвертого вже фіксувала прибутки. Ще один плюс — досить пристойні дивіденди (5,16%).

Читайте також: П'ять етапів: Коли і як інвестувати в компанію

Ми розраховуємо на те, що вищі, ніж минулого року, ціни на нафту сприятимуть подорожчанню акцій в найближчий час, а еволюція до «зеленого» майбутнього підтримуватиме інтерес інвесторів до компанії.

Фінансові результати

За тиждень після придбання акції BP подорожчали на 9,69%. Фоном для зростання стало подорожчання нафти. Водночас, «чорне золото» з моменту придбання акцій подорожчало лише на 3,5%. Таким чином, ріст компанії суттєво випереджав сировину.

Серед інших наших активів найкращу дохідність продовжують демонструвати ETF, що орієнтується на мідь, та виробник вітамінів Usana.

«В мінусі» інноваційні фармацевтичні компанії та автовиробники Honda Motor та General Motors. Останні потерпають від проблем з поставкою чипів, як і автомобільна промисловість загалом.

Проблеми автовиробників на фоні зниження широкого індексу S&P 500 підштовхнули нас до того, щоб вийти із акцій Volkswagen. Оскільки акції автогіганта торгуються за євро, а на рахунку у нас долари, то при купівлі активу брокер дав нам європейську валюту у борг. При цьому, ставка за якою видано кредит, таємниця. Цю інформацію можна дізнатись в особистому кабінеті на сайті Exante. Та оскільки ми торгуємо через субброкера Універ, доступу до особистого кабінету немає. З підтримкою в Універі зв’язатись не так і просто, а коли все ж таки вдалось додзвонитись, менеджер не зміг відразу знайти дані і обіцяв передзвонити. Щоправда, так цього і не зробив.

Читайте також: Податки з інвестактивів: скільки платимо з купівлі-продажу акцій та дивідендів

Тому, зважаючи на ризикованість даної інвестиції, ми зафіксували 8,88 євро прибутку, що становить майже 4,9% від вартості придбаної акції. Якщо відбудеться корекція акцій Volkswagen, ми знову інвестуємо у німецький концерн, оскільки все ще переконані у його високому потенціалі. Щоправда, цього разу після придбання євро.

Загалом ми зараз знаходимось у плюсі на $72,54, а це трохи більше 2,4% від $2990, які ми перевели на брокерський рахунок.

Інвестиції «Мінфіну»

Актив Кількість акцій Ціна акції на момент придбання, $ Ціна акції на момент написання статті, $ Зміна ціни активу за тиждень, $ Зміна ціни з часу придбання $ Дохідність
United States Copper Index Fund 8 22,32 25,6 -0,2 26 14,55%
Usana Health Sciences 2 86,4 91,5 14,5 24,7 14,25%
BP 5 22,6 24,78 н/д 10,95 9,69%
VanEck Vectors Agribusiness 3 81,44 87,14 -5,31 11,79 4,82%
WisdomTree Wheat 2 6,12 6,28 0,12 0,44 3,59%
Vanguard S&P 500 1 347,44 355,88 -2,32 6,12 1,76%
UniQure N.V. 3 40,3 35,65 6,31 -7,64 -6,31%
General Motors 1 53,5 52,05 0,14 -1,31 -2,45%
Honda Motor 5 29,55 28,3 1 -5,25 -3,55%
Zogenix 4 22,24 22,82 -6,29 -3,95 -4,40%

ПОПЕРЕДНІ МАТЕРІАЛИ СЕРІЇ:

Вклали близько $400 в автопром: пояснюємо свій вибір

Вклали гроші у фармакомпанії і рахуємо збитки

Як обрати брокера, щоб купити акції за кордоном