Що хочуть змінити
Йдеться про те, щоб страхові компанії більше платили жертвам ДТП. Наразі максимальна страхова сума, яку може отримати постраждалий на ремонт автомобіля — 130 тис грн. Якщо в аварії постраждали люди, максимальний розмір компенсації становитиме 260 тис. грн на одну особу. НБУ пропонує збільшити ці ліміти до 160 тис. грн та 320 тис. грн відповідно.
Мовляв, під час розрахунку нинішніх страхових сум було враховано старий показник інфляції, зафіксований на серпень 2018 року. «Кумулятивний показник рівня інфляції зріс на 22,81% за період із серпня 2018 року до травня 2021 року, тому є потреба перегляду та підвищення страхових сум», — йдеться в аналітичній записці до проєкту постанови.
Максимальну суму, яку можна отримати при оформленні ДТП за спрощеною схемою, в рамках європротоколу, НБУ пропонує збільшити з 50 тис грн до 80 тис грн. Нагадаємо, у рамках цієї схеми ДТП оформляється без виклику поліції. Але вона застосовується лише для «дрібних» подій, у яких не постраждали люди.
Скільки постраждалі отримують за фактом
Ліміти в 130 тис. і 260 тис. грн — це та «стеля», яку компанія зараз може виплатити постраждалому в аварії, якщо той зможе підтвердити збитки на цю суму документально.
Але на практиці здебільшого жертви ДТП отримують набагато менше. Середня виплата за майновими збитками загалом по ринку становить 25 тис. грн.
Заступник керівника департаменту андеррайтингу СК «Інго» Ольга Погоріла зазначила, що останнім часом розмір середньої виплати за шкоду життю та здоров'ю зростає. Останній рік цей показник у компанії становить близько 40 тис. грн.
«Переважна більшість виплат „вписується“ у страхові суми, що діють, але тільки тому, що зараз виплата за майновими збитками відбувається з урахуванням зносу автомобіля. Як тільки цю норму буде змінено і компанії виплачуватимуть без урахування зносу, страхової суми відразу стане недостатньо», — переконана керуючий акціонер, заступник голови правління СК «Арсенал Страхування» Марина Авдєєва.
Проєкт закону про автоцивілку якраз передбачає скасувати таку систему розрахунку. Але коли його буде прийнято — поки що невідомо.
Що буде з франшизою
Франшиза — це частина збитків, які страхова компанія не оплачує. Винуватець ДТП має заплатити її зі своєї кишені. Якщо страхові суми з автоцивілки зростуть, то автоматично збільшаться і франшизи.
«Максимальний рівень франшизи, передбачений законом, встановлено у відсотках від ліміту за майновими збитками. Наприклад, зараз максимальний розмір франшизи становить 2 600 гривень (2% від 130 тис. грн). За нового ліміту сума становитиме, відповідно, 3 200 гривень», — пояснює Ольга Погоріла з СК «Інго».
Людям, які постраждали в аварії, компанії виплачують 100% суми — за цим ризиком франшиза не передбачена.
Що буде з цінами на поліси
Базовий страховий платіж за автоцивілкою не зміниться — 180 грн. Однак НБУ пропонує змінити порядок застосування коригувальних коефіцієнтів. А саме від них значною мірою залежить і підсумкова вартість поліса.
Зокрема, регулятор хоче збільшити максимальне значення коефіцієнта К6 «Показник збитковості/дохідності діяльності страховика з ОСАЦВ» з «3» до «5».
«На практиці це означає вільне ціноутворення. Страхова компанія зможе підвищувати ціни для збиткових сегментів та зменшувати для збиткових», — пояснює Марина Авдєєва.
«Такий підхід дозволить деяким страховикам додатково збільшувати страхові платежі — до 60%», — каже Ольга Погоріла.
Йдеться про подорожчання автоцивілки не для всіх поспіль, але для найбільш збиткових категорій авто, за якими компанії багато платять. Один із прикладів — машини, зареєстровані у містах-супутниках великих мегаполісів. Наприклад, вартість поліса для авто, зареєстрованих в Ірпені, зазвичай нижча, ніж для київських. Однак часто такі транспортні засоби експлуатують саме в столиці, де рух більший і вища аварійність.
«Вартість поліса ОСАЦВ останні два роки зростає через збільшення частоти та зростання середнього збитку. Я думаю, ця тенденція збережеться», — прогнозує голова правління страхової компанії ВУСО Андрій Артюхов.